XXL Nutrition

Caliper Defender Vetpercentage onderschat?

Royke19

Dutch Bodybuilder
Waardering
134
Lengte
1m78
Massa
84kg
Vetpercentage
12%
Beste bodybuilders, Sinds deze week begonnen met cutten, volgens de weegschaal in de sportschool heb ik een vetpercentage van 24. Aangezien ik weet dat de weegschaal niet zo nauwkeurig is heb ik bij Body & Fitshop een vetpercentagemeter gekocht, de Defender Calipar. Nou heb ik mijn vriendin een meting laten doen op nuchtere maag, net na het opstaan en dan kom ik uit op 12 bij me borst, 32 bij me buik en 16 op mijn bovenbeen. Volgens het boekje moet ik op deze punten meten. Nou zie ik ook vaak topics voorbij komen waar op andere punten wordt gemeten. Maar als ik deze punten bij elkaar optelt, kom ik uit volgens de schijf van de Defender Calipar op een vetpercentage van 17. Dat kan in mijn ogen nooit!

Mijn stats:
- Buikomtrek: 103cm
- Taille: 95,5cm
- Nekomtrek: 41cm
- Borstomvang: 114,5cm
- Bicepomtrek links: 40cm
- Bicepomtrek rechts: 41,5cm
- Onderarm links: 31cm
- Onderarm rechts: 31,5cm
- Schouderomtrek: 44,5
- Bovenbeen: 57,5cm
- Kuiten: 38,5cm

Dit met een gewicht van 87,4kg en 188cm lang. Wat is jullie mening? Als ik mezelf bekijk in de spiegel zou ik mezelf eerder schatten op een vetpercentage van 27%.

Laatst bewerkt:
Klopt, die schat het te laag in.

Deze site is al iets beter: http://www.huidplooimeter.nl/table1.html
Geschikt voor een 3-puntsmeting (borst, navel, bovenbeen), zelfde als bij die van B&F dus.

Al is die site nog steeds iets te laag, het komt al een stuk meer in de buurt.

Maar uiteindelijk blijven het maar nietszeggende getalletjes, het enige wat er toe doet is hoe comfortabel je je bij je vp voelt, en hoe je er in de spiegel uit ziet.

google: scooby workshop, lose fat daar staat ergens measure your body composition

• Topic Starter Topic Starter
Klopt, die schat het te laag in. Deze site is al iets beter: http://www.huidplooimeter.nl/table1.html Geschikt voor een 3-puntsmeting (borst, navel, bovenbeen), zelfde als bij die van B&F dus. Al is die site nog steeds iets te laag, het komt al een stuk meer in de buurt. Maar uiteindelijk blijven het maar nietszeggende getalletjes, het enige wat er toe doet is hoe comfortabel je je bij je vp voelt, en hoe je er in de spiegel uit ziet.

Oke bedankt. Volgens deze site zou ik op 21,11% vet uitkomen. Aangezien de site iets te laag is, bereken ik het denk ik op 23% vet. Is dit verstandig of niet?

Het is voor mij vooral belangrijk om te berekenen hoeveel Kcal ik per dag moet nemen tijdens de cut. Want het staat nu berekend op 27%. Dan zou ik rond de 2700Kcal moeten nuttigen en in de cut 2200Kcal. Maar voor hetzelfde geldt dien ik dan misschien wel 2400Kcal te eten op dit moment. Vandaar dat ik het graag wilde weten.

Je moet niet zo naar die getalletjes op papier staren. Pak gewoon een dagelijkse hoeveelheid kcal die je gaat eten, bv 2500, en kijk of je wekelijks ~0,5 kg afvalt. Gaat het sneller, eet je iets meer, gaat het langzamer, eet je iets minder.

Je hebt echt helemaal niets aan je vetpercentage.

Je moet niet zo naar die getalletjes op papier staren. Pak gewoon een dagelijkse hoeveelheid kcal die je gaat eten, bv 2500, en kijk of je wekelijks ~0,5 kg afvalt. Gaat het sneller, eet je iets meer, gaat het langzamer, eet je iets minder. Je hebt echt helemaal niets aan je vetpercentage.
Helemaal niets zou ik zeker niet zeggen. Want hoe weet je anders of die wekelijkse 0,5kg eraf in de cut, vet is of misschien toch ook spiermassa?

Het belangrijkste is dat je elke keer dat je meet dit met hetzelfde toestel doet en op dezelfde methode. (liefst ook altijd op hetzelfde moment in de week, zodat zoveel mogelijk (externe) factoren gelijk zijn). Zo krijg je een reeks goede meetwaarden, waaruit je conclusies kunt trekken. Zeker als je ook een zelfde reeks getallen hebt van je gewicht. en of de omtrek van diverse lichaamsdelen. Meten is weten.

