AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Oh leuk topic :D. Kort geleden een leuke instapper aangeschaft, de canon eos 2000d. Al snel een 50mm f/1.8 er bij gehaald, prachtig ding voor een koopje. De kitlens kan de kwaliteit van de 50mm niet evenaren. Nu aan het oefenen om een beetje met lightroom om te gaan en voornamelijk RAW te fotograferen. Moet zeggen dat ik al erg tevreden ben over hoe het gaat! Baal nu wel dat ik weinig in RAW heb geschoten in Noorwegen :p

Zit al te denken om voor een 6d mark ii te gaan met een 24-70mm f/4L. De extra lichtgevoeligheid spreekt mij vooral erg aan, plus de betere kwaliteit en ultra-wide opties voor landschappen. Zou later ook willen beginnen met wat leuke astrofotografie met een samyang 14mm f/2.8 bijvoorbeeld. Hier nog mensen met een paar leuke sterrenfoto's of die zijn overgestapt op FF?

Ik zit niet helemaal in het zelfde schuitje als jij, maar ook ik denk zo nu en dan aan een FF camera. Bedenk eerst waarom je een FF camera zou willen hebben, als het om de extra lichtgevoeligheid gaat zou ik voor een 24-70mm f/2.8 kiezen, of voor de Tamron 35-105mm f/2.8-4 (die komt voor Canon deze maand in de winkels), of desnoods een 24-105mm f4, als dat te duur is zou ik deze body houden en een 17-50mm f/2.8 kopen (ik heb de Sigma variant en ben daar tevreden over) dit komt overeen met een 27-80mm f/4.5. op een FF camera niet zo veel "slechter" dus dan een 24-70mm f/4.

Wil je toch perse een FF body dan zou ik nu niet voor een 6Dii kiezen, als je landschappen en sterren wilt fotograferen en je wilt bij Canon blijven dan is een EOS RP denk ik een betere keuze, op veel punten gelijk aan de 6Dii, maar, lichter, AF-punten te over en praktisch over je hele viewfinder verdeelt, als je geen sport, actie en/of rennende kinder wilt fotograferen is net i.m.o. de beter keuze.
https://www.dpreview.com/articles/3...non-eos-rp-against-the-eos-6d-mark-ii?slide=8

Als je niet perse bij Canon wilt blijven en dan is een Sony A7III echt een goede keuze, maar wel iets duurder.

Dus ik zou het als volgt doen, is de €750 24-70mm f/4 het maximale wat je nu aan een lens wilt uitgeven naast de €1500 voor de 6Dii, dan zou ik een Sigma 17-50mm f/2.8 kopen (nieuwe of 2de hands) en voorlopig daar mee experimenteren en leren. Ben je wel bereidt meer uit te geven, dan de EOS RP of voor een €600 meer de Sony A7III.

Ik zit niet helemaal in het zelfde schuitje als jij, maar ook ik denk zo nu en dan aan een FF camera. Bedenk eerst waarom je een FF camera zou willen hebben, als het om de extra lichtgevoeligheid gaat zou ik voor een 24-70mm f/2.8 kiezen, of voor de Tamron 35-105mm f/2.8-4 (die komt voor Canon deze maand in de winkels), of desnoods een 24-105mm f4, als dat te duur is zou ik deze body houden en een 17-50mm f/2.8 kopen (ik heb de Sigma variant en ben daar tevreden over) dit komt overeen met een 27-80mm f/4.5. op een FF camera niet zo veel "slechter" dus dan een 24-70mm f/4.

Wil je toch perse een FF body dan zou ik nu niet voor een 6Dii kiezen, als je landschappen en sterren wilt fotograferen en je wilt bij Canon blijven dan is een EOS RP denk ik een betere keuze, op veel punten gelijk aan de 6Dii, maar, lichter, AF-punten te over en praktisch over je hele viewfinder verdeelt, als je geen sport, actie en/of rennende kinder wilt fotograferen is net i.m.o. de beter keuze.
https://www.dpreview.com/articles/3...non-eos-rp-against-the-eos-6d-mark-ii?slide=8

Als je niet perse bij Canon wilt blijven en dan is een Sony A7III echt een goede keuze, maar wel iets duurder.

