Fitness Seller

Caseine en Insuline

Het is allang bewezen dat fasten (24uurs of 16/8) insulin sensitivity en food partitioning (aanzienlijk) verbetert.

Uiteraard is je bloedsuiker (zeer) laag als je na de spike in de ochtend de hele dag door niks eet.

Maar speciaal voor jou:

https://febs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1016/j.febslet.2007.02.006

Diabetes and Ramadan: An Update On Use of Glycemic Therapies During Fasting

http://www.translationalres.com/article/S1931-5244(14)00200-X/abstract

Zo maar een greep uit de steeds groter wordende basis van research.

Dat vasten je insulinegevoeligheid verbetert is logisch, aangezien er niks binnenkomt, en aangezien aanpassingen in dieet altijd kortstondige effecten laten zien. Op lange termijn doet vasten NIETS meer dan dat afvallen volgens een normaal voedingspatroon doet. Het vasten zelf kan je geen bijzondere eigenschappen toeschrijven. Alle bloodmarkers die verbeteren tijdens vasten verbeteren alleen tijdens het vasten door het energietekort.

De enige reden dat IF beter zou kunnen werken dan een normaal (isocalorisch) voedingspatroon is wanneer honger met IF een minder groot probleem vormt en daardoor het tekort langer/beter volhouden

Dat vasten je insulinegevoeligheid verbetert is logisch, aangezien er niks binnenkomt, en aangezien aanpassingen in dieet altijd kortstondige effecten laten zien. Op lange termijn doet vasten NIETS meer dan dat afvallen volgens een normaal voedingspatroon doet. Het vasten zelf kan je geen bijzondere eigenschappen toeschrijven. Alle bloodmarkers die verbeteren tijdens vasten verbeteren alleen tijdens het vasten door het energietekort.

De enige reden dat IF beter zou kunnen werken dan een normaal (isocalorisch) voedingspatroon is wanneer honger met IF een minder groot probleem vormt en daardoor het tekort langer/beter volhouden

Dat is eigenlijk wat ik zei alleen ben ik geen DBB'er van formaat (letterlijk) naar wiens posts men waarde acht;)

Mee eens. Op een of andere manier, placebo of niet, leek mijn concentratie ook niet minder tijdens IF. Wellicht zelfs meer, maar dat is allemaal lastig te vergelijken en ik heb het ook niet over wetenschappelijk bewijs maar puur over eigen ervaring(en).

Ik heb het filmpje niet bekeken maar wat wordt er door hem zoal gesteld? Iemand een samenvatting? Heeft hij het enkel over type 2? Daar weet ik vrijwel niets vanaf.

Waarom "wetenschapper" tussen aanhalingstekens?

Sonja Bakker heeft ongetwijfeld ook mensen van hun diabetes en gewichtsproblemen afgeholpen, dat betekent nog niet dat wat ze zegt allemaal klopt.

Ik kom inderdaad niet met argumenten want zo blijf ik aan de gang. Ik kom gerust aan met argumenten wanneer ik het zinvol vindt, zoals je ongetwijfeld terug kunt zien in mijn postgeschiedenis hier. Maar ik ga niet iedere emmer stront ontkrachten. Sterker nog, als ik met argumenten ga komen lijkt het alsof Fung's standpunt enige waarde heeft, terwijl het pure onzin is. Dat is mijn tijd niet waard en ik dicht die vent met zijn bullshit geen enkele waarde toe.
Meteen dat boekje van je maar annuleren dan, want een academicus (als je dat bent) die nog geeneens enkele abstracts kan lezen neem ik niet echt serieus (no offense). Het vergelijk met mainstream dieet onzin als Sonja Bakker, slaat ook echt helemaal nergens op. Die probeert de hele energiebalans te negeren en praat over boterhammen met kaas. Je maakt je er wel lekker makkelijk vanaf, misschien iets minder cynisch tegenover nieuwe ontwikkelingen en onderzoek staan? Is maar een tip. ;)

Laatst bewerkt:
Mee eens. Op een of andere manier, placebo of niet, leek mijn concentratie ook niet minder tijdens IF. Wellicht zelfs meer, maar dat is allemaal lastig te vergelijken en ik heb het ook niet over wetenschappelijk bewijs maar puur over eigen ervaring(en).
Dat ervaren meer mensen, ik zelf ook. Daarom fast ik maar tot 12 uur ofzo, dan heb ik het allerbelangrijkste werk voor de dag wel gedaan (en dan lekker lunchen). Op het leangains blog is er ook een post over met wat onderzoeken, maar concentratie is (behalve in de zin van cognitieve functies) niet echt helemaal sluitend meetbaar natuurlijk, ja wat simpele testjes. Dat is ook voor iedereen anders.

