XXL Nutrition

Crashen met chrash strongman uitprobeersels

Tuurlijk big boys, dit was ook geen aanval.
Volgens mij ging dit om meer squatten/deadliften.
Ik weet als geen ander dat dit voor BB niet per se helpt, jullie outbuffen mij allemaal.

Dat veel grote BBers veel squatten: ligt eraan wat je veel doet. De meeste BBers die veel squatten doen of deden ernaast ook powerliften.
Denk hierbij aan Ronnie Coleman of zelfs Arnold die volgens mij powermeets gedaan heeft voor zijn doorbraak als BBer.
Sure komt dit ook door repranges maar dat geld alleen voor een 1 rep max. Als je 8x 200 squat ben je fucking sterk en als je 1x250 squat ook, dat maakt weinig verschil qua hoe ik ernaar kijk, allebei heel sterk.

En tuurlijk heb je aan functioneel/explosief vermogen als BBer niks, maar nogmaals, volgens mij meende ik te lezen dat hij óók meer wilde squatten en deadliften.
Ik heb als judocoach en strongman niks aan een beter fysiek maar betekent nog niet dat ik er niet graag wat beter uitzie.
Net als deze man volgens mij clearly ook meer wil squatten/deadliften, of hij er nu meer aan heeft ofniet.

@Apw on point op wedstrijden zal wel, maar 99% doet geen wedstrijden. Mijn ervaring met het coachen van jongeren is dat kerels (zelfde degenen die wel "benen trainden") die op hun zelf getraind hebben echt wel stukken minder zijn dan de dames die ik train en dit zelf deden. Dit komt imo doordat "fitchicks" overdreven nadruk leggen op glutes. Totaal onbewust creeeren ze hiermee een prima atletische basis, want heel veel power voor sport (en dus ook squat/deadlift) komt uit de posterior chain. De "mannen"spieren (chest, arms en als er al legs getraind wordt : quads) helpen hier minder bij.
Was geen aanval maar meer een reactie op het feit dat bbers meer een target muscle kunnen hitten ipv een sq of dl.
Crash is goed bezig en in mijn opinie moet hij gewoon doorblijven gaan op low reps/strength op bp sq dl en de rest afwerken op hypertrofie. Met gear en progressive overload komt hij al ver. Als je bijv op een legday focust op een 5x5 sq voor strength en de rest opvult met hamstring curls leg extension etc. Pakt hij denk ik een goede powerbuilding manier van trainen waarbij alles in verhouding sterker wordt.

Geen idee man. Je noemt nu allemaal shit (powerbuilding, gear) waar ik totaal geen verstand van heb en niet qualified ben om met je over te discussieren.
Ik ontken ook nergens dat de man goed bezig is en ben wel de laatste die hem zegt wat hij moet doen. Ik geef alleen aan wat ik zou doen/gedaan heb om meer te squatten/deadliften.

Het leuke aan een forum is dat je veel meningen krijgt. 90% doet er niet toe. Van 10% kun je iig IETS leren. Ik reken mezelf wel tot de 10%, ondanks mijn kut fysiek en geen verstand van bodybuilding. Ik weet wel redelijk wat over kracht. Iemand als Crash (en jijzelf, ook een flinke dude aan je foto te zien) moet absoluut niet 1 op 1 overnemen wat ik zeg en/of shit rigoreus aanpakken. Maar misschien kan hij wel 1 of meerdere dingen in overweging nemen of iig bekijken. Zo zou misschien een nordic hamstring curl beter werken als een leg curl, of een goodmorning beter dan een stiff legged deadlift. Of misschien helemaal niet, wie weet?

Nogmaals, no offense, jij weet beter of hij goed op weg is dan ik. Ik heb verstand van elektriciteit, burger king, deadlifts en overhead presses. Voor de rest ben ik vrij nutteloos to be honest, vraag maar aan @Sanca RKO.

• Topic Starter Topic Starter
Hoelang ben je al on op die dosering en hoe bevalt het? (minpunten/pluspunten)

Ben je momenteel aan het cutten?

Vanwaar de keus voor ari en niet voor nolva?

En dikke bench hoor :)
4de week bulk blast is gisteren begon. Dit wil ik 10 weken aanhouden in totaal om daarna de test te laten zakken naar 500mg en een cut van 4 weken te doen indien nodig. En dan tot tegen de kerstperiode cruisen.

