MuscleMeat

DBB Vanuit Windows Vista!

Zoals ik al zei, eindeloze discussie. Redhat en Suse gaan inderdaad dezelfde kant uit als Windows, zekerheid van updates, support indien nodig, etc, etc. Maar ook hier betaal je dus voor.
Natuurlijk heeft RH bijvoorbeeld Fedora, en van Suse is ook een gratis systeem, maar deze zijn veel kaler dan de echte versies.

Als je een virus hebt wat bijvoorbeeld specifiek op een exploit in een service gericht is (wat meestal het geval is), dan zullen alle computers die die service draaien met die versie daarvoor vatbaar zijn. Ongeacht of dat knoppix, redhat, suse, slackware, gentoo of wat dan ook is.
Dat de kernel op de meeste systemen niet dezelfde versie is kan wat dat betreft misschien een voordeel zijn, maar van de andere kant kan dat ook weer een nadeel zijn als bepaalde programma's ook verwachten dat je een specifieke kernel gebruikt.
Een simpel voorbeeld hiervan is Truecrypt, een geweldig open-source programma beschikbaar voor Windows en Linux. Echter, voor linux moet je minimaal kernel 2.6.X draaien voordat het werkt. Op zich geen probleem als je weet hoe je een nieuwe kernel installeert, maar voor bv het bedrijfsleven is dit niet interessant.
Tenslotte wil je als administrator echt niet om de paar weken een nieuwe kernel compileren, testen en installeren op alle client en server systemen. Daarbij is het altijd maar afwachten of de huidige software daarmee nog zal werken.

Ik heb trouwens al een paar jaar een laptop draaien met XP, waarop ik nog nooit een virus heb gehad. Een virusscanner gebruik ik ook niet aangezien ik zelf regelmatig met virussen werk en er behoorlijk ziek van wordt als mijn bestanden dan maar weer weggegooid worden.

Hardware ondersteuning is een ander punt om voor Windows te kiezen. Hoewel de meeste standaard hardware inmiddels door de betere Linux distro's wel herkend wordt, kom je met specifieke hardware toch vaak in de problemen.
Dan kun je hier natuurlijk zelf een driver voor gaan schrijven, maar zeg nou zelf, welke gem. pc gebruiker / bedrijf wil daaraan gaan beginnen?

Open-source is leuk, en kan voor de hobbyist zeker nuttig zijn, maar om de gemiddelde pc gebruiker te adviseren om een gratis linux versie te installeren omdat die zoveel beter / veiliger is is absolute onzin.

Maar zoals ik al zei, eindeloze discussie. Ik voer deze discussie al jaren met fanatieke Linux aanhangers, en overtuigen kun je ze toch niet, net als de fanatieke Windows aanhangers. Het lijkt onderhand wel een geloof geworden :rolleyes:

Als je geen moeite wilt nemen om het proberen te begrijpen moet je idd windows blijven gebruiken. Het ms systeem is idd moet gezegt worden gebruiksvriendelijk met een hoop ellende maar goed een aap snapt het nog.
Maar de tijd dat linux alleen voor nerds te begrijpen was....is al verleden tijd.De vele voordelen die je de er voor terug krijgt als je der er ff in hebt verdiept zijn het zeker waard...zo zelfs dat je jezelf afvraagt waarom je ooit in godsnaam die ms zooi op je pc hebt gehad.
m'n opa kan windows installeren, maar vraag hem es om gentoo te installeren :roflol:

en alle andere distros verbleken bij gentoo trouwens ;)

gebruik al vista van toen het nog longhorn tegen, eigenlijk valt het wel tegen omdat er heleboel dingen uitgehaald zijn die je in de eerste versies wel had, ik vind het meer een downgrade tegenover de eerste versies

anywhay, het ziet er veel beter uit dan xp dus ik zal het wel downloaden ergens :p

Het is juist niet jammer dat deze discussie eindeloos gaande is...als niemand mensen op linux attendeert....sorry het is gewoon dom.