Laatst bewerkt:
Rob van Berkel had laatst een artikel over IF en hij zei daarin dat de positieve relatie m.b.t. diabetes en hoge bloeddruk etc. die wordt gevonden niet zozeer door IF komt maar eerder door het gewichtsverlies.

Ikzelf geloof dus niet zozeer in de gezondheid voordelen van IF maar snap dat het voor sommigen handig is bij afvallen en dan grotere maaltijden kunnen eten
Dat ontken ik ook niet, maar als je moeite hebt met gewichtsverlies kan IF een middel zijn je daarbij te helpen. Voor veel mensen is een calorietekort daardoor makkelijker vol te houden. Daar gaat het ook om natuurlijk. Het beste is natuurlijk (als je te kampen hebt met diabetes) om alle middelen die je kunnen helpen te onderzoeken en dan eventueel toe te passen indien je het wat lijkt. Dat is waarom Fung (oa) fasten aanraadt in combinatie met een calorie deficit en niet veel (verfijnde en snelle) carbs.

Helemaal mee eens hoor! Qua bijzondere eigenschappen zou je eens kunnen kijken naar elevated HGH of autophagy. Voor alle duidelijkheid: ik volg de hype rond IF ook met argusogen hoor, het wordt (met name op social media) erg overdreven wat je er eigenlijk aan kan hebben. Maar in het geval van type 2 diabetes en levensinterventie door middel van voeding, is het wel degelijk een interessant instrument imo. :D

Ik heb het filmpje niet bekeken maar wat wordt er door hem zoal gesteld? Iemand een samenvatting? Heeft hij het enkel over type 2? Daar weet ik vrijwel niets vanaf.

Misschien heb je hier wat aan, beetje jip en janneke taal. En mountaindog is een ervaren BB'er (lekker belangrijk maar toch). Misschien krijg je nieuwe ideeën ofzo, het proberen waard.

Inb4 broscience.

trainn.jpg

Sorry OP :(

Meteen dat boekje van je maar annuleren dan, want een academicus (als je dat bent) die nog geeneens enkele abstracts kan lezen neem ik niet echt serieus (no offense). Het vergelijk met mainstream dieet onzin als Sonja Bakker, slaat ook echt helemaal nergens op. Die probeert de hele energiebalans te negeren en praat over boterhammen met kaas. Je maakt je er wel lekker makkelijk vanaf, misschien iets minder cynisch tegenover nieuwe ontwikkelingen en onderzoek staan? Is maar een tip. ;)
Misschien wat minder in onzin geloven van gasten als Fung die nog nooit wat gepubliceerd hebben in peer-reviewed journals ;) ;) Is maar een tip.

Grappig hoe je wel waarde hecht aan zijn artstitel (Want artsen leren wat precies over voeding? Oh juist, nog geen 40 uur in de gehele 6 jaar hier in NL), maar mij een "wetenschapper" noemt en in twijfel trekt of ik academicus ben, terwijl ik wél heb gepubliceerd in peer-reviewed journals, waaronder twee voedingsjournals (en gewoon afgestudeerd ben aan de UvA) :roflol:

Helemaal mee eens hoor! Qua bijzondere eigenschappen zou je eens kunnen kijken naar elevated HGH of autophagy. Voor alle duidelijkheid: ik volg de hype rond IF ook met argusogen hoor, het wordt (met name op social media) erg overdreven wat je er eigenlijk aan kan hebben. Maar in het geval van type 2 diabetes en levensinterventie door middel van voeding, is het wel degelijk een interessant instrument imo. :D
dat vasten gh boost is geen geheim sturcje van het lichaam dat de potentie tot gains vergroot. Zodra je weer gaat eten is dit verschil weg. De enige reden dat gh omhoog gaat in periodes van geen voeding is omdat gh onder andere energie vrijmaakt uit vet.

