AndroidHealthClinic

Buiktraining: waarom zoveel herhalingen?

Tielie

Competitive Bodybuilder
Waardering
4
Hey mensen,

hoe komt het dat de meeste oefeningen een aantal herhalingen van max. 20 ofzo kent, en mensen hun buik vaak 3 * 150 belasten ofzo met sit-ups. Ben zeer benieuwd :) Ik maak er mezelf namelijk ook schuldig aan maar in zo'n crunch-bankje kan ik veel minder herhalingen maar toch denk ik dan: er moet een reden zijn voor veel herhalingen. Ik weet alleen niet welke :)

iemand?

omdat velen niet echt trainen op een hoge beslasting, met crunches moet je al heel veel reps maken om dichtbij failure te zitten.

truucje: ga crunchen en sit uppen met een zware dumbbell in de handen.
of gewoon helemaal niet ;)

Google: dragon flags.

Of stop met crunchen en ga squaten, deadliften en overhead presses doen, dan worden je buikspieren iig gebruikt waarvoor ze o.a. bedoeld zijn. :thumb:

De meeste mensen die crunches doen doen ze totaal verkeerd.. een juiste techniek (houding, controle, snelheid) maakt al heel veel uit. En situps zijn al helemaal ongeschikt als buikspieroefening.

Hint, als een oefening je borstbeen niet bij je heupbeen brengt is het geen buikspieroefening. Beenheffen is dus niet een buikspieroefening, het belast je buikspieren alleen statisch (ook leuk, maar dat doen squats ook (en pulldowns, pullups, pushdowns, overhead press, ....)

• Topic Starter Topic Starter
dankje, helpvolle replies :)

Als ik dus een goede techniek doe en zwaar ga (met behulp van dumbbells) zijn veel herhalingen dus overbodig? Nice, straks even proberen.

Ik doe geen crunches alleen maar heavy machines en dergelijk 8-12 reps. Behandel het net als andere spieren.
Crunches doe je er zo 1000 achter elkaar...wel lekker voor je huid strak te trekken

Ik denk toch dat dragon flags niet voor iedereen weg gelegd zijn (voor mij alleszinds niet). Heb het juist eens geprobeerd, als het tenminste is zoals op de deze site vermeld staat( [Link niet meer beschikbaar] ), en bij het naar beneden bewegen hoorde ik men rug ergens kraken:eek: . Daarna een stekende pijn in men rug en ben ik er maar mee gestopt. Geen ideale oefening voor mij in elk geval.

wazzup zei:
De meeste mensen die crunches doen doen ze totaal verkeerd.. een juiste techniek (houding, controle, snelheid) maakt al heel veel uit. En situps zijn al helemaal ongeschikt als buikspieroefening.
idd als je crunches echt correct uitvoert kun je echt niet zo monsterlijk veel....

Ik zie het sowieso niet zitten om buikspieren te trainen...als ik maar laag genoeg in bf ga zie ik ze toch wel. (+je traint ze idd met genoeg andere oefeningen mee)

wazzup zei:

Hint, als een oefening je borstbeen niet bij je heupbeen brengt is het geen buikspieroefening. Beenheffen is dus niet een buikspieroefening, het belast je buikspieren alleen statisch (ook leuk, maar dat doen squats ook (en pulldowns, pullups, pushdowns, overhead press, ....)

Precies. Ben ik het helemaal niet eens. Als je de crunch op de juiste manier doet, heb je echt geen 1000 reps nodig.

wat een onzin om te zeggen dat je ze toch wel aanpakt met squatten enzo. je kan squatten tot je een oons weegt maar monsterabs creeer je er niet mee. ik zie dit enkel als excuus om de buikspieren niet te hoeven trainen (zeker bang dat je misselijk wordt, what ever!). al die profs met mooie wasbordjes zijn daar echt niet aan gekomen d.m.v. squatten. je zal toch ook op massa moeten trainen om je abs er een beetje te laten uitspringen. denk ook aan de proportionele verhoudingen.

Die dragon flags zijn idd heel lastig. Daarom dat ik ze aanraad als alternatief tegen honderden herhalingen, want dat lukt je hiermee echt niet :p .

Begin mss met enkel de negatieve (neergaande) beweging te oefenen tot je sterker wordt. En hoe meer je rug van het bankje ligt (dus hoe minder steun), hoe moeilijker.

BTW die jongen op deze link [Link niet meer beschikbaar] doet ze niet helemaal zoals het hoort. Voeten moeten de grond raken. Zijn rug ligt teveel op het bankje waardoor hij zo diep niet raakt.

Als ik eens de mogelijkheid heb laat ik mn dragon flags filmen.

IKKE zei:
Ik doe geen crunches alleen maar heavy machines en dergelijk 8-12 reps. Behandel het net als andere spieren.
Crunches doe je er zo 1000 achter elkaar...wel lekker voor je huid strak te trekken

Als je crunches goed uitvoert, kun je er geen 1000 doen.

Ik denk dat de meesten hoge reps doen omdat ze ooit de kreet gehoord hebben dat de abs heel de dag door in aktie zijn en daardoor een hoog volume aankunnen.

Word altijd wel aan het feit voorbij gegaan dat een spier die heel de dag door (met een kleine ROM) in aktie is weinig heeft aan 20, 30 of wat dat aangaat 1000 onbelaste xtra reps vooral ook om dat de buikspieren de buikspieren, omdat het stabilators van de romp zijn, overwegend fasttwich zijn.

Ik ben idd ok van mening dat oefeninge zoals squat en push-press de buikspieren beter belast als crunches ed. Vooral omdat dit soort oefeningen belast op de manier waarop ze het best werken (zie verhaal hierboven)

En al die pro's met hun wasbordjes eerder een gevolg van een laag vetpercentage als aan uren buikspiertraining.

En wat massa voor de abs aangaat, hoeveel groeipotentie denk je dat de abs hebben?
Het is een dunne platte spier die ingepakt is in een stugge sheet (fascia) je mag blij zijn als je na jaaaarenlang goed uitgevoerde crunches met extra belasting de buikspieren 1cm in dikte hebben toegenomen.

BTW, veel buikspieren trainen levert een constan verkorte spier op wat krom lopen tot gevolg kan hebben, vooral ook omdat de buik fanaten zelden iets aan hun onderrug doen :(

Laatst bewerkt:
Al die pro's met een laag vetpercentage zullen toch echt hun buikspieren moeten trainen om iets te laten zien. Spieren moet je dikker laten worden door gewichttraining, zo dus ook de buikspieren.

Buikspieren moet je zien als een spiergroep, trainen dus. Armen gebruik je ook meerdere keren ongewild maar train je ook apart. Buik dus ook.
Heb jarenlang 3x per week de buik getraind, 2x met gewichten en 1x zonder, en daarna 2x per week. Ik had en heb nog hele goede buikspieren. Enne keek laatst nog in de spiegel, maar ik loop echt niet krom hoor.

Waarschijnlijk ook omdat jij je onderrug regelmatig belast. En nogmaals je buikspieren hebben gewoon niet veel groeipotentie, dus hoeveel "dikker" wil je ze maken?

Het is de enige spiergroep die ik "even snel afrafffel" tijdens de training...

Terug
Naar boven