- Waardering
- 14.740
- Lengte
- 1m87
- Massa
- 103kg
- Vetpercentage
- 17%
Raffineren maakt elk voedingsmiddel ongezond.Maar vertel dan eens wat het raffineren van olie ongezond maakt?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Raffineren maakt elk voedingsmiddel ongezond.Maar vertel dan eens wat het raffineren van olie ongezond maakt?
Ik zou zonnebloem olie ook niet gebruiken om in te frituren, niet dat ik zelf ook maar iets gefrituurd heb de laatste 15 jaar. Maar ik ben echt benieuwd wat het raffinage proces voor schadelijke effecten heeft op een olie.Antwoord op je vraag (gedeeltelijk). Dit gaat over vetten/oliën in het algemeen. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar frituren in een stabiel vet zoals kokosolie, ghee, reuzel. Aan zonnebloemolie gaan bewerkingsprocessen aan vooraf om het stabieler te maken, maar alsnog is de olie vrij snel "ranzig". De olie moet daarom met grote regelmaat ververst worden.
In die zin zou je kunnen stellen dat het niet per se ongezond is om eenmalig in verse olie te frituren (al komen er altijd wel wat giftige componenten vrij), maar het voegt ook niets toe aan gezonde voeding.
![]()
Onderbouw dat eens, los van dat er gezonde onstabiele bestanddelen kunnen worden verwijderd ben ik wel benieuwd wat er zo ongezond aan is.
O.a. omdat essentiële elementen voor de stofwisseling, zoals co-enzymen, worden verwijderd. In de VS is daar een term voor die ik ff vergeten ben, iets met honger.Onderbouw dat eens, los van dat er gezonde onstabiele bestanddelen kunnen worden verwijderd ben ik wel benieuwd wat er zo ongezond aan is.
Ik heb even in het boek gezocht, maar het staat er niet zo specifiek in jammer genoeg. Wel een groot stuk over de geschiedenis van hydrogenatie en de relatie met transvetten.Ik zou zonnebloem olie ook niet gebruiken om in te frituren, niet dat ik zelf ook maar iets gefrituurd heb de laatste 15 jaar. Maar ik ben echt benieuwd wat het raffinage proces voor schadelijke effecten heeft op een olie.
Prima, maar bakken in extra vergine olijfolie is ook geen gezonde keuze.O.a. omdat essentiële elementen voor de stofwisseling, zoals co-enzymen, worden verwijderd. In de VS is daar een term voor die ik ff vergeten ben, iets met honger.
Dat is waarschijnlijk waar veel aandenken, maar dat is niet wat raffinage inhoudt.Ik heb even in het boek gezocht, maar het staat er niet zo specifiek in jammer genoeg. Wel een groot stuk over de geschiedenis van hydrogenatie en de relatie met transvetten.
Raffinage is ook wel een ruim begrip dus stellen dat dit ongezond is ook wel kort door de bocht. Ik denk dat de manier waarop, welke soorten olie en de gebruikte middelen meer invloed hebben of het eindproduct nog aan gezonde voeding voldoet. Helaas verder niet mijn expertise.Dat is waarschijnlijk waar veel aandenken, maar dat is niet wat raffinage inhoudt.
Juist, want anders kan je ook je omega-3 pillen maar beter niet meer nemen.Raffinage is ook wel een ruim begrip dus stellen dat dit ongezond is is ook wel kort door de bocht. Ik denk dat de manier waarop, welke soorten olie, en de gebruikte middelen meer invloed hebben of het eindproduct nog aan gezonde voeding voldoet. Helaas verder niet mijn expertise.
Kan je daar in frituren?De beste olie zit in een 10 mL flesje verrijkt met 250 mg/mL van een cholesterolafgeleid product!
Voortaan maar alles rauw en paleo eten.Prima, maar bakken in extra vergine olijfolie is ook geen gezonde keuze.
Duur geintje
In de echte paleo tijd werden mensen waarschijnlijk niet veel ouder dan 20 jaar...
Dat komt omdat er nog geen vaccinaties waren..In de echte paleo tijd werden mensen waarschijnlijk niet veel ouder dan 20 jaar...
Klopt, dat moet je ook niet doen.Prima, maar bakken in extra vergine olijfolie is ook geen gezonde keuze.
En toch is ie in kokosolie gefrituurd een stukje minder slecht dan in zonnebloemolie.Of je nou je bitterbal in kokosolie aan het frituren bent of in zonnebloem olie….die zooi blijft hartstikke ongezond een keuze van een andere olie verandert daar niks aan
Mmm. Bitterbal in kokosolie.En toch is ie in kokosolie gefrituurd een stukje minder slecht dan in zonnebloemolie.
Wat is dan nog wel goed en praktisch uitvoerbaar op het gebied van oliën en vetten?