AndroidHealthClinic

Ben ik zo goed op weg?

Eiwitsynthese in een spier is na training maar 48-36 uur verhoogt als ik het mij goed herinner, een keer per week oppompen is dus niet erg handig, gezien dit maar 1.5 dag max aan groei oplevert om het heel simpel te zeggen. Met meerdere keren per week groeit je spier dus 'langer' per week.

Je hoeft een spier ook niet compleet op te pompen/kapot te maken om hem te laten groeien, ik ben met alleen 3 keer per week 3-5 setjes benchen op 5 reps flink gegroeid in mijn borst. zolang je het gewicht blijft verhogen en genoeg eet zul je groeien. Dus ja ik raad het voor alle beginners aan, zeker een jaar lang gewoon volhouden, en let er op dat je genoeg eet om aan te komen! 0.2-0.5 kilo per week, anders ga je geheid vast lopen (zelf ook vaak tegenaan gelopen, nu ik weer 0.5 per week aankom gaat mijn squat ineens weer met 5 kilo per week omhoog ^^ en dat is te zien aan mijn benen)

Als je armen belangrijk vindt zou ik nog drie setjes 8-12 curls en skullcrushers oid toevoegen achter alle compounds.

• Topic Starter Topic Starter
Jo thanks man voor alle info. Hier heb ik echt wel wat aan (:

Heb alleen nog een vraag. Ik heb nu 15.5% bodyfat en je ziet een beetje een buik als ik niet aanspan. Jij zegt dat ik moet aankomen voor strongliften, maar stijg ik dan niet te erg in bodyfat? Dalijk zit ik ineens aan 18% ofso en dan is t fking lastig om terug te gaan?

Jo thanks man voor alle info. Hier heb ik echt wel wat aan (:

Heb alleen nog een vraag. Ik heb nu 15.5% bodyfat en je ziet een beetje een buik als ik niet aanspan. Jij zegt dat ik moet aankomen voor strongliften, maar stijg ik dan niet te erg in bodyfat? Dalijk zit ik ineens aan 18% ofso en dan is t fking lastig om terug te gaan?
Als je gaat bulken met en goed voedingsschema waarin je aan je aan je macros, micros en kcals komt, valt dat wel mee. Als je gaat bulken met dirty food zal je wel flink in je vp stijgen omdat dit geen kwaliteits kcal,eiwitten,koolhydraten, vetten zijn en je lichaam het gelijk in vet omzet, omdat je lichaam er niks aan heeft.

Als je gaat bulken met en goed voedingsschema waarin je aan je aan je macros, micros en kcals komt, valt dat wel mee. Als je gaat bulken met dirty food zal je wel flink in je vp stijgen omdat dit geen kwaliteits kcal,eiwitten,koolhydraten, vetten zijn en je lichaam het gelijk in vet omzet, omdat je lichaam er niks aan heeft.

nice, das waar.
Alleen ik eet nu 1800 kcal (400-500 onder mn onderhoud) en ik ga straks powerliften. Kan dat wel? Stel ik doe dat tot de 69 kg (3.5kg eraf) dan zal mn vetpercentage zeker minder zijn en zal ik al een aantal weken (misschien al einde) van mn powerlifting schema zijn. Stel dat ik daarna dan weer ga bulken en split/powerliften, dan ga je wel verschil zien in spiermassa right?

of kan ik het beste gewoon bulken nu met powerliften? Ben alleen bang dat ik dan alleenmaar dikker word

Laatst bewerkt:
nice, das waar.
Alleen ik eet nu 1800 kcal (400-500 onder mn onderhoud) en ik ga straks powerliften. Kan dat wel? Stel ik doe dat tot de 69 kg (3.5kg eraf) dan zal mn vetpercentage zeker minder zijn en zal ik al een aantal weken (misschien al einde) van mn powerlifting schema zijn. Stel dat ik daarna dan weer ga bulken en split/powerliften, dan ga je wel verschil zien in spiermassa right?
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe het met voeding zit wanneer je aan het powerliften bent, omdat ik zelf altijd meer op spiermassa getraind heb dan op kracht.
maar ik persoonlijk denk dat het niet van toepassing is om je vp te verlagen wanneer je aan het powerliften bent, je traint immers op kracht.

