AndroidHealthClinic

Coronavirus

Daarop aanhakend wil ik wel zeggen dat het voorlopig vooral hard roepen van de regering is. Veel dingen zijn nu niet daadwerkelijk wettelijk verplicht. Door te goochelen met vage definities denken mensen dat dingen zwart op wit staan. Een dringend advies is niet meer dan dat. Een mondkapjesplicht in de publieke ruimte betekent geen verplichting in winkels of bedrijven. Zo kan je nog wel even verder gaan.
Sommige dingen gaan grondrechtelijk toch al heel ver. Ondernemingen stilzetten, sociaal samenkomen beperken, handen schudden 'verbieden', fysieke afstand opleggen. Eigenlijk hoort de overheid dat allemaal niet te kunnen doen.

En mondkapjes plicht in OV, hoe kan dat? Zijn toch private bedrijven? Juist heel gedoe geweest om gezichtbedekkingen er te kunnen verbieden. :o

Trouwens ook soort van mondkapjes plicht voor horeca ondernemers/personeel, via voorschriften van gemeenten. Vrijheid en eigen verantwoordelijkheid zou moeten betekenen dat bedrijven zelf mogen bepalen welke maatregelen ze treffen en dan klanten wel weer kiezen waar ze binnen willen gaan.

Laatst bewerkt:
Sterf

Politiebond ANPV: Maak einde aan thuisfeestjes en stel compleet alcoholverbod in​

Die capaciteit hebben we door bezuinigingen alleen niet meer.”
tfw machtbeluste overheid is vergeten dat ze hun middelen tot tirannie afdwingen hebben wegbezuinigt :trollface:

Deze maatregelen zorgen er dan wel voor dat mensen onder aan de sociale ladder genoodzaakt zijn hun kinderen te vaccineren. Een vaccin dat je zelf zegt niet te gaan nemen omdat het slechts op een paar duizend man is getest.
In die situatie ging het om bewezen kindervaccins, niet het corona vaccin*

Sterf

Politiebond ANPV: Maak einde aan thuisfeestjes en stel compleet alcoholverbod in​

In dit geval zijn 3 mensen bij mij thuis welkom. Ik heb 10 liter zelfgebrouwen wijn en kan in een maand 15 liter volledig gefermenteerd hebben. Al zal die 15 liter niet zo lekker zijn als 10 liter, maar kan het wel tot +-18% alcohol ;)

Screenshot_20201014-172237_Instagram.jpg

Sommige dingen gaan grondrechtelijk toch al heel ver. Ondernemingen stilzetten, sociaal samenkomen beperken, handen schudden 'verbieden', fysieke afstand opleggen. Eigenlijk hoort de overheid dat allemaal niet te kunnen doen.

En mondkapjes plicht in OV, hoe kan dat? Zijn toch private bedrijven? Juist heel gedoe geweest om gezichtbedekkingen er te kunnen verbieden. :o

Trouwens ook soort van mondkapjes plicht voor horeca ondernemers/personeel, via voorschriften van gemeenten. Vrijheid en eigen verantwoordelijkheid zou moeten betekenen dat bedrijven zelf mogen bepalen welke maatregelen ze treffen en dan klanten wel weer kiezen waar ze binnen willen gaan.
Over het algemeen is het gewoon een iets overdreven drang om je aan de kabinets'maatregelen' te houden. Tussen haakjes omdat het vrijwel altijd blijft bij een advies of bij zeggen dat iets wettelijk gaat worden vastgelegd. Je mag met veel van de zaken in je eerste alinea verwachten dat er nog een enorme gerechtelijke strijd gaat ontstaat post-pandemie over wat nu wel of niet binnen de lijntjes paste.

Een privaat bedrijf kan in ieder geval op basis van overheidsadvies zijn huisregels aanpassen om bijvoorbeeld mondkapjes te verplichten in het openbaar vervoer. Is dan geen kabinetsmaatregel maar een RET/HTM/NS maatregel.
Echter; de (wettelijke)verplichting gaat om de publieke ruimte. Dan hebben we het over alle voor het publiek toegankelijke ruimtes en een onderneming valt daar gewoon niet onder, ook al denken veel burgers dat wel.

