Fitness Seller

cutten op onderhoud

Thanks. Mijn voedingsschema werkt niet met VVM trouwens, gewoon met hele lichaamsgewicht, omdat Lyle Mcdonald me dat heeft geadviseerd ook.
Ik train vrij serieus, alleen hoe veel mijn VVM is boeit me niet, die twee hebben geen verband met elkaar als je geen bodybuilder bent/die richting op traint IMO.

Vage formule, VVM x 1 x 24 (waar the F is die x 1 voor? :o )

Ik werk zelf ook niet (meer) met getallen, niet voor lichaamsgewicht en niet voor trainingsgewicht. Gewoon op gevoel. Je merkt wel als je teveel of te weinig eet en idem met training.

Die 1 staat voor calorie..:)

Laatst bewerkt:

Nee, 24 x 1 = een dag!:D

Overigens gaat Lyle bij zijn berekening idd uit van het weegschaal gewicht, maar wel met de kanttekening dat het om personen gaat met een normale lichaamsbouw, dus geen extremiteiten als 30 kg extra vet e.d.

Daarnaast heeft hij een normaal vetpercentage al meegenomen in zijn berekening.
Als we TS als voorbeeld nemen:

Volgens Lyle op basis van weegschaal gewicht: 68 kg = 150 lbs x 14 = 2100 kcal en 150 x 16 = 2400 kcal/dag

Volgens mijn berekening op basis van VVM: 2460 kcal/dag

De berekening van Lyle is eenvoudig en toepasbaar op de 'normale' mens, die van mij als het om personen gaat met een wat gecompliceerdere lichaamstructuur.

Lyle

Laatst bewerkt:
Nee, 24 x 1 = een dag!:D

Overigens gaat Lyle bij zijn berekening idd uit van het weegschaal gewicht, maar wel met de kanttekening dat het om personen gaat met een normale lichaamsbouw, dus geen extremiteiten als 30 kg extra vet e.d.

Daarnaast heeft hij een normaal vetpercentage al meegenomen in zijn berekening.
Als we TS als voorbeeld nemen:

Volgens Lyle: 68 kg = 150 lbs x 14 = 2100 kcal en 150 x 16 = 2400 kcal/dag

Volgens mijn berekening: 2460 kcal/dag

Als het getal 1 niet verandert dan kan je het gewoon weglaten, want VVM x 1 is gewoon VVM :o

Oh ja ik bedoelde ook meer in mijn situatie zelf haha, in mijn voedingsschema ;)

• Topic Starter Topic Starter
k train 4 keer in de week zwaar en doe daarvan 3dagen cardio van 40min waar ik 350-400kcal mee verbrand .
Ook fiets ik naar de sportschool intotaal 25 minuten gemiddeld 110 kcal
Ik loop op mijn werk relatief veel gemiddeld zit ik op 6 km per dag. Mijn fitness pall geeft dat ik ook hier tussen de 100 en 150 kcal meer verbrand.

Waar zou ik dan op komen volgens jullie berekeningen qua onderhoud? en hoe zou het dan komen ook al zit ik op 3000kcal onderhoud dat ik toch nog VVM aan het verliezen ben. Ook al kloppen mijn macro's vooral de eiwitten zitten al aan de hoge kant

Als je iets doet dan moet je dat compleet en goed doen...:p

---------- Toegevoegd om 15:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:45 ----------

Dan zou ik graag je VVM willen weten....:D

Die zit op 60.3 KG:)

---------- Toegevoegd om 15:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:49 ----------

Ik ben op 19-01-2015 begonnen met cutten toen zat ik op 72KG 14.3% vet en VVM van 61.7
De meest recente is van 9-4-2015 toen kwam ik op 68.1 11.4% vet en VVM 60.3

Ook zit ik waarschijnlijk ver boven men onderhoud hoe kan het dan dat ik toch de VVM naar beneden heb gekregen.
Eerst bleef ik constant op men VVM en de laatste maand ging die in een keer met een kilo naar beneden.
Zou dat toch misschien aan de cardio kunnen liggen dat ik teveel doe.

k train 4 keer in de week zwaar en doe daarvan 3dagen cardio van 40min waar ik 350-400kcal mee verbrand .
Ook fiets ik naar de sportschool intotaal 25 minuten gemiddeld 110 kcal
Ik loop op mijn werk relatief veel gemiddeld zit ik op 6 km per dag. Mijn fitness pall geeft dat ik ook hier tussen de 100 en 150 kcal meer verbrand.

