MuscleMeat

Nieuws Buurt bepaalt gedrag van kinderen niet de afkomst

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
UTRECHT - De wijk waarin een kind woont, bepaalt voor een deel of dat kind het criminele pad op gaat. Een buurt met veel criminaliteit en drugsgebruik geeft jongeren de boodschap af dat het om normale verschijnselen gaat, zo blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut en het Willem Pompe Instituut van de universiteit Utrecht, die de uitkomsten dinsdag bekendmaakten.

Crimineel gedrag van jongeren hangt daarnaast samen met schooluitval en de vriendengroep van een kind. Etniciteit speelt een veel kleinere rol dan vaak wordt gedacht, aldus de onderzoekers. Allochtone kinderen vertonen wel vaker crimineel gedrag, maar die wonen vaak in de slechtste buurten met de slechtste woningen en met een hoge werkloosheid.

De wetenschappers legden 2300 leerlingen uit de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs vragen voor. Uit de antwoorden bleek verder onder meer dat kinderen uit probleemwijken vaker in jeugdbendes zitten en dat jongeren zelden een delict in hun eentje plegen, maar bijna altijd in groepsverband.
In het rapport staan ook aanbevelingen. Zo moet de overheid ervoor zorgen dat er in probleemwijken een gemengde populatie ontstaat, met minder werkloosheid, minder uitkeringsafhankelijkheid en een levendig midden- en kleinbedrijf. Ook moet er extra geïnvesteerd worden in openbare orde en veiligheid. Streng toezicht op de leerplicht zou ook een goede zaak zijn, vinden de onderzoekers. Ze pleiten er ook voor dat het gebruik van alcohol (verder) wordt teruggedrongen.
http://www.volkskrant.nl/binnenland...lechte_wijk_beiuml_nvloedt_criminaliteit_kind

Het wachten is op degene die met het Belgische onderzoek op de proppen komt waarin werd vastgesteld dat de buurt amper van invloed was.

Overigens vind ik de aanbeveling aangaande de uitkeringsafhankelijkheid redelijk onzinning. Die bewoners hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Als je in een slechte buurt ben je nog niet verdoemd om in een uitkering te blijven hangen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland...lechte_wijk_beiuml_nvloedt_criminaliteit_kind

Het wachten is op degene die met het Belgische onderzoek op de proppen komt waarin werd vastgesteld dat de buurt amper van invloed was.

Overigens vind ik de aanbeveling aangaande de uitkeringsafhankelijkheid redelijk onzinning. Die bewoners hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Als je in een slechte buurt ben je nog niet verdoemd om in een uitkering te blijven hangen.

Tuurlijk nu zijn het weer de buurten die niet goed zijn:roflol:

• Topic Starter Topic Starter
Die buurten waren al slecht voordat er ooit 1 allochtoon kwam wonen en in die tijd was de werkloosheid er mogelijk nog hoger. Dus ja, sommige buurten zijn desastreus voor de vorming van kinderen.

Dit is niks nieuws onder de zon, je omgeving heeft altijd een grote invloed op je. Het is echter nog steeds geen verklaring waarom allochtonen
wonen vaak in de slechtste buurten met de slechtste woningen en met een hoge werkloosheid.

Dat heeft puur met instelling en houding te maken.

Dit is niks nieuws onder de zon, je omgeving heeft altijd een grote invloed op je. Het is echter nog steeds geen verklaring waarom allochtonen

Dat heeft puur met instelling en houding te maken.

Meer een fout spreidingsbeleid in de jaren 70 en 80. Natuurlijk kunnen allochtonen na verloop van tijd verkassen maar doet lang niet iedere allochtoon of inwoner van een slechte buurt. Verkassen moet namelijk wel mogelijk zijn en gelet op de woningnood in steden + de relatief hoge huur en koopprijzen voor huizen is het niet altijd mogelijk om je te ontrekken aan die slechte buurt.

Zoals gezegd, een ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid om er wat van te maken maar je kan van kinderen niet verwachten dat ze niet worden beinvloed door de buurt waarin ze wonen. Het is zeker niet de enige factor die speelt maar de buurt is wel van grote invloed op hoe een kind zich ontwikkelt.

