MuscleMeat

De Islam & Moslims

Status
Niet open voor verdere reacties.
An Education on Political Islam with Bill Warner: The Crusades and Jihad

The Islamic Doctrine of Migration

Ja dan zie ik een kadertje verschijnen met wie hoeveel karma heeft gegeven, en daar staat dan een tekst naast; Maar vaak bestaan die uit meer dan drie zinnen en ik kan dan enkel de eerste twee lezen
Oh hmm dan krijg je langere hatemail dan ik :( wat je bij het meldingen overzicht leest is daar ook niet lang genoeg voor?

• Like
Waarderingen: BB_
De man heeft het ondermeer over de 578 jihad-veldslagen .... ja en? In die periode deed iedere bevolkingsgroep aan veroveringsoorlogen; Dit dan gaan linken met de hedendaagse islam is absurd.
Trouwens, er is een verschil tussen islam en islamisme.

Jammer dat je zo niet-open staat voor het geloof van anderen en je hier disrespectvol over uit.

ik ben een realist geen dromer ,geen volger maar een leider ,mijn gezin is mijn heiligdom en heb geen god nodig dat ben ik zelf al voor mijn kinderen ,amen

Laatst bewerkt:
Hoe staaf je dit beeld met de problemen die in hun cultuur afspelen? En waarom verschilt dat zo met het vrije westen wat ook zulke (soms achterlijke) voorschriften uit z'n religie heeft?

Ik vind erover doordenken nog wel ondergeschikt en niet perse gerelateerd aan gelijk hebben. :P

Ja ze hebben wel altijd en overal oorlog he hoe komt dat toch..

Maar dat is niet wat ik ermee bedoel. Boeddhisme heeft ook z'n oorlogen historisch vastgelegd, maar dat en de politiek is zo erg gescheiden van de spirituele kant dat het eigenlijk niet eens bekend is. Staan ze ook niet voor bekend, hoe komt dat? Alleen maar door oppervlakkige racistische misvattingen? Betere PR afdeling?

Het gaat mij om hoe de filosofie gebracht wordt, boeddhisme doet dat heel beschrijvend en neutraal en presenteert een middenweg om met je innerlijke strijd om te kunnen gaan. Het zijn geen geboden voor een "externe" god. Ik trek sowieso de toon van de 3 abrahamistische religies niet, ik kom er echt niet doorheen gelezen.

Als je heel wijs en lief bent kun je misschien wel een innerlijke jihad vinden maar dan moet je wel echt je best doen door alle haat voor het externe heen te lezen en hoe alles is gepresenteerd als opgelegde wil en waarheid van en ondergeschiktheid aan allah.

Dat ervaar ik ook in de houding van moslims, of ze zijn eerst nog schijnheilig totdat ik een tikkeltje te eigenwijs blijk. Ik vind 99.98% van de mensen al niks, maar zulk karakter... :o

Ik denk dat als je er als verlicht mens mooie dingen in leest dit meer zegt over jou dan over het karakter van islam.

Ik maak wel onderscheid tussen terrorisme en de alledaagse problemen van islam. Maar ik zie oorzaak en gevolg wat betreft religie heel anders waardoor ik het politieke en het 'heeft niets te maken met' of 'onterecht gerelateerd' niet zo zie. Het boekje/de religie is een resultaat/uiting van hoe de mensen zijn, de mensen zijn niet zo omdat het in een boekje staat en ze dat al dan niet verkeerd gelezen hebben.

Van beide kanten is dat te oppervlakkig bekeken imho.
Erover doordenken is zeker ondergeschikt aan gelijk hebben; ik gaf je daarom ook niet in alles gelijk. Ik merk wel dat jouw mening een stuk genuanceerder is dan de mijne en dat jij al veel verder bent met jezelf verdiepen in religies en het lezen van materie. Ik heb mij er eigenlijk tot voor kort nooit echt mee bezig gehouden, ondanks dat ik protestants ben opgevoed en vroeger altijd met mijn ouders naar de kerk mee ging ('mee moest').

