AndroidHealthClinic

Cardio - hoe, wat, en waarom?

Bezoekers in dit topic

Wat is cardio?

Cardio, kort voor 'cardiovasculaire training', is een Aërobe training die het lichaam stimuleert om het lichaamsvet aan te spreken als energiebron. Met aerobe wordt hier aangegeven dat het gaat om een training met lage tot matige intensiteit, het verschil met anaërobe is dat bij anaërobe juist een hoge intensiteit wordt gebruikt. De cardio training wordt dus hoofdzakelijk gebruikt voor het verlagen van het vetpercentage, en deels voor het verbeteren van de conditie.

Hoe werkt cardio?

Door het constant bewegen op matige intensiteit verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed, dit proces zorgt er weer voor dat het enzym LPL wordt aangemaakt. Het enzym LPL speelt een belangrijke rol in dit proces. het breekt vetten af tot vetzuren. Deze vetzuren worden in het bloed gebracht en worden naar de spierweefsels getransporteerd. In de spierweefsels worden de vetzuren opgenomen door de cellen, en afgebroken om energie vrij te maken. Het regelmatig doen van cardio vergroot de hoeveelheid LPL die het lichaam aanmaakt, waardoor het vermogen van het lichaam om vet af te breken eveneens verhoogt.

Nadelen van cardio?

Gezondheidshalve zijn er nauwelijks nadelen te vinden aan cardio. Behalve eventuele blessures doe je op kan lopen door de vorm van cardio, bijvoorbeeld valpartijen bij fietsen, hardlopen, of skeeleren, of slechte schoeisel of ondergrond bij het joggen, moet je eigenlijk met één ding rekening houden. Teveel aërobe training kan leiden tot spierafbraak, het verlies van spiermassa en kracht. De reden hiervoor is dat proteïnen in de spieren afgebroken kunnen worden om energie vrij te maken. De grootste schuldige hiervoor is niet zozeer het doen van teveel aërobe training, maar eerder het gebruik van een slecht voedingsschema. Zorg er in ieder geval voor dat je vóór de cardio genoeg eiwitten in je lichaam hebt zitten.

Wat kan ik eten/drinken vóór, tijdens, en na de cardio?

We gaan er vanuit dat de cardio gebruikt wordt met het doel om vet te verbranden, en daar houd ik hier dan ook rekening mee, en richt me niet zozeer op de opbouw van conditie. Je lichaam heeft een primaire (eerste) en secondaire (tweede) energiebron. De primaire energiebron zijn de suikers, opgeslagen in je glycogeenspiegel, aanwezig in je bloed, lever, en spieren. De secondaire energiebron is het lichaamsvet, dit vet bestaat veelal uit suikers (koolhydraten) die het lichaam op het moment niet nodig heeft gehad als directe energie, en deze suikers heeft omgezet in vetten, om op te slaan als reserves. Omdat je met de cardio het vet aan wilt spreken als eerste energiebron, moet je er voor zorgen dat je zo min mogelijke van de natuurlijke eerste energiebron in je lichaam hebt zitten, de koolhydraten (suikers) dus. Is de eerste energiebron niet of nauwelijks aanwezig in het lichaam, dan schakelt het over naar de tweede energiebron, en dat is wat we willen.

Dit houd dus in dat je vóór en tijdens de cardio alle suikers moet vermijden, suikers zijn de aanvoer van de primaire energiebron, en die willen we niet aanwezig hebben in ons lichaam. Sportdrankjes (AA-drink, Dextro, aquarius, enz..) met een extreem hoog koolhydratengehalte zijn uit den boze. Ook voeding vóór de cardio met een hoog gehalte van koolhydraten moet vermeden worden, dit heeft hetzelfde effect als de sportdrankjes, en zorgt er dus ook voor dat je primaire energiebron stijgt. Wat je wel mag eten vóór de cardio (ongeveer anderhalf uur ervoor) is een bron van eiwitten, of als je cardio na je krachttraining doet, een whey shake met water. Verder mag je natuurlijk zoveel water drinken als je wilt vóór, tijdens, en ná de cardio.

Ben je een echte freak, en wil je elk mogelijk grammetje vet verbranden die je maar kunt verbranden, dan raad ik je aan om ook ná de cardio alle koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden. Na je cardio is je glycogeenspiegel erg laag, en heb je nagenoeg alle koolhydraten verbruikt, wat inhoud dat het lichaam alleen nog maar gebruik kan maken van de tweede energiebron (vet) zolang er geen nieuwe koolhydraten binnen komen. Elke activiteit ná de cardio zal dan ook op vetverbranding gaan, of dat nou naar huis lopen, douchen, of een kop koffie zetten is. Zelfs je metabolisme (de hoeveelheid calorien die je verbrand in rust) zal doorgaan op vetverbranding.

