MuscleMeat

Berichten van onze vriend(in), SP god!

Ach politici...
Maakt niet uit van welke partij, in welk land, in welke tijd, ... zodra ze een postje als minister hebben, zijn ze allemaal hetzelfde. Weg beloftes en ze vallen in hetzelfde patroon als hun voorganger (die het allemaal slecht deed).

Een bouwval op wielen. Dat is de Fyra vanaf het begin geweest. In 2008 was het duidelijk dat aan deze treinen letterlijk en figuurlijk alles rammelde. Ik heb toen minister Eurlings voorgesteld om de aanschaf van de Fyra te annuleren, in te zetten op andere treinen en het aankoopbeleid van NS grondig te onderzoeken.

Helaas zonder resultaat. Net als zijn voorgangers én opvolgers hield Eurlings vol: alle problemen zouden worden opgelost… Niet dus, zo weten we sinds deze week. De Fyra gaat niet meer rijden, honderden miljoenen aan belastinggeld dreigen door het afvoerputje te verdwijnen.

Partijen die nu het hardst roepen om een parlementaire enquête hebben sinds de jaren negentig de Nederlandse Spoorwegen verzelfstandigd. De overheid moest zich vooral niet teveel met NS bemoeien. Beter zou het een écht bedrijf worden met dito topsalarissen, het afstoten van regionale lijnen en een flinke achteruitgang in dienstverlening en service. De aanschaf van de Fyra past daarbij: veel prestige, slechte kwaliteit en veel geld over de balk.

VVD, PvdA, CDA en D66 vonden ook dat de aanleg en het onderhoud van het spoor niet door hetzelfde bedrijf mocht gebeuren als het bedrijf dat het spoorvervoer regelt. Sinds die tijd laat NS de treinen rijden en regelt ProRail de aanleg en het onderhoud van het spoor. De gevolgen zijn bekend: de bedrijven werken langs elkaar heen en geven elkaar de schuld van vertragingen. Het belang van de reiziger is sinds de verzelfstandiging en de splitsing steeds verder uit beeld geraakt.

Opeenvolgende kabinetten hebben sinds de jaren negentig aangedrongen op marktwerking, Europese aanbestedingen, concurrentie en ‘bedrijfsmatig denken’ op het spoor. Net als in de zorg en bij woningcorporaties hebben commerciële jongens bepaald hoe belastinggeld besteed moest worden. De publieke moraal – het besef dat wie voor de overheid werkt ook daadwerkelijk het publieke belang dient – is met dit marktdenken overboord gegooid.

De conclusie die we nu al kunnen trekken, is dat de politiek er zelf een zooitje van heeft gemaakt. Een parlementair onderzoek kan daarover meer duidelijkheid scheppen.
Maar we hoeven niet stil te zitten. Het is nu aan de politiek om orde op zaken te stellen. We moeten de trein terug pakken: waar publiek geld besteed wordt, moet de politiek verantwoordelijk zijn. Met de aanschaf van snelle treinen gaan we dus niet experimenteren, maar we kopen bewezen goede treinen gewoon van de plank. En niet een dikbetaalde NS-directeur, maar de minister zélf zou de baas moeten zijn over het spoorvervoer. Draai daarom de verzelfstandiging terug. ProRail en NS moeten samengevoegd worden tot één bedrijf en we stoppen met het geldverslindende Europees aanbesteden van overheidstaken. En voor de reizigers moet in ieder geval de Beneluxtrein snel volledig gaan rijden én rechtstreeks blijven rijden van Amsterdam naar Brussel.

Emile Roemer

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hahahahhahahaha geniaal dit, die gasten maken er zo'n enorme teringbende van en er gebeurd niks :roflol:

• Topic Starter Topic Starter
Het is de laatste dag voor het zomerreces van de Tweede Kamer. Een mooi moment om de balans op te maken.

We hebben een kabinet. Een kabinet dat regeert zonder steun van de bevolking. Er wordt niet geluisterd, niet gewerkt aan economisch herstel en niet geïnvesteerd in banen en herstel van vertrouwen.

Samsom en Rutte zetten de afspraken met werkgevers en werknemers op het spel.Ze dansen liever naar de ppen van Brussel dan dat ze de afspraak met de sociale partners respecteren om niet extra te bezuinigen.

Er wordt ook niet geluisterd naar de bevolking. Die wil in overgrote meerderheid dat het kabinet stopt met het kapotbezuinigen van de economie, de zorg en de sociale zekerheid. PvdA en VVD zetten toch door. Tegen beter weten in. Ze zien dat het beleid desastreus uitpakt maar gaan toch door. Hun imago in Brussel is belangrijker dan investeren in de Nederlandse samenleving.