Ik had tot 2004 ook nog standaard altijd een windowsbak gereed voor me games...daar is windows nog wel goed voor...zondermeer.
Windows heeft dus alleen maar voordeel als je gamer bent omdat je geen progs zoals Wine en Cedega hoeft te gebruiken (wat prima werkt trouwens..Cedega flawless zelfs en met wine draai ik world of warcraft net goed als ik windows)Maar voor een niet gamer is het onzin dat windows nog voordelen heeft.Ook in het bedrijfsleven is dat onzin....omdat het personeel het anders niet snapt ? tja als je ze dom wilt houden ipv een simpel cursusje te geven en een hoop geld te besparen op licenties.
Als het bedrijfsleven er nooit aan begint bijvoorbeeld een nieuw bedrijf zullen ze zich altijd scheel blijven betalen aan licenties voor van alles & nog wat.
Mensen hebben gewoon de instelling ow eeeh het is gratis ? hmm zal wel niet echt goed kunnen zijn dan.
Wat gewoon te dom voor woorden is ....echt.

a)TCO - total cost of ownership google daar maar op
simpel cursusje :roflol:
b) en windows enkel voor games? what about proprietary software zoals photoshop/macromedia progs/visual studio/... je gaat toch niet afkomen met the gimp/bluefish/mono ? :roflol:

De reden waarom je bijna geen virussen hebt in een linux systeem is niet omdat de er veel minder linux systemen op het netwerk zijn maar simpel weg omdat elk linux system anders is ...als een ik viri schrijf voor een windows bak (bv 2000) dan zal ie op alle 2000 bakken die hij besmet aanslaan....bij linux moet er specifiek voor dat systeem een viri geschreven worden.
In de meeste gevallen dan ik wil & zal niet beweren dat je geen viri kan schrijven die op meerdere linux systemen zal aan slaan.
Ik draai vanaf 2001 linux en heb nog nooit 1 viri op me systeem gehad.
En dan nog maar te zwijgen over bv spyware en alle andere ellende dat een ms systeem met zich mee brengt.

je spreekt jezelf tegen ???
ik heb ook sinds 2001 op m'n xpbak nog geen enkel virus/spyware gehad :)

En ja je hebt gelijk het is idd makkelijker is een linux systeem aan te spreken maar om ook daadwerkelijk je zelf binnen te loodsen als bv root ... weinig kans.+ als je een simpele en gebruiksvriendelijke distributie hebt zoals bv SuSe daar hebben ze er net zo goed over beveiliging nagedacht als in windows.
Dat maakt windows dus niet veliger als een linux systeem.
De beveiligings updates die daar via YasT bv te downloaden zijn... zijn net zo veilig als in bv XP.En alles is ook voor een standaard gebruiker te begrijpen bij zo'n distributie als SuSE bv.

En ook hoef je niet tot in den treuren te configureren ...zoals ik al zei een reactie verder die tijd is voorbij daar zitten tegenwoordig voor iedereen te begrijpen applicaties bij voor bv auto updaten en dergelijke acties.
En wat sourcecodes na kijken ? ook niet nodig.
Enige wat je hoeft te doen is je root pass in te voeren en updaten die hap.
Net zo makkelijk als in je dat in een windows systeem kan doen.
Ook tijdens de install waar je uiteraad als root moet opereren is goed te doen voor iedereen.
En als je daar mee klaar bent kom je in een nette begrijpelijke gui terecht KDE bijvoorbeeld ( je desktop manager ).
Met name de nieuwe generatie computer gebruikers hoefen echt niet zich vast te klampen aan een windows systeem.

Wat Knoppix betreft idd een goede tip ;)
Knoppix - Linux gebruiken zonder installatie

'k gebruik zelf een gentoo dualboot met xp :) voor alle info

jongens ik ga boven op mijn trage pc maar eens linux installeren
weet er iemand welke versie gratis te downloade valt en goed is voor beginners?

een vd laatste distros die ik getest heb is sabayonlinux en vind die zeer goed
gebaseerd op gentoo, zit beryl (aero alternatief), grafische drivers (ati/nvidia), 4-5 desktops, ... zit goed in elkaar

anders ubuntu :)

Zoals ik al zei, eindeloze discussie. Redhat en Suse gaan inderdaad dezelfde kant uit als Windows, zekerheid van updates, support indien nodig, etc, etc. Maar ook hier betaal je dus voor.
Natuurlijk heeft RH bijvoorbeeld Fedora, en van Suse is ook een gratis systeem, maar deze zijn veel kaler dan de echte versies.