Als je na je powerliften weer gaat bulken en met een splitschema, zou je zwz veel vooruit zijn gegaan in kracht, maar qua spiermassa moet je nog effe geduld hebben omdat je dan pas serieus bezig bent met spiermassa aankomen, dit denk ik dan persoonlijk, nogmaals ik weet zelf weinig af van powerliften en hoe het met voeding zit wanneer je op kracht aan het trainen bent

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe het met voeding zit wanneer je aan het powerliften bent, omdat ik zelf altijd meer op spiermassa getraind heb dan op kracht.
maar ik persoonlijk denk dat het niet van toepassing is om je vp te verlagen wanneer je aan het powerliften bent, je traint immers op kracht.

Als je na je powerliften weer gaat bulken en met een splitschema, zou je zwz veel vooruit zijn gegaan in kracht, maar qua spiermassa moet je nog effe geduld hebben omdat je dan pas serieus bezig bent met spiermassa aankomen, dit denk ik dan persoonlijk, nogmaals ik weet zelf weinig af van powerliften en hoe het met voeding zit wanneer je op kracht aan het trainen bent

Ik vind t allemaal zo raar :O
Kijk als je al bodybuilder ben dan snap ik het, 10% bf , bulken tot 15% en dan weer cutten tot 10%. Zo bouw je spieren op.
In mijn situatie is het zo, ik heb al 15% bf, maar geen spieren. Dus ik zoek zegmaar de snelste weg om spieren op te bouwen.
Cutten kan niet echt hard, want dan ben ik gewoon mager en dat willen we niet. Bulken kan ook niet, want dan word ik juist groter zonder zichtbare spieren en hoger vetpercentage.
Maar wat wel is , is dat je met bulken in mijn situatie spieren aanmaak, en als ik dan ga cutten dat je dat wel ziet.

Ik hoef niet helemaal shredded te staan ofso. Maar zoiets is wat ik zoek: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4e/a6/c2/4ea6c2c94e3cae975a4ac6209d630fbe.jpg
En in hoeveel maanden zou ik dan al zo'n verschil kunnen zien?

Sorry als het zoveel vragen zijn, maar ik vind het echt fijn om veel informatie te krijgen van jullie.

Het beste is om nog zoveel mogelijk informatie te zoeken over deze sport, aan wat je zegt is duidelijk te zien dat je bepaalde dingen al weet maar je moet meer uitzoeken en toepassen, wat we allemaal eigenlijk doen. Wat mij altijd hielp was variëren in me trainingen en me voedingschema's nadat ik een tijd trainde op informatie die ik leerde en steeds me eigen lichaam beter ging leren kennen en daarop ook me voeding en trainingen op aanpassen, elk lichaam is anders en daarom is het ook moeilijk te zeggen hoe lang het precies zal duren totdat jij je doel bereikt, het hangt van heel veel dingen af en is moeilijk van te voren te zeggen. Ik snap dat je nu snel vooruitgang wilt zien, maar geloof mij eenmaal wanneer je gewend bent geraakt aan de fitness lifestyle wil je steeds meer en vind je ook het leuker om te gaan trainen

Of je gaat bulken of cutten hangt er van af wat je zelf lekker vindt, als je je vp nog acceptabel vindt zou je kunnen bulken, als je liever eerst wat droger staat zou ik eetst cutten. Als je rustig bulkt, dus niet meer dan 0.5kilo per week, is je vet aanzet minimaal.