Hoe vaak moet ik cardio doen?

Dit hangt af van meerdere dingen, hoe veel vet je wilt verliezen, hoeveel tijd je hebt, hoe hoog je metabolisme is, hoe lang je al bezig bent, enz. Persoonlijk raad ik een soort stappenplan aan, ga je net beginnen met cardio en afvallen in vet, dan zou ik beginnen met vier tot vijf keer per week, 20 minuten cardio. Na een week kan je dit opvoeren naar 30 tot 35 minuten per week, en een week later naar 45 minuten per week toe. Verder raad ik ook aan om niet verder te gaan dan vijf keer per week 45 minuten cardio. Waarom? Omdat dit nog ruimte open laat om het op te kunnen voeren als je op een plateau komt te zitten (het moment waarop je bijna geen vet meer verliest). Je kan de cardio altijd opvoeren in intensiteit, en pas als je op een plateau komt, heb je nog de optie om vijf keer per week een uur cardio te gaan doen, en uiteindelijk zelfs 7 keer per week. Begin je direct met 7 keer per week een uur cardio, dan laat je jezelf heel weinig ruimte om op te voeren als je op dat plateau komt te zitten.

Wel adviseer ik om een minimum van 15 minuten cardio aan te houden, ook in de beginfase. Omdat zoals eerder beschreven, de vetverbranding op gang komt als er een constant niveau van zuurstof in het bloed aanwezig is, en dit niveau meestal binnen de eerste 8 a 10 minuten bereikt wordt.

Wanneer kan ik cardio doen?

Hierover zijn de meningen erg verdeeld, de één zal zeggen dat 's morgens het ideale moment is, terwijl de ander beweert dat na de training weer het beste is. Het voordeel van cardio in de ochtend is dat je glycogeenspiegel heel laag is omdat je 's nachts niks hebt gegeten (uiteraard, want je slaapt dan). Wanneer je 's morgens gelijk aan de cardio begint kan dan ook direct de vetten aangesproken worden als energiebron. Anderzijds is het nadeel van cardio in de ochtend dat je een lange tijd geen eten binnen hebt gehad, en je lichaam in catabole (spierafbrekende) fase is. je lichaam zal tijdens de cardio niet enkel koolhydraten en vetten aanspreken als brandstof, maar zal het ook proteïnen, die in de spieren liggen opgeslagen, verbruiken. Het gevolg is dat je minder spiermassa krijgt. Daarnaast is als tweede nadeel dat je verder de gehele dag zo veel mogelijk de koolhydraten in je voeding moet ontzien, om zo het maximale vetverbranding uit je ochtendcardio te kunnen halen, hetgeen toch erg lastig is, omdat mensen zelfs in het laagste schema nog steeds zo'n 30% van hun totale calorie inname aan koolhydraten hebben.

Zelf ben ik meer een voorstander van cardio direct na de krachttraining. Het voordeel hiervan is dat je de eventuele koolhydraten die je vóór je krachttraining hebt gegeten, tijdens de krachttraining zelf bijna allemaal zal verbranden, wat inhoud dat je met een redelijk lage glycogeenspiegel aan de cardio kunt beginnen. Het is wel sterk aanbevolen om na de krachttraining, en vóór de cardio eerst een eiwitshake met water te nemen, om hiermee tegen te gaan dat je tijdens de cardio niet je spieren gaat verbranden. Het nadeel hiervan is dat de meeste mensen de krachttraining 's avonds doen, en er dus na de cardio niet veel tijd meer is om profeit te kunnen trekken van de vetverbranding. Ook vinden sommigen het niet prettig na een zware krachttraining nog de energie op te moeten brengen om een cardiosessie van 45 minuten te moeten doen, met name na de beentraining.

Wat voor cardio kan ik doen?

Dit is heel verschillend, en ieder kiest vaak toch wat hem het beste ligt. Er zijn teveel varianten om op te noemen, om maar een greep te doen uit de selectie: Zwemmen, joggen, skeeleren, fietsen, roeien, traplopen, klimmen, touwtje springen, enz, enz. Persoonlijk ben ik voor de cardiovorm waarbij je lichaam niet mee gaat me de beweging van een apparaat, zoals bijvoorbeeld fietsen, draaien de pendalen éénmaal, dan kost het je niet meer alle moeite om ze draaiend te houden. Zelf ga ik voor de cardio waarbij de enige beweging van je lichaam zelf af komt, zoals lopen op de threadmill, joggen of touwspringen. Let er in je keus wel op dat je geen trainingen doet die blessuregevoelig zijn, zo is bijvoorbeeld hardlopen voor de zwaardere mensen niet prettig, omdat de voeten en onderbenen vaak de dreunen van het neerkomen met de voeten niet aankunnen.

