XXL Nutrition

Sticky Cutten: Hoe begin ik?

Origineel gepost door Centaur
Wat je wel moet doen? Eten naar je dagelijkse behoefte aan calorien, inclusief je sporttoeslag! "maar dan val je toch niet af? Je eet dan net zo veel als je verbruikt!". Dat klopt! Het tekort in calorien maak je met de cardio, want die reken je niet mee in je dagelijkse behoefte.

Cardio moet je toch ook meenemen in de sporttoeslag... Dit wordt niet gedaan dus zit je toch alsnog ONDER onderhoud?

Originel gepost door Centaur
Wat je vaak ziet gebeuren is dat mensen een behoorlijk aantal calorien minder gaan eten als wat ze per dag nodig hebben. Dit werkt prima om gewicht te verliezen, maar dat is niet je doel!

Zonder de cardio mee te rekenen krijg je toch alsnog te weinig calorien binnen....?
daar heeft hij opzich wel een punt

Je kan alleen je vetpercentage om laag krijgen door simpelweg minder kcl binnen te krijgen dan je kcl behoefte.

Als je door cardio een meerwaarde levert van 300 kcl (vet), betekent dit dat je kcl iname van de dag -300 uit komt als je een gelijk aantal kcl eet aan je behoefte. Dit is mij inziens hetzelfde als dat je zonder cardio -300 kcl binnenkrijgt op je dagelijkse behoefte.

Wel is het essentieel dat je je eiwitten voorraad in je lichaam 1.3 gr per kg lichaamsgewicht per dag binnen krijgt om zo je massa te behouden of zelfs te groeien.

Natuurlijk is cardio goed voor je maar je kcl iname vs behoefte blijft altijd je richtlijn.

Wat is het verschil door aan cardio te doen bijvoorbeeld 600 kcal te verbranden of gewoon niet aan cardio doen en 600 kcal minder te eten? Want hoe dan ook krijg je gewoon 600 kcal te weinig binnen.

Laatst bewerkt:
Wat is het verschil door aan cardio te doen bijvoorbeeld 600 kcal te verbranden of gewoon niet aan cardio doen en 600 kcal minder te eten? Want hoe dan ook krijg je gewoon 600 kcal te weinig binnen.

door de cardio stijgt je metabolisme en start de afterburn na je training, hierdoor verbrand je na je cardio dus meer dan wanneer je niks doet en 600 minder eet.
ook wordt door cardio de conditie verbeterd en zeg nou zelf bewegen is voor het lichaam altijd beter dan stilzitten niet?

Krachttraining verhoogt toch ook je metabolisme, dat blijf je ook doen tijdens het cutten;) En afterburn heb je net zo goed bij krachttraining. Ik blijf erbij dat die 600kcal cardio is niet meegenomen in de dagelijkse behoefte inclusief sporttoeslag, dus kan je je dagelijkse behoefte net zo goed met 600kcal inkorten. Wat je nu doet is 600kcal eraf rennen/fietsen i.p.v. gewoon 600kcal minder eten. Men kan wel zeggen, minder eten is slecht want je lichaam schakelt over op de overlevingsmodus je slaat meer vet op etc. etc. maar dat cardio is ook niet opgenomen in de dagelijkse behoefte incl. sporttoeslag, dus eet je ook te weinig! Is er iemand dit mijn stuk kan ontkrachten en mij kan zeggen waarom ik ongelijk heb?:D

Laatst bewerkt:
1000 Kcal :roflol:
Dat is veelste weinig hoor, je gaat teveel massa verliezen.
Bovendien zul je niet alle benodigde voedingstoffen binnen kunnen krijgen. Niet alleen ongezond, maar je lichaam heeft ze nodig om goed te functioneren. Als je lichaam niet goed kan functioneren kan je dat cutten & bulken maar uit je hoofd zetten.

van lopen krijg je echt niet ineens minder testosteron ofzo. De mens van een paar honderd/duizend jaar terug liep heel wat uren elke dag en hadden een veel hoger testosterongehalte.

Nu ik je stats zie... Ga bulken vriend! Ik heb bij die lengte en vetpercentage toch echt wel 80+- kilo.

ik heb gemist als ik hitt doe weet ik niet op goe veel kcal ik kom .
maar met mijn voeding kom ik 1000 kcal

Wow... 1000 kcal is echt extreem weinig!

Ehm, ben een ontzettende noob, maar ik ben inmiddels 18 kg kwijt sinds November vorig jaar met het Dr. Frank dieet.

Nu niet meer zo actief, ik heb eraan overgehouden dat ik nog steeds geen brood, pasta's of aardappelen eet. Wel veel gevogelte, zilvervliesrijst, griekse yoghurt met notenmusli. 's avonds vaak doppinda's.

Voor m'n gevoel word ik droger met de dag. Zeer goed te zien qua aderen op mijn onderarmen en biceps etc.

Basically eiwitten/proteinen eten. Zeer makkelijk vol te houden.

