Fitness Seller

Buurt geen invloed op gedrag jongeren

Werkte het maar zo. Als kind heb je toch meestal vrienden uit je buurt. Slim/dom maar als gemene deler de buurt waar je vandaan komt. Jonge en nog pure kinderen selecteren hun vrienden niet op intelligentie. Daar hebben kinderen niet eens besef van.

Wat mij waarschijnlijk gered heeft is dat ik altijd een school bezocht heb buiten de buurt waar ik woonde. Scholen die beter stonden aangeschreven dan de weinige scholen uit mijn buurt. Echter degenen die in de buurt op school gingen hadden weinige keuze, die kregen vriendjes uit de buurt.

Ik had zelf ook vrienden uit de buurt, maar had wel snel geleerd hoe het ook anders kon. Wat me niet heeft weerhouden om niet mee te doen met hoe de buurt gemiddeld als kind zijn jeugd beleefde. Op mijn 8ste legde ik scholen en schurencomplexen in as. Hoop dat het inmiddels verjaard is.

Trouwens Eric, jij komt toch zelf oorspronkelijk uit een 'mindere' wijk? Zeg nou eerlijk, was het nou echt zo moeilijk om daar weg te komen? Volgens mij, als je een klein beetje je best doet en geen strafblad ofzo aan je broek krijgt, ben je er weg voor je het weet.

Ja, vrij moeilijk. Ik ken geen jeugdvrienden eigenlijk die zich aan dat millieu hebben ontrokken. Een aantal zit lange straffen uit, een aantal is zelfs al dood.

Wat er van je jeugdvrienden is terechtgekomen is triest, maar dat zegt denk ik meer over hun opvoeding en intelligentie die in zo'n buurt gewoon op een lager niveau ligt, het ligt niet aan de directe invloed van de buurt. Ik heb ook veel van dat soort mensen gekend, en zelf ook wel eens in de cel gezeten. Kennelijk was jij slimmer. :)

Hier een linkje over de intelligentie van allochtonen trouwens:

CJO - Abstract

En een grafiekje erbij dat in mijn ogen bewijst dat taalachterstand hierbij geen doorslaggevende rol speelt, gezien de resultaten van Chinezen/Vietnamezen:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bij de notoire Nederlandse families die al generaties lang in die wijken wonen verwacht ik vergelijkbare intelligentieniveau's trouwens, voor ik van racisme word beschuldigd.

Het grafiekje komt trouwens van de site van iemand van Turkse afkomst, die zo zijn twijfels heeft over de resultaten:

Testbias bij allochtonen

Bij de notoire Nederlandse families die al generaties lang in die wijken wonen verwacht ik vergelijkbare intelligentieniveau's trouwens, voor ik van racisme word beschuldigd.

Het grafiekje komt trouwens van de site van iemand van Turkse afkomst, die zo zijn twijfels heeft over de resultaten:

Testbias bij allochtonen

;) Ik zou niet durven, maar dit zinnetje zegt genoeg

'The IQs of second-generation immigrants are rising.'

Cijfers zijn dus wel enigzins verstoord door eerste generatie allochtonen.

;) Ik zou niet durven, maar dit zinnetje zegt genoeg

'The IQs of second-generation immigrants are rising.'

Cijfers zijn dus wel enigzins verstoord door eerste generatie allochtonen.

Geloof ik ook zeker ja, maar dit laat dus zien dat de problemen die allochtonen ondervinden iig niet (alleen) de schuld zijn van discriminatie enz.

Zeker niet, maar vanuit een achterstandssituatie komen betekent nog wel zoals het woord gedeeltelijk zegt een achterstand. Niet iedereen pakt dat evengoed op.

Crimineel en onaangepast gedrag zijn de welwillenden binnen de groepen die een achterstand kennen ook niet blij mee. Het wordt dan nog lastiger voor ze als ze door sommigen als gehele groep worden gezien als het zwarte schaap. Maar goed dat roep ik al eeuwen. Niet hameren op een hele groep, ook niet als die groep onevenredig meer voor overlast zorgt.

We kunnen de welwillenden straks nog hard nodig hebben. Dat lukt niet als ze vervreemd raken van ons omdat we ze toch al hebben afgeschreven.

Testbias bij allochtonen

En terecht zijn die twijfels. Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat de IQ-test, gemaakt door Westerse mensen, de hoogste uitkomsten geven bij Westerse mensen. Daarnaast is het een feit dat minderheden over het algemeen lager scoren op testen dan meerderheden. Zet een groep blanken samen met een grotere groep n*gers in een zaal, laat ze een IQ test maken en de blanken scoren lager dan wanneer zij in een uitsluitend blanke groep (of met een zwarte minderheid) zaten. Het feit dat je in de minderheid bent heeft invloed op je prestaties.