Bijwerkingen tot nu toe niet fel buiten soms wat bloated en puffy nips (hier heb ik tijdens een cruise zelden last van)
kracht gaat vooruit en humeur is goed, weinig stemmingswisselingen.
shape is minder mooi dan tijdens tren.

nolva doet naar mijn ervaring niets tegen gyno, bij ari zijn zelfs knobbeltjes op enkele dagen weg. Jaren terug ooit redelijk grote knobbel gehad tijdens high tren, nolva deed niets, met ari trok het langzaam weg.

Er zijn genoeg grote bodybuilders die squatten, ik ken er meer die wel squatten dan niet. Danwel back of front squat als een hacksquat. Zelfde geld voor deadlift. Ook een rdl of sldl is een deadlift en deze wordt veel gebruikt door bbers. Imo maken de repranges het verschil: de meeste bbers zullen geen explosieve sets conventional deadliften oo 1-5 reps maar meer 6-12 reps aimen zelfde voor sq. Hamstrings glutes is juist een spiergroep die op een wedstrijd on point moeten zijn.
Als we spreken over de beachboys snap ik je punt.
Sorry crash voor de logvervuiling maar ben wel benieuwd naar andere meningen
ronnie coleman is een mooi voorbeeld :)
Functioneel vermogen/explosieve kracht heb je als BB'er vrij weinig aan tenzij je dat gebruikt om oefeningen te loaden die tot meer hypertrofie leiden.

Als BB'er kun je helaas niet op stage zeggen 'maar ik bench het meest van iedereen' als je laatste eindigt omdat je chest het slechtst is van iedereen.
klopt wat je zegt. Maar het blijft toch wel gaaf om ook echt zware gewichten te kunnen zetten :)
En tuurlijk heb je aan functioneel/explosief vermogen als BBer niks, maar nogmaals, volgens mij meende ik te lezen dat hij óók meer wilde squatten en deadliften
Klopt helemaal, Het puur esthetische aspect van kracht training vind ik met het ouder worden steeds maar minder de hoofdrol spelen. Zware PR’s zetten die technisch uitdagend
Geen idee man. Je noemt nu allemaal shit (powerbuilding, gear) waar ik totaal geen verstand van heb en niet qualified ben om met je over te discussieren.
Ik ontken ook nergens dat de man goed bezig is en ben wel de laatste die hem zegt wat hij moet doen. Ik geef alleen aan wat ik zou doen/gedaan heb om meer te squatten/deadliften.

Het leuke aan een forum is dat je veel meningen krijgt. 90% doet er niet toe. Van 10% kun je iig IETS leren. Ik reken mezelf wel tot de 10%, ondanks mijn kut fysiek en geen verstand van bodybuilding. Ik weet wel redelijk wat over kracht. Iemand als Crash (en jijzelf, ook een flinke dude aan je foto te zien) moet absoluut niet 1 op 1 overnemen wat ik zeg en/of shit rigoreus aanpakken. Maar misschien kan hij wel 1 of meerdere dingen in overweging nemen of iig bekijken. Zo zou misschien een nordic hamstring curl beter werken als een leg curl, of een goodmorning beter dan een stiff legged deadlift. Of misschien helemaal niet, wie weet?

Nogmaals, no offense, jij weet beter of hij goed op weg is dan ik. Ik heb verstand van elektriciteit, burger king, deadlifts en overhead presses. Voor de rest ben ik vrij nutteloos to be honest, vraag maar aan @Sanca RKO.
ik ken ook wel wat van hamburgers :p
en natuurlijk is hier van elkaar kunnen leren super belangrijk, Als ik zelf alles al wist was ik wel een stuk droger, buffer em dubbel zo sterk :p

Training

-pulley pulldown breed 4x10
-BOR 5x5x112,5 (ging niet zo vlot vandaag, steken in schouder)
-pulley pulldown smal 3x10x95 traag
-BB-curl 3x8x50
-landmine row 4x12x80

morgen squatten en dan een dagje of 2 rust, pijntjes beginnen op te stapelen.
zaterdag dan maar deadlifts gevolgd door een fullbody.

Crash hoevaak deadlift en squat je per week eig

Crash hoevaak deadlift en squat je per week eig
Probeer 1x gewone squat 5x5 en 1x box squat tot max te doen op verschillende dagen.
deadlift 1x 3x5. En regelmatig op een andere dag redekijk dicht maar mn max proberen gaan of een variant inoefenen.