Het kabinet heeft vrij duidelijk gezien dat zij zelf vleugellam zijn in deze en gebruikt daarom een niveautje lager om maatregelen in te voeren.

Vooral een vraag die misschien doet relativeren, maar beiden mag. Hebben we het ergste al achter de rug of staat er nu nog iets vergelijkbaars te gebeuren? En vraag me gewoon af of 2e golven erger horen te zijn dan 1e golven, of juist niet.
Het ergste beantwoorden als een ja nee vraag lijkt me iets heel persoonlijk.

Naar mijn aanvoelen de tweede golf zal:

- Minder ouderen qua sterftecijfer
- Meer categorie jongvolwassenen tot 40-ers
- Wat kinderen zullen er ook moeten aan geloven
- Meer faillissementen
- voor België een minder strenge Lock-down.
- Voor Nederland eerder wel strenger.

Dus wordt deze golf erger vanuit mijn gevoel wel ja.

Wat is de inzet?

Over het algemeen is het gewoon een iets overdreven drang om je aan de kabinets'maatregelen' te houden. Tussen haakjes omdat het vrijwel altijd blijft bij een advies of bij zeggen dat iets wettelijk gaat worden vastgelegd. Je mag met veel van de zaken in je eerste alinea verwachten dat er nog een enorme gerechtelijke strijd gaat ontstaat post-pandemie over wat nu wel of niet binnen de lijntjes paste.

Een privaat bedrijf kan in ieder geval op basis van overheidsadvies zijn huisregels aanpassen om bijvoorbeeld mondkapjes te verplichten in het openbaar vervoer. Is dan geen kabinetsmaatregel maar een RET/HTM/NS maatregel.
Echter; de (wettelijke)verplichting gaat om de publieke ruimte. Dan hebben we het over alle voor het publiek toegankelijke ruimtes en een onderneming valt daar gewoon niet onder, ook al denken veel burgers dat wel.

Het kabinet heeft vrij duidelijk gezien dat zij zelf vleugellam zijn in deze en gebruikt daarom een niveautje lager om maatregelen in te voeren.
In principe zou NS of een bus vervoerder toch kunnen zeggen bekijk het maar met die verplichting in OV wij vervoeren ook mensen zonder mondkapjes. Of doen ze dat ook en krijgen de mensen zelf politie achter zich aan? Op welke grond kan die dan beboeten terwijl een mondkapjesplicht in publieke ruimtes juridisch nog niet kan?

Ik vind die New World Order maar verwarrend.

In principe zou NS of een bus vervoerder toch kunnen zeggen bekijk het maar met die verplichting in OV wij vervoeren ook mensen zonder mondkapjes. Of doen ze dat ook en krijgen de mensen zelf politie achter zich aan? Op welke grond kan die dan beboeten terwijl een mondkapjesplicht in publieke ruimtes juridisch nog niet kan?

Ik vind die New World Order maar verwarrend.
De NS is natuurlijk gewoon in handen van de staat en vervoersbedrijven zijn in handen van gemeentes. Feitelijk kan je dus niet spreken van een echt private partij en zijn de lijntjes dus enorm kort. Aan de andere kant is het dus een bedrijf dat diensten aanbiedt en eigen huisregels heeft. Een boete zal dus zijn op basis van het overtreden van de huisregels, net als dat dat bij zwartrijden zo is.
VB; als je in De Kuip (KNVB-huisregels) een jointje rookt krijg je een stadionverbod en een boete van E450. Als je op het plein voor De Kuip (APV) een jointje rookt krijg je een boete van E90.

De NS is natuurlijk gewoon in handen van de staat en vervoersbedrijven zijn in handen van gemeentes. Feitelijk kan je dus niet spreken van een echt private partij en zijn de lijntjes dus enorm kort. Aan de andere kant is het dus een bedrijf dat diensten aanbiedt en eigen huisregels heeft. Een boete zal dus zijn op basis van het overtreden van de huisregels, net als dat dat bij zwartrijden zo is.
VB; als je in De Kuip (KNVB-huisregels) een jointje rookt krijg je een stadionverbod en een boete van E450. Als je op het plein voor De Kuip (APV) een jointje rookt krijg je een boete van E90.
Ahh ok dan begreep ik hoe privaat ze in feite zijn nog niet goed.

