Fitness Seller

cutten of bulken?

kwakinana

Novice
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
73kg
Vetpercentage
10%
goedendag allemaal,

gewicht: 73kilo
BF: 10%
lengte: 185cm

Ik heb nu ongeveer een maand in de bulk gezeten na 2 maanden op grandioos verkeerde wijze afvallen (1000 kcal p/dag) maar begin mezelf steeds meer af te vragen of dit wel de juiste manier is om mijn doelstelling te bereiken.

In principe ben ik zeer tevreden met mijn lichaam maar het enige is dat de overloop van m'n borstkas(borstspieren) naar m'n buik niet mooi is, het probleem is dat de buikspieren nog te klein zijn(waar overigens hard aan gewerkt word) en dat ze onder een laag(je) vet zitten.

Nou was mijn vraag; moet ik nu cutten, het vet wegtrainen (wat een grandioos lelijk uiterlijk zou geven) en daarna bulken of eerst flink doorgaan met bulken en daarna het vet weg trainen? of een combinatie van?

ik had zelf al wel m'n ideeën maar wilde graag wat info scoren van de al gevorderde "bb-ers"

(voedingsschemais prima in orde daar ligt het zoiezo niet aan)

excuus voor het verkeerd gebruiken van termen. Afwachtend op replies!

Aan je stats te zien, zou ik zeggen bulken, als je echt op 10% staat, waar maak je dan in godsnaam druk over.

Als je gewoon gaat bulken, en regelmatig cardio doet, veranderd je lichaam heus wel in positieve zin, en het is nu geen zomer, dus die Pens ziet toch niemand.

Tegen de tijd dat jij je shirt uit trekt, is het april juni hooguit.
Dan zou je vanaf januari al kunnen cutten.
Wat betekent dat je nu nog zowiezo keihard kan bulken!!

hmmm ben zelf 1,84 weeg 85 en zit zelf op 15% BF dus ik zou zeggen flink bulken als je met deze lengte op 73 zit en 1,85 bent.......

Ja precies, maat van mij is ook zo lang, en als ik dan het gewicht en bij lees, dan weet ik dat bulken nog wel eff de optie is!

maar een cut schema van 1000kcal per dag is onder je BMR dan denk ik dat je toch een hoop spiermassa verloren hebt..

even een voorbeeldje ( berekeningen komen uit een sticky bij de voeding topics)

De formule voor mannen gaat als volgt:

66 + (gewicht_in_kg x 13,7) + (lengte_in_cm x 5) - (leeftijd_in_jaren x 6,8)

Dit is een voorbeeld bij mijzelf:

66 + (83,2 x 13,7) + (183,5 x 5) - (22 x 6,8) = 2333 kcal

ik zou persoonlijk nooit onder mijn BMR gaan eten anders zou je teveel (spier)massa verliezen.
het beste is het verschil maken met de cardio, bijvoorbeeld 500 calorieën proberen te verbranden.

maargoed volgens welk schema eet je nu, misschien voor een advies te krijgen (beter advies, want ik ben ook nog niet zolang bezig) kun je het beste je voedingsschema posten

**edit, had niet goed gelezen dat je je er al van bewust was dat 1000kcal te weinig was**

je moet wel weten wat je wilt, neem aan dat je wilt groeien dus zul je daar is je schema rekening mee moeten houden, dus bulken flink trainen en dan ergens in het voorjaar langzaam beginnen met cutten.

Laatst bewerkt:
Ja idd het is het een of het ander!!

• Topic Starter Topic Starter
maar een cut schema van 1000kcal per dag is onder je BMR dan denk ik dat je toch een hoop spiermassa verloren hebt..

even een voorbeeldje ( berekeningen komen uit een sticky bij de voeding topics)

De formule voor mannen gaat als volgt:

66 + (gewicht_in_kg x 13,7) + (lengte_in_cm x 5) - (leeftijd_in_jaren x 6,8)

Dit is een voorbeeld bij mijzelf:

66 + (83,2 x 13,7) + (183,5 x 5) - (22 x 6,8) = 2333 kcal

ik zou persoonlijk nooit onder mijn BMR gaan eten anders zou je teveel (spier)massa verliezen.
het beste is het verschil maken met de cardio, bijvoorbeeld 500 calorieën proberen te verbranden.

maargoed volgens welk schema eet je nu, misschien voor een advies te krijgen (beter advies, want ik ben ook nog niet zolang bezig) kun je het beste je voedingsschema posten