Dus ik zou het als volgt doen, is de €750 24-70mm f/4 het maximale wat je nu aan een lens wilt uitgeven naast de €1500 voor de 6Dii, dan zou ik een Sigma 17-50mm f/2.8 kopen (nieuwe of 2de hands) en voorlopig daar mee experimenteren en leren. Ben je wel bereidt meer uit te geven, dan de EOS RP of voor een €600 meer de Sony A7III.
De goede lenzen worden helaas wel enorm duur als je een wijder diafragma neemt. De mirrorless zit dan ook weer met een een beperkt keuze aan lenzen en hogere kosten. De RF 85mm f/1.8 is bijvoorbeeld al bijna 200 euro duurder dan de gelijke EF mount. Die komt later ook zeker in de collectie voor portretten. Dan heb je nog de betere kwaliteit en ondiepere DOF als een extra bonus. Zo'n lichtsterke 14mm lens lijkt mij ook erg leuk om mee te spelen op een FF. En natuurlijk ook een 50 en 85mm.

Ik zal zelf vooral met primes werken en een 24-70mm f/4L voor het meeste werk tijdens mijn reizen. Betere beeldkwaliteit dan de 24-105 en de extra focal range is ook overbodig. En de macro optie met een magnificatie van 0.7 maakt het voor mij een veel betere all-purpose lens. Ik vind een aparte macrolens te duur voor het weinige gebruik, al vind ik een paar mooie exotische insecten fotograferen wel leuk. Helaas vorig jaar in China mislukt met mijn telefoon, maar in 2020 heb ik mijn tweede poging! En als ik dan toch eens denk dat ik toch vaak de extra zoomrange kon gebruiken dan wordt het de tamron 70-300mm f/4-5.6 di vc usd.

Met huidige aanbiedingen is een eos 6d mark ii + 24-70mm f/4L te vinden voor 1850,- incl. cashback. De cashback aanbieding is tot 31 juli. Bij coolblue zit er nog een extra aanbieding erbovenop, geen idee of die er dan ook nog is. Rennende kinderen komen er overigens ook wel. De 2000d was vooral om te kijken of ik het echt wat vind. De fullframe wordt dan ook een camera voor een hele lange tijd. Dan moet ik ook rekening houden met dat ik in de toekomst zelf ook rennende kinderen heb waar ik veel mee bezig zal zijn om foto's te schieten :p. De 3 fps van m'n huidige toestel valt wel een beetje tegen, heb wel geprobeerd om wat acties te fotograferen. Nou is dat niet het belangrijkste op dit moment, maar toch wel een extra punt in de toekomst.

Wat wel opvalt is dat de spreiding van de AF punten heel erg gecenterd zijn? Geen idee hoe nauwkeurig de afbeelding hieronder is, maar de verdeling ziet er niet zo prettig uit.

31779828387e41bbbd709d1723501bfa.jpg

De goede lenzen worden helaas wel enorm duur als je een wijder diafragma neemt. Klopt, maar met een 17-50mm f2.8 op je huidge camera bereik je zo goed als hetzelfde. De mirrorless zit dan ook weer met een een beperkt keuze aan lenzen en hogere kosten. De RF 85mm f/1.8 is bijvoorbeeld al bijna 200 euro duurder dan de gelijke EF mount. Met een EF adapter kan je alle EF lenzen gewoon gebruiken Die komt later ook zeker in de collectie voor portretten. Dan heb je nog de betere kwaliteit en ondiepere DOF als een extra bonus. Zo'n lichtsterke 14mm lens lijkt mij ook erg leuk om mee te spelen op een FF. En natuurlijk ook een 50 en 85mm.

