XXL Nutrition

De komst van Turkije bij de Europese Unie

Peiling Peiling Toetreding Turkije tot de Europese Unie

• Totaal stemmers
    82
  • Peiling gesloten .

Stephen Graham

.
Elite Member
15 jaar lid
50.000 berichten 10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
22.094
Europeanen verdeeld over Turkije

MADRID - Evenveel Europeanen zijn voor- als tegen de komst van Turkije bij de Europese Unie, zo blijkt uit een enquête die zondag is gepubliceerd.

m1dzm8eaagmp.jpg

© ANPHet onderzoek, uitgevoerd in vijf EU-landen, toont 47 procent ondervraagden die zeiden voor de komst van Turkije bij de EU te zijn. Eveneens 47 procent was er tegen en 6 procent had geen mening.

Maar als de vraag zou worden voorgelegd in een referendum, staat Turkije er slechter voor. Dan zou 52 procent tegen het lidmaatschap stemmen en slechts 41 procent voor, met 7 procent die geen mening heeft.

Frankrijk

De enquête is gehouden door de Bogazici Universiteit in Istanbul, de Granada Universiteit in Spanje en de Autonome Universiteit van Madrid. Ze ondervroegen vijfduizend inwoners van Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje in augustus en september.

De tegenstand was het grootst in Frankrijk: 64 procent zou tegenstemmen in een referendum. Polen zijn het positiefst: 54 procent zou ja stemmen.

Moslimland

Tegenstanders van Turkse toetreding noemen als grootste bezwaar dat Turkije ''een moslimland is dat niet past in de christelijke wortels van de EU''.

De EU begon in 2005 toetredingsgesprekken met Turkije. De onderhandelingen zijn nu op ongeveer tot een derde van het traject gevorderd.
© ANP

Wat vinden jullie? Mogen ze erbij of niet?

Bulgarije en Roemenië waren al 2 stappen te ver. Ik heb niks tegen het land op zich, maar ik hoef ze niet bij de EU.

Toelaten, al is het alleen maar omdat ik weet dat een aantal DBB'ers er ****ing pissig om zou worden.

Turkije heeft meer potentie dan Bulgarije en Roemenie bij elkaar.

Nee.

Laatst bewerkt:
Waar ligt Turkije?

Alleen als er geen geld van de EU naar Turkije gaat, anders boeit het me niet zoveel.

Is er ook een onderzoek naar wat de bevolking in Turkije zelf wil?
Dat de merendeel van de Europese bevolking Turkije er niet bij wil is duidelijk, laat ze eens onderzoeken of de bevolking daar er wel bij wilt.

Is de merendeel daar ook tegen dan hoeft dat land tenminste niet meer als een hondje achter de EU aan te gaan/luisteren.:rolleyes:
Ik bedoel hoe koppig kan je zijn?

Neen, Turkije ligt voornamelijk is Azië en een klein deel maar in Europa, 13% geloof ik maar..
Dan zouden we net zo goed Afrikaanse landen erbij gaan halen.

Waarom?

Als Turkije lidt wordt van de EU ga ik verhuizen naar Ijsland

Terug
Naar boven