XXL Nutrition

Crashen met chrash strongman uitprobeersels

Als ik een paar algemeenheden in deze discussie mag droppen rondom blessures:
- de juiste techniek voor jou als lifter is de techniek die je óók kan maintainen onder zware load en/of vermoeidheid.
- een valkuil is vaak te weinig relevant volume draaien en te vaak tegen rpe 9-10 lifts aan zitten, zowel op ME pogingen als op werksets.
- enhanced lifters worden vaak 'te snel te sterk' d.w.z. dat pezen en ligamenten en dergelijke het niet aan kunnen of dat ze dermate snel vooruit zijn gegaan dat ze niet voldoende aan hun techniek hebben gewerkt "want ik ga toch zo lekker vooruit". Zie je trouwens ook regelmatig bij de genetisch meer bevoordeelden. Vandaar ook dat dergelijke lifters met enige regelmaat er vroeg in hun carrière alweer de brui aan geven en er niet in zitten for the long run
- je ziet regelmatig dat iemand die niet de juiste feeling met het eigen lichaam heeft te vaak te hard van stapel wil lopen óf juist weer té voorzichtig is. Het is een fine line tussen te snel weer terug willen komen en te lang je verschuilen achter een pijntje of blessure. Over het algemeen geldt dat active recovery wel altijd wenselijk is en je dus altijd iets moet blijven doen, tenzij je natuurlijk je been breekt ofzo

Dit is heel algemeen en niet per se van toepassing op TS
Niet perse op TS maar zoiezo op heel veel mensen. Nuttig stukje!

Niet perse op TS maar zoiezo op heel veel mensen. Nuttig stukje!
Die opmerking over enhanced lifters staat wel mooi strategisch weggewerkt tussen de andere verklaringen, maar zou op no 1 moeten staan en dan op zijn minst een paar blanco regels.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.964
Over het algemeen geldt dat active recovery wel altijd wenselijk is en je dus altijd iets moet blijven doen,
Dat is iets wat mn kine ook aanraad. Hij zegt te gaan tot de pijn in de schouder max 3/10 is.
iemand die niet de juiste feeling met het eigen lichaam
Ik denk dat hIer een al een probleem is. Ik weet zelden of een pijn komt van te ver te gaan, verkeerde uitvoering of puur pijn door de zware gewichten.

• #2.965
Die opmerking over enhanced lifters staat wel mooi strategisch weggewerkt tussen de andere verklaringen, maar zou op no 1 moeten staan en dan op zijn minst een paar blanco regels.
Het niet voldoende techniek stuk sws, heb jaren op bench na alleen maar machines gedaan, hier ook al mn kracht mee opgebouwd.
Door die kracht kan ik redelijke gewichten op de compounds verzetten, maar de filmpjes laten wel zien op welke manier (daarom blijf ik ze ook posten, kan maar leerzaam zijn voor anderen om eerst techniek op orde te hebben. Anders kan het nooit veel worden)
Pezen enzo horen normaal wel sterk genoeg te zijn na +15j trainen :)

Het niet voldoende techniek stuk sws, heb jaren op bench na alleen maar machines gedaan, hier ook al mn kracht mee opgebouwd.
Door die kracht kan ik redelijke gewichten op de compounds verzetten, maar de filmpjes laten wel zien op welke manier (daarom blijf ik ze ook posten, kan maar leerzaam zijn voor anderen om eerst techniek op orde te hebben. Anders kan het nooit veel worden)
Pezen enzo horen normaal wel sterk genoeg te zijn na +15j trainen :)
Blijf vooral trainingsfilmpjes posten, maar ik bedoel eigenlijk wat anders. Moet toegeven dat ik hypocriet ben omdat ik enhanced bodybuilders, wielrenners etc. enorm bewonder. Maar ik ben persoonlijk nooit van de schok hersteld, na in mijn jeugd eerst hardlopen en boksen te hebben gedaan, dat in de krachtsport doping zo bepalend is voor je prestaties. Ik verbaas me er dan ook niet over dat er vervelende bijwerkingen en andere consequenties zoals blessures bij komen kijken.