Ik zal zelf vooral met primes werken en een 24-70mm f/4L voor het meeste werk tijdens mijn reizen. Betere beeldkwaliteit dan de 24-105 en de extra focal range is ook overbodig. En de macro optie met een magnificatie van 0.7 maakt het voor mij een veel betere all-purpose lens. Ik vind een aparte macrolens te duur voor het weinige gebruik, al vind ik een paar mooie exotische insecten fotograferen wel leuk. Helaas vorig jaar in China mislukt met mijn telefoon, maar in 2020 heb ik mijn tweede poging! En als ik dan toch eens denk dat ik toch vaak de extra zoomrange kon gebruiken dan wordt het de tamron 70-300mm f/4-5.6 di vc usd.

Met huidige aanbiedingen is een eos 6d mark ii + 24-70mm f/4L te vinden voor 1850,- incl. cashback. De cashback aanbieding is tot 31 juli. Bij coolblue zit er nog een extra aanbieding erbovenop, geen idee of die er dan ook nog is. Rennende kinderen komen er overigens ook wel. De 2000d was vooral om te kijken of ik het echt wat vind. De fullframe wordt dan ook een camera voor een hele lange tijd. Dan koop je nu een systeem (DSLR met EF-mount) wat zeer waarschijnlijk aan het uitsterven is. Dan moet ik ook rekening houden met dat ik in de toekomst zelf ook rennende kinderen heb waar ik veel mee bezig zal zijn om foto's te schieten :p. De 3 fps van m'n huidige toestel valt wel een beetje tegen, heb wel geprobeerd om wat acties te fotograferen. Nou is dat niet het belangrijkste op dit moment, maar toch wel een extra punt in de toekomst.

Wat wel opvalt is dat de spreiding van de AF punten heel erg gecenterd zijn? Geen idee hoe nauwkeurig de afbeelding hieronder is, maar de verdeling ziet er niet zo prettig uit.
Die spreiding is echt zo slecht, volgens mij heeft hij dezelfde sensor als ik in mijn 77D heb zitten, dat is een Crop sensor em daar vind ik de spreiding ook tegen vallen, maar als je er de tijd voor hebt kan je op live-view overschakelen ook buiten deze spreiding AF gebruiken.

31779828387e41bbbd709d1723501bfa.jpg

Even wat reactie sin het rood bij jouw tekst geplaatst.

Uiteindelijk is €1850 voor een 6Dii, met een 24-70mm f/4 niet heel veel geld, maar persoonlijk zou ik het bij je huidige camera houden en (eerst) inversteren in beter glas, of doorsparen voor een EOS RP met een 24-105 lens of een Sony A7III.

Even wat reactie sin het rood bij jouw tekst geplaatst.

Uiteindelijk is €1850 voor een 6Dii, met een 24-70mm f/4 niet heel veel geld, maar persoonlijk zou ik het bij je huidige camera houden en (eerst) inversteren in beter glas, of doorsparen voor een EOS RP met een 24-105 lens of een Sony A7III.
Of je gaat voor het vorige model Sony een A7II, maar volgens mij kan je daar oververhittingsproblemen mee krijgen,ik weet alleen niet of dat ook bij foto's is, of alleen bij video.
https://www.kamera-express.nl/produ...ii-24-70mm-f-4-0-za-oss-zeiss-ilce7m2zbdi-eu-
EF mount aan het uitsterven? Lijkt me sterk toch, gezien dit universeel het meest gebruikte is onder profs en ook amateurs? De DSLR's zijn toch ook nog de meest populaire op dit moment?

Andere merken niet zo naar gekeken. Videos ben ik in ieder geval niet geïnteresseerd in. Wel zijn de sony lenzen ietswat duurder, al ziet die combinatie er wel aantrekkelijk uit. Gezien m'n vrije tijd gaat de keuze meer naar het sparen in plaats van investeren in ef-s glaswerk. Heb enkel 3 dagen per week stage dit jaar gevolgd met een half jaar lang niets. Gezien ik in deze periode zo veel kan werken leek het mij leuker om wat extra uren te maken en in een full frame te investeren.