Als je een virus hebt wat bijvoorbeeld specifiek op een exploit in een service gericht is (wat meestal het geval is), dan zullen alle computers die die service draaien met die versie daarvoor vatbaar zijn. Ongeacht of dat knoppix, redhat, suse, slackware, gentoo of wat dan ook is.
Dat de kernel op de meeste systemen niet dezelfde versie is kan wat dat betreft misschien een voordeel zijn, maar van de andere kant kan dat ook weer een nadeel zijn als bepaalde programma's ook verwachten dat je een specifieke kernel gebruikt.
Een simpel voorbeeld hiervan is Truecrypt, een geweldig open-source programma beschikbaar voor Windows en Linux. Echter, voor linux moet je minimaal kernel 2.6.X draaien voordat het werkt. Op zich geen probleem als je weet hoe je een nieuwe kernel installeert, maar voor bv het bedrijfsleven is dit niet interessant.
Tenslotte wil je als administrator echt niet om de paar weken een nieuwe kernel compileren, testen en installeren op alle client en server systemen. Daarbij is het altijd maar afwachten of de huidige software daarmee nog zal werken.

Ik heb trouwens al een paar jaar een laptop draaien met XP, waarop ik nog nooit een virus heb gehad. Een virusscanner gebruik ik ook niet aangezien ik zelf regelmatig met virussen werk en er behoorlijk ziek van wordt als mijn bestanden dan maar weer weggegooid worden.

Hardware ondersteuning is een ander punt om voor Windows te kiezen. Hoewel de meeste standaard hardware inmiddels door de betere Linux distro's wel herkend wordt, kom je met specifieke hardware toch vaak in de problemen.
Dan kun je hier natuurlijk zelf een driver voor gaan schrijven, maar zeg nou zelf, welke gem. pc gebruiker / bedrijf wil daaraan gaan beginnen?

Open-source is leuk, en kan voor de hobbyist zeker nuttig zijn, maar om de gemiddelde pc gebruiker te adviseren om een gratis linux versie te installeren omdat die zoveel beter / veiliger is is absolute onzin.

Maar zoals ik al zei, eindeloze discussie. Ik voer deze discussie al jaren met fanatieke Linux aanhangers, en overtuigen kun je ze toch niet, net als de fanatieke Windows aanhangers. Het lijkt onderhand wel een geloof geworden :rolleyes:

Kaal ? alles wat een bedrijf nodig heeft om te kunnen functioneren staat er op.
Qua text verwerking en dergelijke applicaties zoweizo...toch meer nodig ?
Novell Suse Linux 10.1 kost 70 euro per pc voor een bedrijf nogal een verschil met bv Vista en die support die je betalen moet als het nodig is ook niet onbetaalbaar.

Oke min of meer eens met het Kernel verhaal .....kan idd lastig zijn, En nee het is geen geloof voor mij niet iig.En om de gemiddelde pc gebruiker te adviseren om een gratis linux versie te installeren omdat die zoveel beter / veiliger is geen absolute onzin want jij doet net alsof het nog steeds problematisch is om het allemaal werkende te krijgen.. dat is pas echt onzin.

En wat drivers schrijven ? voor een huis & tuin pc ...echt niet nodig.
Het enige stukje hardware waar je misschien tegen aan loopt is je videocard.
Die gewoon werkt maar je 3D misschien niet optimaal is wat je pas merkt als je een gamer bent.
Maar ook daar is al vaak een driver voor linux bijgesloten op je bij geleverde cdrom of anders wel op de site van de producent van de card.
En heb je een Nvidia card dan ben je zowiezo verzekerd van 100% support...werken altijd.

Ik heb 2 pc's draaien 1 met slackware 10.0 & SuSE 10.1 de slackware pc is een ouwe p3 bak ...nooit geen driver hoefen schrijven alles werkt zoals het hoort vanaf het begin dat het der op stond.De SuSE bak is een 64bit systeem met de de nieuwste hardware ook hier het zelfde verhaal...geen gedoe met drivers en alles werkt zoals het moet werken.
Behalve dat ik wine een beetje moest aan passen voor WoW.
Tja als dat alles is.

Laatst bewerkt:
???

klinkt weer ingewikkeld, maar goed is het proberen waard :)

besides, kan je half life 2 op een of andere manier op dit ding draaien? want dat ga ik wel missen lol (met een of ander emulater of hoe noemt dat ook weer)

@Enzyme

wel als het zo makkelijk is moet een noob als ik het wel aan de praat krijgen

ps ik denk dat ik mar voor buntu ga is nederlands

a)TCO - total cost of ownership google daar maar op
simpel cursusje

Kost geen zak als je dat intern doet het personeel hoeft geen admin skills te hebben ze hoefen slechts te weten hoe bv kde werkt.
En die cursus gaat niet veel tijd inbeslag nemen.

b) en windows enkel voor games? what about proprietary software zoals photoshop/macromedia progs/visual studio/... je gaat toch niet afkomen met the gimp/bluefish/mono ?

