AndroidHealthClinic

Boete

Dennis69

Advanced Bodybuilder
Waardering
7
goedemorgen, had even een vraagje.

Een paar maanden geleden werdt ik via tempo-team gevraagd of ik even voor een meubelzaak een soort kast wou wegbrengen naar maastricht en een ander weer wou meenemen vanaf zutphen. Dit samen met een vaste medewerker daar maar die had geen rijbewijs. Nou wij eerst naar sittard en daarna naar maastricht want in sittard moesten we nog wat weer ophalen. Eenmaal in maastricht gekomen kwamen we erachter dat het adres zich bevond in een flatgebouw midden in de stad. Toen we bij het adres kwamen konden we alleen parkeren voor het gebouw wat dus betaald parkeren was, ikzelf had geen geld bij me en de vaste medewerker ook niet want dat had die net uitgegeven aan een paar broodjes langs de snelweg.
Wij dus maar ervoor gezet en op gegokt op laden en lossen. Helaas was de kast te groot voor de lift dus konden we 200 kilo de trap op gaan sjouwen met zijn 2en, dus duurde het allemaal wat langer. Eenmaal beneden aangekomen met de andere kast die weer meemoest stond meneer parkeerwachter er dus en bam 50 euro boete. We stonden er langer als 10 minuten dus tja. Toen we weer terug waren in zutphen was het al half 7 dus alles was dicht. Ik kon de boete niet afgeven dus die andere jongen zou dat de volgende dag wel doen. Nouja verder niks meer van gehoord dus dacht dat het wel goed zou zijn. Nu kreeg ik gister een telefoontje van tempo-team dat ik die boete dus moest betalen die opeens 58 euro was. Nou heb ik dus gezegd dat ik het er niet mee eens ben omdat ten eerste die meubelzaak mij niet daarvoor gewaarschuwd heeft en geen geld heeft meegegeven voor het parkeren, die jongen waarschijnlijk niet die boete heeft afgestaan of wat dan ook, en dat die meubelzaak niet eerder aan de bel heeft getrokken toen die boete binnenkwam want die was nu al verhoogd. Ik had ook moeilijk even kunnen terugrijden want dan waren de kosten nog veel hoger.

maar mijn vraag nu, kan ik de boete weigeren of niet?

kusjes dennis

jup, de werkgever is niet in de fout als de werknemer de wet overtreed ;)

Ik ben bang van niet, jij was de bestuurder op dat moment.... Tuurlijk had dat bedrijf je geld mee moeten geven en had die jongen de boete op tijd af moeten geven/betalen/oid
Maar punt blijft dat jij de auto bestuurde op dat moment en in principe verantwoordelijk bent voor de dingen die je dan met die auto doet..

Succes iig!

enneh "kusjes dennis"? :O

Ik ben bang van niet, jij was de bestuurder op dat moment.... Tuurlijk had dat bedrijf je geld mee moeten geven en had die jongen de boete op tijd af moeten geven/betalen/oid
Maar punt blijft dat jij de auto bestuurde op dat moment en in principe verantwoordelijk bent voor de dingen die je dan met die auto doet..

Succes iig!

enneh "kusjes dennis"? :O

volgens een rechter was een boete voor te hard rijden voor ik dacht een taxichauffeur de boete gewoon voor het bedrijf.

taxichauffeurs betalen zelf de boete
en ook in andere beroepen waarin je op de weg zit, betaal je zelf de boete

• Topic Starter Topic Starter
thnx voor de reacties zal straks wel even het bedrijf bellen

boete's zijn altijd voor de werkgever... hij is namelijk verantwoordelijk voor jou, jij voert uit , in opdracht van. Hij is kwalitatief aansprakelijk voor jou (aansprakelijkheid waar je zelf niets fout doet, maar verantwoordelijk bent voor iemand, denk aan een hond die iemand aanvalt, een minderjarig kind, en dus werknemers)
(studeert rechten)

kan t thuis wel ff opzoeken/relevante artikelen geven

boete's zijn altijd voor de werkgever... hij is namelijk verantwoordelijk voor jou, jij voert uit , in opdracht van. Hij is kwalitatief aansprakelijk voor jou (aansprakelijkheid waar je zelf niets fout doet, maar verantwoordelijk bent voor iemand, denk aan een hond die iemand aanvalt, een minderjarig kind, en dus werknemers)
(studeert rechten)

dus m'n werkgever betaalt alle boetes als ik te rap rijd tijdens m'n werkuren? oh prettig :evil:

