MuscleMeat

Coronavirus

Ik zei ook niet dat het het merendeel was, maar sprak alleen tegen dat mensen waarschijnlijk niet ouder werden. Hoe minder er overbleven hoe ouder ze dan moesten worden om het gemiddelde op bijvoorbeeld 30 te krijgen.

Je zou toen waarschijnlijk niet ouder worden, maar men werd het bij uitzondering wel.
Ok, 27,5.

Jager-verzamelaars trokken rond. Er werden waarschijnlijk best mensen behoorlijk oud maar op het moment dat t kamp werd opgebroken bleven de zwaksten achter en werden ze opgepeuzeld door de eerste de beste sabeltandtijger

Jager-verzamelaars trokken rond. Er werden waarschijnlijk best mensen behoorlijk oud maar op het moment dat t kamp werd opgebroken bleven de zwaksten achter en werden ze opgepeuzeld door de eerste de beste sabeltandtijger
Ik kan ook een verhaal opzetten waarin de ouderen liefdevol werden meegedragen. Of, om dichter bij huis te blijven, dat die 61 jarigen nog steeds meer op de bank drukten dan bijna alle 20 jarigen.

Ik kan ook een verhaal opzetten waarin de ouderen liefdevol werden meegedragen.

Dat kan je doen maar dat is waarschijnlijk niet de realiteit. Blijft grotendeels gissen natuurlijk. Sentimenten rondom sterfte en ziekte en dergelijke waren zeer waarschijnlijk niet erg aanwezig wat dat betreft, het draaide om survival of the fittest. Pas vanaf de landbouwrevolutie begon dat echt te veranderen, wanneer mensen sedentair worden, voorraden gaan aanleggen en dergelijke.

@chrisk heeft waarschijnlijk gelijk. De mens kón ook toen al vrij oud worden. Er zijn aanwijzingen dat zelfs 30.000 jaar geleden mensen soms al 80 of zelfs 90 werden. Door hoge kindersterfte, ziektes, weinig kennis van eetbare planten, de risico’s van het leven überhaupt, het nomadische bestaan, survival of the fittest en dergelijke gebeurde dat echter vrijwel nooit en dus was de gemiddelde leeftijd laag.

Of, om dichter bij huis te blijven, dat die 61 jarigen nog steeds meer op de bank drukten dan bijna alle 20 jarigen.
Oke, gefeliciteerd daarmee.

Dat kan je doen maar dat is waarschijnlijk niet de realiteit. Blijft grotendeels gissen natuurlijk. Sentimenten rondom sterfte en ziekte en dergelijke waren zeer waarschijnlijk niet erg aanwezig wat dat betreft, het draaide om survival of the fittest. Pas vanaf de landbouwrevolutie begon dat echt te veranderen, wanneer mensen sedentair worden, voorraden gaan aanleggen en dergelijke.

@chrisk heeft waarschijnlijk gelijk. De mens kón ook toen al vrij oud worden. Er zijn aanwijzingen dat zelfs 30.000 jaar geleden mensen soms al 80 of zelfs 90 werden. Door hoge kindersterfte, ziektes, weinig kennis van eetbare planten, de risico’s van het leven überhaupt, het nomadische bestaan, survival of the fittest en dergelijke gebeurde dat echter vrijwel nooit en dus was de gemiddelde leeftijd laag.

Oke, gefeliciteerd daarmee.
Dank je.

De evolutiebioloog verliest weer eens een discussie over evolutiebiologie...

80-90 had ik dan weer niet gedacht.

Nu is het dus een omgekeerde wereld; de gezonde jongeren opofferen voor de zwakkeren.

Anders achter gelaten worden voor sabeltandtijgers is wel goede motivatie om te blijven trainen.

Zouden ze het snappen dat ik niet mee ga?

Bijlagen

• C2CBEFA1-2CB4-4AEB-8639-7B912EFD549D.jpeg
    C2CBEFA1-2CB4-4AEB-8639-7B912EFD549D.jpeg
    146,9 KB · Weergaven: 67
80-90 had ik dan weer niet gedacht.

Nu is het dus een omgekeerde wereld; de gezonde jongeren opofferen voor de zwakkeren.

Anders achter gelaten worden voor sabeltandtijgers is wel goede motivatie om te blijven trainen.
Er zouden best systematisch jongeren voor de leeuwen gegooid mogen worden als ik het voor het zeggen had.

Dank je.

De evolutiebioloog verliest weer eens een discussie over evolutiebiologie...
gaat toch niet om winnen of verliezen in zo'n discussie. Niemand ontkent dat de gemiddelde leeftijd veel lager lag dan nu. Alleen een gemiddelde levensverwachting van x jaar is gewoon niet hetzelfde als 'mensen werden niet veel ouder dan x jaar'. Beetje semantische onzindiscussie ook verder.

Allemaal leuk om dit soort vage beweringen te vinden op het internet, te horen op de sportschool of zelf te verzinnen, maar als dit echt zo is geeft dan eens aan welke stappen in het raffinage proces deze veranderingen te weeg brengen. Margarine met roomboter vergelijken maakt het er allemaal niet duidelijker op.
Er is echt niks vaags aan en als je je er in verdiept, kom je er vanzelf achter. Margarine en roomboter zijn zogenaamd allebei 'boter' dus een vergelijking is absoluut gelegitimeerd.

Er is echt niks vaags aan en als je je er in verdiept, kom je er vanzelf achter. Margarine en roomboter zijn zogenaamd allebei 'boter' dus een vergelijking is absoluut gelegitimeerd.
Wat heeft de bewerking van margarine te maken met vloeibare (zonnebloem)olie? Daanaast is roomboter trouwens ook gewoon “bewerkt”.

gaat toch niet om winnen of verliezen in zo'n discussie. Niemand ontkent dat de gemiddelde leeftijd veel lager lag dan nu. Alleen een gemiddelde levensverwachting van x jaar is gewoon niet hetzelfde als 'mensen werden niet veel ouder dan x jaar'. Beetje semantische onzindiscussie ook verder.
Mee eens, daarom gebruikte ik jouw opmerking ook niet om mijn vermeende gelijk te bewijzen.

Vind het eigenlijk een hele interessante discussie. Onze cultuur en techniek hebben ervoor gezorgd dat we een heleboel oude mensen in leven kunnen houden (inclusief ondergetekende). Door zogenaamde "antagonistische pleiotropie" (eigenlijk een iets ander mechanisme, is nu bekend, de interactie tussen de genencomplexen SIRT en TORT of zoiets) openbaren zich een flink aantal ouderdomsziekten die allemaal op chronische ontstekingsprocessen berusten. In het land waar ik lang heb gewoond, Malawi, was de gemiddelde levensverwachting 40 terwijl de president for life die miljardair was, een privekliniek had en bijna 100 werd.

En nu weer de conflicten tussen de generaties naar aanleiding van de nieuwe griepvariant.

Ben je ook bioloog?

Laatst bewerkt:
Wat heeft de bewerking van margarine te maken met vloeibare (zonnebloem)olie? Daanaast is roomboter trouwens ook gewoon “bewerkt”.
Wat trek jij toch allemaal rare verbanden kerel? Ik heb het eerst over plantaardige oliën, dan valt me in dat men t ook vaak over margarine heeft dus die vergelijk ik met zn concurrent roomboter, en dan kom jij met je gedachtentrein aan. Roomboter is gezond en je moet er geen kilo's per dag van eten. Voor een functionerend brein prima te bevatten. Maar je lijkt het allemaal beter te weten dan anderen, dus waarom nog vragen stellen?

Terug
Naar boven