Hoe weet ik of ik de juiste intensiteit heb?

Vaak wordt geadviseerd om op ongeveer 70% van je maximale hartslag te bewegen, dit zal voor de meeste mensen tussen de 130 en 145 slagen per minuut liggen. Persoonlijk vind ik dit heel onhandig, je moet constant op je hartslaghorloge kijken, op de display van het cardio apparaat, of sommige apparaten beethouden op een plek wat helemaal niet lekker ligt tijdens de
training. Een goeie maatstaaf is een intensiteit waarbij je wel enige moeite doet, maar tussendoor gewoon zinnen kunt zeggen zonder constant de zin te onderbreken om naar adem te moeten happen. Na verloop van tijd zal je ook merken dat je zelf wel aan gaat voelen welke intensiteit je aan moet nemen wat je gedurende de hele cardio training vol kan houden.


OPGELET: Cardio werkt alleen goed als dit in combinatie is met een goed uitgebalanceerd voedingsschema!!

Wil je nog meer te weten komen over cardio en afvallen? Lees dan eens het boek BFFM.


Disclaimer:
Deze post is deels uit onderzoeken op internet samengesteld, en deels uit persoonlijke kennis en ervaring. ook ik weet niet alles, en ben geen expert op dit gebied, zowel als hobby als professioneel, daarom garandeer ik ook niet dat alles 100% klopt en wetenschappelijk onderbouwd is, dit is hier neergezet om de mensen op weg te helpen die graag aan de cardio willen beginnen. Wil je over alles hierboven het naadje van de kous weten, dan raad ik je aan om zelf op onderzoek te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er op dit forum voorstanders van HIIT?
 
goed verhaal idd klopt!
 
Ik loop tegen het volgende aan te wankelen.


Ben je een echte freak, en wil je elk mogelijk grammetje vet verbranden die je maar kunt verbranden, dan raad ik je aan om ook ná de cardio alle koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden. Na je cardio is je glycogeenspiegel erg laag, en heb je nagenoeg alle koolhydraten verbruikt, wat inhoud dat het lichaam alleen nog maar gebruik kan maken van de tweede energiebron (vet) zolang er geen nieuwe koolhydraten binnen komen. Elke activiteit ná de cardio zal dan ook op vetverbranding gaan, of dat nou naar huis lopen, douchen, of een kop koffie zetten is. Zelfs je metabolisme (de hoeveelheid calorien die je verbrand in rust) zal doorgaan op vetverbranding.

Als ik nou bijvoorbeeld s'ochtends cardio doe na mijn krachttraining dan is het toch niet de bedoeling dat ik de rest van de dag koolhydraten ga vermijden? Ik neem aan dat ik deze voor de rest van de dag alsnog wel nodig zou hebben.
 
Ik loop tegen het volgende aan te wankelen.


Ben je een echte freak, en wil je elk mogelijk grammetje vet verbranden die je maar kunt verbranden, dan raad ik je aan om ook ná de cardio alle koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden. Na je cardio is je glycogeenspiegel erg laag, en heb je nagenoeg alle koolhydraten verbruikt, wat inhoud dat het lichaam alleen nog maar gebruik kan maken van de tweede energiebron (vet) zolang er geen nieuwe koolhydraten binnen komen. Elke activiteit ná de cardio zal dan ook op vetverbranding gaan, of dat nou naar huis lopen, douchen, of een kop koffie zetten is. Zelfs je metabolisme (de hoeveelheid calorien die je verbrand in rust) zal doorgaan op vetverbranding.

Als ik nou bijvoorbeeld s'ochtends cardio doe na mijn krachttraining dan is het toch niet de bedoeling dat ik de rest van de dag koolhydraten ga vermijden? Ik neem aan dat ik deze voor de rest van de dag alsnog wel nodig zou hebben.