Macromedia progs draai ik zelf ook op me systeem & visual studio is er al 2 jaar voor linux. En ik (iedereen) kan alles met de gimp wat er ook met een photoshop programma gedaan kan worden.

je spreekt jezelf tegen
ik heb ook sinds 2001 op m'n xpbak nog geen enkel virus/spyware gehad

waar staat dat ? wel goed lezen :)

En dan nog maar te zwijgen over bv spyware en alle andere ellende dat een ms systeem met zich mee brengt. <---- dat staat er

???

klinkt weer ingewikkeld, maar goed is het proberen waard :)

besides, kan je half life 2 op een of andere manier op dit ding draaien? want dat ga ik wel missen lol (met een of ander emulater of hoe noemt dat ook weer)

@Enzyme

wel als het zo makkelijk is moet een noob als ik het wel aan de praat krijgen

ps ik denk dat ik mar voor buntu ga is nederlands

Ook half life 2 wordt op linux gedraait.

linuX-gamers.net - Howtos - Steam, Half-Life, Half-Life 2, Counter-Strike 1.6 and Source with Wine
TransGaming Inc.
Wine HQ

:cool: linux ziet er wel intressant uit, ben nu sabayon aan het downloade omdat ik het dat er toch nog het beste uit vind zien, zit aan 5% gaat goed vooruit, en linux is ideaal voor een tragere pc waar het uren op duurt voordat windows is opgestart

dat van half life 2 zal ik strak eens bestuderen, klinkt goed in ieder geval ik hou iedereen wel op de hoogte hoe het hier lukt :p

Kost geen zak als je dat intern doet het personeel hoeft geen admin skills te hebben ze hoefen slechts te weten hoe bv kde werkt.
En die cursus gaat niet veel tijd inbeslag nemen.

en het personeel dat msci/cisco certified is, gaat plots op linux overschakelen zeker met een minimale opleiding?

Macromedia progs draai ik zelf ook op me systeem & visual studio is er al 2 jaar voor linux. En ik (iedereen) kan alles met de gimp wat er ook met een photoshop programma gedaan kan worden.

visual studio bestaat 2 jaar voor linux??? linkje? daarnaast heb je bij bedrijven die allerhande proggies voor windows gebruiken (boekhouding/administratie/...) die geen ports hebben

Microsoft to Release Visual Studio 2005 for Unix/Linux

:roflol:

waar staat dat ? wel goed lezen :)

De reden waarom je bijna geen virussen hebt in een linux systeem is niet omdat de er veel minder linux systemen op het netwerk zijn maar simpel weg omdat elk linux system anders is ...als een ik viri schrijf voor een windows bak (bv 2000) dan zal ie op alle 2000 bakken die hij besmet aanslaan....bij linux moet er specifiek voor dat systeem een viri geschreven worden.
In de meeste gevallen dan ik wil & zal niet beweren dat je geen viri kan schrijven die op meerdere linux systemen zal aan slaan.

:)

En dan nog maar te zwijgen over bv spyware en alle andere ellende dat een ms systeem met zich mee brengt. <---- dat staat er

:)

:cool: linux ziet er wel intressant uit, ben nu sabayon aan het downloade omdat ik het dat er toch nog het beste uit vind zien, zit aan 5% gaat goed vooruit, en linux is ideaal voor een tragere pc waar het uren op duurt voordat windows is opgestart

dat van half life 2 zal ik strak eens bestuderen, klinkt goed in ieder geval ik hou iedereen wel op de hoogte hoe het hier lukt :p

niet vergeten beryl aan te zetten, erg leuk

en tja het blijft foefelen met wine om maar iets te draaien dat niet crasht
en ook gelieve te melden dat cedega en consoorten NIET gratis zijn
TransGamer Signup

niet vergeten beryl aan te zetten, erg leuk

en ook gelieve te melden dat cedega en consoorten NIET gratis zijn
TransGamer Signup
wat een vreemde namen:D
zit aan 11% nu

hmm het zeg er weer te mooi uit om waar te zijn zeker:p ik ga het in ieder geval proberen, als ik mn favoriete games kan draaien ben ik blij;)

nog een vraag, kan ik op de een of andere manier een netwerk maken met mn windows pc?

yep sabayon detecteerd zonder problemen je thuisnetwerk via samba

Heb nu ook de Gadgets ontdekt! Echt super, je kan bijvoorbeeld zien wat de temperatuur is in jouw stad, aandelen bekijken, nieuws lezen en nog veel meer. Je kan ook gadgets downloaden.

Hier screenshot:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

kun je deze even ergens neerzetten aub? :cool:

Terug
Naar boven