Het getalletje an sich zegt niet veel, al is het natuurlijk veel stoerder om te zeggen dat je op 7 staat ipv 11%:cool:

Als jij wekelijks accuraat (DXA scan, onderwatermeting of MRI scan) je lichaamsvet kan laten meten, dan heb je er wat aan ja.

Maar zo accuraat is een huidplooimeting niet, zeker niet een 3-puntsmeting. Je kunt het gebruiken om te zien of de metingen omlaag gaan, verder heb je er niet zoveel aan.

Als jij wekelijks accuraat (DXA scan, onderwatermeting of MRI scan) je lichaamsvet kan laten meten, dan heb je er wat aan ja. Maar zo accuraat is een huidplooimeting niet, zeker niet een 3-puntsmeting. Je kunt het gebruiken om te zien of de metingen omlaag gaan, verder heb je er niet zoveel aan.
Dat is precies wat ik zeg. Probeer de meeting elke keer als je hem doet zo accuraat mogelijk te doen, alleen dan kun je er iets mee. (voor wat het waard is).

Het gaat te ver om te zeggen dat het helemaal niets waard is.

Dat is precies wat ik zeg. Probeer de meeting elke keer als je hem doet zo accuraat mogelijk te doen, alleen dan kun je er iets mee. (voor wat het waard is). Het gaat te ver om te zeggen dat het helemaal niets waard is.
De metingen wel, het vetpercentage dat je er van afleidt niet.

Ik raad je aan om je vetpercentage een keer bij de sportschool te laten meten door een ervaren iemand.
Kom je op hetzelfde uit als thuis, dan weet je dat je het goed doet, zo niet, probeer het nog eens.

Ik raad je aan om je vetpercentage een keer bij de sportschool te laten meten door een ervaren iemand. Kom je op hetzelfde uit als thuis, dan weet je dat je het goed doet, zo niet, probeer het nog eens.

Ja alleen bij mij op de sportschool doen ze het met een weegschaal???. Ondanks dat het een hardcore gym was is het de laatste tijd drastisch achteruit gegaan aangezien het is overgenomen door een andere eigenaar.

Ik zal zeker om de week een meting doen op hetzelfde tijdstip en op me nuchtere maag. Hierdoor kan ik zelf concluderen of het slechter of beter gaat aangezien ik hierdoor een beeld krijg of ik spier aan het verbranden ben of vet.

Bedankt voor de reacties.

---------- Toegevoegd om 16:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:28 ----------

Je moet niet zo naar die getalletjes op papier staren. Pak gewoon een dagelijkse hoeveelheid kcal die je gaat eten, bv 2500, en kijk of je wekelijks ~0,5 kg afvalt. Gaat het sneller, eet je iets meer, gaat het langzamer, eet je iets minder. Je hebt echt helemaal niets aan je vetpercentage.

Een aantal weken geleden elke dag op onderhoud gegeten zonder er iets vanaf te trekken of erbij op te tellen. Zelfs dan schommelt mij gewicht. Was in die week tijd (ging elke dag wegen om het bij te houden) 1kg kwijt geraakt. Daarom vind ik het extreem moeilijk om met mij gewicht te spelen. Ben altijd bang of om juist te veel af te vallen of om te veel aan te komen.

Ook is mijn voedingsschema niet elke dag geheel hetzelfde. Vaak wel, maar zoals een avondmaaltijd dat verschilt toch wel elke dag. De ene dag is het kipfilet, de andere dag runderlapjes dan weer biefstuk dan beenham etc. Daarbij zijn er ook iedere dag andere groenten.

Een aantal weken geleden elke dag op onderhoud gegeten zonder er iets vanaf te trekken of erbij op te tellen. Zelfs dan schommelt mij gewicht. Was in die week tijd (ging elke dag wegen om het bij te houden) 1kg kwijt geraakt. Daarom vind ik het extreem moeilijk om met mij gewicht te spelen. Ben altijd bang of om juist te veel af te vallen of om te veel aan te komen. Ook is mijn voedingsschema niet elke dag geheel hetzelfde. Vaak wel, maar zoals een avondmaaltijd dat verschilt toch wel elke dag. De ene dag is het kipfilet, de andere dag runderlapjes dan weer biefstuk dan beenham etc. Daarbij zijn er ook iedere dag andere groenten.
Bro tip: weeg jezelf dagelijks, en pak dan elke dag het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen. Dat haalt de fluctuaties eruit, en zo kun je je gewicht makkelijker bijhouden.

Terug
Naar boven