michieln
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 283
- Lengte
- 1m90
- Massa
- 92kg
Nergens voor nodig..
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De wetenschap is uiterst duidelijk hierover, een teveel aan omega-6 / een tekort aan omega-3 is niet gezond. Meerdere studies onderschrijven dit.
Dat klopt allemaal.De wetenschap is uiterst duidelijk hierover, een teveel aan omega-6 / een tekort aan omega-3 is niet gezond. Meerdere studies onderschrijven dit.
Dit is ook de reden dat in het Westen er relatief veel gezondheidsproblemen zijn die gerelateerd zijn aan vetten. In het Oosten waar de verhouding beter is zie je dit veel minder. Het is zelfs aangetoond dat wanneer mensen in het Oosten meer Westers gaan eten, het aantal gevallen van hart- en vaatziekten toeneemt.
Natuurlijk spelen er nog andere factoren, maar voeding en met name vetten zijn een niet te onderschatten onderdeel.
Dat klopt allemaal.
Maar de ratio zelf is niet per se belangrijk. Het punt is een overschot aan omega-6 te vermijden (m.n. door de meeste plantaardige oliën te vermijden) en voldoende omega-3 te nuttigen.
Een grote meervoudige onverzadigde vet inname is ongezond, ongeacht de omega ratio. Door simpelweg de meeste plantaardige oliën te vermijden en voldoende omega-3 (m.n. DHA, maar EPA kent hier en daar ook zijn plek) te nuttigen zit je al in de goede richting van een gezond voedingspatroon. Of je totale omega-6/3 ratio nou 1:1, 2:1, 4:1 of 20:1 is, is dan niet relevant.
Zeker omdat de metabolieten van de omega's van EPA en ArA afkomen, niet van ALA en LA. Die totale omega-6/3 ratio kan hier heel misleidend in zijn.
Het probleem met een hoog omega 6:3 kent eigenlijk twee aspecten:Als je de 20-30% vet van de totale kcal neemt (wat ik tenminste als basis neem), en het grootste deel daarvan is onverzadigd, zie ik niet in hoe je ratio's niet aan nominale waarden koppelt. M.a.w. jij ziet het vanuit nominale waarden, wat natuurlijk perfect kan, maar uiteindelijk gaan die in realiteit wel een wenselijke ratio bepalen. Die ratio gaat dichter bij een 2:1 of 3:1 liggen dan bij een 20:1. Volgens mij zijn we het dus eens maar bekijken we het vanuit een andere hoek.
Het probleem met een hoog omega 6:3 kent eigenlijk twee aspecten:
1. een veel te grote omega-6 inname, waardoor je meervoudig onverzadigde vetinname veel te hoog is
2. een disbalans tussen de omega metabolieten
In het geval van 1) is het de te grote m.o.v. inname die voor problemen zorgt (destabilisatie celmembranen, lipide peroxidatie, ...). Zal m.n. voorkomen door de consumptie van plantaardige olie (die populair gemaakt is om in te bakken, die in becel boter voor op brood verwerkt zit, frituurolie, wordt in veel junkfood verwerkt). Ontzettend slecht voor je.
In het geval van 2) is het wat ingewikkelder, en kun je niet onvoorwaardelijk stellen dat een disbalans een probleem is. Het probleem met een disbalans zit 'm in de metabolieten. Deze sturen het inflammatoire proces aan. ArA (n-6) is daarin tien keer zo krachtig als EPA (n-3).
Als jij al een ongezonde levensstijl hebt en allerlei inflammatoire ziektes de gelegenheid geeft zich te ontwikkelen, worden deze metabolieten in reactie daarop vrijgelaten. Een hoge ArA/EPA (n-6:n-3) ratio bevordert dit proces dus, dat betekent, het proces verloopt sneller. Een lager ratio onderdrukt het verloop wat meer. Kan bijvoorbeeld betekenen dat een bepaald proces (bv atherosclerosis) 50 jaar ipv 30 jaar nodig heeft om zich tot een probleemsituatie te ontwikkelen. Logisch dat omega-3 vetten dan een ''beschermend'' effect hebben.
ALA (n-3) en LA (n-6), de meer overtollige omega's, worden echter heel lauw omgezet naar EPA en ArA. Je kan een ALA inname van 3 gram hebben en een LA inname van 30 gram, waarbij je een ratio van 1:10 hebt. Stel je krijgt nu uit visolie capsules 300 mg EPA binnen, en stel LA zet zich maar naar 100 mg ArA om. De ratio die de balans tussen de metabolieten bepaalt is nu 3:1, ipv 1:10.
Alleen daarom al is kijken naar de totale omega ratio vrijwel irrelevant.
Wel heb je een bepaalde absolute hoeveelheid ArA en DHA (n-3) nodig. EPA kent dus hier ook zijn plek soms maar is niet essentieel, te veel EPA is zelfs weer slecht (omdat het het metaboliseren van ArA stoort). Ook niet alle inflammatie is slecht (is ook betrokken bij spiergroei/herstel).
Snappie?
Los van het feit dat onverzadigde vetten niet de meerderheid behoren te vormen van je vetinname (ik weet niet waar je dat op baseert, maar de meeste celmembranen hebben +50% verzadigd vet nodig), is kijken naar de omega balans tijdverspilling. Je kunt niet onvoorwaardelijk stellen dat deze in balans moeten zijn, daar zitten allerlei mitsen en maren enzo aan.