**edit, had niet goed gelezen dat je je er al van bewust was dat 1000kcal te weinig was**

je moet wel weten wat je wilt, neem aan dat je wilt groeien dus zul je daar is je schema rekening mee moeten houden, dus bulken flink trainen en dan ergens in het voorjaar langzaam beginnen met cutten.
dit is ongeveer mijn voedingsschema, heb er geen tijden bij gezet awnt ide varieren nog wel eens(ik hou altijd ongeveer om de 2 a 2 en een half uur eten, in principe is het gewoon een prima bulk schema. ongeveer 250kcal boven m'n BMR en uit allemaal gezond voedsel;

s'ochtends havermout+melk+whey proti

door de dag heen brood met kipfilet

op een trainingsdag rond 3 uur s'middags rijst+brocoli+kip
|
avond eten wat de pot schaft (word wel rekening gehouden met m'n schema)

na het avond eten alleen nog een pot kwark (3maal per week een handvol cashewnoten)

hierbij 4x per week trainen- en nu 2x per week cardio op advies van *zippe*

ik weet idd dat ik veel spiermassa ben verloren in de 2 maanden dat ik ongeveer rond de 1000kcal per dag at, toendertijd wist ik nog helemaal niks van het het BB-en niet. Niet dat ik dat nu wel doe maar ben al een groot stuk onderweg :P

goed gereedschap hangt onder een afdakje :D bulken gvd!!

Buikspieren die "te klein" zijn .. hoe bedoel je ?

Cutten op 73kg met 10% vet? Dan zit je dadelijk rond de 70kg met 1,85. Vind ik erg weinig massa voor iemand met een lengte van 185.

je lengte, gewicht en BF in rekening houdende: absoluut bulken
probeer je buikspieroefeningen zwaarder te doen met minder herhalingen.
als ik buikspieroefeningen doe (wat tegenwoordig max 1 keer per week is) dan ga ik zwaar en knijp ik mijn buikspieren keihard samen alsware er een drol in mn kont zit die er maar niet uit wil. Tussen de 8-15 herhalingen is veel effectiever dan eindeloze setjes met meer dan 20 herhalingen.
Je eten ziet er ook erg clean uit! maar gooi er gerust een stukje fruit bij en vergeet de chocolade of kaas niet als je bulkt :D

• Topic Starter Topic Starter
ok, bedankt voor het advies. Nou snap ik iets niet?? chocola?? kaas??
dat ik gezonde vetten binnen moet krijgen begrijp ik maar zitten die in chocola of is dit een grapje ofzo?

ok, bedankt voor het advies. Nou snap ik iets niet?? chocola?? kaas??
dat ik gezonde vetten binnen moet krijgen begrijp ik maar zitten die in chocola of is dit een grapje ofzo?

in de kaas die ik gisteren gegeten heb zat iets van 20 gram eiwitten/100 gram
en 30 % vet :') en zo goed als geen koolhydraten, wat de caloriewaarde redelijk naar beneden drukte.
en in chocolade zitten meestal ook wel wat eiwitten. Tussen de 6-10 gram/100 gram + het is overheerlijk!!!! en het spreekt voor zich dat chocolade het meest tolereerbaar is tijdens de bulk dan tijdens de cut!
<-- karma op het weegschaaltje hiernaast voor de chocoladetip?
edit: uit een recente studie bleek onlangs nog dat chocolademelk een betere postworkoutdrank is dan dextrose en andere energiedrankjes.

Wat is dat hier toch met al die 10%'ers die willen cutten. Val eens allemaal dood! :mad:

Laatst bewerkt:
clean bulk :). Is zowieso het beste. Ga maar lekker gainen. Plak er 12kg bij waarvan 2% bf :'). Dan sta je er prachtig bij ( zie stats xD )

ik zou ook eens meer op de vis afdeling kijken, daar vind je een hoop "vette" vis die toch gezond is, dat zijn namelijk onverzadigde vetzuren die je gewoon nodig hebt wil je "gainen" deze vetten zitten ook in noten en plantaardige oliën. zo krijg je toch de benodigde vetten binnen.

een nadeel is wel de prijs, ik eet denk ik zo'n 3a4 pakken zalm van 200gr st per week maal 3 euro pst. tja.... en noten zijn ook niet goedkoop... las ergens dat ongezouten pinda's bij de jumbo niet zo duur waren maargoed dat ter zijde.

ik las ook ergens de verhouding van koolhydraten eiwitten en vetten tijdens de bulk, hoewel dat per lichaam verschilt natuurlijk en per training. dit zijn de % van een voedingsstof in je schema.

deze jongen heeft ongeveer het zelfde gewicht en lengte, misschien niet dezelfde doelstelling, BMR etc etc maar ik denk dat je het bulk schema maar eens moet vergelijken of ideeën opdoen.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/nieuw-bulkschema-222923/

vergeet ook je trainings schema niet, lees de sticky's in de voedings sectie en bereken eens je BMR etc

Terug
Naar boven