Live: Toch geen verbod op gebruik softdrugs op straat in avond en nacht - juristen kwamen er na de persconferentie achter dat het blowverbod strijdig is met het gedoogbeleid

:o

• Like
Waarderingen: BB_
Het is trouwens überhaupt een farce dat men spreekt van 'PCR-tests'.

PCR is een techniek die gebruikt wordt om kleine hoeveelheden genetisch materiaal in een sample te multipliceren, zodat er vervolgens genoeg van is om het te analyseren.

Dat is het enige wat PCR doet; het multipliceren van genetisch materiaal.

De PCR techniek is helemaal geen test. PCR test helemaal niets. Het multipliceert alleen genetisch materiaal. Na het uitvoeren van PCR kan je vervolgens je monster analyseren.

De test die je vervolgens uitvoert is dus afhankelijk van je monster en je doel. Er zijn dus een tal van analysetechnieken (tests) mogelijk voor het analyseren van je PCR product.

Iedereen die praat over 'PCR tests' praat ontzettende poep. En wat mij opvalt is dat het merendeel van de mensen (zowel voor- als tegenstanders) geen flauw idee heeft waar de f hij het over heeft. Het merendeel praat elkaar lekker na maar heeft inhoudelijk totaal geen kennis mbt dit onderwerp.

Het feit dat de overheid het steeds heeft over 'PCR tests' zegt voor mij genoeg. We worden keihard voor de gek gehouden.

Daarnaast wordt er normaliter getest op de aanwezigheid van antilichamen wanneer men zich laat testen op pathogenen. Dus dmv het afnemen en analyseren van bijv. bloedmonsters. Nu test men slechts extern. Dit verklaard dan ook het zeer hoge aantal false positives en false negatives. De 'PCR test' is verre van betrouwbaar en zou dus niet als maatstaaf genomen mogen worden. Laat staan als maatstaaf voor het formuleren en baseren van zowel regionaal als landelijk beleid.

De overheid heeft 6 maanden (sinds maart) de tijd gehad om hun shit op orde te krijgen (betrouwbaardere tests ontwikkelen, test capaciteit verhogen, ziekenhuizen beter voorbereiden, IC capaciteit verhogen, enz), maar zoals te zien is hebben zij deze verandwoordelijkheden zwaar verzuimd.

Om dan nu met allerlei vrijheidsbeperkende maatregelen te komen is dan ook ronduit schandalig.

De ratio tussen positieve tests en het aantal afgenome tests, zal niet opeens significant gaan verschillen wanneer het aantal afgenomen tests, onder dezelfde omstandigheden, verdubbeld.

Indien dit wel het geval zou zijn, dan is het aantal positieve tests dus sowieso niet valide aangezien het niet reproduceerbaar is.

Het constant gevoerde argument, het aantal positief geteste mensen, is niet statistisch verantwoordbaar.

En dit staat nog los van de gebruikte methode zelf. De PCR test zegt namelijk niets over besmettingen. De swab wordt immers afgenomen buiten de bloedbaan. Je kan dus positief testen maar zelf niet besmet zijn.

Simpel gezegd, ik kan een swab nemen van mijn hand en bepaalde pathogenen detecteren, maar dat wil niet zeggen dat mijn lichaam ook daadwerkelijk is besmet.

PCR is een goede techniek voor het multipliceren van genetisch materiaal, kheb deze techniek zelf meerdere keren uitgevoerd in het lab. In forensisch onderzoek wordt deze methode veel gebruikt aangezien het de mogelijkheid geeft om vanuit weinig sample (weinig DNA), genoeg DNA te creëren om deze vervolgens te analyseren. Dat is het hele concept van PCR. Analieten in je sample multipliceren zodat je ze vervolgens kan analyseren.
De manier waarop het momenteel wordt gebruikt voor covid-19 is echter totaal niet valide voor het vaststellen van de besmettingsgraad.

