AndroidHealthClinic

Sticky Cutten: Hoe begin ik?

Bezoekers in dit topic

Moet je ook nog je hartslag in de gaten houden? want als die te hoog is verbrand je spieren ipv vet, toch?

Lees hiervoor even mijn sticky over cardio in het afvallen & vetverbrandingsgedeelte.
 
Ik had al eerder gepost....maare het erg handig vroeg me namelijk al een tijdje af hoe pak je het nu eigenlijk aan dat cutten...nogmaals thnx!
 
heel leuk stuk


maar ik kan absoluut niet elke dag op onderhoud eten.
de ene dag fiets ik 40 km de andere dag maar 10

verder wisselen mijn dagen heel erg.

ik doe een studie waarbij ik de ene dag van half 9 's ochtends tot half 12 op school zit en de andere dag van half 3 tot half 7

ook draai ik soms nachtdiensten in de fabriek, andere dagen weer een ochtend of een middag dienst,

verder word ik dus niet op dezelfde tijd elke dag wakker en ben ook niet elke dag hetzelfde aantal uren wakker.

de ene dag sta ik op om 6 uur en lig ik er om 12 uur in
de andere dag kom ik er om 9 uur uit en ga ik er ook weer om 9 uur omdat ik dan de volgende morgen vroege dienst heb.

dan hebben we nog de zaterdagavond stapavond en dusmeestal een korte zondag.


hoe zou je dit dan in hemelsnaam allemaal op moeten nemen in je schema als elke dag anders is?


wat ik nu doe is gewoon alleen bepaalde producten eten waar eigenlijk industrieel zo weinig mogelijk mee is gedaan op een paar uitzonderingen na.

rauwe vleeswaren kipfilet/schouderham etc
gekookt ei
rauwe vis
aardappels
groente
fruit
rijst
volkoren brood
kwark
 
heel leuk stuk


maar ik kan absoluut niet elke dag op onderhoud eten.
de ene dag fiets ik 40 km de andere dag maar 10

verder wisselen mijn dagen heel erg.

ik doe een studie waarbij ik de ene dag van half 9 's ochtends tot half 12 op school zit en de andere dag van half 3 tot half 7

ook draai ik soms nachtdiensten in de fabriek, andere dagen weer een ochtend of een middag dienst,

verder word ik dus niet op dezelfde tijd elke dag wakker en ben ook niet elke dag hetzelfde aantal uren wakker.

de ene dag sta ik op om 6 uur en lig ik er om 12 uur in
de andere dag kom ik er om 9 uur uit en ga ik er ook weer om 9 uur omdat ik dan de volgende morgen vroege dienst heb.

dan hebben we nog de zaterdagavond stapavond en dusmeestal een korte zondag.


hoe zou je dit dan in hemelsnaam allemaal op moeten nemen in je schema als elke dag anders is?


wat ik nu doe is gewoon alleen bepaalde producten eten waar eigenlijk industrieel zo weinig mogelijk mee is gedaan op een paar uitzonderingen na.

rauwe vleeswaren kipfilet/schouderham etc
gekookt ei
rauwe vis
aardappels
groente
fruit
rijst
volkoren brood
kwark

No offence kerel, maar wat ik hier allemaal lees zijn smoesjes om maar niet te gaan cutten.

Wisselende tijden zijn vervelend, maar het ontbijt wat je vandaag om 7 uur neemt, kan je morgen ook om 12 uur nemen, het enige verschil is dat je maaltijden gewoon een paar uur opschuiven. Het fietsen, ik neem aan dat je smorgens wel weet hoeveel je op die dag moet gaan fietsen? Hou er rekening mee met de voeding voor die dag, en maak iets meer klaar, probleem opgelost.