Natuurlijk heb je de rest van de dag wel koolhydraten nodig. Sowieso zou ik na het trainen kh innemen. Ook als je aan het cutten bent. Alleen tijdens cutten zou ik het zeker niet op dezelfde manier doen als met bulken. Het stopt namelijk je verbranding(ook die van spierverbranding, want dat is ook een energie bron die je lichaam gaat aanspreken wanneer je glycogeenniveau op is) en zorgt ervoor dat je glycogeen weer sneller is aangevuld(eerste twee uur na sporten vul je dit aan met 7-8 gram per uur en daarna met ongeveer 5. Dus hoe sneller je het aanvult, hoe sneller je weer zwaar kan trainen)
 
Top topic! Ik ben bijna overtuigd.

En wil vanaf volgende week met een nieuwe schema ook cardiotraining gaan doen na mijn krachtraining.

Het enige wat ik nog niet helemaal begrijp en ook nog niet ben tegengekomen in het topic:
Als je tijdens het cutten door blijft gaan met je "gewone" krachttraining, doe je dit dan alleen om spiemassa te behouden? Is het cutten effectiever als je alleen cardiotraining doet?

Want wat is nu het precieze verschil (je voeding?) tussen je cut en bulkfase als je bij je cutfase hetzelfde traininingschema hanteert maar ook nog cardio toevoegd?
 
neem normaal na KT dextrose/whey shake.. als ik cardio na KT ga doen moet ik dan deze shake ook nemen of na de cardio pas?
 
honger

als je nu 2 gekookte eieren eet in de ochtend, wat eet je dan de rest van de dag?

hoeveel tijd besteden aan hardlopen(HIIT) raad je aan per dag?(maximaal)
 
Laatst bewerkt:
Het is lastig dat iedere persoon weer een andere methode aanraadt. Ikzelf moet mijn dieet nog een beetje uitvogelen, maar denk eraan om 4x per week een interval training van rond de 30 min te doen. Ik probeer enigszins de middenweg te pakken tussen de matige 45 min langdurige training en de HIIT van 20 min. Probleem is wel dat ik zeer moeilijk op een hartslag van 140 kom met een lage weerstand, laat staan nog hoger dan dat. Ik kan dit wel bereiken met hardlopen, maar helaas heb ik daar meerdere malen blessures aan overgehouden, ondanks dat ik niet echt overgewicht heb.
 
Individueel

Het is lastig dat iedere persoon weer een andere methode aanraadt. Ikzelf moet mijn dieet nog een beetje uitvogelen, maar denk eraan om 4x per week een interval training van rond de 30 min te doen. Ik probeer enigszins de middenweg te pakken tussen de matige 45 min langdurige training en de HIIT van 20 min. Probleem is wel dat ik zeer moeilijk op een hartslag van 140 kom met een lage weerstand, laat staan nog hoger dan dat. Ik kan dit wel bereiken met hardlopen, maar helaas heb ik daar meerdere malen blessures aan overgehouden, ondanks dat ik niet echt overgewicht heb.
Klopt wat je zegt, "iedereen raad een andere methode aan". Dit komt ook voornamelijk omdat er weinig mensen trainen met de zelfde doeleinden. En voor iedereen heeft het een ander effect.

Om af te vallen moet je zoveel mogelijk energie opwekken. Energie betekent warmte en warmte betekent omzetten van stoffen. De stoffen die je wilt omzetten voor dieet zijn dan de vetten. Het beste is om je hartslag zo lang mogelijk op een hoog tempo te houden, natuurlijk niet te hoog! Sommige mensen raden aan om warm te kleden, want dan zweet je meer. Alleen zweet betekent veel vochtverlies maar niet per difinitie vetverbranding. Je kunt het beste kwa kleding gewoon koel gekleed zijn. Dan moet je lichaam zelf al warmte creeëren en dus energieverbruik (lees regel 2). Cardioschema: Om hiervoor een schema te maken, zul je zelf moeten testen wat bij jou het beste werkt. Natuurlijk kun je gebruik maken van een basis, maar dit dan uitwerken tot jou eigenlijk ideale schema. ... P.s. Ga vooral niet over je kunnen heen! dat is nergens goed voor!
 
Laatst bewerkt:
Ik ging altijd 3 in de week een half uur hardlopen en toen ging het best snel. Alleen toen kreeg ik een blessure aan m'n enkel waardoor ik sowieso al een paar maand niet kon hardlopen. Nog steeds heb ik er na langer dan 15 min hardlopen wel eens last van.
 
Wat ik me afvroeg: waarom moet je het aantal minuten cardio opvoeren naarmate je langer bezig bent met de cut? Als je toch elke dag een tekort van 500/600 kcal creëert dan is het toch goed?
 
