XXL Nutrition

Cut of Bulk?

UWOTM88

Novice
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
99kg
Vetpercentage
18%
Dag iedereen,

Eerste post hier. Ik ben nu ongeveer al 3 jaar bezig met bodybuilding, maar vaak had ik lange pauzes waarin ik vrij weinig deed (1 maand geen sport). Nu woon ik al een maand weer op mezelf en wil weer voluit. Nu ben ik alweer 8 maanden aan het liften, maar ik wou graag weten of ik zou moeten cutten of bulken. Heb de laatste 8 maanden niet veel gedaan qua voeding, waar ik nu ook weer mee wil beginnen.

Ik weeg nu 99kg, ben 1,93m en heb een lichaaamsvet percentage van 18%. Wat lijkt jullie het slimste om te doen? Eerst cutten naar een lagere lichaamsvet percentage en dan bulken? Of nu gelijk gaan bulken?

Foto's zouden wel helpen. 18 % lijkt me sowieso aan de hoge kant. Hoe heb je het gemeten?

Ik zou gaan cutten wanneer je je vet voelt. Maar voor een bulk is 18% te hoog.

Rot op met die bullshit ''18% is te hoog voor bulken''. De ene 18% is de ander niet en percentages bepalen niet of je kan bulken of niet.

Of je moet cutten of bulken (of licht cutten of licht bulken) ligt aan jou. Wil jij graag meer spiermassa en sterker worden, maar geen tot weinig vet aanzetten, dan zou ik een cleanbulk doen, waarbij je zo'n 300 kcal boven onderhoud eet. Maakt het je niet uit als/dat je vetter wordt, zodat je méér spiermassa kan aanzetten, dan eet je 500 kcal boven onderhoud.
Wil jij graag in vet verminderen, maar weinig tot geen spiermassa kwijt, dan zou ik langzaam cutten, waarbij je zo'n 300 kcal onder onderhoud eet. Maakt het je niet uit dat je spiermassa verliest, dan kan je meer onder onderhoud eten/zitten.

Jij maakt de beslissing, niet een ander. Kijk goed naar wat jij wilt.

Dan mijn mening (wat je dus mee kan nemen, maar niet als waarheid moet aannemen).
Ik zou 2 tot 4 maandjes gaan cleanbulken, dus langzaam bulken met een licht kcal overschot. Het begint winter te worden dus weinig mensen zien het als je een klein beetje vetter wordt of dat je je vet nog niet kwijtraakt. Daarna (dan zit je rond november-januari) zou ik licht gaan cutten zodat je wel je vet langzaam verbrand, maar niet je progressie kwijtraakt aan spiermassa.
Zoals ik al zei, dit is gewoon mijn mening, niet de waarheid.

Die heb ik niet, jammer he, kun je daar niet mee gaan gooien. Lekker kinderachtig ook.

je kent mij zeker nog niet echt of wel? :roflol:

Jammer. Anders had je dat nog enigzins de schuld kunnen geven.

@On-topic: Wil jij wat dikker de winter maanden door en meer spiermassa opbouwen om vervolgens LANGER te moeten cutten voor de zomer?
of kies je ervoor om nu alvast je vetpercentage wat te verlagen, vervolgens voor spiermassa te gaan en dan evt nog voor de zomer een korte cut?

Het kan allebei, ik zou denk ik voor het laatste gaan aangezien cutten voor een langere tijd niet ideaal is en ik 18%+ veel te hoog vindt.
Ookal is het geen zomer.. ik zou me er niet prettig bij voelen en je hebt toch vaak genoeg je shirt uit lijkt mij of bv met meiden.

Maar goed het is dus puur jouw beslissing :)

wil ik jou leren kennen dan :D

Ik zou komende maand richting onderhoudsbehoefte zakken en november iets lager gaan.
2 maanden cutten gaat al behoorlijk wat doen.
Dan kan je in december weer boven onderhoudsbehoefte gaan zitten.

Verder zou ik je aanraden lekker rond de 10% tot 12% te gaan zitten en niet te vet worden.

Het gaat er toch om in de eerste plaats hoe jeje eruit ziet voor jezelf ipv wat andere mensen zien?

Daarom zeg ik erbij dat het mijn mening is omdat ik er niet opgeblazen uit wil zien in tshirt en wat dunner in een trui als niemand het kan zien. Dat is dus puur mijn mening en hij zal zelf moeten nagaan of hij daar waarde aan hecht of niet.

