MuscleMeat

Cutten maar geen gewichtsverlies HELP

Carrana

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m83
Massa
87kg
Vetpercentage
12%
Goedemorgen,

Sinds 3 á 4 weken ben ik samen met mijn vriendin begonnen te fitnessen en hebben wij ook een voedingsschema in gebruik genomen (beide door mij gemaakt). Nu zijn wij 4 weken verder en zitten wij hiervan al 3 weken op hetzelfde gewicht, ik ben zelfs 0,6 kg aangekomen!

Ik hoor en lees dat dit kan komen doordat je spiermassa groter wordt terwijl je aan het afvallen bent (mazzel van beginner gains?) Toch merk ik dat het wel demotiverend werkt aangezien je overal leest dat je ongeveer 0,5 KG zou moeten afvallen als je 500 kcal onder je onderhoud gaat zitten.

Wij hebben ook onze afmetingen opgemeten en daarin is wel te zien dat wij daadwerkelijk op de goede weg zijn (alles wordt groter maar het buikgedeelte wordt steeds kleiner)

Onze twijfel is nu:
- Zo doorgaan en kijken wat er gebeurd
- Toch nog 100 a 150 kcal onder hetgene gaan zitten van wat wij nu eten

Ik zal de voedingsschemas meesturen als bijlage.

Alvast bedankt!

Berekeningen Kcal:

Wesley:
88,362 + (75,5 X 13,397) + (183 X 4,799) - (22 X 5,677) = 1853,1585 x activiteitenfactor 1,55 = 2872,395675 - 500 Kcal = 2372 Kcal Ik zit nu op: 2416 Kcal

Stefanie:
88,362 + (66.3 X 13,397) + (170 X 4,799) - (22 X 5,677) = 1667,5191 x activiteitenfactor 1,55 = 2584,654605 - 500 Kcal = 2085 Kcal Ze zit nu op 1629 Kcal + 120 Kcal aan marinade die er niet bij staan = 1750 Kcal

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo doorgaan en niks veranderen. Hard trainen en goed eten, houd de spiegel in de gaten en laat je niet gek maken door de weegschaal. Als je je aan je voedingsschema houdt ga je sowieso afvallen / vet verliezen.

Ik denk zelf eigenlijk dat jij (Wesley) in ieder geval te veel eet. Althans de meeste calculators waar ik em doorheen haal kom ik rond de 2000 calorieën uit, niet 2400. Maar goed ik zou eigenlijk niet cutten als je 73kg weegt met nagenoeg geen spiermassa. Ik denk dat het dan wel lijkt alsof je uit een concentratiekamp komt als je klaar bent.

Misschien ben je 700 gram spieren aangekomen en 100 gram vetweefsel verloren

Evenveel spieren aanmaken in gewicht als dat je vet verliest met een chronisch tekort aan calorien kan in principe niet. Ook niet als beginner. Spieren aanmaken is altijd veel moeilijker dan vet verliezen. Daarom duurt een bulk altijd langer dan een cut (anders doe je iets verkeerd). Je kan zo'n 0.8kg tot 1kg spiermassa aanmaken per maand onder optimale omstandigheden (dus inclusief een surplus van caloriën). En als vrouw gaat spier aanmaken nog moeilijker omdat je de helft van het testesteron van een man hebt (gemiddeld genomen).

Als je niet afvalt verband je niet genoeg calorien in verhouding tot hoeveel je inneemt.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb voor mijzelf nu een schema gemaakt die uitkomt op 2100 kcal en voor mijn vriendin een nieuw schema met 1550 kcal (al twijfel ik over de laatste wel aangezien haar onderhoud als zij niks zou doen al op 1630 kcal zit)

P.s stats in mijn profiel kloppen niet meer, ik weeg momenteel 76 kg @ 17% ongeveer. Weet niet of dat veel scheelt? Welke calculators gebruiken jullie dan?

Koop even een Accu-Meassure en een Body Tape Measure. Dan kan je het zelf een beetje in de gaten houden. Gewicht zou ik niet te veel opletten. Als je goed eet en blijft sporten moet dat wel goed zitten.