Een collega van mij heeft mij er toe doen bewegen mij in de islam te verdiepen. Overigens helemaal niet opdringerig; ikzelf heb hem uit interesse benaderd. Die collega stelt zich overigens juist absoluut niet opdringerig, agressief of wat dan ook op. Hij laat iedereen in zijn waarde en keurt anderen geloven niet af (ook niet het atheïsme of het geen geloof hebben). Hij wil juist graag sparren en discussiëren over diverse topics, waaronder religie, zonder iemand anders zijn mening op te dringen of te pretenderen bij het rechte eind te hebben of de absolute waarheid te prediken. Dit staat zo haaks op wat je soms in de Koran leest.

Ik ben mij nu een beetje aan het verdiepen, wat wil zeggen dat ik wat boeken en artikelen over de islam lees. Dit is niet hetzelfde als de Koran zelf lezen en deze boeken/artikelen zijn dus al een interpretatie van bepaalde personen. Die interpretatie is heel vredelievend en respectvol; vandaar dat ik een goede indruk kreeg, mede door het karakter en de uitleg van die collega. Onlangs heb ik echter wat passages uit de Koran gelezen en ik moet toegeven dat ik daarin goed herken wat jij zegt. Veel verzen zijn zeer gewelddadig en keuren geweld tegen niet-gelovigen of anders geloven goed (of sporen dit zelfs aan). De opgelegde wil en waarheid die jij noemt lees ik hier ook duidelijk terug. Ik moet zeggen dat dat mij zeker teleurstelde en ik vond dit absoluut niet rijmen met een vredelievende religie en het respecteren van zij die anders denken.

Nou laat de Koran zich vrij lastig lezen en veel ruimte voor interpretatie. Ik denk ook dat het daar fout gaat. De (oorspronkelijke) Bijbel bevat ook wel gewelddadige verzen, maar daarin wordt veel duidelijker de context waarin dit zich afspeelt geschetst. Ten tijde van oorlog en onderdrukking wordt geweld in bepaalde situaties toegestaan; dit is in onze hedendaagse maatschappij ook van toepassing, zoals het gebruik van geweld als laatste redmiddel door de politie, krijgsmacht of burgers uit zelfverdediging. Nu zijn er diverse terroristische groeperingen die verzen zodanig interpreteren of uit hun verband rukken en daarmee geweld tegen de westerse, niet-islamitische wereld aansporen en uiten. Daarnaast zien zij wellicht de heerschappij en invloed van de VS als het onderdrukken van de rest van de wereld, waarmee ze hun gewelddadige acties trachten te rechtvaardigen.

Ik heb gisteren tijdens mijn bezoek aan de moskee van de gelegenheid gebruik gemaakt te vragen hoe ik diverse verzen en Soera's moest interpreteren en waarom dit zo gewelddadig was. De uitleg die ik daar kreeg richtte zich ook voornamelijk op het gebruik van geweld in oorlogsituaties en de personen die ik daar sprak wisten dit wel in de juiste context te interpreteren en te vertalen naar de hedendaagse maatschappij. Het kwam niet op mij over als het rechtpraten van gewelddadige verzen of verzen die aansporen tot geweld. Als je de Soera's in hun volledigheid leest, zie je ook vaak staan dat je vergevingsgezind dient te zijn en niet-gelovigen die geen geweld tegen jou gebruiken ook niet met geweld mag bestraffen, maar hen met rust moet laten.

Religies hebben overigens echt niet alleen maar veel moois gebracht, dat ben ik helemaal met je eens. Veel oorlogen zijn als gevolg van interpretaties van verschillende religies uitgevochten en nog steeds gaande. M.i. zouden we elkaars geloof wat meer moeten respecteren en niet alles te letterlijk moeten nemen. De boodschap zou veel meer gericht moeten zijn op de normen en waarden die passen binnen de maatschappij en het tijdperk waarin we leven. Daar hoef je overigens geen gelovigen voor te zijn. Veel mensen zien zichzelf als gelovig en daarmee een beter mensen, zonder dat zij in de praktijk als een 'goed mens' gedragen. Ik weet nog dat in Griekenland ik veel jongeren bij het op hun brommertje voorbij rijden van een kerk snel een kruisje zag slaan en zodra de kerk weer uit beeld was het vredelievende en respectvolle weer achter zich lieten en de hele boodschap weer vergaten.

