MuscleMeat

Binnenzijde borst

Je kan binnenkant niet isoleren. Je kan wel de gehele spier onder hogere spanning zetten waardoor alles een sterkere impuls krijgt.

Ik denk ook dat het probleem soms verkeerd wordt beschouwt. In mijn ervaring is het vaak zo dat mensen spreken over binnenkant borst terwijl ze daarmee eigenlijk het gebied vlak onder de bovenkant van het borstbeen bedoelen. Als je meer incline oefent zal de bovenste borstspier harder getraint worden en voller worden. Daarmee "til" je als het ware het gebied bij je borstbeen omhoog waardoor de hele binnenkant er voller gaat uitzien.

Beetje plastisch omschreven...maar goed...het komt er op neer dat:

Binnen de grenzen van je genetische aanleg de binnenkant borst er voller kan gaan uitzien als de bovenste borstspieren beter ontwikkeld zijn.

Voor de duidelijheid --> Daarmee bedoel ik niet dat de rest niet mee traint...het is puur estetisch en vormgevingsgericht.

En het ligt natuurlijk ook aan je vetpercentage of je de 'binnenkant' (waar links en rechts aan het borstbeen hechten) van de borstspier duidelijk van links en rechts kan onderscheiden.

Je kan binnenkant niet isoleren. Je kan wel de gehele spier onder hogere spanning zetten waardoor alles een sterkere impuls krijgt.

Ik denk ook dat het probleem soms verkeerd wordt beschouwt. In mijn ervaring is het vaak zo dat mensen spreken over binnenkant borst terwijl ze daarmee eigenlijk het gebied vlak onder de bovenkant van het borstbeen bedoelen. Als je meer incline oefent zal de bovenste borstspier harder getraint worden en voller worden. Daarmee "til" je als het ware het gebied bij je borstbeen omhoog waardoor de hele binnenkant er voller gaat uitzien.

Beetje plastisch omschreven...maar goed...het komt er op neer dat:

Binnen de grenzen van je genetische aanleg de binnenkant borst er voller kan gaan uitzien als de bovenste borstspieren beter ontwikkeld zijn.

Voor de duidelijheid --> Daarmee bedoel ik niet dat de rest niet mee traint...het is puur estetisch en vormgevingsgericht.

Dat is de reden dat ik voorlopig even (bijna) alleen incline doe! Die borst moet meer omhoog, zodat de scheidingslijn langer wordt..:D

Nou kijk, met mijn meer dan 25 jaar ervaring kan ik je toch verzekeren dat het bij vele atleten heeft geholpen, en daar ben ik getuigen van geweest.

Mijn ervaring is toch anders. Ik ken veel mensen die met het accentueren van de binnenkant ontzetend veel energieverspilt hebben die ze beter in totale ontwikkeling hadden kunnen steken.

Ben het er volledig mee eens dat je voor bepaalde tijd enkel incline doet, helpt zeker, maar kan toch alleen maar zeggen wat ik in de afgelopen jaren met mijn atleten heb bereikt, en hoe ze hebben getraint. Het heeft ze geen windeieren gelegd hoor, daar er tal van BK'ers zijn uitgekomen.
Dat jullie er anders over denken ok allemaal juist wat jullie zeggen in theorie, maar ja ieder zijn mening hierover. Voor de ene werkt het zo en bij andere anders, kwestie van ervaring die je opdoet in de loop van de jaren.

In theorie kan het niet, maar de praktijk wijst uit dat het soms heel anders kan uitdraaien.

We kunnen er nog uren over praten he, maar voor wie het werkt is het ok.

Leuk dat we hierover in debat kunnen gaan, want ik leer nog iedere dag bij op mijn 50é, en sta altijd open voor nieuwe bevindingen.

Groetjes jongens, en tot later.
Mischien tot zondag bij de Hercules waar ik jureer.

Ben het er volledig mee eens dat je voor bepaalde tijd enkel incline doet, helpt zeker, maar kan toch alleen maar zeggen wat ik in de afgelopen jaren met mijn atleten heb bereikt, en hoe ze hebben getraint. Het heeft ze geen windeieren gelegd hoor, daar er tal van BK'ers zijn uitgekomen.
Dat jullie er anders over denken ok allemaal juist wat jullie zeggen in theorie, maar ja ieder zijn mening hierover. Voor de ene werkt het zo en bij andere anders, kwestie van ervaring die je opdoet in de loop van de jaren.