Vind de macro optie op de canon en de batterijduur tov mirrorless toch nog iets aantrekkelijker vergeleken met de sony. De RP is dan ook wel een aardig bak geld extra, rekening houdende met de aanbiedingen die er op dit moment zijn.

EF mount aan het uitsterven? Lijkt me sterk toch, gezien dit universeel het meest gebruikte is onder profs en ook amateurs? De DSLR's zijn toch ook nog de meest populaire op dit moment?

Ik geloofde het eerst ook niet, mar na een aantal YT filmpjes er over bekeken te hebben hebben is de kans groot dat Canon prio gaat geven aan de RF mount, de RF lenzen zijn superieur aan de EF lenzen, dus waarom zou er een nieuwe 5D of 1D komen? Het is wel zo dat er ontzettend veel goede EF lenzen van Canon en Third-party’s zijn, en Third-party’s zullen ook nog lang EF lenzen blijven maken. Maar al die lenzen kunnen met een simpele adapter ook op een EOS R/RP.

Wat het investeren in EF-S glaswerk betreft, die sigma 17-50 heb ik tweedehands gekocht voor €200 en nieuw kost hij nog geen €400 dus dat valt nog mee. Ik hoop dat Canon binnenkort met een model boven de EOS R komt waardoor die goedkoper wordt.

Ik geloofde het eerst ook niet, mar na een aantal YT filmpjes er over bekeken te hebben hebben is de kans groot dat Canon prio gaat geven aan de RF mount, de RF lenzen zijn superieur aan de EF lenzen, dus waarom zou er een nieuwe 5D of 1D komen? Het is wel zo dat er ontzettend veel goede EF lenzen van Canon en Third-party’s zijn, en Third-party’s zullen ook nog lang EF lenzen blijven maken. Maar al die lenzen kunnen met een simpele adapter ook op een EOS R/RP.

Wat het investeren in EF-S glaswerk betreft, die sigma 17-50 heb ik tweedehands gekocht voor €200 en nieuw kost hij nog geen €400 dus dat valt nog mee. Ik hoop dat Canon binnenkort met een model boven de EOS R komt waardoor die goedkoper wordt.
Heb je wat linkjes voor die filmpjes? Lijkt me best interessant en goed om te weten. Denk gezien de tijd dat er doorheen zal gaan het nog geen probleem zal zijn om nu in EF te investeren. De RF mount is toch wel een flinke hoeveelheid duurder. Nou snap ik dat wel als ik naar de specificaties kijk, er zit een hoop wat meer glaswerk en diafragmabladen in voor dezelfde f/2.8L lenzen bijvoorbeeld. Maar het (lijkt) mij dat zoiets wel over flink wat tijd zal trekken.

Oh leuk topic :D. Kort geleden een leuke instapper aangeschaft, de canon eos 2000d. Al snel een 50mm f/1.8 er bij gehaald, prachtig ding voor een koopje. De kitlens kan de kwaliteit van de 50mm niet evenaren. Nu aan het oefenen om een beetje met lightroom om te gaan en voornamelijk RAW te fotograferen. Moet zeggen dat ik al erg tevreden ben over hoe het gaat! Baal nu wel dat ik weinig in RAW heb geschoten in Noorwegen :p

Zit al te denken om voor een 6d mark ii te gaan met een 24-70mm f/4L. De extra lichtgevoeligheid spreekt mij vooral erg aan, plus de betere kwaliteit en ultra-wide opties voor landschappen. Zou later ook willen beginnen met wat leuke astrofotografie met een samyang 14mm f/2.8 bijvoorbeeld. Hier nog mensen met een paar leuke sterrenfoto's of die zijn overgestapt op FF?

Nice ga je meer foto's posten?

