Fitness Seller

Beste manier om vetpercentage te meten.

Bezoekers in dit topic

Jordyvl

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2012
Berichten
2.148
Waardering
181
Lengte
1m80
Massa
92kg
Vetpercentage
13%
Wat is nou de beste manier om je vetpercentage te meten?

Ik hoor altijd dat z'n apparaatje die vasthoudt (de bia methode) erg onnauwkeurig is maar toch zie ik vrijwel in iedere sportschool dat deze manier gehanteerd wordt..

Ik wil misschien een huidplooimeter aanschaffen op http://www.huidplooimeterkopen.nl/
Wat is volgens jullie de beste huidplooimeter op de site, of maakt dat niet veel uit en kan ik gewoon de goedkoopste nemen?
 
dexa scan vermoed ik

Ik heb een weegschaal die dat meet (en geen goedkope), en twee verschillende huidplooimeters en toch kan ik dat nooit goed meten :)

Ben aan't twijfelen om bij xxl die electronische huidplooimeter te kopen, die aangeeft hoe hard je moet duwen

---------- Toegevoegd om 21:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:55 ----------

ik zou voor deze gaan, en laat het mij dan weten of ie goed werkt :) http://www.huidplooimeterkopen.nl/product/huidplooimeter-warrior/
 
Kan je het niet met de tang laten meten op de gym? Is toch lastig om zelf je rug te meten, en juist de rug maakt bij mannen vaak veel verschil.
Een weegschaal wordt zelfs beïnvloed door je hoeveelheid eelt, dus zou daar weinig waarde aan hechten.
 
ik doe zelf weleens een dexa scan, is zeer nauwkeurig maar relatief duur (35 euro per keer). Ik doe 'm ongeveer 2x per jaar
 
Elektronische huidplooimeter is niet betrouwbaar. Tang is ietsjes meer betrouwbaar. Je kan - als steeds dezelfde persoon meet - redelijk betrouwbaar veranderingen in mm huidplooien meten. Wat echter het exacte v% is kan je met huidplooien niet betrouwbaar meten (dus kan als evaluatief instrument gebruikt worden, maar niet als diagnostisch).

Andere methoden kosten allemaal vrij veel geld en zijn dus niet echt rendabel. Beste tool is gewoon nog steeds in de spiegel kijken om je v% te schatten (of beter nog, gewoon kijken of jij er tevreden mee bent ipv er een nummer aan gaan hangen) en vervolgens de tang gebruiken om te kijken of je plooien minder/meer worden.
 
ik doe zelf weleens een dexa scan, is zeer nauwkeurig maar relatief duur (35 euro per keer). Ik doe 'm ongeveer 2x per jaar

Waar doe je dit? Krijg je ook een bepaald rapport mee waar op welke plaatsen je VP hoger ligt o.i.d.?
 
zoek eens op dexa scan, hier zijn al wel wat topics over geweest, en een paar adressen gegeven.
Prijs varieert van 30 - 70 € (in BE)
 
Body pod meting is vrij nauwkeurig. Vooraan staat onderwatermeting, je weet wel archimedes met zijn eureka. Dexascan is vrij makkelijk. Veel ziekenhuizen hebben er een. Bedoeld voor botdichtheid, maar meer ook lichaamssamenstelling. Mooie referentie waardes met jouw leeftijdsgenoten en de groep 20-30 jaar.de vraag is echter waarom je het wil weten. Als je doel is laag vetpercentage voor betere spier definitie kun je ook in de spiegel kijken.
 
"beste" als je meest nauwkeurige manier bedoelt dan moet je voor een 7-punts huidplooimeter gaan en elk punt 3 keer laten meten en het gemiddelde gebruiken in je berekening, als je je progressie hiermee wil bijhouden moet je je overigens wel door dezelfde persoon laten meten elke keer.
 
zoek eens op dexa scan,
 
Waar doe je dit? Krijg je ook een bepaald rapport mee waar op welke plaatsen je VP hoger ligt o.i.d.?

Ik doe het bij een chiropractor centrum die ook een dexa scan hebben, chiropractor purmerend http://www.lifechiropractie.nl/idxa/ (staat info over meting botontkalking, maar ze doen dus ook gewoon VP metingen).

Na afloop krijg je idd uitgebreid rapport, met daarin natuurlijk je algemene VP maar ook per gebied de percentages (bijv. arm links, been rechts, middel, heupen, etc etc). Ook grappig was een kleurenfoto van voor en achter waarin je in verschillende kleuren kunt zien waar het (meeste) vet zit. Hoewel je niet aan plaatselijk vet verbranding kunt doen is het wel handig en goed om te weten vond ik. nauwkeurigheid is overigens erg hoog
 
Back
Naar boven