Fitness Seller

Beste rug oefening

Verklaar dan eens wat volgens jou rug wijdte en wat rug dikte is, duidelijke uitleg aub.

Kijk even wat 3XL hier neer zet:

Verders denk ik dat je het best beide varianten kan verwerken omdat de gesupineerde pull down/chin meestal met een smalle greep gedaan word en de ellebogen naar voren.

Dit is het belangrijke aspect voor rugdikte vs rugwijdte.

Bv. Je kan lat pulldown doen door naar je borst te trekken en dus je ellebogen schuin achter je te laten komen OF je kan (zoals je gewoon zou optrekken) de bar recht naar beneden trekken en je ellebogen loodrecht t.o.v. de grond houden en dus parallel met je lichaam.

Natuurlijk is het in beide variaties belangrijk dat je vooral je rug goed gebruikt en niet je armspieren:rolleyes:.

Bv. Je kan lat pulldown doen door naar je borst te trekken en dus je ellebogen schuin achter je te laten komen OF je kan (zoals je gewoon zou optrekken) de bar recht naar beneden trekken en je ellebogen loodrecht t.o.v. de grond houden en dus parallel met je lichaam.

Natuurlijk is het in beide variaties belangrijk dat je vooral je rug goed gebruikt en niet je armspieren:rolleyes:.
Je bedoelt dat je met een sternum chinup meer je traps aanspreekt dan met een gewone chinup.

Je bedoelt dat je met een sternum chinup meer je traps aanspreekt dan met een gewone chinup.

Dit vs. dit.

Kijk hoe de ellebogen in beide uitvoeringen staan t.o.v. de grond.

Bij de eerste staan die helemaal niet loodrecht t.o.v. de grond, bij de tweede ongeveer wel. Maar het is natuurlijk wel makkelijker om die tweede versie onderhands uit te voeren.

(Sorry voor de k*tfoto's maar vond niets beters:rolleyes:)

Dit vs. dit.

Kijk hoe de ellebogen in beide uitvoeringen staan t.o.v. de grond.

Bij de eerste staan die helemaal niet loodrecht t.o.v. de grond, bij de tweede ongeveer wel. Maar het is natuurlijk wel makkelijker om die tweede versie onderhands uit te voeren.

(Sorry voor de k*tfoto's maar vond niets beters:rolleyes:)
Je had ook gewoon 'ja' kunnen antwoorden :p

Ik heb niet zoveel ervaring met pulldown, maar wat sternum chinups betreft is een onderhandse greep voor mij veel makkelijker.

En wat heeft dat verder met wijdte en dikte te maken dan?

Ik kan toch beter squeezen bovenhands. Maar doe ook bv op de ene dag pull ups (dus bovenhands) en op de andere dag dan onderhandse lat pulldowns.

Maar mss ook niet vergeten om zowel een rugdikte als rugwijdte oef. in je schema te stoppen of het accent te verleggen bij één en dezelfde oef.

ik geloof niet zo in dat squeeze gebeuren, imo als je nog echt de moeite kan nemen om te bewust te squeezen ben je te licht bezig maar dat terzijde.

als je gewoon beter bent in bovenhands moet je dat gewoon lekker blijven doen want daar haal je dan wss het meeste uit die variant.

wat zie jij dan als wijdte en dikte oefeningen trouwens?

En wat heeft dat verder met wijdte en dikte te maken dan?

Lees mijn vorige posts dan? :(

Njah, wat ik dan prefereer:

wijdte: pull/chin-up, lat pulldown (pronated/supinated) met ellebogen loodrecht t.o.v. grond.

dikte: rack pull/deadlift, db/bb rows

en dan nog trapz: db shruggs, prone incline db shruggs

Wat versta jij dan onder rug dikte? Je lats op dikte trainen?

Lees mijn vorige posts dan? :(

Njah, wat ik dan prefereer:

wijdte: pull/chin-up, lat pulldown (pronated/supinated) met ellebogen loodrecht t.o.v. grond.

dikte: rack pull/deadlift, db/bb rows

en dan nog trapz: db shruggs, prone incline db shruggs

bb rows met smalle greep zijn een perfecte wijdte builder juist.
helaas is t een beetje bij iedereen ingebakken dat chins en varianten voor wijdte zijn en rows ed voor dikte...

terwijl rows bij uitstek een prima wijdte bouwer is dus.

Je kan je lats toch helemaal niet specifiek op wijdte of dikte trainen?

Nee idd.

