AndroidHealthClinic

Buikspieren trainen vraag.

x04abc

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
1.312
Als je je spieren wil laten groeien ( hypertrofie ) dan word er aanbevolen om tussen de 9-12 herhalingen te blijven. Als je je buikspieren traint worden er vaak veel herhaling gemaakt minstens 20+ ( hier mee bedoel ik de crunch ) Is het dan niet beter om je buikspieren op machines te trainen? en dan een lekker zwaar gewicht eraan te prikken en dan gewoon 9-12 x? of zit ik nou helemaal verkeerd?

gr wanna

---------- Toegevoegd om 11:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:26 ----------

heb ik nou dit gepost in het verkeerde topic??

Ga gewoon tot spierfaal iedere set, heb je veel meer aan. Focus op aanspannen, doe evt. crunches met gewicht.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Je zit goed, maar beter 'koop' je hebt boek starting strength van mark rippetoe en leer je hoe je moet trainen.

De meeste mensen trainen niet om hun buikspieren groter te maken, dus hoeven ze zich ook niet te houden aan hypertrophy-regeltjes. Kijk dus niet naar wat mensen doen. Doe wat nodig is voor je doel. Een bokser hoeft geen grote buikspieren te hebben, maar die moet zich wel zonder schade een aantal minuten hard in zijn buik kunnen laten slaan zonder om te vallen. Een krachtsporter heeft weer andere doelen dan grote buikspieren. Die wil in balans blijven met al dat geweld dat de rug wordt aangedaan met squats en deadlifts. En een ieder die gewoon "een sixpack" wil hoeft alleen maar op dieet te gaan en kan crunches sowieso wel vergeten.

Sowieso zijn je buikspieren 'stugge' spieren, net zoals je onderarmen en je kuiten. Ik ben van mening om die goed zwaar, op lage reps aan te pakken. Die spieren zijn nl. al de hele dag bezig, dus ze zijn gewend aan hoge reps.

Over buikspieren trainen vind je ontzettend veel topics.
Er is heel wat discussie over het aantal reps en sets en oefeningen e.d.
Wat je vooral moet doen, is zorgen dat er geen vetlaag boven je buispieren hangt. Een vet% rond de 10% is dacht ik goed genoeg voor een sixpack. Hoewel mijn vet% daar een groot stuk boven zit (rond de 16%) en ik een '4pack' heb :p De sixpack is zelf bijna helemaal goed zichtbaar. Dit hangt ook weer af van persoon tot persoon. De ene moet namelijk lager gaan in vet% dan de andere.

Qua reps zou ik wat afwisselen. Soms sets van 20+ en op andere dagen eens wat zwaarder 8-10 herhalingen. Doe sowiso niet enkel crunches, maar ook oefeningen voor de onderste buikspieren, zoals 'dragon flags' (zie google). Vergeet ook de schuine buikspieren niet.

Toestellen vind ik wél zeer goed voor de buikspieren, maar hierin zijn de meningen ook weer sterk verschillend.
Let wel steeds op de juiste manier van uitvoeren bij elke oefening. Als je in een fitness traint, vraag dit dan eens na aan de instructeur. Als je de oefeningen foutief uitvoert, kan je je rug belasten.

Terug
Naar boven