Regeren zonder steun kun je een tijdje volhouden. Zolang bezuinigingsplannen nog voornemens en geen wetten zijn, kom je weg met mooie praatjes. Die tijd is nu voorbij. Eén voor één lopen PvdA- en VVD-ministers vast in hun eigen tegendraadse voorstellen. Nu zien zij wat het betekent om te regeren zonder steun: het vertrouwen is weg, de oppositie en Eerste Kamer haken af en de bevolking maakt zich op voor grootschalig protest.

Moeten we blij zijn met dit kabinet dat zichzelf klem heeft gezet?

Nee, natuurlijk niet. De erelijst van geflopte voorstellen is lang, en in de marge daarvan wordt nog altijd fors bezuinigd in plaats van slim geïnvesteerd in koopkracht en banen. De huren gaan omhoog, de pensioenen omlaag. Agenten en leraren gaan er al jaren in salaris op achteruit en in de zorg gaan eigen bijdragen en het eigen risico juist flink omhoog. Het midden- en kleinbedrijf wordt het werken heel moeilijk gemaakt. De voorzitter van MKB Nederland voelt zich door het kabinet ‘erin geluisd’.

Een regering zonder steun is geen lang leven beschoren. De steun voor Rutte II brokkelt met de dag verder af. En met het totaal ontbreken van vertrouwen komt de coalitie voor een belangrijke keuze te staan. Aanblijven en stuklopen of aftreden en plaatsmaken.

Het worden spannende tijden.

Emile Roemer

Bijna dezelfde teksten als Wilders

Leuk al dat geklaag. Alsof we niet weten dat het een schijndemocratie betreft in Nederland, en dan toch blijven stemmen. Het mooiste zijn de peeps die dan zeggen "maar als je niet stemt heb je ook geen reden tot klagen". Nou het niet klagen en niet stemmen gaat me prima af. Wat een poppenkast zeg, je houd gewoon jezelf voor de gek.

Leuk al dat geklaag. Alsof we niet weten dat het een schijndemocratie betreft in Nederland, en dan toch blijven stemmen. Het mooiste zijn de peeps die dan zeggen "maar als je niet stemt heb je ook geen reden tot klagen". Nou het niet klagen en niet stemmen gaat me prima af. Wat een poppenkast zeg, je houd gewoon jezelf voor de gek.

Ja man, laten we het gewoon zonder overheid doen heb je veel meer geld jwz.

Beter mek kip voor president

Mooie kerel is het. Heb al 2x op hem gestemd. En er komt zeker een 3e keer.

De Kamer is op reces. Eindelijk tijd voor bezinning, studie, werkbezoeken en uiteraard ook een korte vakantie. Tijdens die vakantie las ik het verhaal van Reachel en Jurgen Gerrits. Het stel uit Geldrop kocht in 2007 een huis, hij was zelfstandige in de bouw en zij verkoopster. Zes jaar later komen ze mogelijk op straat te staan met een ton aan schulden. Wat ging er verkeerd?

In een notendop: zij verloor haar baan, ze konden de kinderopvang niet meer betalen, en Jurgen kreeg steeds minder werk omdat de bouw compleet lamgeslagen is. Van alle zorgen kwam een burnout, rekeningen werden niet langer betaald, ze kwamen in de schuldsanering en kregen daar te horen dat ze hun huis moeten verkopen. Met een flinke restschuld uiteraard, want de woningmarkt ligt ook op z’n gat.

En nu? De schuldsanering ging ervan uit dat ze wel een sociale huurwoning konden vinden, maar ook dat blijkt niet zo eenvoudig. Het gezin dat in 2007 hoopvol een mooi huis kocht, belt nu met de crisisopvang voor een slaapplek. Reachel en Jurgen zijn niet de enigen, volgens de Federatie Opvang Nederland wonen ondertussen 5000 kinderen met hun ouders in de opvang.

Ik zou graag tegen Reachel en Jurgen, en tegen al die andere gezinnen zeggen dat het binnenkort beter wordt, en ik geloof ook oprecht dat dat kan. Maar niet met het beleid van dit kabinet. Voorlopig is de realiteit dat de wachtlijsten voor sociale huurwoningen blijven groeien, de wachttijden bij de schuldsanering en zelfs de voedselbank toenemen. Voorlopig hoor ik dat steeds meer ZZP’ers de huur of hypotheek niet meer kunnen betalen. Voorlopig hebben we een kabinet dat de crisis te lijf wil gaan door nog meer te bezuinigen, door nog eens 6 miljard uit onze samenleving weg te trekken, door nog meer van wat ons lief is te ontmantelen. Het eerlijke verhaal is dus, dat als we zo doorgaan, we nog meer verhalen zullen lezen als die van Reachel en Jurgen.