Hier een linkje over de intelligentie van allochtonen trouwens:

Dit soort uitspraken kan je het beste voor je houden, behalve als je onweerlegbaar bewijs hebt dat allochtonen genetisch benadeeld zijn en daardoor een lager IQ hebben (en dat is er natuurlijk niet). Ik weet dat je het niet zo bedoelt, maar zo gaan mensen het opvatten (vooral natuurlijk de Wilderskant van dit forum).

taalachterstand -> rekenvaardigheid?

misschien zie ik iets over het hoofd... maar wat zegt rekenvaardigheid over taalvaardigheid?
die grafiek zegt in deze hoedanigheid echt helemaal niks...

Ik hoop dat toch niet dat we nu ook een kant op gaan waarbij allochtonen standaard het predikaat 'laag IQ' krijgen? Dat zou echt gruwelijk fout zijn. Allemachtig, het is een IQ test... Een QUOTIENT.

taalachterstand -> rekenvaardigheid?

misschien zie ik iets over het hoofd... maar wat zegt rekenvaardigheid over taalvaardigheid?
die grafiek zegt in deze hoedanigheid echt helemaal niks...

Ik hoop dat toch niet dat we nu ook een kant op gaan waarbij allochtonen standaard het predikaat 'laag IQ' krijgen? Dat zou echt gruwelijk fout zijn. Allemachtig, het is een IQ test... Een QUOTIENT.

Ja , ik snap het ook niet.
Er zijn tientallen definities over wat intelligentie nu eigenlijk is.
Hoe kan je dan een goede test ontwikkelen?
Er zijn er tevens duizenden.
Op sommige testen scoorde ik 137, op anderen 115. Deze tests zijn een grap.

wikipedia:

Er bestaan veel verschillende intelligentietests. De bekendste is de WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale). Deze test werd in de jaren dertig ontwikkeld door David Wechsler. De WAIS bestond oorspronkelijk uit 11 subtests: 6 verbale en 5 performantie-subtests. Zo kon een afzonderlijk verbaal IQ en performantie IQ worden berekend. De scores op alle subtests samen vormen een IQ-score. In 1997 werd de test grondig herwerkt naar de WAIS-III met 14 subtests, waarvan er doorgaans 11 gebruikt worden. In 2000 verscheen daarvan een aanpassing voor het Nederlandse taalgebied.

De WAIS heeft ook een kinderversie (ca 6 - 16 j.), de WISC (Wechsler Intelligence scale for children), en een kleuterversie, (ca 2,5 - 7 j.), de WPPSI. Deze testen hebben analoge onderdelen, maar dan aangepast aan de leeftijd van de proefpersoon.

Een andere, in Nederland veel gebruikte intelligentietest is de Groninger Intelligentietest (GIT). Deze test bestaat uit 9 onderdelen die verschillende vaardigheden beogen te meten, zoals rekensommetjes maken, logisch redeneren en ruimtelijk inzicht. Ook de GIT is alweer toe aan een tweede versie: de GIT-2. In het algemeen staat de GIT bekend als een goed genormeerde (tenminste voor Nederland, niet voor het Nederlandse taalgebied), betrouwbare test. De GIT-2 valt echter nog wel eens wat aan de lage kant uit, vooral bij IQ's onder de 100.

Een aantal kanttekeningen dient wel geplaatst te worden bij IQ-tests. Het zijn ten eerste, zoals overigens alle metingen, momentopnames. Als een deelnemer ziek is, of gestoord wordt door bijvoorbeeld andere deelnemers of herrie, zal hij al snel 10-20% minder scoren. Ten tweede is de test te manipuleren: door oefenen (IQ-tests zijn al dan niet tegen betaling te downloaden) kan men ca. 10% hoger scoren. Dat downloaden is trouwens meestal bedrog, want uit de aard der zaak valt dan de gestandaardiseerde afname van de test - een essentieel kenmerk van het intelligentie-onderzoek - niet meer te controleren. Ook verzwijgen veel van die computertests hun gegevens over de normering. Veel bedrijven en de overheid zijn dan ook voor hun assessments ruimer gaan kijken dan alleen het IQ, en nemen ook speciale tests van testcentra af. Ook hebben sommige IQ-tests een maximumscore van 156, waardoor met name voor de hogere IQ's de resultaten onbetrouwbaar worden.
Een betrouwbare IQ-test dient daarom altijd afgenomen te worden door een persoon die voldoende onafhankelijk is van de opdrachtgever en een universitaire scholing heeft, en die dus rekening houdt met bovengenoemde omstandigheden, die de test kunnen beïnvloeden. In de testpsychologie is men ook afgestapt van het IQ als cijfer, omdat dit een schijn-exactheid suggereert. Veeleer drukt men de intelligentie uit als een bereik rond een bepaalde waarde, waarvan de betrouwbaarheid meegegeven wordt; een betrouwbaarheid die afhankelijk is van de leeftijdscategorie van de persoon en van het soort test.