Laatst bewerkt:
Heb je wat linkjes voor die filmpjes? Lijkt me best interessant en goed om te weten. Denk gezien de tijd dat er doorheen zal gaan het nog geen probleem zal zijn om nu in EF te investeren. De RF mount is toch wel een flinke hoeveelheid duurder. Nou snap ik dat wel als ik naar de specificaties kijk, er zit een hoop wat meer glaswerk en diafragmabladen in voor dezelfde f/2.8L lenzen bijvoorbeeld. Maar het (lijkt) mij dat zoiets wel over flink wat tijd zal trekken.

Links naar video's waar ze die conclusie trekken is lastig, maar als je de betere YT kanalen volgt dan kan je dat tussen de regels door wel lezen. Nikon is door Sony al (zo goed als) gepasseerd wat verkoop statistieken betreft voor APS-C en FF camera's met verwisselbare lezen en Sony verkoopt alleen maar mirror-less. Canon heeft met de RF28-70mm f/2 de snelste zoomlens op de markt (of ooit), AF-systemen van DSLR's zijn op veel punten niet meer opgewassen tegen de AF-systemen van mirror-less camera's. De elektronische zoeker van de nieuwste camera's zijn nu op een punt dat ze in veel geval te prefereren zijn boven een optische zoeker. De lenzen van Sony, hebben programmeerbare knoppen op de lens, de RF lenzen hebben een programmeerbare ring, dit soort optisch zullen er nooit komen met de EF-mount. Ik zie niet in dat voordelen van EF-lenzen zijn buiten dat er heel veel te koop zijn, zowel nieuw als tweedehands en dat ze veelal goedkoper zijn.

Dit gezegd hebbende is de kans groot dat ik dit jaar een Tamron 35-150mm f/2.8-4 EF-lens ga kopen. Het is ook niet zo dat wanneer een nieuwe camera techniek op de markt komt de oude niet meer deugt, een mooie foto die 10 jaar geleden is gemaakt is over 10 jaar nog steeds mooi, alleen de techniek zal wel gevorderd zijn naar een niveau dat het eenvoudiger wordt om mooie foto's te maken.

Hier wat interessante kanalen:
https://www.youtube.com/channel/UCDkJEEIifDzR_2K2p9tnwYQ
https://www.youtube.com/channel/UCZG-C5esGZyVfxO2qXa1Zmw
https://www.youtube.com/channel/UCknMR7NOY6ZKcVbyzOxQPhw
https://www.youtube.com/channel/UCTSgfO_OkfRX8dm4YhCg3fg

Over anderhalve week heb ik een fotoshoot bij een professionele fotograaf, ik zal haar eens vragen hoe zij er tegenaan kijkt.

Geen les van een pro, mijn zoontje gaat bij haar op de foto, zij is wel relaxed en we hebben al bijna 10 shoots bij haar gedaan denk ik dus ik kan wel echt wel even over camera's en bijzaken babbelen.

Nu snap ik hem, dat is verrekend met de cashback.

Nu snap ik hem, dat is verrekend met de cashback.
Maar verrekend met cashback is 2018,-? Want dat dacht ik in eerste instantie ook. Ook als je kijkt naar de body alleen zie je het voor 1499,- zonder de cashback verrekend.

Nice! Ook leuk inderdaad :). Helaas is mijn volgende dierentuin Apenheul, misschien de camera beter thuis laten... Op hoeveel mm zit je in de meeste dierentuinen? Grote dieren houd ik het nog voorlopig bij :D

Apenheul ben ik vorig jaar ook geweest, je kan je camera gerust meenemen, ik had weinig tot geen last.

Deze foto’s heb ik gemaakt met de Canon ef-s 55-250mm f/4-5.6, om de grote dieren er mooi op te zetten (met een mooie wazige achtergrond) heb je een groter diafragma nodig, zeker im een dierentuin met veel storende elementen.

Terug
Naar boven