En een stapavond? Ja, wil je nou serieus bodybuilden en/of cutten? Of ben je maar een beetje aan het hobby'en voor de armpjes en borst over een paar weken op het strand? Ik zeg niet dat je geen leven mag hebben, ik ga ook wel eens stappen in het weekend, welliswaar met een eiwitreep in m'n binnenzak en een shake op voordat ik de deur uit loop, maargoed... en tijdens een cut wordt er bij mij gewoon niet gestapt! die paar weken kan je heus wel zonder, daar is nog nooit iemand aan dood gegaan.

Je wilt het, of je wilt het niet, maar niet een vaste stapavond aangeven als reden dat je je niet aan een fatsoenlijk schema kan houden.

Nogmaals, no offence.
 
het is absoluut geen excuus om niet te cutten.

ik ben nu ook aan het cutten en gaat opzich ook wel prima.
maar een vast voedingsschema is dus geen doen.
onderhoud berekenen etc is dus zinloos in dit geval.

en ja als ik wedstrijden zou draaien zou ik misschien niet gaan stappen, maar nu wil ik het wel sociaal houden.


en verder ben ik absoluut geen breezer en word er hard gesquat, gedeadlift en gerowd bij mij ;)


misschien heb ik het verkeerd verwoord doordat ik misschien zelf sjachie ben dat ik geen vast voedingsschema kan maken en me er aan houden.


mijn vraag is dus eigenlijk wat je aanraad voor iemand waarbij elke dag verschillend is.

en je idee van maaltijden gewoon opschijven gaat ook niet op aangezien niet elke dag even lang is en trainingen dus ook op verschillende tijden vallen.

een mogelijkheid zou dan zijn de verhouding van elle maaltijden hetzelfde zijn, maar je hebt tog elk tijdstip van de dag andere dingen nodig?

en hoe denk jij over vet en carbs in 1 maaltijd = meer vetopslag?
 
het is absoluut geen excuus om niet te cutten.

ik ben nu ook aan het cutten en gaat opzich ook wel prima.
maar een vast voedingsschema is dus geen doen.
onderhoud berekenen etc is dus zinloos in dit geval.

en ja als ik wedstrijden zou draaien zou ik misschien niet gaan stappen, maar nu wil ik het wel sociaal houden.


en verder ben ik absoluut geen breezer en word er hard gesquat, gedeadlift en gerowd bij mij ;)


misschien heb ik het verkeerd verwoord doordat ik misschien zelf sjachie ben dat ik geen vast voedingsschema kan maken en me er aan houden.


mijn vraag is dus eigenlijk wat je aanraad voor iemand waarbij elke dag verschillend is.

en je idee van maaltijden gewoon opschijven gaat ook niet op aangezien niet elke dag even lang is en trainingen dus ook op verschillende tijden vallen.

een mogelijkheid zou dan zijn de verhouding van elle maaltijden hetzelfde zijn, maar je hebt tog elk tijdstip van de dag andere dingen nodig?

en hoe denk jij over vet en carbs in 1 maaltijd = meer vetopslag?

Of je nou wel of niet een schema kan of wil maken houden dan maar even terzijde, iedereen heeft weer andere prioriteiten...

Wat je in dit geval kan doen is voor je zelf een lijst maken met voedzame maaltijden en daarbij ook het aantal kcal's en macronutrienten per maaltijd. Zorg dat je zo veel mogelijk maaltijden bij elkaar krijgt in die lijst.

Op wat moeilijkere dagen, waarbij je je niet aan een schema kan houden, kan je dan de lijst erbij pakken, en snel wat maaltijden bij elkaar proppen. Alles is van tevoren al uitgerekend, dus je kan direct zien wat je aan een maaltijd hebt. Even snel 5 maaltijden eruit plukken, een sommetje maken van 5 keer + en klaar ben je. Het is geen strak schema, maar je bent toch goed bezig met wat je binnen krijgt.
 
Of je nou wel of niet een schema kan of wil maken houden dan maar even terzijde, iedereen heeft weer andere prioriteiten...

