Het is jammer dat deze discussie eindeloos gaande blijft. Ik gebruik en windows en linux. Beiden hebben hun voor en nadelen.
De reden waarom je weinig virussen voor linux vindt is niet omdat het zo veel veiliger is, maar puur en alleen omdat de meeste computers op Windows draaien, en als virusschrijver heb je toch meer kans van slagen als je meer potentiele doelen hebt.
Linux was vroeger inderdaad veel veiliger, maar tegenwoordig is een systeem zoals XP met automatische updates en een firewall wel degelijk veel veiliger dan het gemiddelde linux systeem.
Als je een beetje kennis van zaken hebt zou ik zeggen neem de proef op de som. Pak een willekeurige linux versie en XP (2000 is bijna einde support en daarvoor was idd bagger), installeer de laatste updates en probeer er maar eens in te komen vanaf het netwerk. De kans dat je in dat standaard Windows systeem komt is vele malen kleiner dan de kans dat je in dat linux systeem komt.
Beveiliging is niet alleen maar updates bijhouden, maar onder andere ook misconfiguraties, en bij Windows is daar allemaal net wat beter over nagedacht.
Wat heb je aan een systeem wat je tot in den treuren kunt configureren als de kans dat je daarbij een klein foutje maakt dusdanig grote gevolgen kan hebben dat je hele beveiliging in elkaar zakt?
Linux
kan inderdaad heel veilig zijn, maar voor de gemiddelde computergebruiker is dit zeker NIET het geval aangezien die geen zin heeft om iedere dag zoveel tijd te besteden aan het zoeken van updates, het nalezen van sourcecodes voordat je de updates installeerd etc, etc...
Kijk bv naar het bedrijfsleven, die kunnen zich echt niet veroorloven om op een opensource besturingssysteem over te gaan aangezien zij er op moeten kunnen vertrouwen dat updates blijven komen tot een vooraf ingestelde periode en dat deze iig behoorlijk getest zijn voordat ze verspreidt worden.
Voor de gemiddelde computergebruiker --> Windows XP of nieuwer. Download daarnaast lekker een cdtje van Knoppix zodat je ook met linux kunt spelen zonder daarbij problemen te krijgen met je computer
Vista is wat beveiliging betreft weer een stap verder dan XP. hoewel er qua gebruiksvriendelijkheid iets is op ingeboet, denk ik dat het zeker een hele verbetering is, ook al ben ik zelf geen favoriet van al die grafische onzin