Wat ik me afvroeg: waarom moet je het aantal minuten cardio opvoeren naarmate je langer bezig bent met de cut? Als je toch elke dag een tekort van 500/600 kcal creëert dan is het toch goed?
Dat is, omdat je conditie verbeterd. Het duurt steeds langer om dezelfde hoeveelheid callorieën te verbranden. Wanneer je dezelfde aantal minuten blijft aanhouden, zou je na langere duur minder verbranden dan je in je schema hebt staan.
 
Dat is, omdat je conditie verbeterd. Het duurt steeds langer om dezelfde hoeveelheid callorieën te verbranden. Wanneer je dezelfde aantal minuten blijft aanhouden, zou je na langere duur minder verbranden dan je in je schema hebt staan.

Bullshit. Je verbrand nog steeds even veel als eerst, je verbeterde conditie zal hierin een marginaal verschil in leveren, zeker als je zorgt dat je HR altijd hetzelfde blijft. Een verbeterde conditie zou zelfs moeten zorgen voor meer verbranding, aangezien je makkelijker in dezelfde HR blijft.

Het enige dat misschien een klein beetje verschil kan maken is dat je gewicht minder word, wat ervoor zorgt dat je minder kcals verbrand op dezelfde tijd. Echter zal ook dit verschil gering zijn.

Het feit dat je langer cardio moet doen is (naar mijn idee) dat je minder metabolische hormonen (t3 e.d.) aanmaakt als je langer in je cut zit. Om je metabolisme niet plat te leggen moet je meer cardio doen om zo toch voldoende van deze shizzle aan te maken.

Ben benieuwd wat de serieuze jongens hiervan zeggen, ben zelf ook benieuwd namelijk.
 
Bullshit. Je verbrand nog steeds even veel als eerst, je verbeterde conditie zal hierin een marginaal verschil in leveren, zeker als je zorgt dat je HR altijd hetzelfde blijft. Een verbeterde conditie zou zelfs moeten zorgen voor meer verbranding, aangezien je makkelijker in dezelfde HR blijft.

Ik denk dat bullshit een overbodig woord is:). Zo heb ik het altijd gelezen en mee gekregen, maar als het dan niet zo mag wezen zou ik ook graag weten hoe het dan wel zit? Je kunt er alleen maar van leren ;)
 
Laatst bewerkt:
Is het nadelig op de vetverbranding van de cardio als ik mijn avondmaaltijd eet 2 uur voor de cardiotraining?
 
*gemoved naar main topics*
 
Laatst bewerkt:
Zijn er op dit forum voorstanders van HIIT?

HIIT/interval training is ok, maar begin er niet aan voordat je een redelijke conditie hebt opgebouwd met normale cardio. Anders belast je je hart en bloedvaten teveel, te snel.
Afhankelijk van gezondheid en leeftijd (35) zou ik eerst ook een inspanningstest en hartfilmpje laten maken voordat je met intervaltraining begint. Maar eigenlijk is dat het beste voor alle leeftijden.
 
Oké ik ga na dit gelezen te hebben besloten om na mijn workout eerst een whey shake met water nemen en dan 45 min lopen op de treadmill (loopband). Alleen lijkt het me zo een lange workout eerst: 1 uur 10 minuten workout en dan 45 min lopen.

Stel ik besluit toch liever in de avond na mijn warme maaltijd (grootste maaltijd) te gaan wandelen buiten (45 min). Waar moet ik dan op letten? Raden jullie dit af? Of moet ik dan ook een shake nemen. Ik ben momenteel aan het cutten en heb besloten 5 dagen in de week cardio (45 min wandelen) toe te voegen. Naast 5 dagen upper lower body schema.
 
Buiten is prettiger dan binnen, bos prettiger dan in een stad.
Je moet je hond niet vergeten, die vind wandelen ook leuk.
En ik zou het rustig opbouwen, en om de dag en als je krachttraining er onder gaat leiden, doe je teveel.
 
Buiten is prettiger dan binnen, bos prettiger dan in een stad.
Je moet je hond niet vergeten, die vind wandelen ook leuk.
En ik zou het rustig opbouwen, en om de dag en als je krachttraining er onder gaat leiden, doe je teveel.
Daarom bestaat er ook iets als roeien, dat je KT eronder zou lijden is gewoon een slap excuus omdat mensen liever flexen, fotos maken voor de spiegel, dan serieus gedisciplineerd te gaan trainen. Mijn ogen houden dat soort lui in de gaten en meestal zitten ze 20 min op hun tellie een machine bezet te houden.
 
Back
Naar boven