Laatst bewerkt:
Dat is mij alleen de eerste kuren jaren geleden overkomen :(
De ondersteunende weefsels als pezen, ligamenten, fasciae en botten kunnen ook niet net zoveel sterker worden als de spieren die soms wel meer dan 3 keer in kracht kunnen toenemen. Als je niet heel robuust gebouwd bent in alle opzichten kan je enorme spierkracht destructief worden (ook voor de spieren zelf).

Nou dat weet ik niet, ik vond het zelf niet nodig er een hiërarchische volgorde in aan te brengen. Het is natuurlijk ook wel weer zo dat veel enhanced powerlifters ook weer allerlei middelen gebruiken om beter te herstellen, spierblessures te voorkomen et cetera. Maar het is ook niet een topic waar ik me verder bijzonder voor interesseer overigens.

• #2.971
Training UB

-gestreke arm pulldown 4x20
-pulldown breed 5x20x65kg (pff, vermoeiend en verzuring)
-db concentration curl 4x10x17
-flyes met rode stiek (slapste band)
-triceps pushdowns x aantal sets opbouwend

rare high rep training omdat ik met de bench van begin deze week m’n schouder enorm heb geforceerd, pijn kwam pas na enkele dagen opzetten, dacht eerst dat in er mee weg ging komen,

unfortianutly peunutbutter.
695DFBF1-FB35-43BB-9EA9-02D373E34020.jpeg

• #2.972
Training

-leg extensions 6 sets tot verzuring
-pulley crunches 6 sets

vandaag rx foto laten nemen, de inspuiting deed enorm veel pijn, werd er niet goed van en die bleef maar bijspuiten, schouder maakt nu nog rare geluiden van alles wat erin zit, kan niet echt goed bewegen dus niets gedaan waar ik arm voor nodig heb. Morgen de resultaten

Beterschap kerel! Ik heb zelf ook vaak last van schouder het is gewoon oppassen en aanpassen.

Ben benieuwd naar het resultaat van de foto!

popular-opinion-bear-hang-in-there-meme.jpg

• #2.976
training rug

-banded rows enkele sets als opwarming
-lat pulley breed tot 20x85kg (wel een soort PR denk ik :p)
-seated rows tot 20x100 + een hoop back-off sets

Goede training, weinig/geen last van schouder met deze oefeningen, maar high rep training vind ik toch een beetje "saai"

foto's zijn binnen, dokter belt vandaag voor de resultaten te bespreken als hij het niet te druk heeft, zelf kan ik er niet veel uit opmaken.

1616491191431.png

1616491229609.png

1616491265686.png

foto's zijn binnen, dokter belt vandaag voor de resultaten te bespreken als hij het niet te druk heeft, zelf kan ik er niet veel uit opmaken.
Ha ha, ik zie het hele labrum niet eens, laat staan scheurtjes. Hopelijk kan de arts er wel iets mee :)

• #2.978
Ha ha, ik zie het hele labrum niet eens, laat staan scheurtjes. Hopelijk kan de arts er wel iets mee :)
Ik kan het op de website met de rx foto’s ongeveer vinden, staat een functie op om langs 2 kanten te kijken, maar of er iets mis aan is kan ik zo niet zien :p
image.jpg

Blijft lastig.... maar hopelijk komt er een antwoord, en belangrijker: een oplossing!

• #2.980
resultaten zijn binnen, op verschillende plaatsen letsels en verkalking op het kraakbeen + ontstekingen en daardoor vochtophoping, 2 april een spuit erin tegen de pijn en dan enkele maanden voorzichtig zijn (zal dus geen 1rm pogingen op de bench meer zijn :( )
Komt normaal wel grotendeels goed, trainen hoef ik voorlopig nog niet op te geven, moet voortaan vooral voorzichtiger zijn.

Al bij al niet het einde van de wereld dus, denk dat de meerderheid met +15j trainen achter de rug wel af en toe wat aan de hand hebben :)

Mja, zodra de gyms terug open zijn kan ik wel weer beginnen bouwen, ga de focus verleggen van proberen zo sterk mogelijk zijn naar buffer worden

Terug
Naar boven