• Topic Starter Topic Starter
(studeert rechten)

graag ;)

wat denk je nou zelf ???
je baas zegt toch niet; he roxxe, rijd ff te hard

maar je baas zegt wel dat je op tijd moet zijn.
maar goed, ook als je schade rijdt zijn de kosten voor je baas, doe je ook niet expres, en wie laat zeg expres flitsen, ook niemand.

De baas moet betalen, maar dat zijn alleen overtredingen die een paar km boven de toegestane snelheid zijn. Je kan echt niet als een dwaas gaan rondscheuren.

Beetje offtopic: het is werd, niet werdt. ;)

Tick van mij, kan er niks aan doen. :)

godsamme wat kunnen die werkgevers toch ook een stelletje zeikerds zijn he. Tegen de tijd dat de boete bij jou is gekomen, heeft ie voor het bedrijf al bijna meer gekost dan wanneer ze em gewoon hadden betaald. Stel dat je het parkeergeld had betaald, had je dit dan volledig kunnen declareren?

Uitzendbureau's, bah, soep van koken.

Boetes laten betalen door het bedrijf maakt werknemers alleen maar nonchalanter.

jup, de werkgever is niet in de fout als de werknemer de wet overtreed ;)

Daar heb je helaas geen gelijk in.

Rechter geeft chauffeur gelijk: TPG moet werknemer terugbetalen
Marc Laan

MKB: 'iedereen weet dat te hard rijden niet mag'

Baas draait op voor snelheidsboete

Van onze redactie economie

DEN HAAG - Duizenden werkgevers draaien voortaan op voor de boetes van werknemers die te hard rijden met de auto van de baas.

Dit valt op te maken uit een vonnis van het gerechtshof in Den Haag. De rechter oordeelde vorige week dat TPG een aantal snelheidsboetes van minder dan tien kilometer per uur niet mag verhalen op een chauffeur.

Voorwaarde is dat geen sprake is van opzettelijk te hard rijden. De chauffeur krijgt twee boetes uit 2002 van tezamen 56 euro terug.

Met zijn uitspraak vernietigde het gerechtshof een uitspraak van de kantonrechter, die eerder TPG in het gelijk had gesteld.

Volgens het hof was geen sprake van opzet of bewust roekeloos gedrag, omdat de medewerker net boven de maximumsnelheid reed.

Eén keer reed de chauffeur vier kilometer per uur te hard, een andere keer zes kilometer.

De rechter: "In zijn algemeenheid zal bij een overtreding van de maximumsnelheid tot tien kilometer per uur geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid."

Voor een derde overtreding later dat jaar moet de TPG-chauffeur wel opdraaien, vindt de rechter. De man reed toen elf kilometer te snel.

Vakbond Abvakabo FNV, die de rechtszaak begon, zegt: "Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben voor werkgevers. Ik denk aan buschauffeurs, maar eigenlijk gaat het om alle werknemers die rondrijden in een auto waarvan het kenteken op naam van de werkgever staat." TPG Post weet nog niet of zij bij de Hoge Raad in cassatie gaat tegen de uitspraak. TPG Transport heeft zevenhonderd chauffeurs in dienst, maar houdt geen boete-administratie bij.

Werkgeversorganisatie MKB-Nederland vindt het een rare uitspraak. Iedereen weet dat te hard rijden niet mag, aldus S. van Dijk van de werkgeverskoepel.

De vakbond denkt dat de Hoge Raad in deze 'principiële zaak' het gerechtshof zal volgen.

Deze jurisprudentie kan je dus ook aanhalen voor parkeerboetes als de bus op naam van werkgever staat.

niet betalen dus, **** die h**ren tempo-team

Terug
Naar boven