Als de fitness open is ziet mijn leg routine er wel anders uit.

• Like
Waarderingen: Apw
Ik leg nu ook een tijdje de focus op powerbuilding en in t begin squatte en deadlifte ik beide 2x per week wat zorgde voor onderrugpijn en bij benchen voor elleboogpijn. Vandaar mijn vraag. Pas op met overbelasten want eenmaal geblesseerd sta je gelijk stil. Voor de rest prima train hoor

Ik leg nu ook een tijdje de focus op powerbuilding en in t begin squatte en deadlifte ik beide 2x per week wat zorgde voor onderrugpijn en bij benchen voor elleboogpijn. Vandaar mijn vraag. Pas op met overbelasten want eenmaal geblesseerd sta je gelijk stil. Voor de rest prima train hoor
Denk dat ik het ook wat beter moet gaan doseren, zit nu ook vaak extra trainingen te doen puur tegen verveling en echt vaak naar Max gewichten te werken, en dat gaat zich op de duur uiten in blessures zoals jij zegt.
Mja, vanaf volgende week beginnen mijn lessen/avondlessen weer en dan moet ik het trainen toch meer gaan doseren en beter indelen

nu eerste gedacht, 5x5 op mainlifts blijft het hoofddoel

-maandag borst, triceps, schouders (Focus op bench en OHP 5x5)
-dinsdag rug, biceps (focus op BOR 5x5)
-woensdag rust (avondcursus lassen)
-donderdag legs, abs (focus Squat 5x5)
-vrijdag beetje doen waar ik die dag zin in heb en wat goed voelt (bv cgbp, pull ups, chin ups, dips)
-zaterdag deadlift singles richting Max afsluiten met 3x5

of iets in deze aard tot de gym terug open is

Dus box squat na de 5x5 regular squat doen en nog maar 1 deadlift sessie per week maar die training wel volledig gefocust daarop (+eventuele varianten met lichtere gewichten)

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Apw
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat kuren bijdraagt aan je spieren. niet je CNS. (centraal zenuwstelsel).
Dus als je heel vaak per week zwaar lift kan je overtrainen, ook al hebben de lifts qua spiergroepen weinig met elkaar te maken.
Zo zul je de dag na een max squat minder doen op de max bench, ook al gebruik je niet dezelfde spiergroepen.
Dit is waarom er Chinese vrouwtjes zijn die meer liften dan ons; effectiever gebruik van CNS...
Zij gebruiken 80% (of whatever) van hun spiervezels, jij/ik maar 5 oid.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat kuren bijdraagt aan je spieren. niet je CNS. (centraal zenuwstelsel).
Dus als je heel vaak per week zwaar lift kan je overtrainen, ook al hebben de lifts qua spiergroepen weinig met elkaar te maken.
Zo zul je de dag na een max squat minder doen op de max bench, ook al gebruik je niet dezelfde spiergroepen.
Dit is waarom er Chinese vrouwtjes zijn die meer liften dan ons; effectiever gebruik van CNS...
Zij gebruiken 80% (of whatever) van hun spiervezels, jij/ik maar 5 oid.
Ja dat geloof ik wel. Ik merk dat nu ik 5a6 dagen per week best wel zwaar lift ik de gehele dag vermoeid ben. Ook slaap begint weer een ramp te worden.
probleem is dat het blasten het echt verleidelijk maakt steeds de grenzen op te zoeken. Dit moet ik gaan doseren vooraleer deze kracht cycle misloopt

Swissbar en trapbar 30mm besteld voor in de homegym (via 2dehands.be bij een Nederlandse lasser). Hopen dat het iets is. De overstap naar 50mm is mij echt te duur en gewicht=gewicht in principe
971D0BA2-7E26-49EF-854E-8D68FFC4A28A.png

3C9AFE1F-8A7B-4E91-A481-547B08661B01.png

Zo'n trapbar is echt geniaal man. Ik ben zelf de kleinste niet qua lente (en ook nog eens mega korte armen) dus deadlift for reps is heel blessure gevoelig. Trap bar heb je daar veel minder last van, met dezelfde voordelen. Pakt qua lowerbody misschien iets meer quads dan onderrug/posterior chain maar ook nog zat en door side handles/hogere gewichten krijgt je upperback nog meer (statisch) werk!