Het wrange is dat ik dinsdag ook las dat we in Nederland ondertussen meer miljonairs huisvesten dan ooit. Op wat wellicht het dieptepunt van de crisis is – historisch hoge werkloosheid, laag consumentenvertrouwen, midden in een recessie – hebben we meer miljonairs dan ooit. Ik gun iedereen een mooi inkomen, maar als de voedselbank en de Miljonair Fair met elkaar concurreren qua bezoekersgroei dan gaat er iets fundamenteel mis in ons land.

Samen met u wil ik de strijd aan tegen dit kabinet. Samen met u wil ik werk maken van een Nederland dat weer investeert in hoop en vertrouwen. De plannen hebben we! Volop. Maar stop allereerst onmiddellijk met die bezuinigingen die een spoor van vernieling achter zich laten.

Ons investeringsplan voor werk in de bouw krijgt inmiddels volle steun uit de hele sector en levert tienduizenden banen op. Het zorgt voor meer betaalbare huurwoningen en voor renovatie en isolatie van bestaande woningen. Stop de dure concurrentiedrift in de zorg, ontsla geen mensen, maar maak de zorg kleinschalig. Dit zorgt voor minder verspilling, minder bureaucratie, minder management en minder fraude. Investeer nu eindelijk in het onderwijs, in de toekomst van Nederland. Geef de docent zijn vak terug. Help mensen die nu in financiële problemen zitten vooruit, dus werk de wachtlijsten bij schuldhulpverlening weg. En bovenal, zorg voor koopkrachtherstel zodat mensen ook in staat zijn hun problemen te boven te komen.

Door nu te kiezen voor geleidelijk herstel in plaats van de zes miljard van Olli Rehn houden we mensen uit de problemen, trekken we de economie uit het slop en voorkomen we dat nog meer van wat ons lief is wordt afgebroken en dat mensen als Reachel en Jurgen Gerrits op straat komen te staan. Ik geloof dat het kan. Nee, ik weet zeker dat dit kan. Doe met me mee, het is mooi geweest!

Emile Roemer

Tijdens die vakantie las ik het verhaal van Reachel en Jurgen Gerrits. Het stel uit Geldrop kocht in 2007 een huis, hij was zelfstandige in de bouw en zij verkoopster. Zes jaar later komen ze mogelijk op straat te staan met een ton aan schulden. Wat ging er verkeerd?

In een notendop: zij verloor haar baan, ze konden de kinderopvang niet meer betalen, en Jurgen kreeg steeds minder werk omdat de bouw compleet lamgeslagen is. Van alle zorgen kwam een burnout, rekeningen werden niet langer betaald, ze kwamen in de schuldsanering en kregen daar te horen dat ze hun huis moeten verkopen. Met een flinke restschuld uiteraard, want de woningmarkt ligt ook op z’n gat.
Baan kwijt raken en klagen dat je de kinderopvang niet meer kunt betalen? :o :roflol:

En een maximale hypotheek nemen op twee inkomens :o

Een gezin hoort nog van 2 maal een bijstandsuitkering rond te kunnen komen, anders kun je niet met geld omgaan

Wat een jankverhaal van twee mensen die de oorzaak van deze crisis zijn.

Niet zo naïef. Er staat trouwens nog wel meer onzin in die tekst, maar geen eens zin om daar op in te gaan.
:roflol: Nooit last van al dat zand in je smoel?
Speciaal voor jou nog een, geniet ervan.

Misschien heeft u het gelezen, woensdag stond een artikel van mij in de Volkskrant. Een paar jaar nadat Nuon verkocht werd aan de Zweedse bruinkoolboer Vattenfall zijn er alleen maar verliezers. Wij zijn zeggenschap over onze energievoorziening kwijt en zitten met een bedrijf dat zich niet aan de gemaakte duurzaamheidsafspraken houdt. En Vattenfall – een Zweeds staatsbedrijf – moet nu waarschijnlijk met 40% verlies Nuon weer van de hand doen omdat het teveel heeft betaald. Een mooi moment om eens te onderzoeken of we niet als politiek weer wat meer invloed kunnen krijgen op de energiemarkt. Het is harder dan ooit nodig om te investeren in duurzaamheid en zelfstandigheid. Dat is goed voor het milieu en je bent niet langer afhankelijk van instabiele landen ver weg voor je e nergie. Ik ben niet de enige die dat vindt. Ook de topman van Eneco zei in een interview met de NRC dat als de politiek niet ingrijpt, energiebedrijven die ons van stroom voorzien een speelbal worden van buitenlandse investeerders. Dan betalen wij samen de rekening.