'Ze' zijn overigens niet zielig of wat dan ook. Je ontrekken aan een slecht millieu kan lastig zijn maar is verder verre van onmogelijk. Ook al werkt een omgeving waar 0,0 stimulans is voor educatie ook niet bijzonder positief door op de ontwikkeling van kinderen.

De vraag is wat doe je als je de kans hebt op een plek in een betere buurt. Nederlanders in een rot buurt gaan waar mogelijk naar Almere, Hoofddorp of Purmerend, zeker als ze kinderen hebben. Natuurlijk heb je de "tokkie' die zijn volkswijk trouw blijft ook al zou het voor kinderen beter zijn elders te wonen. Ik heb hier een aantal discussies over gehad met turken en marokanen, het zijn maar een paar gesprekken maar ik heb het idee dat zij veel meer belang hechten aan plekken als Mercatorplein waar meer mensen zoals zij wonen. Mijn hypothese is dat de Nederlander eerder uit een rot buurt zal verhuizen uit eigen belang of het belang van de kinderen dan mensen van buitenlandse afkomst. En dat is denk ik niet alleen een kwestie van meer mogelijkheden hebben van NL-ers, het is denk ik ook een kwestie van een keuze.

Ook binnen forensensteden als Hoofddorp en Almere zie ik dat alochtonen in de slechtste buurten wonen en ook dat ze onderling heel erg klitten. Ook daar denk ik dat de factor keuze van een buurt groter is en de onvermijdelijkheid minder groot dan het onderzoek laat doorschemeren.

Ik ontken de resultaten van het onderzoek niet maar aandacht voor de vrijwillige keuze zou wel op zijn plaats zijn.

Laatst bewerkt:
Vind het ook logisch eigenlijk, je omgeving en je eigen geweten zijn van grote invloed op je verdere ontwikkeling binnen de samenleving.

Ik kan me niet voorstellen dat in je genen bepaald is dat je gedoemd bent om te falen.

Lijkt me dat je kiest voor de toekomst van je kinderen, ook al zal de nestwarmte van een buurt met alle voorzieningen toegespitst op jouw groep ook een grote aantrekkingskracht. Tokkies wonen ook graag in tokkiebuurten omdat ze daar gezellig met hun mede tokkies kunnen slopen, stelen, roven etc.

Vind het ook logisch eigenlijk, je omgeving en je eigen geweten zijn van grote invloed op je verdere ontwikkeling binnen de samenleving.

Ik kan me niet voorstellen dat in je genen bepaald is dat je gedoemd bent om te falen.
waarom niet? blijkbaar zit het in de genen van niet westerse allochtonen om niet te gaan werken en overal stennis te maken.. daarom komen ze ook in die pauper buurten terecht

het enige wat ze willen doen is 1.2 miljard aan dat gespuis spenderen om het ze leuk te maken terwijl gewoon een knuppel beter werkt

Ik denk dat de ouders er ook wel wat mee te maken hebben.

waarom niet? blijkbaar zit het in de genen van niet westerse allochtonen om niet te gaan werken en overal stennis te maken.. daarom komen ze ook in die pauper buurten terecht

het enige wat ze willen doen is 1.2 miljard aan dat gespuis spenderen om het ze leuk te maken terwijl gewoon een knuppel beter werkt

De meerderheid van de allochtone beroepsbevolking werkt, hoe kan het dan in de genen zitten? Weet dat mijn antwoord verder vergeefse moeite is overigens.

Lijkt me dat je kiest voor de toekomst van je kinderen, ook al zal de nestwarmte van een buurt met alle voorzieningen toegespitst op jouw groep ook een grote aantrekkingskracht. Tokkies wonen ook graag in tokkiebuurten omdat ze daar gezellig met hun mede tokkies kunnen slopen, stelen, roven etc.