Als je cut kun je gewoon hetzelfde stronglifts schema blijven volgen, wellicht verlahen naar 3x5 maar blijf wel maximaal gewicht gebruiken om maximaal spieren te behouden. Als beginner kun je in de cut zelfs nog wel iets groeien zolang je niet te laag in calorieën gaat en voldoende eiwitten eet. Houd 1g vet en 2-2.5g eiwit per kilo lichaamsgewicht aan, in de cut eiwitten nog wat hoger voor de zekerheid.

Stronglifts is trouwens geen 'powerliften' ;) het is een combinatie van kracht en massa training, hoge intesiteit voor 'kracht', hoog volume voor 'massa'. Vandaar dat het voor beginners wordt aangeraden.

Thanks! Ben nu nog meer gemotiveerd nu ik precies weet wat ik ga doen.
Cutten en strongliften tot ik beetje strakker sta. En daarna bulken :D
Nogmaals bedankt voor alle hulp.

• Like
Waarderingen: cnh
Klinkt als een goed plan! Ik ben benieuwd naar je progressie! Mocht je verdere vragen hebben kun je mij altijd een pm sturen :)

Je maakt je veel te druk over je vetpercentage en lijkt nu al door de bomen het bos niet meer te zien. Ga gewoon veel en gezond eten (+300 boven onderhoud) en hard trainen. Stronglifts 5x5 is een prima schema, je kan daar wat extra oefeningen aan toevoegen als je dat leuk vind.

Je bent jong, ongetraind en je VP valt reuze mee. Als jij goed gaat eten en hard gaat trainen word je groot en sterk en ga je veel strakker in je velletje zitten. Even heel grof gezegd: stel je komt 6kg spier en 1kg vet aan met bulken, dan zie je er prima uit op het strand. Maak gebruik van je beginner gains en vreet goed en train goed. Ga je pas volgend jaar druk maken over cutten.

Dat is mijn mening, uiteindelijk moet je doen waar je zin in hebt.

Laatst bewerkt:
Bulken is echt zonde om te kutten op 10% en 66kg

haha, ja das waar. Maar bedoel meer, als je echt zo'n splitschema hebt dan focus je je echt op een bepaalde spier en dan wordt deze ook echt opgepompt etc.. Het lijkt zo of je meer spier opbouwt, maar zal het wellicht verkeerd hebben dan.
Wat ik eigenlijk het belangrijkste vind is een bredere borstkast hebben (tietjes kweken ^^) en dan heb ik het niet over vet, en grotere armen.
De rest moet natuurlijk wel mee, maar wil dus voornamelijk breder worden.

Strongliften nogsteeds aangeraden?
Persoonlijk raad ik het niet aan als je echt voor de summer body gaat. Met Stronglifts zal je hele grote benen vooral krijgen, de rest valt tegen.
Ik zou een maand of twee, misschien tijdens het cutten, Stronglifts met extra arm- en buikoefeningen doen zodat je een stuk sterker wordt en de belangrijkste oefeningen leert. Daarna weer bulken, en dan met bijvoorbeeld Ice Cream Fitness (nog steeds veel Squats, en dan ben je ook elke keer 2 uur in de sportschool...) of gewoon een push-pull-legs schema. Dan heb je 2x leg day in de week, maar ook 2x intensief borst trainen en 2x de rest van je lichaam, ipv 1,5x (gemiddeld) in de week bench presses doen. Daarnaast werkt 3*8 beter voor spiergroei dan 5*5.
Je kan, trouwens, in het eerste jaar van de training ongeveer nog tegelijk cutten en spieren laten groeien. Het zal wel een stuk langzamer gaan.
Uiteindelijk zal je in ieder geval niet krijgen wat je wil in 3 maanden. Wat ik aanraad:
Nu tot Juni: cutten met Stronglifts 5x5, extra arm- en buikoefeningen na elke workout. Zo leer je de belangrijkste bewegingen en word je alvast een stuk sterker, dat geeft je meer zelfvertrouwen. Ook zal je in de zomer alvast even een sixpack hebben (of bijna) en redelijke armen als je goed genoeg je buik- en armoefeningen doet.
Daarna: Push-pull-legs of Ice Cream Fitness en bulken tegelijk. Zorg ervoor dat je rond de 3000 kcal komt te liggen, als je dan nog niet aankomt moet je nog meer kcal binnenkrijgen. Als je weer rond de 15% bf komt, kan je weer cutten met hetzelfde schema. Hopelijk weeg je dan 78kg! En dan kan je cutten naar 72 kg met 10% bf, zou mooi zijn toch ;).

