XXL Nutrition

core en explosivitiet reps

Tjibbe

Competitive Bodybuilder
Waardering
4
Ik wil voor wat meer explosiviteit voor vechtsport (op het moment alleen muay thai) wat core oefeningen en oefeningen voor explosivitiet toevoegen aan mijn kt. Ik wil graag

-oh squat
-powerclean
-dumbbell swing
-side bends

toevoegen om wat meer explosiviteit en corestability kracht te krijgen.

Ikvraag me af met hoeveel reps ik deze zou moeten doen. Vooral bij de powerclean en dumbbell swing vraag ik me af hoeveel reps hiervoor het beste zijn. Side bends en oh squat wil ik gewicht opbouwen en dan tot 5 reps (net niet tot failure.

ik zou meer sportspecifiek gaan trainen als je bijvoorbeeld stootexplosiviteit wilt verbeteren.
Een paar oefeningen kunnen geen kwaad , maar ik zou me meer focussen op sportspecifieke bewegingen.

Je wordt namelijk alleen beter in datgene wat je traint

• Topic Starter Topic Starter
ik zou meer sportspecifiek gaan trainen als je bijvoorbeeld stootexplosiviteit wilt verbeteren.
Een paar oefeningen kunnen geen kwaad , maar ik zou me meer focussen op sportspecifieke bewegingen.

Wat bedoel je precies met sportspecifiek? De powerclean en dumbbell swing zorgen voor meer explosivitiet vanuit je core, benen. De kracht van stoten, en trappen en knietjes ook. Het is ook ter aanvulling, het stoten en trappen op bokszak gaat natuurlijk gewoon door:).

Laatst bewerkt:
doe jij wel eens een dumbbell swing in een kickboks wedstrijd?
of een squat? nee. dus is het niet sportspecifiek. het kan wel je explosiviteit in je benen verbeteren zoals je zegt, maar dat kan het oefenen met het slaan van een knuppel ook . Dit ga je ook niet doen als je wilt trainen op de 200 meter vlinderslag. ;)

snap je het een beetje?

doe jij wel eens een dumbbell swing in een kickboks wedstrijd?
of een squat? nee. dus is het niet sportspecifiek. het kan wel je explosiviteit in je benen verbeteren zoals je zegt, maar dat kan het oefenen met het slaan van een knuppel ook . Dit ga je ook niet doen als je wilt trainen op de 200 meter vlinderslag. ;)

snap je het een beetje?

Nee maar de oefeningen die ik wil gaan doen hebben wel een doel die bij de sport hoort namelijk explosiviteit. Dus of je dit sportspecifiek wil noemen of niet maakt niet uit. Ik wil ook jumpsquats gaan doen, als ik daardoor explosiever low kicks kan geven ben ik daar blij mee. Ik vroeg me alleen af met hoeveel reps ik dit soort oefeningen het beste kan doen.

dan maar eigenwijs;)

---------- Toegevoegd om 13:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:41 ----------

nepkickboxer

TREU!

maar, als het goed is doet hij al die sportspecifieke bewegingen al tijdens zijn vechtsport les zelf. dus akn hij zijn kracht training gebruiken om sterker en explosiever te worden. althans zo doe ik dat.

om de vraag avn de TS te beandwoorden, ik zou op de OHS idd neit meer dan 5 doen en bij powerclean niet meer dan 3. oefeningen zoals kettelbelt swing heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik die niet doe. maar volgens mij kan je daar wel flink veel reps mee maken

Het is ook niet zo dat er iets mis is met mijn explosiviteit. maar na een lange tijd kt basis compound met wat isolatie wil ik wel eens wat anders oefeningen proberen. gewoon omdat ik dat leuk vind. Het leek me daarom leuk om voor de afwisseling me wat meer op explosiviteit te richten. Ik hou zelf erg van afwisseling in mijn training, daar leer ik ook weer van.

---------- Toegevoegd om 13:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:44 ----------

dan maar eigenwijs;)

---------- Toegevoegd om 13:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:41 ----------

nepkickboxer

Ik doe tijdens muay thai toch al genoeg trappen en stoten? Alle pro kickboxers doen dit soort oefeningen, dus die zijn ook nep volgens jou? Internetwarrior :mad:!!!

zoek eens 'spartacus training' op, dat was de workout routine die de acteurs moesten doen om beest te worden voor de serie spartacus. er zit zowat vanalles in, core, compound, explosieve kracht, conditie,... zag er echt bruut uit, zeker niet voor beginners :)

vrienden! de serie spartacus en prokickboxers hebben hier niks mee te maken.
denken jullie nou echt dat een topvoetbalteam goed is omdat het goed traint? nee.
daar ga ik nu niet verder op in, maar ik probeer alleen te vertellen wat WAAR is en dat je het niet moet doen omdat anderen iets doen. Stel hier anders ook geen vragen.
Je kunt het er best wel bij doen, maar vergeet niet wat belangrijk is.