Laatst bewerkt:
ik heb nu 12.2 % vet

Laatst bewerkt:
Hey jongens ik zou nu wat willen gaan scherper staan dus heb ik dit artikel maar even doorgenomen

Dit is wat ik uitkom met wat opzoekingswerk

Cutten:
BF: 13.7 %
Gewicht: 82 kg
Vetvrije Massa: 71 kg
BMR Op Basis Van VVM: 1820.8 Kcal
Energiebehoefte (Krachttraining + Cardio) Op Basis Van VVM: 1065 Kcal
===================================
Totaal Energiebehoefte: 2885.8 Kcal
===================================
E/K/V - Verhouding: 35/40/25
1 Gram Eiwit = 4 Kcal
1 Gram Koolhydraat = 4 Kcal
1 Gram Vet = 9 Kcal
==========================================
Eiwitbehoefte: 1010 Kcal = 252 Gram
Koolhydraatbehoefte: 1154 Kcal = 289 Gram
Vetbehoefte: 721.5 Kcal = 80 Gram
==========================================
Aantal Maaltijden Per Dag: 6
Aantal Per Maaltijd:
Eiwit: 42 Gram
Koolhydraat: 48 Gram
Vet: 13.5 Gram

Iemand enig idee o ik dit wel goed berekend heb of zo?

greetz, Nick

Volgens mij vergeet je 15 tot 20% onder je onderhoud te eten :)
Je moet dus 2885kc - 15 tot 20%, en daar dan je behoeftes van uitrekenen (e-k-v). Als je wilt cutten dan he ;) lees het boek BFFM nog maar eens goed door.
Oja niet lager dan 20% gaan zitten, anders zakt je metabolisme te laag.

Edit: zie nu pas dat ik iemand quote van pagina 12 :D. Hoop dat diegene er nog wat aan heeft.

Laatst bewerkt:
  • Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorien. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!

Maar dan heb je dus 500-800 calorien tekort van cardio + nog es het aantal caloriën dat je minder hebt omdat je je dagelijkse behoefte berekent op VVM en niet op totale gewicht?

Is er nu nog iemand die mijn punt kan ontkrachten? Anders lijkt het me wel een issue...

Krachttraining verhoogt toch ook je metabolisme, dat blijf je ook doen tijdens het cutten;) En afterburn heb je net zo goed bij krachttraining. Ik blijf erbij dat die 600kcal cardio is niet meegenomen in de dagelijkse behoefte inclusief sporttoeslag, dus kan je je dagelijkse behoefte net zo goed met 600kcal inkorten. Wat je nu doet is 600kcal eraf rennen/fietsen i.p.v. gewoon 600kcal minder eten. Men kan wel zeggen, minder eten is slecht want je lichaam schakelt over op de overlevingsmodus je slaat meer vet op etc. etc. maar dat cardio is ook niet opgenomen in de dagelijkse behoefte incl. sporttoeslag, dus eet je ook te weinig! Is er iemand dit mijn stuk kan ontkrachten en mij kan zeggen waarom ik ongelijk heb?:D
met cardio 600kcal verbranden is niet hetzelfde als 600kcal minder eten.
bij cardio verbrand je lichaamsvet, bij minder eten krijg je minder voedingstoffen binnen, wat de groei belemert

met cardio 600kcal verbranden is niet hetzelfde als 600kcal minder eten.
bij cardio verbrand je lichaamsvet, bij minder eten krijg je minder voedingstoffen binnen, wat de groei belemert

Groei van spiermassa wel te verstaan, wat je zeer hard nodig hebt om de calorieën te verbranden. Bovendien zakt je metabolisme gestaag waardoor je op een gegeven moment op een plateau komt (starvation mode). Om daaruit te komen moet je nog minder gaan eten, totdat je op een gegeven moment niets meer eet en al je spieren verbranden door het kleine beetje beweging wat je nog doet. Verder staat alles uitgelegd in het boek Burn the Fat, Feed the Muscle ;)

bedankt voor de informatie ik heb een schema gemaakt op hoe je het hebt gezecht, en kom uit op 1800 Kcal en 197gr eiwitten en 35gr vet zonder avondmaal want daar eet ik wat de pot schaft.

bedankt voor de informatie ^^

Ik denk dat je ook echt in een soort zone moet belanden wil je lichaam aan het vet gaan beginnen. Volgens mij zit ik er momenteel in, want ik ben al ruim 1% gedaald in 3 dagen.

Nu zegt zo'n weegschaal ook niet alles, maar in grote lijnen lijkt het te kloppen. Ik kijk vooral naar de aderen in mijn onderarmen. Er komen er steeds meer!!! :D Beetje hard werken in de tuin doet trouwens wonderen. ;)

Ik heb niet echt een strikt schema, ik kijk eerst of het zo lukt. Het hoeft niet te snel.

Dieet in grote lijnen:

-Bodylab whey met soja

-Turkse yoghurt met muesli

-Sla met vis of kalkoen/kip reepjes + klein beetje mayo.

-Zilvervliesrijst met kip/witte vis + diverse groentes of gebakken ei met champignons en wat kaas.

Tussendoor handje elite haver of ongezouten noten. Snack tomaatjes en komkommer. En standaard een pakje van een ons Kalkoenfilet verspreid over de dag (2x3 plakken).

+ 2 potten groene thee per dag.

Ik vind het eten heerlijk zo. Kan ook redelijk betaalbaar bij de Lidl of Aldi inkopen.
Wil niet zeggen dat de kip dan ok is maar ja, je moet wat. Eerst maar op niveau komen en dan kijken naar verantwoorde biologische spullen. Vrouw klaagt daar over. Ik zal wel genoeg antibiotica voor de rest van m'n leven binnen hebben...

Ik las dit in een sticky: Zorg dat je een goede verhouding in koolhydraten eiwitten en vetten hebt, een goeie basislijn is 50% koolhydraten, 30% eiwitten, en 20% vet.

Geld dit nou voor als je gaat cutten of bulken?
Als ik dat eenmaal weet kan ik de voeding gaan bepalen.

Alvast bedankt. Jesse

20% vet linkt wat veel. Maar goed ben hier pas. Zo min mogelijk vet en energie van complexe koolhydraten zoals rijst zou moeten werken voor het cutten.

Ik had eigenlijk een vraagje bij mij op de sportschool zeggen ze dat als je gaat cutten het ook goed is om lichter te gaan trainen met meer reps... Kunnen jullie je mening hierover geven?

Gr

Terug
Naar boven