Zo'n trapbar is echt geniaal man. Ik ben zelf de kleinste niet qua lente (en ook nog eens mega korte armen) dus deadlift for reps is heel blessure gevoelig. Trap bar heb je daar veel minder last van, met dezelfde voordelen. Pakt qua lowerbody misschien iets meer quads dan onderrug/posterior chain maar ook nog zat en door side handles/hogere gewichten krijgt je upperback nog meer (statisch) werk!
Ik train er ook super graag mee, 1 van de redenen dat ik nog een goedkoop fitness abonnement had lopen was het kunnen gebruiken van een hexbar.
Nu nog een compact legpress of een leg-extension en dan heb ik helemaal geen reden meer om mijn abbo te laten lopen :)
jammer dat ze niet in 30mm te vinden zijn met knurling. Mja, goeie straps doen ook wonderen :)

Denk niet dat je gauw grip issues hebt met trap bar. De bar/schijven rollen niet als bij een gewone bar (dat is waarom mixed grip werkt, dan rolt het dus ook niet), waardoor je over het algemeen alles makkelijk vast houd. Ik zou, ook met straps, wel goed blijven knijpen trouwens. Veel mensen die met straps liften knijpen amper in de bar, maar in mijn ogen helpt knijpen voor spanning op de onderarmen maar ook op bovenrug. Dit voorkomt een bolle bovenrug (geen ramp als je meer wil liften, maar dat terzijde) en geeft meer stimulus voor je upperback!

Tis te hopen dat straps niet nodig gaan zijn :p
ik hecht ook wel behoorlijk veel waarde aan mijn grip. probeer met deadlift conventional grip zo lang mogelijk straploos te werken. Lukt ook wel tot 190kg maar niet bij veel reps.
mixed grip heb ik een tijdje gedaan maar nu nog maar zelden. De bar gaat rechter omhoog als im conventional pak

Heel eerlijk, tenzij je een powerlift wedstrijd wil doen (en dat kun je toch niet, ivm je "supps") zou ik ook geen mixed grip doen. Over het algemeen komen noobs of mensen met een meer atletische dan buffe bouw er wel mee weg (mits goede techniek), maar veel gasten met buffe armen hebben wel iets van strekbeperking in hun armen. Als je dan mixed grip doet (of double supinated, zoals bij de yates row) kunnen je biceps best "pang" zeggen. Je kunt dit wel voor een groot deel voorkomen door "rustig aan te zetten" (ipv de bar "losrukken") maar blijft link.

Daarnaast scheuren mensen met een goede apotheek over het algemeen nog sneller hun pezen af, omdat deze niet zijn meegegroeid met de krachtige spieren. Ik heb in 12 jaar strongman maar 1x een kleine scheur gehad (hamstring), maar dit komt omdat ik nooit sterk genoeg ben geweest qua spierkracht om mn pezen te overtreffen. Ik kreeg altijd eerst allerlei irritaties (overbelasting ed) in mijn spieren voordat een pees echt scheurde. Echter, veel gasten die ik ken die veel sterker zijn (en het merendeel ervan niet op een boterham met pindakaas) krijgen niet tot amper een waarschuwing en dan "pang"!

Niet om je bang te maken overigens, want ruim de meerderheid van de bicep tears die ik heb gezien waren met stones/tireflip, niet met mixed grip deadlift. Toch mogen straps in strongman en aan je fysiek zie je het niet, dus idd pronated doen tot de max en dan straps is een prima oplossing. Soms is pronated zonder straps ook een goede "self limiting factor" in je training; doordat je op grip faalt kun je niet idioot zwaar gaan. Dit is soms ook wel een periode goed als je rug rust nodig heeft maar je voor je massa/plezier wel wil deadliften.

Ik vervuil je log trouwens te veel man, sorry!

Heel eerlijk, tenzij je een powerlift wedstrijd wil doen (en dat kun je toch niet, ivm je "supps") zou ik ook geen mixed grip doen. Over het algemeen komen noobs of mensen met een meer atletische dan buffe bouw er wel mee weg (mits goede techniek), maar veel gasten met buffe armen hebben wel iets van strekbeperking in hun armen. Als je dan mixed grip doet (of double supinated, zoals bij de yates row) kunnen je biceps best "pang" zeggen. Je kunt dit wel voor een groot deel voorkomen door "rustig aan te zetten" (ipv de bar "losrukken") maar blijft link.

