AndroidHealthClinic

Cutten op onderhoud. Hulp nodig ten einde raad!

Abbas93

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
69kg
Ik heb de volgende vraag aan jullie!

Ik ben Matthijs Abbas
21 jaar en op dit moment 68kg.
Op dit moment ben ik bezig te cutten op onderhoud op 3000kcal.
Dit ligt al vrij hoog normaal zou ik op 2460 onderhoud uit komen.

Mijn macro's zitten op :
K=45% 340gr
E=30% 226gr
V=25% 84gr

Ik train 4 keer in de week zwaar en doe daarvan 3dagen cardio van 40min waar ik 350-400kcal mee verbrand .
Ook fiets ik naar de sportschool intotaal 25 minuten gemiddeld 110 kcal
Ik loop op mijn werk relatief veel gemiddeld zit ik op 6 km per dag. Mijn fitness pall geeft dat ik ook hier tussen de 100 en 150 kcal meer verbrand.

Nou is mijn volgende probleem dat ik nu spiermassa ga verliezen, de eerste maanden bleef ik mooi stabiel op VVM en ging ik hard in vetpercentage naar beneden.
Wat doe ik nu verkeerd?? Misschien teveel cardio wat ik eerst wat minder deed of kan het ergens anders aan liggen.
Toch lig ik ver boven mijn onderhoud en alsnog verlies ik VVM dit klinkt niet logisch.

Bijgevoegd alle weegmomenten. Hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ben een beetje ten einde raad..

image1 (7).jpg

image1 (5).jpg

image1 (6).jpg

image1-4.jpg

je kan niet op onderhoud cutten. alleen door op welke manier dan ook een caloriedeficit te creeeren kan vje cutten (if natty).

mik gewoon op 0,5-0,7kg loss per week dan zit je altijd goed. zit je hierboven verlaag dan wat cals, zit je eronder doe je het tegenovergestele. je komt er toch niet onderuit dat je wat grammen VVM in gaat leveren..
verder zegt die digitale weegschaal ook niet veel. staar je niet blind op dat bonnetje.

• Topic Starter Topic Starter
je kan niet op onderhoud cutten. alleen door op welke manier dan ook een caloriedeficit te creeeren kan vje cutten (if natty).

mik gewoon op 0,5-0,7kg loss per week dan zit je altijd goed. zit je hierboven verlaag dan wat cals, zit je eronder doe je het tegenovergestele. je komt er toch niet onderuit dat je wat grammen VVM in gaat leveren..
verder zegt die digitale weegschaal ook niet veel. staar je niet blind op dat bonnetje.

Ik heb me steeds op de 2 week gewogen in het begin ging het steeds met een procent naar beneden en dat in 2 week. en later 0.5-0.3 in de 2 week.

Is het dan niet raar dat eigenlijk mijn onderhoud op 2460kcal ligt terwijl ik op de 3000 zit?

Zoals al in het andere topic gezegd, je onderhoud ligt dan niet op 2460. Je onderhoud is het aantal kcal waarbij je gewicht stabiel blijft. Niet wat de computer zegt.

je kan wel allemaal gaan rekenen,maar in praktijk werkt het toch anders.

Waarom ga je in hemelsnaam een nieuw topic openen als in je andere topic hier al uitvoerig op is gereageerd?

Het zijn meer mensen die op elkaar reageren dan mij een beetje op weg helpen

Ja, als je niet meer in het topic kijkt en reageert en niet de discussie die ernaast ook gevoerd wordt, serieus neemt en meeleest om dingen te leren, dan zie je ook niet dat je wel op weg wordt geholpen:

Je onderhoud wat jij denkt dat het is, zal niet zijn wat het daadwerkelijk is.
Om te weten wat jouw onderhoud écht is, moet je even stoppen met cardio. Als jij, zoals jij zegt, daadwerkelijk op onderhoud eet en dat heel nauwkeurig is, dan zal jij na 2-3 weken hetzelfde zijn in gewicht.
Is dat niet zo, dan eet je niet op onderhoud.

Van cardio maak je een kcal tekort, het is niet zo dat je van cardio alleen maar vet verbrand.

Wat je berekent hoeft nog niet juist te zijn. Een gram eiwit levert op papier 4 kcal, maar wie zegt dat je lichaam van die gram ook daadwerkelijk 4 kcal verbruikt (even heel plastisch)?

Teveel aan eiwit wordt glucose, teveel aan glucose wordt vet, maar wie zegt dat 4 kcal van eiwit evenveel doen als 4 kcal van suiker of 4 kcal van een (bijna) halve gram vet.

Van amandelen is bijvoorbeeld bekend dat een groot deel van de kcal niet wordt opgenomen, die belanden ongebruikt in de pot. Dus van de 500 kcal van amandelen op papier zijn er misschien 250 die je daadwerkelijk verbruikt (of als vet opslaat).

Erm... Nee hoor. Ook van amandelen neem je gewoon de hoeveelheid calorieën op die ze bevatten (tenzij je een onderzoek of iets dergelijks kunt aanleveren, dan heb ik niets gezegd).
Het is waar dat het thermisch effect (de moeite die je lichaam moet doen voor de vertering) van eiwitten hoger ligt die van koolhydraten en vetten, maar op zo'n detail hoef je bij het maken van een voedingsschema niet te letten als je het mij vraagt.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_dynamic_action

Je caloriebehoefte kun je berekenen met zowel je totale lichaamsgewicht als je VVM (daar zijn verschillende formules voor ontwikkeld namelijk de Harris-Bendict en de Katch-Mcardle formules).

@TS:
Op onderhoud eten en je tekort creëren met cardio kan prima, al zal je voortgang dan wel wat langzamer zijn.
Bekijk het weekplaatje bij dergelijke afwegingen:
- Elke dag 250 kcal onder onderhoud eten: (7*250) 1750 kcal tekort per week.
- Op onderhoud eten en 4 of 5 keer 300 kcal (~30 minuten) cardio: 1200 tot 1500 kcal tekort per week.

En zoals al iemand vertelde, als je (veel) afvalt zal je caloriebehoefte met je lichaamsgewicht mee dalen (net zoals dat je caloriebehoefte stijgt als je aankomt).

Hierna reageer je gewoon niet meer. Erg onhandig om een topic 2x te openen, alleen maar omdat je niet het advies krijgt dat je hoopt te krijgen.

Terug
Naar boven