Niet alleen tokkies dus, turken, marokanen, surinamers.....wonen graag bij soortgenoten. Maar uit alle onderzoeken naar verhuisneigingen van allochtonen blijkt dat het de turken en marokanen zijn die de centrumgemeente veel minder vaak verlaten dan nederlanders of bijvoorbeeld antilianen of surinamers.
De reden die in onderzoeken genoemd worden zijn voorzieningen als de moskee of de islamitische school. IMO zijn dat keuzes, de turk en marokaan niet als zielige slachtoffer maar als volwassenen die kiezen om bij de moskee en de islamitische school te wonen en de slechte invloed van de buurt op de kinderen op de koop toenemen. Die mensen zijn dan dus NIET zielig en slachtoffer maar vinden een bepaalde identiteit van een school belangrijker dan een goede buurt en school voor een kind.
http://books.google.nl/books?id=vmL...=X&oi=book_result&resnum=5&ct=result#PPA76,M1
[Link niet meer beschikbaar]

Waar het me om ging is dat ik dit weer zo'n rapport vind dat mensen niet als volwassenen ziet met een eigen keuze maar zuiver als slachtoffer. Natuurlijk hebben mensen een helpende hand nodig om uit het riool te komen maar ze moeten wel zelf willen. De allochtoon en tokkie wordt hier weer als een soort aap neergezet en de kooi is schuldig aan het gedrag van de aap. Nu is de allochtoon geen aap en de buurt geen kooi. Verhuizen is een keuze!

Ik ben het er wel mee eens...de buurt verdoet je kids, vandaar dat we verhuisd zijn naar een iets meer elite buurt met milfjes...niks mis mee.

Buurt is ook een verzameling mensen, niet alleen een reeks gebouwen. Aso-ouders, allochtoon of autochtoon, hebben meestal ook tokkievrienden, volkse manieren, slecht taalgebruik, slechte/geen baan, laag intellect, ongezond eten, vaker problemen. Deze dingen zorgen ervoor dat kinderen het slecht doen op school, verkeerde prioriteiten hebben en contact maken met andere probleemkinderen. Niet zozeer de afkomst of het soort woning. Ik denk dat deze kinderen en hun ouders maar moeilijk aansluiting zouden vinden in een nettere buurt. Zeker bij de ouders zullen de (aso-) vrienden van vroeger vaker over de vloer komen dan de nette buren.

Wel is het jammer dat de gastarbeiders en importbruiden vaak waren geselecteerd op weinig opleiding, zodat je dan ook meer mensen van een bepaald allooi in die groeperingen hebt. Vaak zie je dat de allochtonen uit de lagere milieus het meest samenklitten terwijl de allochtonen uit de hogere kringen meer tussen de autochtonen women. Ik kan me zo voorstellen dat in de volkswijken het verschil tussen allchtonen en autochtonen misschien niet per se groter is, maar wel hinderlijker. Ik denk dat de Marrokaan uit de arbeidersklasse liever tussen een paar andere Marrokanen woont dan tussen de volkse Hollanders die voor het huis op een krat bier zitten te pimpelen, sloeries met een decollettee tot hun navel etc. Andersom zit de volkse Nederlander liever ook niet tussen de Turkse tokkies die een schaap slachten op het balkon en toeteren door de straat als NL verloren heeft met voetbal. Een mooi koophuis in een goede wijk kunnen ze allebei niet betalen.

Verhuizen kan een keuze zijn, maar in grote steden is er nog steeds woningnood en heb je last van lange wachtlijsten. Verhuis maar eens van een woning die je € 350 per maand kost naar een zelfde soort woning qua prijs. Dan ben je bijna verdoemd om in klotebuurten te blijven wonen.

'We' kunnen natuurlijk allemaal proberen om een bovenmodaal inkomen te vergaren maar dat lijkt me toch een utopie. Nederland heeft geen plek voor alleen modaal verdienenden of meer, ook de lager betaalde banen zullen vervuld moeten worden. Met een lager dan modaal inkomen is het vrij lastig om in een fatsoenlijke buurt te gaan wonen.

Er zijn tal van gemeenten en wijken in België die vroeger, toen de immigratie veel lager lag, nog heel leefbaar en zelfs aangenaam waren. Ondertussen zijn deze gemeenten door de jaren heen grotendeels bevolkt (door Noord-)Afrikanen en is de leefbaarheid er duidelijk op achteruit gegaan. Tal van voorbeelden daarvan zijn te vinden in Brussel, Gent en Antwerpen. Ik denk niet dat dit in Nederland zoveel anders is.