Op allerlei terreinen kom je ze tegen. Spijtoptanten van twintig jaar geleden, mensen die constateren dat de privatiseringsgolf die begon onder Paars ons teveel gekost heeft. NS en ProRail – vroeger één bedrijf – gaan nu samenwerken om de vertragingen te lijf te gaan. Ik vroeg me vooral af waarom ze dat niet al jaren doen, maar ook zij merken dat het eigenbelang van het bedrijf vaak tegengesteld is aan het algemeen belang van goed openbaar vervoer en gaan nu op het hoogste niveau samenwerken. Ik zou zeggen, maak die onzinnige splitsing ongedaan en word weer één bedrijf, maar dit is een belangrijke eerste stap.

Zo gek is het ook niet. Twintig jaar na het vermarkten van allerlei dingen die we vroeger gezamenlijk regelden kunnen zelfs de grootste marktfetisjisten niet meer volhouden dat de problemen die we allemaal zien tijdelijk zijn, dat het kinderziektes zijn die wel over zullen gaan. Introduceer winstdenken in een sector en de financiële belangen gaan al snel voor de maatschappelijke. Winst gaat dan al snel voor mensen. Natuurlijk neem ik dat die bedrijven kwalijk, maar van hen snap ik het nog wel. Je hebt aandeelhouders tevreden te houden. Vooral de politiek heeft hier gefaald. Vanuit de overtuiging dat Nederland een bedrijf is, ontstond een beeld dat het land dan ook zo bestuurd moest worden. En nu zitten we met de brokstukken.

Maar er is hoop. Als woningcorporaties klagen dat ze als bedrijf gezien worden, als topmannen van energiebedrijven klagen dat de politiek moet ingrijpen en als spoorbedrijven ontdekken dat je beter samen kunt werken dan tegenover elkaar kunt staan, dan is verandering dichtbij. Maar dat vereist een tomeloze inzet van ons om daar waar mensen strijden tegen de vermarkting van wat ons dierbaar is mee te strijden. De dappere thuiszorgwerkers van Sensire mogen in dit geval niet onbenoemd blijven. Waar de directie ontslag aanvroeg voor 1100 thuiszorgers, legden de mensen die elke dag het werk doen zich er niet bij neer. Ze organiseerden zichzelf en bezetten het hoofdkantoor. Omdat ook in de zorg miljarden weglekken naar winstmakende verzekeraars en fraude door een veel te ingewikkeld systeem. Omdat ook in de zorg steeds meer de euro´s in plaats van de mensen die zorg nodig hebben centraal staan. En omdat deze mensen dat niet pikten. Ik heb ongelooflijk veel respect voor de strijd die ze voeren en ben apetrots dat ik een partij aan mag voeren die meteen aanwezig was in Varsseveld om de thuiszorgwerkers te ondersteunen.

Wij zullen deze strijd – de strijd voor zeggenschap over wat ons dierbaar is, de strijd tegen het doorgeslagen marktdenken en de strijd voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit – blijven voeren. Waar en wanneer dan ook. Doet u mee?

Emile Roemer

:roflol: Nooit last van al dat zand in je smoel?
Speciaal voor jou nog een, geniet ervan.

Misschien heeft u het gelezen, woensdag stond een artikel van mij in de Volkskrant. Een paar jaar nadat Nuon verkocht werd aan de Zweedse bruinkoolboer Vattenfall zijn er alleen maar verliezers. Wij zijn zeggenschap over onze energievoorziening kwijt en zitten met een bedrijf dat zich niet aan de gemaakte duurzaamheidsafspraken houdt. En Vattenfall – een Zweeds staatsbedrijf – moet nu waarschijnlijk met 40% verlies Nuon weer van de hand doen omdat het teveel heeft betaald. Een mooi moment om eens te onderzoeken of we niet als politiek weer wat meer invloed kunnen krijgen op de energiemarkt. Het is harder dan ooit nodig om te investeren in duurzaamheid en zelfstandigheid. Dat is goed voor het milieu en je bent niet langer afhankelijk van instabiele landen ver weg voor je e nergie. Ik ben niet de enige die dat vindt. Ook de topman van Eneco zei in een interview met de NRC dat als de politiek niet ingrijpt, energiebedrijven die ons van stroom voorzien een speelbal worden van buitenlandse investeerders. Dan betalen wij samen de rekening.