Waar zou ik dan op komen volgens jullie berekeningen qua onderhoud? en hoe zou het dan komen ook al zit ik op 3000kcal onderhoud dat ik toch nog VVM aan het verliezen ben. Ook al kloppen mijn macro's vooral de eiwitten zitten al aan de hoge kant

Het lijkt me sterk dat je VVM aan het verliezen ben met 3000 kcal iedere dag en een gewicht van 68 kilo.

Overweeg eens om je eiwitten terug te brengen naar 130 gram en de rest van je kcal uit vet (noten, pinda's) en (complexe) koolhydraten.

Als je met 3000 kcal dan nog afvalt (en je bent lichamelijk gezond) dan vetten en koolhydraten opvoeren met 200 kcal tot het gewenste resultaat.

Een andere optie geef je zelf al aan: cardio is mogelijk de boosdoener, misschien daar eens een tijdje mee stoppen.

Aha.

Je gewicht is afgenomen. Je eet dus onder onderhoud.
Je vet is afgenomen. Je eet dus onder onderhoud.
Je spiermassa is afgenomen. Je eet dus onder onderhoud (volgens mij is de verhouding vet verlies en spiermassa verlies niet heel extreem uit verhouding).

Conclusie, je eet niet ver boven je onderhoud, je eet onder onderhoud.

Aha.

Je gewicht is afgenomen. Je eet dus onder onderhoud.
Je vet is afgenomen. Je eet dus onder onderhoud.
Je spiermassa is afgenomen. Je eet dus onder onderhoud (volgens mij is de verhouding vet verlies en spiermassa verlies niet heel extreem uit verhouding).

Conclusie, je eet niet ver boven je onderhoud, je eet onder onderhoud.

Ik eet niet onder men onderhoud ik eet op men onderhoud ik weeg alles op de gram nakeurig af op de weegschaal. Dus daar ligt het niet aan. Ik probeer een calorietekort te creëeren doormiddel van een cardiosessie, om hiermee alleen maar vet te verbranden.

Ik eet niet onder men onderhoud ik eet op men onderhoud ik weeg alles op de gram nakeurig af op de weegschaal. Dus daar ligt het niet aan. Ik probeer een calorietekort te creëeren doormiddel van een cardiosessie, om hiermee alleen maar vet te verbranden.

Je onderhoud wat jij denkt dat het is, zal niet zijn wat het daadwerkelijk is.
Om te weten wat jouw onderhoud écht is, moet je even stoppen met cardio. Als jij, zoals jij zegt, daadwerkelijk op onderhoud eet en dat heel nauwkeurig is, dan zal jij na 2-3 weken hetzelfde zijn in gewicht.
Is dat niet zo, dan eet je niet op onderhoud.

Van cardio maak je een kcal tekort, het is niet zo dat je van cardio alleen maar vet verbrand.

Wat je berekent hoeft nog niet juist te zijn. Een gram eiwit levert op papier 4 kcal, maar wie zegt dat je lichaam van die gram ook daadwerkelijk 4 kcal verbruikt (even heel plastisch)?

Teveel aan eiwit wordt glucose, teveel aan glucose wordt vet, maar wie zegt dat 4 kcal van eiwit evenveel doen als 4 kcal van suiker of 4 kcal van een (bijna) halve gram vet.

Van amandelen is bijvoorbeeld bekend dat een groot deel van de kcal niet wordt opgenomen, die belanden ongebruikt in de pot. Dus van de 500 kcal van amandelen op papier zijn er misschien 250 die je daadwerkelijk verbruikt (of als vet opslaat).

Van amandelen is bijvoorbeeld bekend dat een groot deel van de kcal niet wordt opgenomen, die belanden ongebruikt in de pot. Dus van de 500 kcal van amandelen op papier zijn er misschien 250 die je daadwerkelijk verbruikt (of als vet opslaat).

