In de Flex van april/mei 2001 staat op bladzijde 46-50 een artikel van Shawn Ray, winnaar van de Arnold Schwarzenegger Classic 1991.
Hierin kun je duidelijk de trainingsmentaliteit herkennen van de 'oude garde' bodybuilders, die voor buik graag veel herhalingen deden/doen.
Toch wenst Shawn het één en ander te nuanceren en wat hij schrijft is zeer interessant:
'Sommige bodybuilders denken dat ze 100 herhalingen per set moeten doen, maar ik geloof dat de buikspieren gestimuleerd moeten worden, niet vernietigd. Daarom houd ik het op 20 tot 30 herhalingen en concentreer ik me zo dat ze na 20 herhalingen om genade smeken. Als dat niet het geval is, span ik ze niet hard genoeg aan.'
In het januari/februari nummer van de M&F van 2001, vind je op bladzijde 68 een voorbeeldschema waarbij sets van tussen de 15-40 herhalingen worden gemaakt.
Nu train ik langer dan de meesten van jullie hier op het forum oud zijn ( ik zie veel reacties van 17-20 jarigen) en ik kan jullie dus vertellen, dat van oudsher gedacht werd dat meer beter is (althans voor buikspieren).
Dit blijkt eigenlijk slechts van toepassing te zijn wanneer je je buikspieren traint voor uithoudingsvermogen (zoals bij Muay Thai), of ter ondersteuning van de lage rugspieren.
Voor bodybuilders blijkt er een verandering van opvatting te rijzen, die deels aansluit op de visie van de eerder aangehaalde Shawn Ray ('buikspieren stimuleren ipv vernietigen').
Eric Valezquez haalt in de M&F van augustus 2006 op bladzijde 71 de woorden aan van ene David Sandler, directeur van Strenght Pro Inc., een sportadviesgroep uit Florida:
'De hoeveelheid herhalingen is lang niet zo belangrijk als de kwaliteit van de herhalingen. Meer herhalingen zijn goed voor je spieruithoudingsvermogen, maar om je buikspieren er echt uit te laten springen is hypertrofie de oplossing.'
Velazquez vervolgt:
'Spierontwikkeling v/d buikspieren krijg je het beste door sets van 8-12 herhalingen te doen. Als je je buikspieren wilt ontwikkelen, kun je beter weerstand toevoegen.'
Sandler raad aan om de buikspiertraining te periodiseren, net als andere spiergroepen, waarbij je perioden met minder herhalingen en meer weerstand afwisselt met perioden met meer herhalingen en minder weerstand.'