XXL Nutrition

CArdio: altijd vetverbranding?

• Topic Starter Topic Starter
Ahzo, je vet die je verbrand wordt automatisch weer aangevuld als je eet.
Maar dan ga je na een lange tijd cutten weer veel vet bijkomen als je terug begint met eten?

Naja, dus het beste is om dan maar niet voor spierggroei te gaan maar wel voor het vetverlies want dat is eigelijk nu het primair doel.

Ik ben niet zo voor schema's. Ik eet 6 keer per dag, in bulk veel en in cut wat minder.
Ik zocht gewoon een gouden middenweg :D.

Het is nl zo dat ik veel minder kracht heb als ik minder eet.

Mvg nick

Ahzo, je vet die je verbrand wordt automatisch weer aangevuld als je eet.
Maar dan ga je na een lange tijd cutten weer veel vet bijkomen als je terug begint met eten?

Naja, dus het beste is om dan maar niet voor spierggroei te gaan maar wel voor het vetverlies want dat is eigelijk nu het primair doel.

Ik ben niet zo voor schema's. Ik eet 6 keer per dag, in bulk veel en in cut wat minder.
Ik zocht gewoon een gouden middenweg :D.

Het is nl zo dat ik veel minder kracht heb als ik minder eet.

Mvg nick

Tja...waarom denk je dat dit forum zo druk is.
Goed BB uitoefenen is gewoon lastig, bijna een wetenschap (zoals je aan de discussies en meningsverschillen hebt kunnen zien!).
Je moet zowieso altijd kiezen....OF massa trainen OF cutten en vet% verlagen.
Het is jammer maar het is niet anders:(

Advies: ga niet teveel zonder schema werken. Gezien de wetenschappelijke achtergronden is het echt aan te raden goede voedingsschema's te hebben gebaseerd op je behoeften/onderhoudsniveau.
Zou toch meer e.e.a. even uitrekenen. Kost je een uurtje maar je hebt er maanden/jaren plezier van.

Succes!:D

Tja...waarom denk je dat dit forum zo druk is.
Goed BB uitoefenen is gewoon lastig, bijna een wetenschap (zoals je aan de discussies en meningsverschillen hebt kunnen zien!).
Je moet zowieso altijd kiezen....OF massa trainen OF cutten en vet% verlagen.
Het is jammer maar het is niet anders:(

Advies: ga niet teveel zonder schema werken. Gezien de wetenschappelijke achtergronden is het echt aan te raden goede voedingsschema's te hebben gebaseerd op je behoeften/onderhoudsniveau.
Zou toch meer e.e.a. even uitrekenen. Kost je een uurtje maar je hebt er maanden/jaren plezier van.

Succes!:D

Ik probeerde al merdere keren een voedingsschema maar dat is best wel k*t want ik moet eigelijk eten wat de pot schaft.
S'morgends brood met mager beleg enzo.

Ik ben slechts 16 jaar en ik moet eten wat er is.
Ik probeer dit zo gezond mogelijk te doen met ongeveer 150g eiwit per dag en ongeveer 400 kcal per maaltijd.

Wel bedankt voor je uitleg (van iedereen trouwens).
Ik heb weer veel bijgeleerd :D

mvg nick

Ik probeerde al merdere keren een voedingsschema maar dat is best wel k*t want ik moet eigelijk eten wat de pot schaft.
S'morgends brood met mager beleg enzo.

Ik ben slechts 16 jaar en ik moet eten wat er is.
Ik probeer dit zo gezond mogelijk te doen met ongeveer 150g eiwit per dag en ongeveer 400 kcal per maaltijd.

Wel bedankt voor je uitleg (van iedereen trouwens).
Ik heb weer veel bijgeleerd :D

mvg nick

Wellicht helpt het om je ouders uit te leggen wat je doelen zijn, wat je wilt bereiken en dat je daarvoor bepaalde dingen moet eten.
Maakt het hun echt wat uit of ze leverworst of kipfilet moeten kopen?
Bakkies kwark zijn ook niet te duur!:D
Leg bovendien uit dat het gezond eten is en dat jij daar ook gezonder van wordt...welke ouder wil dat nu niet?

Maak gewoon samen het boodschappenlijstje voor de Appie Hein...kun je gelijk je eigen wensen kenbaar maken en laten opschrijven.

Toch vind ik het raar dat de theorie zegt: je kan niet droger worden en spiermassa bouwen tegelijkertijd, behalve als je een beginner bent. Hoe past dit in het verhaal dan? Waarom kan een beginner het wel?

Wellicht helpt het om je ouders uit te leggen wat je doelen zijn, wat je wilt bereiken en dat je daarvoor bepaalde dingen moet eten.
Maakt het hun echt wat uit of ze leverworst of kipfilet moeten kopen?
Bakkies kwark zijn ook niet te duur!:D
Leg bovendien uit dat het gezond eten is en dat jij daar ook gezonder van wordt...welke ouder wil dat nu niet?

Maak gewoon samen het boodschappenlijstje voor de Appie Hein...kun je gelijk je eigen wensen kenbaar maken en laten opschrijven.

Mijn doelen uitleggen is geen goed idee, ze zijn redelijk tegen wat ik wil.
Ze zijn tegen fitness, bodybuilding en alles errond.
Maar kwark enzo heb ik in huis.
Dat eet ik als laatste op de dag.
Voor het slapengaan.

