Fitness Seller

Body Types

Rubenasher

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m81
Massa
96kg
Vetpercentage
19%
Hallo,

Ik heb op internet het 1 en ander gelezen over Lichaamstypes (Zogeheten "Somatotypes").
Nu heb ik wel informatie kunnen vinden over hoe je eventueel uit zou kunnen vinden wat voor Lichaamstype je zelf hebt (Blijkbaar altijd een mix van meerdere), maar ik vroeg me af hoe belangrijk je lichaamstype nou eigenlijk is m.b.t. het onderhouden van je gegainde spieren, of puur om het GAINEN zelf (Snelheid ervan).
Stelling:

1 Ecto, 1 Meso en 1 Endo hebben allemaal evenveel spier/lichaamsvet (Laten we zeggen 15%), en er klopt even iets niet aan hun training/dieet, is het dan zo dat de Ecto sneller zijn spieren verliest dan de Endo en Meso? Of zal dit bij alle 3 wel meevallen?

Hoop dat de vraag een beetje duidelijk is (In m'n hoofd klonk het beter).
Alvast bedankt!

Ik betwijfel of er een verband is tussen somatotypering en potentie om massa te bouwen, uiteraard moet je de één er wel veel meer voor eten dan de ander.

Het somatotype onderzoek was gedaan met als doel het psychologisch typeren van mensen.
Het heeft niks met spiermassa potentie te maken en dat heeft het ook nooit gedaan.
Volgens mij heb je een paar woorden gehoord maar heb je geen idee waar het vandaan komt of voor gebruikt werd.

Het is dan ook totaal niet (praktisch) toepasbaar in bodybuilding, aangezien somatotyperingen (=psychologisch), totaal geen overgang heeft op wat jij ermee bedoelt.

Constitutional psychology is a theory, developed in the 1940s by American psychologist William Herbert Sheldon, associating body types with human temperament types. Sheldon proposed that the human physique be classified according to the relative contribution of three fundamental elements, somatotypes, named after the three germ layers of embryonic development: the endoderm, (develops into the digestive tract), the mesoderm, (becomes muscle, heart and blood vessels), and the ectoderm (forms the skin and nervous system).

In his 1954 book, Atlas of Men, Sheldon categorised all possible body types according to a scale ranging from 1 to 7 for each of the three "somatotypes", where the pure "endomorph" is 7–1–1, the pure "mesomorph" 1–7–1 and the pure "ectomorph" scores 1–1–7. From type number, an individual's mental characteristics could supposedly be predicted.

Terug
Naar boven