Fitness Seller

cardio op nuchtere maag tijdens bulk?

• Topic Starter Topic Starter
ja dat klopt ook.

maar door op nuchtere maag te gaan cardioen, verbrand je meteen vet. Op nuchtere maag bedoel ik dan wel met een wheyshake achter de kiezen, anders word je te katabool.

Dit was mijn idee erachter.

Dus zou je kunnen zeggen dat je wel kcal verbruikt maar het is voornamelijk vet.
en vet is als het ware toch al "verloren energie" aangezien dat zich tijdens de bulk alleen maar opbouwd.
er zal dus geen energie verloren gaan die is bedoeld voor spieropbouw?

of wordt de energie voor spieropbouw ook deels uit je lichaamsvet gehaald?

Dit is een interessante. Of je energie om te groeien uit lichaamsvet wordt gehaald... zelf gok ik erop dat dit idd zo is, hoe verklaar je bij mensen die schoon eten etc ( een niet alt e groot overschot, hun vet percentage toch kan dalen terwijl zij aankomen aan spiermassa ? Ja ok als er 0.0 vet bij komt en enkel spiermassa, dan zou je kunnen stellen dat je vet % altijd zou moeten dalen. Echter deze blijft vaak gelijk, ook al bulk je schoon. Verder zou dat alleen maar opgaan voor de enorme Mesomorph, die bulken zich gek komen aan aan spier, maar verliezen daarbij ook nog vet. Afijn... in het boek van Bill Philips (Body For Life) geeft hij aan dat je lichaam inderdaad vet kan gebruiken om aan energie te komen voor spiergroei !!! Zelf gok ik daar niet op, want zonder een koolhydraat overschot heb je tijdens je trainingen amper kracht om je spieren hard genoeg te prikkelen om spiergroei te bevorderen.

als je 's ochtends opstaat heb je toch geen energievooraad meer? Dan moet je bij inspanningen toch ergens energie vandaan halen en ja dat word dan uit lichaamsvet gehaald. Vetopslag moet je eigenlijk zien als een soort van buffer.

Darkman zei:
gok ik erop dat dit idd zo is, hoe verklaar je bij mensen die schoon eten etc ( een niet alt e groot overschot, hun vet percentage toch kan dalen terwijl zij aankomen aan spiermassa .

dit gaat dus niet op.

En waarom zou je lichaam, lichaamsvet gebruiken om spiermassa aan te zetten? Het is een reserve, een soort overlevingsbuffer! Daarom kun je nog een tijdje zonder voeding rond blijven lopen.

Ik denk zelfs dat je om die reden geen spiermassa aan kan zetten en droger worden.

Laatst bewerkt:
maar het is toch zo dat voor langzame processen (zoals duursport) voornamelijk vet als energiebron wordt gebuikt.
en lichaamsprocessen lijken mij dan ook typisch iets waar vet voor wordt gebuikt.
(spiergroei heeft ook een langzame en geleidelijke energie toevoer nodig)

en volgens mij is lichaamsvet een dynamisch iets en onderdeel van je stofwisseling.
dus mischien komt er continu iets bij en gaat er iets van af.
dus idd een soort buffer, maar wel dynamisch.

maargoed,

mocht dit allemaal niet waar zijn.
dan is het bij de bulk idd wel belangrijk dat je de cardio nuchter doet.
anders gaat het ten koste van je positieve energiebalans nodig voor groei.

Laatst bewerkt:
KaLe zei:
Als je vetmassa (massa he dus niet het vet%) hetzelfde blijft en je spiermassa neemt toe daalt in het geheel gezien je vet%, niet omdat je vet kwijt raakt maar omdat je spiermassa toeneemt terwijl je vetmassa gelijk blijft

Je vet% kan bij bulken niet gelijk blijven (helaas), zelfs niet bij ecto's. Je kunt de stijging wel minimaal houden door zo schoon mogelijk te bulken.

KaLe zei:
Je vet% kan bij bulken niet gelijk blijven (helaas), zelfs niet bij ecto's. Je kunt de stijging wel minimaal houden door zo schoon mogelijk te bulken.
Zegt wie ??? Je lichaam heeft idd een kcaloverschot nodig om spiermassa aan te maken, zoveel kcal per zoveel kg (zal vast wel iemand precies weten) als je voor dat benodigde overschot zorgt maar meer ook niet en alleen schoon eet en niet te vet hoeft je vet% niet te stijgen, tuurlijk groei je harder bij een groter kcal overschot en een (lichtelijk) stijgend vet%, dat vind je lichaam nou eenmaal fijn, groeien zonder je vet% te laten stijgen verreist erg veel disipline, veel meer dan lekker bulken en gewoon vreten maar das dan je eigen keuze

Je kunt nooit, maar dan ook nooit precies uitkiemen hoeveel kcal je precies gebruikt. Dat heeft met zoveel factoren te maken. Theoretisch kan het wat je zegt, maar het uitvoeren is onmogelijk. Je hoeft dan bijv. maar 1 oefening meer te pakken, of de intensiteit iets verhogen of 5 minuten naar de supermarkt fietsten en je gooit het al in de soep.

oja, we hebben het wel over naturals. Met bepaalde hulpmiddelen word het al een heel ander verhaal.

KaLe zei:
ja dat klopt ook.

maar door op nuchtere maag te gaan cardioen, verbrand je meteen vet. Op nuchtere maag bedoel ik dan wel met een wheyshake achter de kiezen, anders word je te katabool.