Mvg nick

Mijn doelen uitleggen is geen goed idee, ze zijn redelijk tegen wat ik wil.
Ze zijn tegen fitness, bodybuilding en alles errond.
Maar kwark enzo heb ik in huis.
Dat eet ik als laatste op de dag.
Voor het slapengaan.

Mvg nick

Dan heb je ze niet goed voorgelicht;)
BB is juist een gezonde levensstijl....maar wordt wellicht door je ouders in verband gebracht met anabolen?
Hoe dan ook, goed dat je het toch blijft volhouden!

Succes!

---------- Toegevoegd om 14:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:36 ----------

Toch vind ik het raar dat de theorie zegt: je kan niet droger worden en spiermassa bouwen tegelijkertijd, behalve als je een beginner bent. Hoe past dit in het verhaal dan? Waarom kan een beginner het wel?

Je zegt het zelf al....'de theorie zegt'...

Als beginner heb je 'nog nooit' aan gewichten gehangen.
Je lichaam heeft dus nooit de impuls gehad om spieren aan te maken omdat je bepaalde activiteiten (zware gewichten tillen) niet kan uitvoeren.
Als je begint is elk gewicht zwaarder dan je gewent bent en zullen de impulsen wellicht zoveel impact hebben dat een tekort aan Kcal daar niet tegen is opgewassen en tot een bepaald moment de impuls voor groei zwaarder weegt dan het Kcal tekort. Dit geldt zeker als je begint met een (veel) te hoog vet%. Dan heeft je lichaam niet gelijk de angst uitgeput te raken.

Da's de enige verklaring die ik kan bedenken.
Maar goed, welke theorie is helemaal waterdicht wat dit betreft.
Praktijk moet het uiteindelijk allemaal maar uitwijzen.

Dat heeft te maken met het groei potentieel en de prikkelgevoeligheid van een beginner. Iemand die nog nooit heeft getraind heeft een maximale groei potentieel, je bent immers nog niet gegeroeid door training omdat je nog niet getraind hebt. Dus het startpunt is 0. naarmate je je langer traint neemt die waarde toe, je groeit dus in theorie heb je steeds minder groei voor de boeg.

Mensen die beginnen met trainen hebben een zeer hoge prikkel gevoeligheid. Bij trainingen worden grote aantallen motorunits aangestuurd dus met een maximale groeirespons als gevolg. Train je al enige tijd zul je steeds zwaarder moeten trainen om die zelfde prikkel te kunnen bereiken. Het zij door zwaare gewichten, hetzij door nieuwe trainingsmethoden te introduceren op het lichaam.

Door de grote prikkelgevoeligheid en het grote groeipotentieel kan een beginner spiermassa opbouwen en vet verliezen. Vrijwel iedere beginner zal dit effect waarnemen wanneer er regelmatig gewogen en gemeten wordt.

Naschrift: Ik zie dat horseman mijn verhaal ook min of meer weergeeft.

Mja, ok. Maar toch zou je dan een beetje denken (hopen) dat wanneer je zorgt dat de groeiprikkel altijd goed is het voor een gevorderde ook wel mogelijk moet kunnen zijn. Wanneer je dus het idee hebt dat er nog aardig wat rek in zit (je nog veel groeipotentieel hebt) en je zorgt dat je lichaam elke keer weer op een andere manier flink op zijn lazer krijgt, je met een goed eetschema toch ook aardig wat droge kilo's aan kan zetten, misschien zelfs wel terwijl je wat vet kwijt raakt.

Mja, ok. Maar toch zou je dan een beetje denken (hopen) dat wanneer je zorgt dat de groeiprikkel altijd goed is het voor een gevorderde ook wel mogelijk moet kunnen zijn. Wanneer je dus het idee hebt dat er nog aardig wat rek in zit (je nog veel groeipotentieel hebt) en je zorgt dat je lichaam elke keer weer op een andere manier flink op zijn lazer krijgt, je met een goed eetschema toch ook aardig wat droge kilo's aan kan zetten, misschien zelfs wel terwijl je wat vet kwijt raakt.

Nee!
Kort en simpel...
Het groeipotentieel heeft meer en meer 'uitdaging' nodig om te worden gerealiseerd/aangesproken.
Daarvoor moet je dus steeds meer gewichten omhoog brengen.
Om dit te doen heb je vanzelfsprekend ook meer kracht nodig.

Aangezien die kracht niet oneindig snel en veel stijgt, kom je op plateaus waar je simpelweg de kracht niet hebt om het vereiste aantal volume (gewicht maal reps maal sets) weg te zetten dat nodig is om het aanwezige groeipotentieel aan te spreken.
Daarom gaat het steeds langzamer zodra je met trainen bent begonnen.
Helaas maar waar! :(

Thanks dat je dat even vermeld, ik dacht dat er iets fout zat. Momenteel zit ik op zo'n plateau vrees ik. In het begin ging het allemaal heel snel maar nu, zo'n 40Kg meer aan gewicht, blijf ik al een tijdje hangen. Zelf ben ik ook bezig om buikvet weg te werken en mijn ondervindingen zijn, gewoon eten op je onderhoud of zelfs ietsje erboven en cardio na de KT. Zeker niet minder gaan eten want dan verlies je vooral spieren. Zelfs met de zogenaamde wondershakes met carnitine en wat weet ik nog allemaal om zogezegd spierafbraak tegen te gaan. Het lichaam is Heer en Meester, en te weinig brandstof betekend spierverlies. Beter wat meer geduld hebben om dat buikvet weg te werken. Uiteindelijk zal het wel verdwijnen hoor.:cool:

Terug
Naar boven