- Waardering
- 46.989
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 117kg
- Vetpercentage
- 12%
Nee, maar zijn vaak wel gebaseerd op zaken die ten onrechte gerelateerd worden aan de islam en doorgaans door mensen gemaakt worden die niet veel van de islam af weten.Nou ja, dat soort associaties komen niet uit de lucht vallen.![]()
Misschien is beter niet helemaal het juiste woord, maar ik kan mij best goed vinden in de houding en visie van de islam en koran ten opzichte van de natuur (flora, fauna), medemens, (natuur)wetenschappen en de gematigde levensstijl die aangemoedigd wordt.
Ik ben blij (en wist ook wel) dat jij in ieder geval je visie en mening goed kan beargumenteren; helaas geldt dat voor veel westerlingen niet (even gegeneraliseerd 'de simpele PVV-stemmer zeg maar').Mijn visie is dat elke keer als ik er ook maar iets over probeer te lezen of luisteren om begrip proberen te vormen dat die mensen er ook iets vredigs en liefdevols in moeten zien, dat ik alleen maar agressieve spirituele oorlogvoering hoor. Het heeft allemaal een ondertoon van geestelijke bezetting en dat vind ik nogal afstotelijk.
Wat me vooral bezorgt is de biologische oorsprong en selectie die ermee verweven is en hoe dat haaks staat op de karakterisering van mensen waarvan bijvoorbeeld het christendom of nog liever boeddhisme hun culturele aard uit. Denk aan instincten die aan de grond van onze verlichtingswaardes en boeren nederzettingen liggen, waar zij evolutionair gezien simpelweg een heel ander pad hebben betreden.
Dat de geest van veel van die mensen dusdanig anders werkt dat wat ze ook zeggen, ze gewoon niet (kunnen) begrijpen wat andere volken onder samenleven willen verstaan. Net als dat het in mijn aard zit om hun cultuur afstotelijk te vinden.
Agressieve spirituele oorlogsvoering kan ik absoluut niet associëren met de islam en je moet je ook realiseren dat een dlle van de Koran is geschreven toen er een oorlog heerste (en dus de situatie zoals deze toen was beschrijft). Veel mensen associëren, zoals ook hierboven uit posts van anderen blijkt, de islam met zaken als terroristische activiteiten, IS, de Taliban / Al Quada etc. Wat deze groeperingen prediken en waar zij uit pretenderen te handelen, wordt door 99,9% van de moslims verafschuwd. Dit heeft niets met de islam te maken en het geloof of de koran wordt ten onrechte gebruikt als argument om geweld te rechtvaardigen. Ik snap dat dit negatieve associaties veroorzaakt bij zij die zich niet in de islam verdiept hebben. Dat was ook de voornaamste reden dat ik het typerende voorbeeld van Joram van Klaveren hier had gepost.
Als na een voetbalwedstrijd een aantal relschoppers met elkaar op de vuist gaan, wil dat ook niet zeggen dat voetbal een gewelddadige sport is of oproept tot geweld.
Als ik zeg dat ik voor het eerst naar een dienst in een moskee ga, worden er direct grapjes gemaakt of dat ik wellicht als terrorist terugkeer. Dat is net zoiets als zeggen wanneer je naar de eerste voetbalwedstrijd van je zoontje gaat dat je dan als hooligan terugkomt.
Allereerst lijk je hier te impliceren dat ik zeg dat er zoiets bestaat als een God of leven na de dood. Ik weet niet wat ik moet geloven en kan het bestaan van een God ontkennen noch bevestigen. Zoiets valt ook niet te bevestigen of ontkennen. Het is daarnaast ook niet zo dat eenieder die gelovig is hiermee denkt een 'beter mens' te zijn en het in de hemel komen is lang niet voor iedereen een beweegreden. Wat mij betreft is iedereen vrij om te geloven wat hij/zij wil en ik denk dat we een hoop onenigheid en ruzies voorkomen als we elkaars (on)geloof respecteren en niet pretenderen de waarheid te weten of het bij het rechte eind te hebben. Daarnaast snap ik je argument omtrent 'verspilde tijd en energie' ook niet, aangezien voor sommige mensen dit goed kan helpen bij het 'vinden van zichzelf' of zich hier goed bij voelen. Als ik mij er goed bij voel te trainen in de gym of een rondje hard te lopen, is dat dan ook verspilde tijd en energie? Jammer dat je zo niet-open staat voor het geloof van anderen en je hier disrespectvol over uit. Nou word ik hier persoonlijk niet door geraakt hoor, aangezien ik een realist, rationalist en niet een (praktiserend) gelovige ben.waarom moet men in een fantasiefiguur geloven om dan zogenaamd een beter mens te worden of later in de hemel te komen ,
accepteer dat er na de dood niets meer is ,een god niet bestaat en word een goed mens zonder te geloven dit bespaart je veel verspilde tijd en energie
In de basis wel, maar de visie t.o.v. diverse aspecten is wel wat verschillend, net als de waarde en weging die diverse aspecten krijgen.In de basis is het zo goed als het zelfde geloof, alleen is Jezus (Isa) volgens de islam niet de zoon van god, maar een profeet en zijn er daarna nog andere profeten de reveu gepasseerd tot aan Mohammed.
M.i. maakt het ook niet zo veel uit welk geloof iemand aanhangt, of helemaal geen geloof. Als we allemaal doen waar wij ons goed bij voelen en hierdoor op het rechte pad blijven en het (niet-)geloof van anderen respecteren en niet veroordelen, zijn we al een heel eind bij een betere wereld. Het gaat er ook niet om welk geloof er als eerste was of wie 'het het meest bij het rechte/juiste eind heeft'. Al die welles-nietes discussies leveren niets anders op dan onenigheid.
Tot slot, kort resumé van mijn bezoek en kennismaking:
Ondanks dat het treinverkeer wat tegen zat, ben ik met de auto alsnog op tijd voor de dienst aangekomen. Het was interessant om mee te maken en ik vond de preek van de imam erg goed. Het ging vnl. over bewustzijn. Na afloop heb ik nog wat gediscussieerd met deze en genen. Bij de (kleine) moskee waar ik kwam, waren m.n. wat hoger opgeleide mensen die de zaken goed konden rationaliseren en in een hedendaags perspectief plaatsen; zo ken ik trouwens mijn collega ook, waarmee ik naar de moskee ben gegaan. Ik ga zeker nog eens mee. Vrede zij met u!