Kritisch zijn is goed, maar je moet geen oogkleppen opzetten en alleen kritiek uiten omdat dat kan, ja moet ook de realiteit in ogenschouw nemen.

PCR test is in de basis geen juiste benaming, dat geldt ook voor de term GC-analyse (chromatografie is een scheidingstechniek en geen analysetechniek) maar die term is in de
wetenschap algemeen geaccepteerd.

Ook jouw kritiek op het gebruik van het aantal positieve testen is niet helemaal op zijn plaats. Ten eerste moet je je afvragen op je wel of niet wilt testen, niet testen is i.m.o. met een nieuwe virus niet de beste keuze. Bloed afnemen bij veel besmettelijke mensen is geen echte optie, of wil jij je arm uit je auto raam steken in een tent naast een gemeentewerf (mijn dichtsbijzijnde teststraat) en je laten prikken door iemand die in een paar uur tijd het geleerd heeft. Dan is een keel-/neusswab de gevolgd door een PCR-STR waarschijnlijk de beste keuze.

Verder is niet de ratio maar het absolute aantal wel hetgeen waar je naar wilt kijken. De oproep is altijd geweest o: je te laten testen bij klachten en alleen bij klachten. Als de ratio van het aantal positieve uitslagen veranderd in de loop der tijd dan zegt dat iets over de verhouding COVID-19 t.o.v. van ander ziekten met gelijksoortige klachten. Als men nu dezelfde afwegen maakt om zich wel of niet te laten testen als een half jaar geleden, dan zijn het aantal positieve testuitslagen echt wel een waardevol gegeven,
Of 100% echt besmet of besmettelijk is doet ook niet terzake, in maart was er nog geen data voorhanden, aan de hand van de data die vanaf dan verkregen is zijn alle vervolg actie bedacht. Het is te verwachten dat het percentage vals positief en vals negatief niet aanzienlijk veranderd is de afgelopen maanden.

Het is heel verleidelijk om te speuren naar eventuele fouten in een drang naar de beste mogelijk analyse van de situatie, maar ik de praktijk geldt dat je zo nauwkeurig moet meten las noodzakelijk niet als mogelijk. Als de gegenereerde data door een stel goede analisten in behandeling wordt genomen kan er prima met deze opzet gewerkt worden.

Dat neemt niet weg dat ik me niet kan vinden in veel van de politieke keuzes.

Maar hoe kan je mondkapje verplichten en tevens gezichtsbedekkende kleding verbieden?

Maar hoe kan je mondkapje verplichten en tevens gezichtsbedekkende kleding verbieden?
Is iets waar we nog nooit over hebben hoeven nadenken. Tevens is er natuurlijk wel een verschil tussen een mondneusmasker en een masker dat het hele gezicht bedekt. Gaat uiteindelijk om de anonimiteit en die is vrij beperkt met een mondneusmasker.

Mondneusmasker icm een zonnebril en een capuchon mag dus gewoon. :thumbup:
Even voor je opgezocht.

Wet Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding
Art1
1 Het is verboden om in het openbaar vervoer en in gebouwen en bijbehorende erven van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en zorginstellingen kleding te dragen die het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn, dan wel onherkenbaar maakt.

2
Het eerste lid is niet van toepassing, voor zover kleding als bedoeld in dat lid:

• a. wordt gedragen door cliënten, patiënten of hun bezoekers in residentiële delen van zorginstellingen,
  • b. noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid,
  • c. noodzakelijk is in verband met eisen die aan de uitoefening van een beroep of de beoefening van een sport worden gesteld, of
  • d. passend is in verband met het deelnemen aan een feestelijke of een culturele activiteit.
Mondneusmasker past dus feitelijk niet in die definitie aangezien het niet geheel bedekkend of geheel onherkenbaar is en omdat het niet beschouwd wordt als kleding. Tevens zou je voor b. uit het tweede lid iets kunnen zeggen maar wetenschappelijk is daar weinig bewijs voor.

.....binnenkort viruscontrole langs de snelweg :o

Terug
Naar boven