Evenveel spieren aanmaken in gewicht als dat je vet verliest met een chronisch tekort aan calorien kan in principe niet. Ook niet als beginner. Spieren aanmaken is altijd veel moeilijker dan vet verliezen. Daarom duurt een bulk altijd langer dan een cut (anders doe je iets verkeerd). Je kan zo'n 0.8kg tot 1kg spiermassa aanmaken per maand onder optimale omstandigheden (dus inclusief een surplus van caloriën). En als vrouw gaat spier aanmaken nog moeilijker omdat je de helft van het testesteron van een man hebt (gemiddeld genomen).

Als je niet afvalt verband je niet genoeg calorien in verhouding tot hoeveel je inneemt.

maak daar max 0,5 van. tenzij je net begint. overigens is 0,8-1kg massa aanzetten per maand wel een goed target.

Ik heb voor mijzelf nu een schema gemaakt die uitkomt op 2100 kcal en voor mijn vriendin een nieuw schema met 1550 kcal (al twijfel ik over de laatste wel aangezien haar onderhoud als zij niks zou doen al op 1630 kcal zit)

P.s stats in mijn profiel kloppen niet meer, ik weeg momenteel 76 kg @ 17% ongeveer. Weet niet of dat veel scheelt? Welke calculators gebruiken jullie dan?

Deze vind ik wel aardig http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm en deze http://iifym.com/iifym-calculator/

Maar goed, maakt ook niet uit. Als je aankomt ipv afvalt, maakt het niet veel uit wat een calculator zegt. Kennelijk eet je dan te veel of beweeg je te weinig om met die inname af te vallen. Of je wil cutten of niet zul je zelf uiteindelijk moeten beoordelen. Je kan natuurlijk ook denken van eerst het vet er wat af en dan spiermassa aanzetten, dat is uiteindelijk aan jezelf. Ik zou het alleen niet overdrijven en geen sixpacks verwachten o.i.d.

Ja ik snap wel dat wanneer wij niet afvallen dat er dan teveel kcal worden gegeten maar het gekke is dus wel dat er in 4 weken tijd 4 a 5 cm omtrek bij mij buik af is en mijn armen 1 a 1.5 cm in omtrek zijn gegroeid. Vandaar dat ik dus twijfel of ik daadwerkelijk wel vet verlies maar ook spieren op bouw?

Ik ga iig deze week op 2100 Kcal zitten en mijn vriendin op 1530 Kcal en dan kijken wij na een weekje wat er met ons gewicht gebeurd.

Ik snap niet wat het probleem is en waarom je iets zou willen aanpassen....

Mijn 'probleem' is dat ik overal lees dat je niet vet kan verliezen en bovendien nog kan aankomen (aan spieren) tegelijk terwijl de spiegel en mijn afmetingen dit wel suggereren. Ik ben dus benieuwd wat er bij ons 'aan de hand' kan zijn waardoor wij in gewicht niet afvallen. Ik zou het namelijk zonde vinden om zo nog 4 weken of langer door te gaan om er vervolgens rond de zomer achter te komen dat ik niet het gewenste aantal vet bent kwijt geraakt wat ik in gedachte had (ja ik wil ondanks weinig massa eerst mijn buikje weg werken en van daar uit beginnen met een schone lei)

Ik denk niet dat er erg veel 'aan de hand' is met jullie. Ik lees ook voornamelijk dat het doorgaans onmogelijk is spiermassa aan te zetten in de cut, behalve als je heel dik bent. Maar ik kom ook wel eens wat anders tegen. Zie bijvoorbeeld deze link onder 'krachttraining' vierde alinea: http://www.victormooren.nl/vet-verliezen-deel-3-lange-termijn-benadering/

Het lijkt me lastig voor mensen hier te bepalen waar jullie gewichtstoename precies vandaan komt. Ik zou het gewoon van je doelen af laten hangen wat je doet. Helpt dus de ontwikkeling die je nu ziet in de spiegel of de weegschaal je dichter bij je doel of niet? Zo ja, dan zou ik zo doorgaan. Zo niet dan zou ik lager in de calorieën gaan zitten. Je kan wel eeuwig lopen dubben over hoe het precies zit, maar het verandert toch niet wat de vervolgstappen zijn.

Zoals je nu zelf ervaart is het onzin dat je niet tegelijkertijd vet kan verliezen en spiermassa kan aanmaken. Tot een redelijk niveau is dat prima te doen. Als je sneller vet wilt verliezen kan je er wel voor kiezen om iets minder te eten of iets van cardio te doen. Wanneer je trouwens sterker wordt en meer spiermassa krijgt gaat ook vanzelf je basisbehoefte omhoog.

Terug
Naar boven