---------------------------

als je dus verbaal niet echt sterk bent of je kan niet goed of niet zeer snel lezen, dan ben je al benadeeld. er zijn tevens talen die heel veel zinnen nodig hebben om iets te vragen. daardoor kan een engelse iq test met 100 vragen dus sneller gelezen worden dan bijv het frans (die een taal is die veel zinnen nodig heeft)
moeilijk uit te leggen.
vb:
engelse taal: 100 vragen, zinnen zijn kort , totale leestijd 1000 seconden; dus meer tijd om de vragen op te lossen

andere taal: zinnen zijn lang (door de taal zelf) totale leestijd 1500 seconden., mid,ner tijd dus om de vragen op te lossen
je verliest dus al tijd als je het ongeluk hbet een moedertaal te hebben die di probleem heeft.
--------------
dit zorgt dus voor lagere scores terwijl dit niks zegt over de intelligentie van een persoon.

nog een vb: men wou de intelligentie testen met dergelijke tests, van een afrikaanse stam die nog nooit uit het oerwouw was geweest. Men liet hen een serie van blokjes en vierkantjes zien en men vroeg hen de reeks te vervolledigen. Deze mensen hebben nog nooit een rechte hoek in de natuur gezien dus voor hen was dat compleet "culturally biased."
en zo is het met de meeste tests. men weet niet wat intelligentie is maar men wil er we een test voor ontwikkelen. Ridicuul!

Laatst bewerkt:
Werkte het maar zo. Als kind heb je toch meestal vrienden uit je buurt. Slim/dom maar als gemene deler de buurt waar je vandaan komt. Jonge en nog pure kinderen selecteren hun vrienden niet op intelligentie. Daar hebben kinderen niet eens besef van.

Wat mij waarschijnlijk gered heeft is dat ik altijd een school bezocht heb buiten de buurt waar ik woonde. Scholen die beter stonden aangeschreven dan de weinige scholen uit mijn buurt. Echter degenen die in de buurt op school gingen hadden weinige keuze, die kregen vriendjes uit de buurt.

Ik had zelf ook vrienden uit de buurt, maar had wel snel geleerd hoe het ook anders kon. Wat me niet heeft weerhouden om niet mee te doen met hoe de buurt gemiddeld als kind zijn jeugd beleefde. Op mijn 8ste legde ik scholen en schurencomplexen in as. Hoop dat het inmiddels verjaard is.

Jep zelfde man
Ik zat op een school die gemengd was, maar woonde in een zwarte wijk schilderswijk
Zelfde verhaal als bij mij, leerde daar dingen vanuit 2 kanten te bekijken en beter nederlands spreken. Zelfde geldt voor corazon en oxgene
Denk eerlijk ook dat dat de reden is dat mezelf mag prijzen om een wo studie te gaan volgen
Heeft er gewoon samenhang mee, weet het zeker

Ja , ik snap het ook niet.
Er zijn tientallen definities over wat intelligentie nu eigenlijk is.
Hoe kan je dan een goede test ontwikkelen?
Er zijn er tevens duizenden.
Op sommige testen scoorde ik 137, op anderen 115. Deze tests zijn een grap.

De standaard is de WAIS III test. (wechsler adult intelligence scale)
Die test is een behoorlijk betrouwbare. Afnemen van die test kan ook makkelijk 2 a 2,5 uur in beslag nemen. Taalvaardigheid, rekenvaardigheid, algemene kennis, ordenend vermogen en ruimtelijk inzicht (even uit het hoofd) zijn de onderdelen en er zitten heel pittige dingen tussen zoals het achterwaarts opzeggen van een 10 cijferig getal dat je één keer (langzaam) te horen krijgt. Er zit volgens mij wel een bovengrens aan het meetbare IQ, maar de meesten kunnen zich er leuk in stukbijten :D

Maar het is een test waarbij de uitkomst is gebaseerd op het verschil met de gemiddelde uitkomt van een bepaalde groep mensen. Ik weet niet wie er allemaal tot die groep behoorden voor de WAIS testen. Wie wel?

Nog een opmerking over het grafiekje. Het gaat over rekenvaardigheid, dit getal alleen geeft nog lang geen beeld van het gemiddelde IQ. Mijn IQ voor rekenvaardigheid lag zo'n 15 punten lager dan mn gemiddeld IQ.
Overigens, zet het op een schaal van 0 tot 105 op de y as en het lijkt ook ineens een stuk minder interessant :D

Terug
Naar boven