Dit was mijn idee erachter.
Zolang je niet denkt dat je hiermee kan cutten en bulken tegelijk is het best. Je kan de basisregel van energiebalans niet foppen. Het lichaam houdt geen rekening met de energiebronnen die gebruikt worden om een energiebalans te zoeken. Als je binnen een periode van 24 uur 4000 kcal eet, en er 800 verbrand waarvan er door die ochtend cardio op nuchtere maag 500 uit vet komen, dan heb je nog altijd maar een deel van het teveel aan energie verbrand. Eet je daarna binnen diezelfde 24u op zo een manier dat er een energieoverschot is voor de rest van je dagelijkse activiteiten, stel dat dit 2000 kcal zijn, dan heb je nog een overschot van 1200 kcal die ergens naartoe moeten. En een deel daarvan zal opgeslagen worden als reserve IE lichaamsvet. Hoe groot dat deel is hangt af van de verdeling vetten/koolhydraten/eiwitten.

Dus je kan nooit lichaamsgewicht kwijt te geraken als je tegelijkertijd zwaarder wil worden. Lichaamsvet is een reserve in tijden van een tekort aan voeding, als het lichaam te weinig voeding krijgt dan gebruikt het uit die reserves, als het lichaam teveel voedsel binnenkrijgt dan vergroot het die reserves.

Er is tot nu toe geen enkel onderzoek of wetenschappelijke verklaring die anders beweerd, integendeel.
Er is maar 1 uitzondering waarbij dat heel tijdelijk, vet kan verloren worden en spiermassa vergroot. En dat is bij

a. absolute beginners
b. mensen met een serieus overgewicht, obesitas.

Zoals ik al zei, cardio tijdens bulk heeft wel een nut en dat is het beperken van vetopslag. En het verbeteren van algemene conditie.
Uiteindelijk komt het erop neer dat de vetten die jij verbrand in de ochtend, worden afgenomen van het energie dat je binnenkrijgt.
Zolang dit groei toelaat wil dit zeggen dat er nog een energie overschot is, dit is goed voor je spiermassa, maar verminderd absoluut niet je totale vetmassa in kg op lange termijn.
Door de toename in spiermassa maar het gelijk blijven van vetmassa, of minimale toename is het wel mogelijk dat je vet% zal dalen.

Precies uitrekenen kan ook niet, je zal of niet optimaal groeien of vet aanzetten, als je kiest voor niet optimaal groeien (heel klein overschot en weinig vet) zal later vet weg trainen niet nodig zijn en zal je constant behoorlijk droog zijn, dat vind ik persoonlijk een aantrekkelijkere keus. Maar das het mooie aan bodybuilding; iedereen kan het op zijn eigen manier doen :)

Gorilla-Man zei:
Precies uitrekenen kan ook niet, je zal of niet optimaal groeien of vet aanzetten, als je kiest voor niet optimaal groeien (heel klein overschot en weinig vet) zal later vet weg trainen niet nodig zijn en zal je constant behoorlijk droog zijn, dat vind ik persoonlijk een aantrekkelijkere keus. Maar das het mooie aan bodybuilding; iedereen kan het op zijn eigen manier doen :)

dit is al weer een heel ander verhaal.

Muis zei:
Dus zou je kunnen zeggen dat je wel kcal verbruikt maar het is voornamelijk vet.
en vet is als het ware toch al "verloren energie" aangezien dat zich tijdens de bulk alleen maar opbouwd.
er zal dus geen energie verloren gaan die is bedoeld voor spieropbouw?

of wordt de energie voor spieropbouw ook deels uit je lichaamsvet gehaald?
De energie voor spieropbouw komt niet van lichaamseigen vetten. Die energie komt uiteraard van vetten en koolhydraten uit de voeding.

Als er een tekort is aan voeding, dan kan er ook geen spieropbouw zijn, dus zal er zeker geen eigen vetreserve gebruikt worden om spieren op te bouwen. De energie die dan uit lichaamsvet komt wordt gebruikt om spieren te doen functioneren, herstellen.

Blijft simpel:
voedseltekort = vetafbraak en indien weinig vet spierafbraak
voedseloverschot = vetopslag en indien KT, spieropbouw

Vanuit die regel kan je in principe alle andere situaties beoordelen.

TylW zei:
Zolang je niet denkt dat je hiermee kan cutten en bulken tegelijk is het best. .

Dus je kan nooit lichaamsgewicht kwijt te geraken als je tegelijkertijd zwaarder wil worden.

Zoals ik al zei, cardio tijdens bulk heeft wel een nut en dat is het beperken van vetopslag.

helemaal mee eens. En het ging me dus ook om het laatste wat je aangaf. Ik dacht dat je door in de ochtend te cardioen idd wat vet zou verbranden omdat je dan nuchter zou zijn en op die manier de vetopslag van de bulk te beperken.

TylW zei:
. De energie die dan uit lichaamsvet komt wordt gebruikt om spieren te doen functioneren, herstellen.

hmmm.. vandaar dat je met een wat hogere vet% beter spiermassa aanzet, omdat je lichaam beter kan herstellen.

+ dat je dan minder kans hebt op spierafbraak, wanneer cortisol hoog is en test laag. Omdat cortisol eerder vet aanspreekt wanneer vet% hoog is. Hoe lager je vet% hoe groter de kans op spierverlies in catabole situaties...

weer wat geleerd :)

maar hoe zit het dan met een te hoog vet% (rond de 20-25%). Dan schijn je toch meer oestrogeen aan te maken?

Terug
Naar boven