In theorie kan het niet, maar de praktijk wijst uit dat het soms heel anders kan uitdraaien.

We kunnen er nog uren over praten he, maar voor wie het werkt is het ok.

Leuk dat we hierover in debat kunnen gaan, want ik leer nog iedere dag bij op mijn 50é, en sta altijd open voor nieuwe bevindingen.

Groetjes jongens, en tot later.
Mischien tot zondag bij de Hercules waar ik jureer.

Dus u beweert dat het deel wat het dichtst bij het borstbeen ligt (de binnenkant van de borst) extra geaccentueerd kan worden met bepaalde oefeningen? waardoor deze dus meer stimulatie krijgt dan de rest van de borst in het algemeen?

Beweren doe ik niet hoor, en theoretisch is het niet mogelijk, maar door de jaren heen heb ik menige malen ge-experimenteerd met tal van oefeningen, en bij bepaalde atleten heeft het zeer goed geholpen, kwestie van het eens uit te proberen.
Zoals ik reeds heb gezegd, kunnen we hierover nog uren en dagen over praten he.
Ik persoonlijk blijf bij mijn standpunt, daar ik er al goede resultaten mee heb behaald.

Beweren doe ik niet hoor, en theoretisch is het niet mogelijk, maar door de jaren heen heb ik menige malen ge-experimenteerd met tal van oefeningen, en bij bepaalde atleten heeft het zeer goed geholpen, kwestie van het eens uit te proberen.
Zoals ik reeds heb gezegd, kunnen we hierover nog uren en dagen over praten he.
Ik persoonlijk blijf bij mijn standpunt, daar ik er al goede resultaten mee heb behaald.

Ik vind het altijd riskant om zulke dingen te zeggen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat door goede training de borst in zijn geheel is verbeterd, waardoor automatisch de binnenkant ook dikker is geworden.

No offence, en ik zeg niet dat dit bij jou en je atleten het geval is, maar de meeste mensen die met oefeningen voor de binnenkant borst etc. aankomen zijn juicers, in mijn ervaring in ieder geval. Deze jongens gaan dan oefeningen doen voor zogenaamd binnenkant borst, juicen er flink bij en roepen dan na 8 weken dat het werkt omdat hun borst is gegroeid.

Maar goed, ik vind dat iedereen moet doen wat voor die persoon werkt en waar hij/zij zelf in geloofd. Ik geloof zelf niet in het binnenkant borst verhaal, maar iedereen is uiteraard vrij om te geloven wat hij/zij zelf wilt.

No offence, en ik zeg niet dat dit bij jou en je atleten het geval is, maar de meeste mensen die met oefeningen voor de binnenkant borst etc. aankomen zijn juicers, in mijn ervaring in ieder geval. Deze jongens gaan dan oefeningen doen voor zogenaamd binnenkant borst, juicen er flink bij en roepen dan na 8 weken dat het werkt omdat hun borst is gegroeid.

Maar goed, ik vind dat iedereen moet doen wat voor die persoon werkt en waar hij/zij zelf in geloofd. Ik geloof zelf niet in het binnenkant borst verhaal, maar iedereen is uiteraard vrij om te geloven wat hij/zij zelf wilt.
Kan me hier alleen maar bij aansluiten. Feiten zeggen mij meer dan persoonlijke ervaringen.. hoe goed die ook mogen zijn.

Waarom is 6 oefeningen eigenlijk teveel?

Ik heb wel eens een artikel van Arnold gelezen dat hij 5 oefeningen per borst sessie deed (Of kon dit omdat Arnold aan de roids zat?).

[Link niet meer beschikbaar]

Ik heb heel lang geloofd dat je de binnenkant borst kon trainen.

Na maanden proberen en de zogenaamde adviezen opvolgen moet ik gewoon constateren dat de enige reden waarom de binnenkant van mijn borst is gegroeid een overall toename van massa was.

