XXL Nutrition

crunches

wikki

Novice
Waardering
0
hallo,

Ik train al een tijdje,

Heb nu ook een buikspierbankje.
zie link.

Nu was mijn vraag:
als ik alleen crunches doe train ik dan ook mijn onderste buikspieren?
Het gaat mij erom dat ik gewoon een sixpack krijg.

alvast bedankt.

buikspierbank-08BRSMU013.jpg

Wikki,
Het is per definitie heel moeilijk om je onderste buikspieren te trainen. Sowieso met alleen crunches gaat dat niet lukken.

Het is goed om aan een rekstok te gaan hangen en knieheffingen te doen.
Ook kun kun je, liggend op je rug, je (licht gebogen) benen in de lucht steken en dan proberen je kont van de grond af omhoog te duwen (heupen naar voren draaien), het is goed om daarbij je onderrug goed tegen de grond te duwen.

Veel herhalingen maken.
Maar het blijft een crime, die onderste buikspieren.
Succes!

Het is per definitie heel moeilijk om je onderste buikspieren NIET te trainen. Sowieso met alleen crunches gaat dat WEL lukken.

Er bestaan namelijk helemaal geen "onderste" buikspieren.. je hebt maar 1 buikspier (Rectus Abdominis (naast obliques en transverse abdominis uiteraard)

• Topic Starter Topic Starter
gaat het met zo'n bankje wel sneller om een sixpack te kweken?

Als je een beetje op je dieet let, ja.
Maar de meeste hoeven heel zoveel aandacht niet aan het trainen van hun buik te besteden. Met veel compounds zou je je buik al voldoende trainen, met hooguit een paar setjes buikoefeningen per week.

Persoonlijk geef ik mn buik wel wat extra aandacht en doe ik 3 setjes robe crunches en 3 setjes crunches op borst dag, 4 setjes hanging leg raises op benen dag en 2 setjes een oefening voor de linker schuine buikspieren en 2 setjes voor de rechterkant op rug dag.

Wikki,
Het is per definitie heel moeilijk om je onderste buikspieren te trainen. Sowieso met alleen crunches gaat dat niet lukken.

Het is goed om aan een rekstok te gaan hangen en knieheffingen te doen.
Ook kun kun je, liggend op je rug, je (licht gebogen) benen in de lucht steken en dan proberen je kont van de grond af omhoog te duwen (heupen naar voren draaien), het is goed om daarbij je onderrug goed tegen de grond te duwen.

Veel herhalingen maken.
Maar het blijft een crime, die onderste buikspieren.
Succes!

Blijf je onzin rondspuien. Bah.

Veel herhalingen maken? Oh broeder.

je moet net weinig herhalingen doen...

plaats wat gewicht op je borst, en doe zo crunches...zal veel beter zijn dan 200 crunches te doen, daar bereik je weinig mee.

verder moet je voor buikspieren vooral op je vetpercentage letten, je mag killer abs hebben, als je veel vet hebt zal je ze niet zien.

zo;n schuin bankje is wel het beste wat ik begrepen heb.

Maar met zon gewicht op je buik leggen.

Is dat niet slecht voor je rug?

Zolang het geen pijn doet..

Blijf je onzin rondspuien. Bah.

Veel herhalingen maken? Oh broeder.

Welke onzin jongeman?
Lees jij wel goed?
Bovendien bestaat dit topic al langer dan die andere, net als mijn reactie. Lees nu maar eens goed.

En veel herhalingen voor buikspieren is al van oudsher een succesvolle aanpak.
Net als met kuiten.

Welke onzin jongeman?
Lees jij wel goed?
Bovendien bestaat dit topic al langer dan die andere, net als mijn reactie. Lees nu maar eens goed.

En veel herhalingen voor buikspieren is al van oudsher een succesvolle aanpak.
Net als met kuiten.

Zucht. Anocdotaal bewijs is het helemaal in 2009.

Ik train ook liever me buikspieren met bijv setjes van 3 keer 30 dan zo'n gewicht op men buik leggen. Een vriend van mij heeft dat ook gedaan heel zijn onderug is naar de klote.

Mss stomme vraag, maar ik vroeg mij altijd af of je abs ook massa pakken als andere spieren? Groeien je abs in massa of worden ze gewoon wat breder en meer gedefinieerd zonder echt "massa" erop te zetten?

Mss stomme vraag, maar ik vroeg mij altijd af of je abs ook massa pakken als andere spieren? Groeien je abs in massa of worden ze gewoon wat breder en meer gedefinieerd zonder echt "massa" erop te zetten?

Buikspieren zijn ook spieren net zoals alle andere spieren. De spierbuiken kunnen ook gewoon netjes hypotrofieëren zoals alle andere.

Zo'n schuin bankje is helemaal de bom, ik vind het jammer dat ze die niet in mijn sportschool hebben.

Ik denk dat eerst gewone crunches wel zwaar genoeg kunnen zijn. Later kun je er altijd nog aan denken om (licht beginnen) gewichten toe te voegen.

In de Flex van april/mei 2001 staat op bladzijde 46-50 een artikel van Shawn Ray, winnaar van de Arnold Schwarzenegger Classic 1991.

Hierin kun je duidelijk de trainingsmentaliteit herkennen van de 'oude garde' bodybuilders, die voor buik graag veel herhalingen deden/doen.

Toch wenst Shawn het één en ander te nuanceren en wat hij schrijft is zeer interessant:
'Sommige bodybuilders denken dat ze 100 herhalingen per set moeten doen, maar ik geloof dat de buikspieren gestimuleerd moeten worden, niet vernietigd. Daarom houd ik het op 20 tot 30 herhalingen en concentreer ik me zo dat ze na 20 herhalingen om genade smeken. Als dat niet het geval is, span ik ze niet hard genoeg aan.'

In het januari/februari nummer van de M&F van 2001, vind je op bladzijde 68 een voorbeeldschema waarbij sets van tussen de 15-40 herhalingen worden gemaakt.

Nu train ik langer dan de meesten van jullie hier op het forum oud zijn ( ik zie veel reacties van 17-20 jarigen) en ik kan jullie dus vertellen, dat van oudsher gedacht werd dat meer beter is (althans voor buikspieren).
Dit blijkt eigenlijk slechts van toepassing te zijn wanneer je je buikspieren traint voor uithoudingsvermogen (zoals bij Muay Thai), of ter ondersteuning van de lage rugspieren.

Voor bodybuilders blijkt er een verandering van opvatting te rijzen, die deels aansluit op de visie van de eerder aangehaalde Shawn Ray ('buikspieren stimuleren ipv vernietigen').

Eric Valezquez haalt in de M&F van augustus 2006 op bladzijde 71 de woorden aan van ene David Sandler, directeur van Strenght Pro Inc., een sportadviesgroep uit Florida:
'De hoeveelheid herhalingen is lang niet zo belangrijk als de kwaliteit van de herhalingen. Meer herhalingen zijn goed voor je spieruithoudingsvermogen, maar om je buikspieren er echt uit te laten springen is hypertrofie de oplossing.'

Velazquez vervolgt:
'Spierontwikkeling v/d buikspieren krijg je het beste door sets van 8-12 herhalingen te doen. Als je je buikspieren wilt ontwikkelen, kun je beter weerstand toevoegen.'
Sandler raad aan om de buikspiertraining te periodiseren, net als andere spiergroepen, waarbij je perioden met minder herhalingen en meer weerstand afwisselt met perioden met meer herhalingen en minder weerstand.'

Zoals aangegeven zijn leg raises goed om het onderste deel van je buikspieren te trainen:)

Terug
Naar boven