Iedereen mag me corrigeren, maar SL 5x5 wordt echt teveel gehyped. Voor een mooi lijf is het te veel focus op benen en te weinig op borsten, armen en buik. Daarnaast is 5*5 niet optimaal voor spiergroei, 3*8 wel.

5x5 en 3x8 heeft mijn inziens weinig verschil qua spiergroei, dat idee is redelijk achterhaald. het volume op 5x5 is 25 reps, op 3x8 is dit 24 reps en nog met minder gewicht ook. metabole stress door de langere time under tension wordt gecompenseerd door de hogere intensiteit per rep.

Armen toevoegen doe ik ook graag maar is echt niet noodzakelijk voor grote armen, triceps en bispes kunnen prima groeien door presses en chin ups. Verder is ICF echt niet veel anders dan stronglifts met arm oefeningen en abs voor zover ik zie. ik zou liever progressie boeken dan mijzelf kapot maken op een te hoog volume.

En je doet squats (=niet alleen benen, ook core en rug) meer dan presses omdat het een veel grotere groep spieren aanspreekt. Je borst en schouders zijn een stuk kleiner en zullen gewoon weg minder sterk kunnen worden in verhouding. Daarom is op dezelfde snelheid proberen vooruit te gaan niet echt realistisch. Ik heb er een prima borst mee gekregen so far, en ik ben nog lang niet uitgegroeid.

Nu tot Juni: cutten met Stronglifts 5x5, extra arm- en buikoefeningen na elke workout. Zo leer je de belangrijkste bewegingen en word je alvast een stuk sterker, dat geeft je meer zelfvertrouwen. Ook zal je in de zomer alvast even een sixpack hebben (of bijna) en redelijke armen als je goed genoeg je buik- en armoefeningen doet.
Daarna: Push-pull-legs of Ice Cream Fitness en bulken tegelijk. Zorg ervoor dat je rond de 3000 kcal komt te liggen, als je dan nog niet aankomt moet je nog meer kcal binnenkrijgen. Als je weer rond de 15% bf komt, kan je weer cutten met hetzelfde schema. Hopelijk weeg je dan 78kg! En dan kan je cutten naar 72 kg met 10% bf, zou mooi zijn toch ;).

Precies dit, dit probeer ik te bereiken en zijn ook mijn voorlopige doelen.
Thanks!

Ik ga toch 5x5 aanhouden. Hopelijk kan ik wat verschil zien in die 3 maanden. Ik ga m'n best doen!

Misschien is het Kinobody principe met het Greek God Program wat voor jou.

http://www.thinkeatlift.com/transformation-with-the-greek-god-program/

Ik respecteer je doel om lean en ripped te zijn en te blijven, dit programma is precies hiervoor. Of het daadwerkelijk werkt laat ik even in het midden, maar het klinkt goed.

Die kerel is echt zo vol van zichzelf dat is gewoon Eng man lean en ripped blijf je door goed te eten en als nog zul je altijd beetje vet erbij pakken

Die kerel is echt zo vol van zichzelf dat is gewoon Eng man lean en ripped blijf je door goed te eten en als nog zul je altijd beetje vet erbij pakken
kan je mschn verder uitleggen hoe je door goed te eten er nog vet bij kan pakken, ik bedoel als je gewoon gezond voedsel eet aan je macros en micros komt, en als je onder je kcal behoefte eet, of erop hoe wil je er dan nog een beetje vet bij pakken ??

Terug
Naar boven