Het is gewoon niet mogelijk om binnenkant te isoleren. Wel is het mogelijk om de spanning op de gehele spier te vergroten waardoor ook de binnenkant onder meer spanning komt te staan.

De enige oefeningen die de binnenkant van de borst beter ontwikkeld laten lijken is incline oefeningen.

Waarom is 6 oefeningen eigenlijk teveel?

Ik heb wel eens een artikel van Arnold gelezen dat hij 5 oefeningen per borst sessie deed (Of kon dit omdat Arnold aan de roids zat?).

[Link niet meer beschikbaar]

Borst is maar een kleine spiergroep en heeft niet zoveel werk nodig. Arnold heeft ten eerste fantastische genen, ten tweede zat hij inderdaad aan de roids en ten derde moet je niet alles geloven wat in de artikelen staat ;)

Borst is maar een kleine spiergroep en heeft niet zoveel werk nodig. Arnold heeft ten eerste fantastische genen, ten tweede zat hij inderdaad aan de roids en ten derde moet je niet alles geloven wat in de artikelen staat ;)

idd, ghostwriters anyone?

smal drukken supersets met smal op drukken voel ik
altijd super in het midden

smal drukken supersets met smal op drukken voel ik
altijd super in het midden

Je kunt het wel voelen, maar je traint de binnenkant van je borst er echt niet mee,want die bestaat namelijk niet. :rolleyes:

Ik wilde vorige week een paar setjes bankdrukken, maar er zat al iemand.
Ik vroeg dus of ie bijna klaar was.
''Nee'' zei hij, ''ik moet de binnenkant van m'n borst nog trainen''.
Ik lachte al een beetje van binnen, maarja, laat maar gaan dacht ik.

Vervolgens pakte hij de barbell extreem smal (handen tegen elkaar aan), en begon als een gek te pressen. :roflol:

Op die momenten ben ik toch blij dat ik veel lees op DBB. ;)

chest.jpg

fig .1

Ik train nu een jaar, mijn borst heeft zich heeft zich voor een groot deel al goed ontwikkeld maar de binnenkant blijft achter. (zie fig .1)

Mijn maandag borst dag ziet er als volgt uit:

Benchpress: Eerst stang dan los, 3 sets - 8/10 reps
Dumbbell Press: Incline, 3 sets - 8/10 reps
Dumbbell/Cable Flyes: Straight, 3 sets - 8/10 reps
Dumbbell/Cable Flyes: Incline, 3 sets - 8/10 reps
Dumbbell/Cable Flyes: Decline, 3 sets - 8/10 reps

Cable Crossovers: 3 sets - 8/10 reps
Verder train ik er nog mijn triceps bij mocht dat uitmaken.

Ik heb een tijdje Dumbbell Pullovers geprobeerd maar mijn borst training is al zo intensief dat ik die er vaak niet meer tussen krijg. (Helemaal uit mun dak, dan ben ik helemaal de weg kwijt.) Dippen klinkt ook leuk maar de dag daarna voel ik het dan meer in mun schouders en triceps.

Is het iets anatomisch of is er een manier om ze aan te pakken?

Deze combi kun je doen als je al massa hebt, zo niet dan is het overdreven.

heiligschennis.
Naar mijn weten was Arnold gewoon naturel hoor.

Altijd leuk dat binnenborst verhaal. Gewoon je borst aanpakken, zowel boven als onder.

Je kunt het wel voelen, maar je traint de binnenkant van je borst er echt niet mee,want die bestaat namelijk niet. :rolleyes:

Ik wilde vorige week een paar setjes bankdrukken, maar er zat al iemand.
Ik vroeg dus of ie bijna klaar was.
''Nee'' zei hij, ''ik moet de binnenkant van m'n borst nog trainen''.
Ik lachte al een beetje van binnen, maarja, laat maar gaan dacht ik.

Vervolgens pakte hij de barbell extreem smal (handen tegen elkaar aan), en begon als een gek te pressen. :roflol:

Op die momenten ben ik toch blij dat ik veel lees op DBB. ;)

wel grappig dat ze dan in de flex een trainingsschema neer zetten
met binnen kant borst in het schema

Terug
Naar boven