---------- Toegevoegd om 13:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:52 ----------

Het is ook niet zo dat er iets mis is met mijn explosiviteit. maar na een lange tijd kt basis compound met wat isolatie wil ik wel eens wat anders oefeningen proberen. gewoon omdat ik dat leuk vind. Het leek me daarom leuk om voor de afwisseling me wat meer op explosiviteit te richten. Ik hou zelf erg van afwisseling in mijn training, daar leer ik ook weer van.

---------- Toegevoegd om 13:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:44 ----------

Ik doe tijdens muay thai toch al genoeg trappen en stoten? Alle pro kickboxers doen dit soort oefeningen, dus die zijn ook nep volgens jou? Internetwarrior :mad:!!!

internetwarrior? ik denk dat ik langer aan muay thai heb gedaan dan jij.
Daarnaast doe ik aan MMA. Het gaat erom dat je weet wat je doet

vrienden! de serie spartacus en prokickboxers hebben hier niks mee te maken.
denken jullie nou echt dat een topvoetbalteam goed is omdat het goed traint? nee.
daar ga ik nu niet verder op in, maar ik probeer alleen te vertellen wat WAAR is en dat je het niet moet doen omdat anderen iets doen. Stel hier anders ook geen vragen.
Je kunt het er best wel bij doen, maar vergeet niet wat belangrijk is.

---------- Toegevoegd om 13:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:52 ----------

internetwarrior? ik denk dat ik langer aan muay thai heb gedaan dan jij.
Daarnaast doe ik aan MMA. Het gaat erom dat je weet wat je doet

Hoezo denk je dat je langer eraan gedaan hebt? Ken je mij? Ik snap ook wel dat als je beginner bent en je de stoten en trappen niet kan, je je beter op de techniek kan richten dan op kt. Dan word de explosiviteit ook wel groter word door het uitvoeren van de trappen stoten etc. Ik heb echter een aantal jaren gebokst en ook gekickbokst en geworsteld dus heb ook de nodige vechsportervaring. Ik weet dus hoe ik een stoot en trap moet geven. Ik vond alleen dat het tijd werd om eens wat anders met kt te doen, en vandaar dat het me leuk leek om anders te trainen. Het leek me leuk om te proberen eens dit soort oefeningen erbij te doen. Om dan meteen nep kickboxer te zeggen terwijl je niks van me weet slaat dan ook nergens op toch?

Laatst bewerkt:
klopt;)

Beste internet warrior en nepkickboxer, zoek gewoon eens op hoe jullie respectievelijk helden in MMA en K1 trainen, en ga dan doen wat zij doen.

De vraag hier was met hoeveel reps ik bovengenoemde oefeningen het beste kan doen. Dus als iemand daarop antwoord wil geven mag dat natuurlijk. Als over andere zaken wil discusseren maak dan aub een nieuw topic aan

De vraag hier was met hoeveel reps ik bovengenoemde oefeningen het beste kan doen. Dus als iemand daarop antwoord wil geven mag dat natuurlijk. Als over andere zaken wil discusseren maak dan aub een nieuw topic aan

Snelheid (handig bij Muay Thai) kan je enkel trainen door plyometrisch te trainen. Een sprinter bv. zijn voornaamste manier van trainen is... je raadt het nooit... wait for it... wait for it... sprinten! :D

Uiteraard vormt krachttraining een onderdeel van zijn trainingsregime, zij het ondersteunend.

Dus de vraag is waarom je op explosiviteit en core wil trainen? Je kan op massa trainen (bv. je zit vanonder in je gewichtscategorie), kracht (stoten komen niet hard genoeg aan) of uithouding (je houdt het 1 rondje vol).

Geef dus even je huidig schema door, huidig gewicht, beoogde categorie inzake gewicht (of ben je zo'n faker die geen wedstrijden doet) en zaken die je wil verbeteren (trappen, stoten, uithouding, ...) en dan wil ik je op weg helpen.

Terug
Naar boven