Wat je in dit geval kan doen is voor je zelf een lijst maken met voedzame maaltijden en daarbij ook het aantal kcal's en macronutrienten per maaltijd. Zorg dat je zo veel mogelijk maaltijden bij elkaar krijgt in die lijst.

Op wat moeilijkere dagen, waarbij je je niet aan een schema kan houden, kan je dan de lijst erbij pakken, en snel wat maaltijden bij elkaar proppen. Alles is van tevoren al uitgerekend, dus je kan direct zien wat je aan een maaltijd hebt. Even snel 5 maaltijden eruit plukken, een sommetje maken van 5 keer + en klaar ben je. Het is geen strak schema, maar je bent toch goed bezig met wat je binnen krijgt.



samengevat


1 - veel maaltijden berekenen en opschrijven
2 - elke dag bij het ontbijt globaal bekijken wat je onderhoud van die dag ongeveer is. dan maaltijden kiezen die je het beste kunt toepassen die dag et voila voedingsschema voor die dag is klaar :)
 
samengevat


1 - veel maaltijden berekenen en opschrijven
2 - elke dag bij het ontbijt globaal bekijken wat je onderhoud van die dag ongeveer is. dan maaltijden kiezen die je het beste kunt toepassen die dag et voila voedingsschema voor die dag is klaar :)

Als oplossing bij gebrek aan een vast voedingsschema ja. Maar ik zou toch zowiezo een normaal voedingsschema maken, en deze oplossing hierboven alleen toepassen op dagen dat je je niet aan het schema kan houden.

Het is verre van perfect, maar op die manier houd je nog wel steeds je voeding in de gaten.
 
hoeveel kcal mag je maximaal verbranden met cardio als je op onderhoud eet?
zit nu op 600 kcal per dag wou het opvoeren tot 800 kcal en als het gaat meer maar wordt het tekort dan niet TE groot?
 
20% van je totale onderhoud mag je minder hebben
 
staat in de BFFM maar dan staat er dat je maar 20% onder je onderhoud mag eten maar dat is mijn vraag niet

Nee, er staat dat het calorietekort 20% mag zijn. Niet dat je 20% minder moet eten.
 
hoeveel kcal mag je maximaal verbranden met cardio als je op onderhoud eet?
zit nu op 600 kcal per dag wou het opvoeren tot 800 kcal en als het gaat meer maar wordt het tekort dan niet TE groot?

Geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing hou ik het hierop:
Als je je tekort vergroot door minder te eten kan je erop rekenen dat je metabolisme gaat vertragen. Doe je het door meer te sporten dan kun je meer hebben.

Hoe hoger de energie-omzet, hoe hoger je dagtekort kan zijn zonder spaarstandprobleem en prestatieproblemen.
 
Laatst bewerkt:
dat zou bij mij dan 500 kcal zijn is dat niet een beetje weinig?

Ik vind het persoonlijk wel iets te weinig ja, maar we hebben het nu over een behoorlijk veilig tekort he. Zelf zou ik tot de ongeveer 750 kcal gaan.
 
Geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing hou ik het hierop:
Als je je tekort vergroot door minder te eten kan je erop rekenen dat je metabolisme gaat vertragen. Doe je het door meer te sporten dan kun je meer hebben.

Hoe hoger de energie-omzet, hoe hoger je dagtekort kan zijn zonder spaarstandprobleem en prestatieproblemen.

:thumbup:
Eindelijk kan ik het een keer met je eens zijn. ;)
 
Vraagje; eten de cutters onder ons ook echt letterlijk rijst/broccoli/kip of zijn er ook nog mensen die er iets lekkers van proberen te maken?
 
Vraagje; eten de cutters onder ons ook echt letterlijk rijst/broccoli/kip of zijn er ook nog mensen die er iets lekkers van proberen te maken?

nope eet gewoon droge rijst ;)
 
Back
Naar boven