Waar iemand bij zijn vet inname op moet letten zijn de volgende punten:
- voldoende DHA (n-3), de omzetting van ALA-->DHA is immers belabberd
- voldoende ArA (n-6), zelfde als bij DHA
- lage totale meervoudig onverzadigde vetinname
- een bron van SCTs en MCTs (kokosolie, roomboter, volvette zuivel)
- rest van de vetten vooral verzadigd en enkelvoudig onverzadigd (belangrijk voor celmembranen)
Amen.
Nette uitleg!
Overal wordt verzadigd vet "afgestempeld" dus vraag ik me af waar jij je kennis haalt en bevestigd ziet?
Een hoge ratio bevordert, maar je raad aan om voldoende ArA binnen te krijgen?
ArA is hoe dan ook essentieel voor de goede gezondheid van je lichaam, het is o.a. een belangrijke bouwsteen van celmembranen.
Een hoog ratio bevordert het inflammatoire proces, in de zin van, het versnelt het proces. Stel je hebt ergens een wondje, dan is die met een hoog ratio misschien binnen 7 dagen genezen, en met een lager ratio misschien 10 tot 14 dagen. Zeg maar wat, maar om je een idee te geven.
Hoe dat werkt, is ongeveer als volgt. Stel jij snijdt jezelf. Dat snijden veroorzaakt het wondje en dat moet hersteld worden. Dit triggert het inflammatoire proces. Als reactie op dat wondje wordt ArA uit de celmembranen vrijgelaten, en daarbij oxideert het. Hierdoor komen stofjes vrij die de werking van dat inflammatoire proces bevorderen. Wat EPA (uit visolie) doet, is ervoor zorgen dat ArA niet wordt vrijgelaten. In plaats van ArA gaat nu EPA doen wat ArA normaal gesproken zou doen. ArA is alleen tien keer zo krachtig als EPA. Daarom bepaalt de ratio tussen die twee, de balans, de netto kracht van al die stofjes.
Wat je dus moet begrijpen is dat deze processen alleen bevordert kunnen worden als ze uberhaupt aanwezig zijn. Als jij jezelf niet had gesneden, was dit allemaal niet gebeurd.
Hetzelfde geldt voor inflammatoire ziektes. Als jij goed voor jezelf zorgt, actief bent, gezond eet, niet rookt, etc, heb je niet echt triggers die voor problemen kunnen zorgen, die voor de ontwikkeling van bepaalde ziektes kunnen zorgen. Dan kan een hoog ArA/EPA ratio weinig kwaad.
NIET naar kokos ruikt en smaakt. Let dan wel op dat je olie waarschijnlijk geraffineerd, gebleekt en ontgeurd is.
Het is ook lekker om gebruiken in dingen als cake/koekjes/muffins etc.van omega?Ik heb zelf ongeraffineerde kokosolie en dat is niet echt lekker om bepaalde dingen in te bakken.
Is gebaseerd op het idee dat VV cholesterolverhogend werken en MOV verlagend.Duidelijk, thx voor de uitleg!
Vele dokters en professoren spreken tegen een voedingspatroon met veel VV en juist meer MOV.
Dus nog eens, waarom zouden die mensen het allemaal fout hebben?
Ik snap je volledige redenatie en apprecieer de uitleg, ik kan het enkel niet plaatsen.
Maar je ontwijkt de vraag waarom je VV verkiest boven MOV, terwijl er veel dokters/professoren net het omgekeerde zeg
heb jij ff geluk, sommige mensen hebben helemaal geen huis laat staan kokosolie en slapen onder een bruggister met de kokosolie is me keihard de vlam in de pan gevlogen, bijna huis afgebrand
Nee, mijn geheugen is helaas niet heel goedIk sla op dat het niet slecht is, alleen transvet is slecht, de rest van het gelezen onderzoek heb ik niet opgeslagen omdat ik enorm veel lees over verschillende dingen.
Ik geef het alleen aan. Als jij aangeeft dat het wel uitmaakt, geloof ik dat, ik kan namelijk niet bewijzen dat het niet zo is.
Daarbij is mijn mening niet eenzijdig, ik geef aan dat het een onderzoek is dat ik heb gelezen en dat niet elk onderzoek waar is en er meerdere onderzoeken zijn geweest daarover.
Ik pluk er alleen tussenuit wat ik boeiend vind.
2 Goeie vet blijft of veel minder aan je aderen hangen. ( Als jij bv magerine in de pan doet moet het eerst smelten vervolgens als je het in de pan laat zitten wordt het weer hard. Als jij olijf olie in de pan doet dan is het al zacht en als je het laat staan blijft het zacht hetzelfde gebeurt in het lichaam onmogelijk dat onverzadigde vetten hetzelfde geeft als verzadigde vetten..
vertel me is wat meer over hoe vetten aan je aderen blijven hangen

heb jij ff geluk, sommige mensen hebben helemaal geen huis laat staan kokosolie en slapen onder een brug
Ik wist niet dat het lichaam op kamertemperatuur werkt..verzadigde vet is harde vet terwijl onverzadigde vet vloeibaar is nogmaals denk je dat het in t lichaam opeens verzadigde vetten zacht blijven? Er zijn zoveel dunne mensen en toch overlijden ze voor hun 50e aan een hartinfarct dit komt omdat hun aderen verstopt raken.. Mijn opa kreeg op zijn 50e ook een hart infarct en heeft er vervolgens nog 2 gehad en is nog steeds in leven ze hart is prima maar de aderen zijn dicht geslipt dit komt niet omdat hij dik is maar omdat hij verkeerde vetten/ veel zout at. Maar ga jij maar lekker verzadigde vetten vreten maakt mij verder niet uit![]()