Misschien wat minder in onzin geloven van gasten als Fung die nog nooit wat gepubliceerd hebben in peer-reviewed journals ;) ;) Is maar een tip.

Grappig hoe je wel waarde hecht aan zijn artstitel (Want artsen leren wat precies over voeding? Oh juist, nog geen 40 uur in de gehele 6 jaar hier in NL), maar mij een "wetenschapper" noemt en in twijfel trekt of ik academicus ben, terwijl ik wél heb gepubliceerd in peer-reviewed journals, waaronder twee voedingsjournals (en gewoon afgestudeerd ben aan de UvA) :roflol:
Leuk dat je ingaat op wat een arts is in Amerika en je eigen mooie carrière als onderzoeker. Nog steeds geen enkel woord gerept over waarom het volgens jou allemaal onzin is. Of is het misschien geen onzin? :thinking:

dat vasten gh boost is geen geheim sturcje van het lichaam dat de potentie tot gains vergroot. Zodra je weer gaat eten is dit verschil weg. De enige reden dat gh omhoog gaat in periodes van geen voeding is omdat gh onder andere energie vrijmaakt uit vet.
Goed uitgelegd inderdaad. Is er dan ook een relatie tussen tijdelijk elevated hgh en fat loss? Dat lijkt me een interessante vraag om eens te onderzoeken. Galen kom er maar in!

Leuk dat je ingaat op wat een arts is in Amerika en je eigen mooie carrière als onderzoeker. Nog steeds geen enkel woord gerept over waarom het volgens jou allemaal onzin is. Of is het misschien geen onzin? :thinking:
Omdat jij begon met dat het een arts was met een background in research, dus kennelijk hecht je daar waarde aan.

Ik rep ook geen woord over waarom een platte aarde onzin is, of over dat vaccins autisme veroorzaken onzin is. Waarom moet ik woorden vuil maken en waarde toekennen aan totale onzin? Het is ook zinloos aan mijn kant: als je in die onzin van Fung trapt geef ik het weinig kans dat je ooit het inzicht gaat krijgen waarom dat zo is.

Je blijft maar om de hete brei heen draaien he. Laat maar dan, waarschijnlijk heb je dan enkel kennis mbt supplementen ofzo. Ik ga nog maar eens pubmed afstruinen. :)

Dat je gepubliceerd hebt is ontzettend knap en goed van je hoor. Ik juich het alleen maar toe als mensen die liften de wetenschap ingaan en dat samenbrengen. :thumbs:

Goed uitgelegd inderdaad. Is er dan ook een relatie tussen tijdelijk elevated hgh en fat loss? Dat lijkt me een interessante vraag om eens te onderzoeken. Galen kom er maar in!
Als je GH exogeen boost wel ja, met andere woorden injecteren.
Endogene gh increase zal voor meer fatloss zorgen, maar dat in geen interessant concept voor vetverlies aangezien energietekort>gh up>fatloss.

Daarnaast komt vetverlies altijd aan op de energiebalans.

En oja, pick your battles. @Galen zit beter in deze materie dan ik of ik durf redelijk zeker te stellen elk ander forum lid. Ik verveel me vandaag genoeg en heb deze shit paraat om erop in te gaan, maar ik zou zelf ook geen zin hebben om achtergrond informatie te zoeken over fysiologische concepten waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ze onzin zijn, puur om mn gelijk te halen.
Heb je trouwens een korte samenvatting van die vid hierboven? totaal geen zin om er een half uur aan te besteden, maar Fung valt volgens mij een beetje in het Lustig straatje

Je blijft maar om de hete brei heen draaien he. Laat maar dan, waarschijnlijk heb je dan enkel kennis mbt supplementen ofzo. Ik ga nog maar eens pubmed afstruinen. :)

zoals hierboven is gezegd door JW, Galen brengt het een beetje als een botte boer terwijl jij oprecht geïntereseerd bent en meer te weten wil komen maar hij heeft geen tijd om zich bij alle dingen zich te moeten verantwoorden met achtergrond informatie. Wat jij aankaart is in zijn oogpunt denk ik pure onzin waar die geen zin in heeft dit met wetenschappelijke literatuur te moeten verantwoorden. Zou het dus niet persoonlijk opvatten

Terug
Naar boven