Op allerlei terreinen kom je ze tegen. Spijtoptanten van twintig jaar geleden, mensen die constateren dat de privatiseringsgolf die begon onder Paars ons teveel gekost heeft. NS en ProRail – vroeger één bedrijf – gaan nu samenwerken om de vertragingen te lijf te gaan. Ik vroeg me vooral af waarom ze dat niet al jaren doen, maar ook zij merken dat het eigenbelang van het bedrijf vaak tegengesteld is aan het algemeen belang van goed openbaar vervoer en gaan nu op het hoogste niveau samenwerken. Ik zou zeggen, maak die onzinnige splitsing ongedaan en word weer één bedrijf, maar dit is een belangrijke eerste stap.

Zo gek is het ook niet. Twintig jaar na het vermarkten van allerlei dingen die we vroeger gezamenlijk regelden kunnen zelfs de grootste marktfetisjisten niet meer volhouden dat de problemen die we allemaal zien tijdelijk zijn, dat het kinderziektes zijn die wel over zullen gaan. Introduceer winstdenken in een sector en de financiële belangen gaan al snel voor de maatschappelijke. Winst gaat dan al snel voor mensen. Natuurlijk neem ik dat die bedrijven kwalijk, maar van hen snap ik het nog wel. Je hebt aandeelhouders tevreden te houden. Vooral de politiek heeft hier gefaald. Vanuit de overtuiging dat Nederland een bedrijf is, ontstond een beeld dat het land dan ook zo bestuurd moest worden. En nu zitten we met de brokstukken.

Maar er is hoop. Als woningcorporaties klagen dat ze als bedrijf gezien worden, als topmannen van energiebedrijven klagen dat de politiek moet ingrijpen en als spoorbedrijven ontdekken dat je beter samen kunt werken dan tegenover elkaar kunt staan, dan is verandering dichtbij. Maar dat vereist een tomeloze inzet van ons om daar waar mensen strijden tegen de vermarkting van wat ons dierbaar is mee te strijden. De dappere thuiszorgwerkers van Sensire mogen in dit geval niet onbenoemd blijven. Waar de directie ontslag aanvroeg voor 1100 thuiszorgers, legden de mensen die elke dag het werk doen zich er niet bij neer. Ze organiseerden zichzelf en bezetten het hoofdkantoor. Omdat ook in de zorg miljarden weglekken naar winstmakende verzekeraars en fraude door een veel te ingewikkeld systeem. Omdat ook in de zorg steeds meer de euro´s in plaats van de mensen die zorg nodig hebben centraal staan. En omdat deze mensen dat niet pikten. Ik heb ongelooflijk veel respect voor de strijd die ze voeren en ben apetrots dat ik een partij aan mag voeren die meteen aanwezig was in Varsseveld om de thuiszorgwerkers te ondersteunen.

Wij zullen deze strijd – de strijd voor zeggenschap over wat ons dierbaar is, de strijd tegen het doorgeslagen marktdenken en de strijd voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit – blijven voeren. Waar en wanneer dan ook. Doet u mee?

Emile Roemer

Je hebt een topic waar iemand de moeite doet om teksten van Emile Roemer in te copy pasten. Dan zie hij dat hij ook nog de moeite heeft gedaan hierin gedeeltes te bolden. Daarbij heeft hij nog een plaatje van internet gezocht.

De jonge heeft er waarschijnlijk niet veel kaas van gegeten denk je dan natuurlijk.

Dan lees je de inhoud en zie je dat hij ook nog daadwerkelijk denkt dat een zogenaamd topman van een 'onafhankelijk energiebedrijf' (Eneco dat dit jaar 1 MILJARD SUBSIDIE heeft gekregen - half miljard gekregen, en nog de vele miljoenen aan subsidie om de stroom aan de man te krijgen, voor de bouw van een windmolenpark - een oprecht man is en dat Emile Roemer het in deze column bij het rechte eind heeft.

Even denk je dat het een trol actie is. Maar al snel wordt duidelijk. Deze jongen gelooft het echte. Deze jonge slikt deze woorden als zoete koek. Er komt een moment van frustratie maar dat wordt al snel aan de kant gezet door een gevoel van intellectuele overmacht met een tikkeltje medelijden.

Ignorance is bliss, laten we het daar maar bij houden.

Rob G

Begrijpen is voor kapitalisten. Tomaten smijten!!!

Begrijpen is voor kapitalisten. Tomaten smijten!!!
Met dit soort uitspraken geef je ons wel een kijkje in je hersenpan. Hou de eer voor jezelf hoog want ik krijg gewoon medelijden met je.
Je tomaten raken mij niet Rob.
Binnenkort weer een leuk berichtje van onze vriend Roemer. Kijk je er net als mij ook naar uit? :sukkeltje:

Terug
Naar boven