Flying Fox
Huge Freak
- Waardering
- 0
Ik heb toevallig net 2 jaar fysica gestudeerd, dus ik zou er wel iets van moeten weten. Die planeet die beweegt heeft bvb een kinetische energie E. Hij heeft die gewoon, die kwam oorspronkelijk ergens van (de planeet is ooit in de baan gegooit) maar nu verbruikt die niets meer. Kinetische energie is gewoon een toestand, zoals temperatuur. Een ijsblok is bvb -5°C, en zolang je daar geen energie insteekt of uithaalt, blijft het -5°C.En verbruik je meer energie om een hogere snelheid in stand te houden tegen een hogere wrijving?
Waar komt die energie vandaan? Het object pikt dit niet op uit de lucht of zo, deze energie moet geleverd worden.
De planeet die beweegt, valt agv de zwaartekracht. Er wordt energie geleverd, net als bij de lopende persoon, maar die krijgt het uit chemische bron, nl voeding -> ATP. De weggegooide bal heeft energie gekregen toen je em wegsmeet, het verbuik vond plaats in je lichaam.
natuurkunde is een tijdje geleden voor me, zo te zien zit jij er veel meer in, dus ik hoop dat ik het nog een beetje duidelijk uit kan leggen, of dat jij op minstens zo duidelijke manier mijn beredenering aan stukken kunt slaan. (which would be a good thing)
Sterker nog, temperatuur en kinetische energie komen op hetzelfde neer, maar das een andere uitleg.
Stel dat er geen wrijving is en geen invloed van andere krachten, en een object heeft een snelheid, dan hoeft hij geen energie te verbruiken om die snelheid in stand te houden, nochtans blijft zijn kinetische energie wel dezelfde.
Ik ben niet zeker of ik het nog duidelijker kan uitleggen
He groter de de snelheid, des te groter de wrijvingskracht en dus ook des te groter het energieverbruik.

) om het object in die toestand te brengen.