Het is natuurlijk zeer simplistisch om te denken dat de omgeving de oorzaak van het probleem is. Het is wél een vicieuze cirkel, de armere wijken zullen steeds bevolkt worden door eerder kansloze figuren, die de wijk dan weer verder in de afgrond trekken. Maar in principe is het natuurlijk absurd om te stellen dat bepaalde delen van het land gewoon altijd onleefbaar zijn geweest en dat de mensen die er gaan wonen daarom bij voorbaat kansloos zouden zijn.

De mens bepaald zijn/haar omgeving tegenwoordig, een wijk kan alleen verbeteren als er de wil is om het te doen vanuit de huidige bewoners. Verder zullen er altijd pauperwijken zijn, zolang de mens bestaat. Je hebt nu eenmaal mensen die écht geen verandering willen. Sterker nog, ze vinden het allemaal best zolang ze uitkering kunnen trekken.

Verhuizen kan een keuze zijn, maar in grote steden is er nog steeds woningnood en heb je last van lange wachtlijsten. Verhuis maar eens van een woning die je € 350 per maand kost naar een zelfde soort woning qua prijs. Dan ben je bijna verdoemd om in klotebuurten te blijven wonen.

'We' kunnen natuurlijk allemaal proberen om een bovenmodaal inkomen te vergaren maar dat lijkt me toch een utopie. Nederland heeft geen plek voor alleen modaal verdienenden of meer, ook de lager betaalde banen zullen vervuld moeten worden. Met een lager dan modaal inkomen is het vrij lastig om in een fatsoenlijke buurt te gaan wonen.

Natuurlijk is verhuizen beperkt tot je inkomen en met weinig geld kom je een klote buurt niet makkelijk uit, weet ik alles van :(

Maar ik had het erover dat de islamitische school en moskee keuzes zijn. Die twee worden door het CPB duidelijk genoemd ivm verhuisgeneigdheid. Een andere niet islamistische school in een andere buurt is denk ik de beste stap die je voor de kinderen kan nemen. Dat niet doen is een keuze, dat was wat ik bedoelde, niet de financiële kwestie.

Ben toch blij dat de grote stedenproblematiek even zo makkelijk kan worden opgelost. Het is gewoon de schuld van de inwoners van die slechte wijken.

In Nederland waren overigens die k*twijken al zeer lange tijd k*twijken. De Schilderswijk, Spoorwijk, Transvaal, Moerwijk, Regentessekwartier etc waren in Den Haag al baggerwijken voordat er uberhaupt 1 allochtoon kwam wonen. Het verval was al ingezet toen onderhoud van woningen niet belangrijk genoeg werd gevonden door corporaties op huisjesmelkers.

De wil om te veranderen moet er inderdaad zijn, maar om te denken dat die wil er vanzelf komt is ook vrij simplistisch. Misschien moet je daarvoor in zo'n baggerbuurt gewoond hebben om er goed over te kunnen oordelen. Een buurt waar amper of geen voorzieningen zijn voor jonge kinderen en waar door welke omstandigheid ook de criminaliteit hoog is zal op die jonge kinderen in ieder geval geen positieve invloed hebben. Dan kan je als ouder nog zoveel je kinderen willen beschermen, op den duur zullen die kinderen toch worden meegetrokken in de spiraal van verval. Er zijn maar zeer weinig personen die in zo'n situatie zich staande weten te houden en zich volledig zullen ontrekken aan wat de norm is geworden in zo'n wijk.

Merk dagelijks hoe bepaalde problematiek wel op te lossen is, ook al werk ik dan zelf vooral achter een bureau. Maar de aanpak van probleemwijken ontgaat mij niet en met een gedegen aanpak is er zeker wat aan te doen om buurten leefbaarder te maken. Daarvoor heb je dan niet eens de roofplannen van Vogelaar nodig, de PvdA projectaanpak van pappen en nathouden werkt juist averechts.

Terug
Naar boven