Ze bedoelen met dikte waarschijnlijk de traps en rhomboids, en met wijdte de lats. Hoop ik.

ik heb t gewoon over rug in algemeen en niet alleen lats:cool:
een en dezelfde spier dikker OF wijder maken.....:roflol:

het is wel zo dat bij rows waarbij er erg ver word doorgetrokken de traps en rhomboids hard gepakt worden wat wss het verhaal over dikte de wereld in geholpen heeft betreffende rows.

Variations in muscle activation levels during traditional latissimus dorsi weight training exercises: An experimental study

Conclusion
The wide grip lat pulldown demonstrated a small but non-significant increase in the activity of the latissimus dorsi compared with the supinated grip pulldown. This same small increase is seen in biceps muscle when using a supinated grip versus the wide grip during the lat pulldown. Due to the small changes in muscle activity there appears to be very little difference in muscle activity between the wide grip lat pulldown and the supinated grip lat pulldown for the biceps and latissimus dorsi muscles.

http://www.dynamic-med.com/content/3/1/4

Als je dan in de sup. positie sterker ben en dus meer reps kan maken/gewicht kan verplaatsen is de gesupineerde versie de beste keus.

Verders denk ik dat je het best beide varianten kan verwerken omdat de gesupineerde pull down/chin meestal met een smalle greep gedaan word en de ellebogen naar voren.

Gesupineerd/smal is dus schouder flexie terwijl de wijde geproneerde greep schouder adductie is. Twee verschilende bewegingen dus.

Hmm, merkwaardige opmerking, kerel..

Dus als je ergens sterker in bent, moet je dat maar verkiezen dan???
Als je door de onderhandse greep meer reps/hoger gewicht kan pakken, betekent dit niet dat het ook daadwerkelijk beter voor je Lats is!

ik heb t gewoon over rug in algemeen en niet alleen lats:cool:
een en dezelfde spier dikker OF wijder maken.....:roflol:

het is wel zo dat bij rows waarbij er erg ver word doorgetrokken de traps en rhomboids hard gepakt worden wat wss het verhaal over dikte de wereld in geholpen heeft betreffende rows.

Het gaat niet om de oef., maar om de uitvoering ervan en waar je het accent op legt.
Natuurlijk kan je niet alleen puur rugwijdte krijgen zonder rugdikte:rolleyes:.

Je kan je lats toch helemaal niet specifiek op wijdte of dikte trainen?

:thumbs:

---------- Toegevoegd om 07:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:39 ----------

Hmm, merkwaardige opmerking, kerel..

Dus als je ergens sterker in bent, moet je dat maar verkiezen dan???
Als je door de onderhandse greep meer reps/hoger gewicht kan pakken, betekent dit niet dat het ook daadwerkelijk beter voor je Lats is!

Als de oefening wat spieraktie aangaat weinig/geen verschil oplevert kan je idd beter de variant kiezen waarin je het sterkst bent.

Lekker makkelijk zo he, ik vraag waarom, kom jij terug met waarom niet :rolleyes:

Nou, waarom niet: Bij de bovenhandse grip (pull-up) spreek je lats imo veel beter aan en dus effectiver, echter bij de onderhandse grip (chin-up) pak je gevoelsmatig veel meer biceps en zelfs een klein beetje borst imo.

Is het dan slecht om je rug te trainen met chins? Nee!
Kan het effectiver dmv isolatie? Ja! pull-up!

We zitten blijkbaar niet op dezelfde golflengte.:(

ik denk dat je niet op dezelfde golflengte met je zelf zit:cool::D

---------- Toegevoegd om 10:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:59 ----------

Lekker makkelijk zo he, ik vraag waarom, kom jij terug met waarom niet :rolleyes:

Nou, waarom niet: Bij de bovenhandse grip (pull-up) spreek je lats imo veel beter aan en dus effectiver, echter bij de onderhandse grip (chin-up) pak je gevoelsmatig veel meer biceps en zelfs een klein beetje borst imo.

Is het dan slecht om je rug te trainen met chins? Nee!
Kan het effectiver dmv isolatie? Ja! pull-up!

sinds wanneer is een pull up isolatie?;)

ok genoeg ge-ant****ed:D
maar ik pak juist weighted chins ipv pullups omdat ik er persoonlijk meer groei uit haal dan een default pull up.

ik kan er meer gewicht mee inderdaad en dat is ook natuurlijk omdat de biceps harder meegebruikt word maar als dat je in staat stelt meer gewicht te gebruiken en zo je lats uiteindelijk harder belast then why not???

maar zoals 3xl al zei; je zal zelf moeten uitvinden welke grip jou de meeste netto resultaten geeft(meestal waar je het sterkste in bent)omdat het voor spier activatie niet heel veel uitmaakt.

Terug
Naar boven