Erm... Nee hoor. Ook van amandelen neem je gewoon de hoeveelheid calorieën op die ze bevatten (tenzij je een onderzoek of iets dergelijks kunt aanleveren, dan heb ik niets gezegd).
Het is waar dat het thermisch effect (de moeite die je lichaam moet doen voor de vertering) van eiwitten hoger ligt die van koolhydraten en vetten, maar op zo'n detail hoef je bij het maken van een voedingsschema niet te letten als je het mij vraagt.
The thermic effect of food is the energy required for digestion, absorption, and disposal of ingested nutrients. Its magnitude depends on the composition of the food consumed:

Carbohydrates: 5 to 15% of the energy consumed
Protein: 20 to 35%
Fats: at most 5 to 15 %[5]
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_dynamic_action

Je caloriebehoefte kun je berekenen met zowel je totale lichaamsgewicht als je VVM (daar zijn verschillende formules voor ontwikkeld namelijk de Harris-Bendict en de Katch-Mcardle formules).

@TS:
Op onderhoud eten en je tekort creëren met cardio kan prima, al zal je voortgang dan wel wat langzamer zijn.
Bekijk het weekplaatje bij dergelijke afwegingen:
- Elke dag 250 kcal onder onderhoud eten: (7*250) 1750 kcal tekort per week.
- Op onderhoud eten en 4 of 5 keer 300 kcal (~30 minuten) cardio: 1200 tot 1500 kcal tekort per week.

En zoals al iemand vertelde, als je (veel) afvalt zal je caloriebehoefte met je lichaamsgewicht mee dalen (net zoals dat je caloriebehoefte stijgt als je aankomt).

Erm... Nee hoor. Ook van amandelen neem je gewoon de hoeveelheid calorieën op die ze bevatten (tenzij je een onderzoek of iets dergelijks kunt aanleveren, dan heb ik niets gezegd).

Er maar vanuit gaan dat je niets hebt 'gezegd'? ;)

klikkerdeklik

Wat betreft je laatste stelling: als je een voedingsplan maakt gebaseerd op VVM en die blijft gelijk, activiteit blijft gelijk, dan blijft je energie behoefte ook gelijk. Ik ga niet weer met een link komen, maar als je logisch nadenkt dan moet dat te snappen zijn.

Daarbij is een eerste voedingsplan niets meer of minder dan een richtlijn. Aan de hand hiervan gaat men starten en dit plan wordt aangepast naargelang er resultaat wordt geboekt. Een tweede berekening is niet eens nodig.

Enne...een hardgainer is géén 'undereater' ;)

Laatst bewerkt:
Interessant artikel Eleiko. :)

Natuurlijk wel.

Dus jij gaat een persoon met flink overgewicht een voedingsadvies geven op basis van zijn/haar totale lichaamsgewicht :p

ja.. dat is het hele punt
je verwacht toch niet dat een obese patient van 300kg hetzelfde onderhoud heeft als iemand van 60kg? Je vetcellen hebben kcal nodig om zichzelf te onderhouden. Je ziet ook overigens in elke berekening dat je je gewicht moet invullen omdat deze je energiebehoefte beinvloeden.

je verwacht toch niet dat een obese patient van 300kg hetzelfde onderhoud heeft als iemand van 60kg? Je vetcellen hebben kcal nodig om zichzelf te onderhouden. Je ziet ook overigens in elke berekening dat je je gewicht moet invullen omdat deze je energiebehoefte beinvloeden.

Je mag best gelijk hebben, ik denk m'n punt te hebben gemaakt ;)

Dank je Marina!

Er maar vanuit gaan dat je niets hebt 'gezegd'? ;)

klikkerdeklik

Wat betreft je laatste stelling: als je een voedingsplan maakt gebaseerd op VVM en die blijft gelijk, activiteit blijft gelijk, dan blijft je energie behoefte ook gelijk. Ik ga niet weer met een link komen, maar als je logisch nadenkt dan moet dat te snappen zijn.

Daarbij is een eerste voedingsplan niets meer of minder dan een richtlijn. Aan de hand hiervan gaat men starten en dit plan wordt aangepast naargelang er resultaat wordt geboekt. Een tweede berekening is niet eens nodig.

Enne...een hardgainer is géén 'undereater' ;)

Yup, ik neem het terug :thumb:
Onderzoek uit 2012, alweer 3 jaren oud. Had wel wat meer publiciteit verwacht mocht hier meer over bekend worden.

Desalniettemin heb je gelijk. Een voedingsschema of macro richtlijnen zijn meer een middel om consistentie af te dwingen en bewustwording te vergroten.
Volg een bepaalde richtlijn, bekijk het resultaat en stel bij als dat nodig is.

Voor wat het waard is: ik heb ooit eens gelezen dat een kilo vet ongeveer 5-6kcal/dag aan energie verbruikt.

Terug
Naar boven