Tot slot: ik ben zelf geen moslim en wil ook echt niet het moslim-standpunt perse verdedigen, maar ik snap goed dat het voor vredelievende moslims in de hedendaagse maatschappij lastig is en niet prettig het gevoel te moeten hebben door veel mensen scheef aangekeken te worden of zich te moeten verdedigen.

ik ben een realist geen dromer ,geen volger maar een leider ,mijn gezin is mijn heiligdom en heb geen god nodig dat ben ik zelf al voor mijn kinderen ,amen
Dat is prima. Ik heb ook geen God nodig. Als er anderen zijn die dat wel hebben, vind ik dat prima en roepen dat God niet bestaat vind ik dan dezelfde stemmingmakerij als roepen dat de God waarin en wijze waarop jij gelooft de enige juiste en ware is.

Hij laat iedereen in zijn waarde en keurt anderen geloven niet af (ook niet het atheïsme of het geen geloof hebben). Hij wil juist graag sparren en discussiëren over diverse topics, waaronder religie, zonder iemand anders zijn mening op te dringen of te pretenderen bij het rechte eind te hebben of de absolute waarheid te prediken. Dit staat zo haaks op wat je soms in de Koran leest.

Dan is het geen goede moslim. :p

MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR... als je religie in vraag stelt krijg je hevige tegenreactie. Velen hebben een zeer gesloten geest en ondanks het feit dat ze intelligent zijn, verlaat die intelligentie hen als het religiegerelateerd is. Jammer.
Exact dezelfde ervaring. Had echt een leuke vrouw ontmoet. Arabisch. Qua uiterlijk moderner en meer verzorgd dan 90% wat ik zie rondlopen. Had ook echt niets op met Berbers. Durf wel zo ver te gaan dat ze op Berbers neerkeek. Ik dacht bijna, zo gek is dit niet. Totdat ik kritisch begon te worden en er een onvermijdelijke clash kwam tussen mijn Westerse opvattingen en haar opvoeding. Wanneer een groot deel van gematigde moslims zou zeggen nee joh dat is niet zo, kletst uit zijn nek. Ik vind het verder niet erg, het is wat het is. Iedereen is in mindere of meerdere mate een product van zijn of haar opvoeding. Waar ik wel soms moeite mee heb zijn Westerlingen die met oogkleppen op de religie in geloodst worden en dan als bekeerling anderen, meestal Westerlingen, de maat gaan nemen.

Laatst bewerkt:
Dan is het geen goede moslim. :p
En hij is voor Feyenoord. :woot:

Hij is trouwens onlangs getrouwd met een protestantse vrouw en is ook wel eens mee geweest naar een kerkdienst.
Hij werkt vaak 's avonds over en is zeer bescheiden; gaat bovendien volgend jaar deeltijd een masterstudie volgen aan de uni. :D

Geen woorden maar daden. Het is makkelijk om te zeggen dat het allemaal vredelievend geïnterpreteerd moet worden, maar als men meedoet aan een culturele/demografische invasie dan heb ik toch zo m'n vraagtekens bij het morele karakter. Ik blijf benieuwd hoe de vredelievende buurman, collega, of moskeeganger dat kan "rechtpraten" zonder daadwerkelijk dingen zoals de rituele slacht op te geven. En of het ook vredelievend blijft als dat niet meer geaccepteerd wordt maar men zich dan onderdrukt zal voelen met alle gevolgen van dien.

Geen woorden maar daden. Het is makkelijk om te zeggen dat het allemaal vredelievend geïnterpreteerd moet worden, maar als men meedoet aan een culturele/demografische invasie dan heb ik toch zo m'n vraagtekens bij het morele karakter. Ik blijf benieuwd hoe de vredelievende buurman, collega, of moskeeganger dat kan "rechtpraten" zonder daadwerkelijk dingen zoals de rituele slacht op te geven. En of het ook vredelievend blijft als dat niet meer geaccepteerd wordt maar men zich dan onderdrukt zal voelen met alle gevolgen van dien.
Rituele slacht opgeven??? Waarom zou dat nodig zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven