Fitness Seller

conditie opbouwen

ik moet op tot het uiterste trainen ja, als je net begint moet je dat zeker niet doen. helemaal niet als je bij
130 hartslag al zwarte vlekken voor je ogen gaat zien. laat hem eerst maar eens een basis conditie opbouwen
en goals halen in stappen en daar zelfvertrouwen uit winnen daarvoor is dat schema wat ik gepost heb ideaal.

zowiezo in 2 weken tijd van geen conditie naar half uur rennen lijkt me zowiezo onmogelijk en belachelijke suggestie (zelfde als je naar het meest iele mannetje van je sportschool loopt mee trekt naar het squatrek en dan 150 kilo er op gooit en zegt dat hij moet gaan squaten.)zo een schema schreeuwt gewoon om blessure's en geen motivatie op de korte tijd omdat je niet aan je onmogelijke verwachtingen kan voldoen. Rennen voor mij is heel veel mentaal en steeds met kleine stapjes je doel bereiken.

''zowiezo in 2 weken tijd van geen conditie naar half uur rennen lijkt me zowiezo onmogelijk en belachelijke suggestie''

Onmogelijk? Ik heb het gedaan. Ik ging van BINNEN 1 minuut kaaaaapot zijn, naar 20 minuten aan 1 stuk door hardlopen, binnen 2 weken.
Ik heb geen blessures en mijn algehele conditie is hoger geworden.

In het begin moet je niet tot hét uiterste gaan nee (vooral omdat die hartslag wat 'mysterieus' is nog) maar je moet niet je aan een schemaatje vast blijven houden terwijl je veel meer kan. Mensen denken te snel: dat kan ik toch niet.

Ik had het ook niet over een schema :)
Bovenstaande is wel een schema, maar dat van mij niet.

Kan in 2 weken tijd best wel hoor al moet je niet willen overdrijven. Mijn schema toen ik net begonnen was met 0.0 conditie:

Lopen:
Zondag 31/03: 9 minuten (+-1.3 kilometer)
Donderdag 04/04: 11:18 minuten (+-1.6 kilometer)
Dinsdag 09/04: 16:28 minuten (+-2.3 kilometer)
Zaterdag 13/04: 18:27 minuten (+- 3 kilometer)
Woensdag 17/04: 29:18 minuten (+- 5 kilometer)

Fietsen op rollen:
Maandag 01/04: 25 minuten (22 km/uur)
Dinsdag 02/04: 25 minuten (22 km/uur)
Woensdag 03/04: 30 minuten (22 km/uur)
Zondag 07/04: 35 minuten (22 km/uur)
Maandag 08/04: 40 minuten (22 km/uur)
Woensdag 10/04: 40 minuten (22 km/uur)
Donderdag 11/04: 40 minuten (22 km/uur)

Fietsen buiten:
Zondag 14/04: 1 uur 22 minuten (30 kilometer)

Net iets meer dan 2 weken dus. Al is ieder persoon natuurlijk anders, het is mogelijk.

Precies. Goede resultaten hoor!
Bij mij was het dit:
(let op, de resultaten zijn niet schokkend ''goed'' of zo, maar je uitgangspunt is conditie, dus daar ging ik voor)

5-06: 05:17 minuut / 0,84 km / 9,7 km/uur
6-06: 05:05 minuut / 0,85 km / 10,1 km/uur
10-06 10:01 minuut / 1,52 km / 9,1 km/uur
11-06 10:39 minuut / 1,67 km / 9,6 km/uur
12-06 22:19 minuut / 3,45 km / 9,3 km/uur
13-06 30:03 minuut / 4,49 km / 8,9 km/uur
17-06 19:40 minuut / 3,26 km / 10,1 km/uur

zal best zijn maar zal het nog steeds niemand aanraden om zo te beginnen helemaal
niet als je hartslag en je uithoudingsvermogen zo slecht is als de ts beweert. conditietraining
is geen sprint maar meer een marathon althans voor mij wat het voor andere mensen is kan
ik natuurlijk niet invullen.

Ik heb er zelf hard voor moeten trainen om een half uur te kunnen rennen. nu is mijn lichaam
misschien wel een beetje anders als andere mensen ben bijna 2 meter en bijna 110 kilo dat maakt lopen
ook niet echt veel makkelijker er op helemaal niet duurloop. zie ze amper mensen van mijn postuur en
rennen.. zijn meestal stuk lichter als mij.. denk rond de 70 of 80 kilo en vrouwen denk kilo of 60 misschien
is rennen dan een stuk makkelijker geen idee.. die marathon renners zijn nou ook niet bepaald huge zal wel
goede reden hebben xD.

zal best zijn maar zal het nog steeds niemand aanraden om zo te beginnen helemaal
niet als je hartslag en je uithoudingsvermogen zo slecht is als de ts beweert. conditietraining
is geen sprint maar meer een marathon
althans voor mij wat het voor andere mensen is kan
ik natuurlijk niet invullen.

Ik heb er zelf hard voor moeten trainen om een half uur te kunnen rennen. nu is mijn lichaam
misschien wel een beetje anders als andere mensen ben bijna 2 meter en bijna 110 kilo dat maakt lopen
ook niet echt veel makkelijker er op helemaal niet duurloop. zie ze amper mensen van mijn postuur en
rennen.. zijn meestal stuk lichter als mij.. denk rond de 70 of 80 kilo en vrouwen denk kilo of 60 misschien
is rennen dan een stuk makkelijker geen idee.. die marathon renners zijn nou ook niet bepaald huge zal wel
goede reden hebben xD.

Zoals je kon zien, zat ik tussen de 9 en 10 km/uur.
Dat is nog te langzaam haha.

Stukgaan is in dit geval niet kotsend op de knietjes na een training (hoewel 1x per week kan dat best ;) ). Maar wel flink zwetend en hijgend bezig zijn zodat je weet dat je wat gedaan hebt. Zeker in contrast met het algemene sentiment hier op het forum dat cardio in rustig tempo gedaan moet worden zul je voor conditieverbetering je lichaam moeten pushen bij cardio.

Dat is dus verre van stukgaan.
Ben het overigens met je eens dat men hier op 60% van de hartslag trainen onterecht 'cardio' noemt.

Denk wel dat hij een punt heeft. Loop zelf ook hard en als je niet tot het uiterste
Gaat vaak hoef je het niet eens te doen imo helemaal als je conditie belabberd is.
Moet zelf voor trap 11 trainen voor shuttlerun en als je altijd alleen maar aardig en
Lief voor jezelf bent gaat dat dus nooit lukken in korte tijd. Loop meerdere keren per week
Shuttlerun dus en als iets zwaar is en het maximale eruithaalt is het dat wel.

Ligt er maar net aan wat je doel is.
En test als de shutterun meerdere keren per week doen getuigt overigens niet van een goed schema, zeker niet als een hoge score op die test ook nog je doel is. Ooit van taperen gehoord?
Overigens is trap 11 voor een gezonde jonge vent makkelijk te halen.

Terug
Naar boven