Daarom zeg ik erbij dat het mijn mening is omdat ik er niet opgeblazen uit wil zien in tshirt en wat dunner in een trui als niemand het kan zien. Dat is dus puur mijn mening en hij zal zelf moeten nagaan of hij daar waarde aan hecht of niet.
Ja je zegt zo veel,je roept maar wat :o

Ik zou komende maand richting onderhoudsbehoefte zakken en november iets lager gaan.
2 maanden cutten gaat al behoorlijk wat doen.
Dan kan je in december weer boven onderhoudsbehoefte gaan zitten.

Verder zou ik je aanraden lekker rond de 10% tot 12% te gaan zitten en niet te vet worden.

same here. Je moet de kortste weg kiezen naar een cut-bulk cycles. 18% vind ik al vrij hoog dus cutten naar de 10-12% en dan cleanbulken zou beter zijn

Normaal je mening delen kun je al niet laat staan iets zinnigs zeggen. Wanneer iemands mening haaks staat tegenover die van jou dan moet diegene maar lekker oprotten. Kansloos.

Het is gewoon niet slim om verder te gaan bulken op een BF van 18%. Daardoor moet hij straks alleen maar nog langer gaan cutten en daar wordt niemand vrolijk van. Dat jij als een papz*k erbij wilt lopen moet je zelf weten. Hij vroeg om advies en die krijgt hij van me. Aan hem de keus om dat wel of niet te volgen.

Als je het uiterlijk belangrijk vindt zou ik toch eerst cutten naar 9-10%.

Zelf was ik begonnen met bulken op ca 13% en na 7 maanden zat ik ergens rond de 20-22%.
Naast het feit dat ik wel veel VVM en kracht heb gewonnen vond ik het niet waard, t ziet er gewoon niet uit.

9-15% is een mooie range om mee te werken ;)

cutten, bouwen op een lager vetpercentage werkt ook beter

Cutten, en dat is niet alleen mijn mening, dat moet gewoon.

Normaal je mening delen kun je al niet laat staan iets zinnigs zeggen. Wanneer iemands mening haaks staat tegenover die van jou dan moet diegene maar lekker oprotten. Kansloos.

Het is gewoon niet slim om verder te gaan bulken op een BF van 18%. Daardoor moet hij straks alleen maar nog langer gaan cutten en daar wordt niemand vrolijk van. Dat jij als een papz*k erbij wilt lopen moet je zelf weten. Hij vroeg om advies en die krijgt hij van me. Aan hem de keus om dat wel of niet te volgen.

Oke dan probeer ik het op een andere manier:
Waarom is bulken als je op 18% staat niet goed? Kom je dan geen spiermassa meer aan of..?
Jij geeft het advies dat het te hoog IS, en ik vraag bij deze dus waarom het zo is, in plaats van dat dat gewoon jouw mening is.

Waarom is bulken als je op 18% staat niet goed? Kom je dan geen spiermassa meer aan of..?
Jij geeft het advies dat het te hoog IS, en ik vraag bij deze dus waarom het zo is, in plaats van dat dat gewoon jouw mening is.

Moeilijker als op 10-12%, fysiek word er lelijker op, en hoe hoger in vet, des te langer cutten :(

Moeilijker als op 10-12%, fysiek word er lelijker op, en hoe hoger in vet, des te langer cutten :(

Ja langer cutten als je veel extra vet erbij krijgt, maar wat TS wilt is weten wat ons verstandig lijkt, maar als ik iets bullshit vind dan is dat ineens raar :) het is mijn mening dat het bullshit is, want TS bepaalt zelf wel of hij wilt bulken op 18% of niet. Het is niet zo dat bulken op 18% niet kan.

Ja langer cutten als je veel extra vet erbij krijgt, maar wat TS wilt is weten wat ons verstandig lijkt, maar als ik iets bullshit vind dan is dat ineens raar :) het is mijn mening dat het bullshit is, want TS bepaalt zelf wel of hij wilt bulken op 18% of niet. Het is niet zo dat bulken op 18% niet kan.

tuurlijk kan het, je kan zelfs bulken op 30%
je pakt ook meer vet, dat is het probleem juist..spier/vet ratio word wat minder voordelig op dat vetpercentage.

Je wilt er toch niet bijlopen als iemand met obesitas of wel ? en het feit dat je veel langer moet cutten en dus een stuk van je gainz verliest, en het verschil erg klein is als je eerst zou cutten en daarna bulken. Daarbij vereist het ook meer discipline en motivatie.

Verder wil ik eraan toevoegen dat je een nare vent bent.

Terug
Naar boven