Daarnaast scheuren mensen met een goede apotheek over het algemeen nog sneller hun pezen af, omdat deze niet zijn meegegroeid met de krachtige spieren. Ik heb in 12 jaar strongman maar 1x een kleine scheur gehad (hamstring), maar dit komt omdat ik nooit sterk genoeg ben geweest qua spierkracht om mn pezen te overtreffen. Ik kreeg altijd eerst allerlei irritaties (overbelasting ed) in mijn spieren voordat een pees echt scheurde. Echter, veel gasten die ik ken die veel sterker zijn (en het merendeel ervan niet op een boterham met pindakaas) krijgen niet tot amper een waarschuwing en dan "pang"!

Niet om je bang te maken overigens, want ruim de meerderheid van de bicep tears die ik heb gezien waren met stones/tireflip, niet met mixed grip deadlift. Toch mogen straps in strongman en aan je fysiek zie je het niet, dus idd pronated doen tot de max en dan straps is een prima oplossing. Soms is pronated zonder straps ook een goede "self limiting factor" in je training; doordat je op grip faalt kun je niet idioot zwaar gaan. Dit is soms ook wel een periode goed als je rug rust nodig heeft maar je voor je massa/plezier wel wil deadliften.

Ik vervuil je log trouwens te veel man, sorry!
Nee dit is heel goede info, daar ben ik blij mee. Ik ben mij ook steeds meer aan het interesseren in het strongman en powerlift gebeuren en probeer hiervan onderdelen en technieken in mijn trainingen te verwerken. Wedstrijden zitten er jammer genoeg niet in. Als niet naturel meedoen met naturel wedstrijden vind ik valsspelen. En wedstrijden in de categorieën waar het er vingerdik bovenop ligt dat iedereen gebruikt, tsja, daar ben ik echt niet sterk genoeg voor en heb ik ook niet het potentieel voor. Een bodybuild wedstrijd is dan weer niks voor mij omdat ik het een hel vind om zo laag in vetpercentage te gaan. Dus blijft het allemaal recreatief. Blessure preventie vind ik heel belangrijk en tips hier rondom neem ik ook serieus. Zou graag deze sport nog jaren blijven beoefenen :)

Alleen powerliften is natural. Als je strongman me wil doen, zou ik wel in Nederland meedoen. Hier wordt nooit getest. Ik vind testen overigens onzin in amateur sport, zeker omdat ze ook recreatieve drugs testen (weeral, vraag maar aan @Sanca RKO ). Dit vind ik echt een NO GO op amateur niveau. Ga maar eens het 5e van je lokale voetbal ploeg testen, hoeveel man zijn "clean"?

Als je het mooi vind, raad ik je aan om eens naar Herentals te gaan, bij strongman team Kempen. Ik heb hier ook jaren getraind en het is een prachtlocatie waar mensen je veel kunnen leren. Over niveau hoef je je niet druk te maken. Besides, zelfs ik heb met mn skinnyfat kutfysiek wel eens prijzen gehaald, dus er is vanalles mogelijk!

Alleen powerliften is natural. Als je strongman me wil doen, zou ik wel in Nederland meedoen. Hier wordt nooit getest. Ik vind testen overigens onzin in amateur sport, zeker omdat ze ook recreatieve drugs testen (weeral, vraag maar aan @Sanca RKO ). Dit vind ik echt een NO GO op amateur niveau. Ga maar eens het 5e van je lokale voetbal ploeg testen, hoeveel man zijn "clean"?

Als je het mooi vind, raad ik je aan om eens naar Herentals te gaan, bij strongman team Kempen. Ik heb hier ook jaren getraind en het is een prachtlocatie waar mensen je veel kunnen leren. Over niveau hoef je je niet druk te maken. Besides, zelfs ik heb met mn skinnyfat kutfysiek wel eens prijzen gehaald, dus er is vanalles mogelijk!
Ik ga er een kijken na de crisis, mij lijkt het ”vriendschappelijk sporten” + natuurlijke het bijleren van ervaren sporters heel leuk. Een beetje onderlinge competitie werkt ook wel motiverend.

Nice, wat kost dat, of heb je en linkje?
pm :)

Terug
Naar boven