XXL Nutrition

Sticky De laatst genomen foto topic

84,4kg
01-01-25 >> 27-07-25 | -34kg

IMG_0700.jpeg

IMG_0701.jpeg

Jij begrijpt mij verkeerd. Jij bent mij geen verklaring schuldig. Voor mijn part cut jij door elke dag grammen speed weg te werken en niet te eten.

Het is, nogmaals, enkel grappig dat iemand die dingen even rigoreus doet alleen de andere kant op en met anabolen, drugs en de hele reutemeteut een ander aanspreekt op gezondheid. Dat is alles.
Voelde me niet aangevallen ofz maar wou wel even checken wat ik moest opvatten en of van mij niet vooral de verkeerde dingen in beeld staan terwijl mijn gezonde dingen worden vergeten😅 mijn mening is dat er evenwicht moet zijn dat je wel verkeerde dingen kan doen indien je dit compenseert met goede dingen.
Ik ben heel open over de dingen die ik doe en praat er makkelijk over dus ja vandaar snap ik de ironie wel maar als iemand die doorgaans gezondheid vooropgesteld is mijn eerste reactie om te checken of ik dat wel genoeg laat zien

Ke
Waarom zou je t4 nodig hebben bij t3?
Mij is geleerd dat als je of of neemt ipv en en dat je moeilijker je eigen schildklier hormonen productie moeilijk weer op gang krijgt maar kan ook bro-science zijn

Voelde me niet aangevallen ofz maar wou wel even checken wat ik moest opvatten en of van mij niet vooral de verkeerde dingen in beeld staan terwijl mijn gezonde dingen worden vergeten😅 mijn mening is dat er evenwicht moet zijn dat je wel verkeerde dingen kan doen indien je dit compenseert met goede dingen.
Ik ben heel open over de dingen die ik doe en praat er makkelijk over dus ja vandaar snap ik de ironie wel maar als iemand die doorgaans gezondheid vooropgesteld is mijn eerste reactie om te checken of ik dat wel genoeg laat zien

Ke
Mij is geleerd dat als je of of neemt ipv en en dat je moeilijker je eigen schildklier hormonen productie moeilijk weer op gang krijgt maar kan ook bro-science zijn
De schildklier is als een schakelaar. Als je T3 of T4 neemt dan gaat je schildklier uit en als je stopt met die middelen dan gata deze weer aan.
Mijn zoon, downsyndroom, heeft 12 jaar lang T3 gebruikt en na het stoppen starte zijn schildklier gewoon weer met werken.

De schildklier is als een schakelaar. Als je T3 of T4 neemt dan gaat je schildklier uit en als je stopt met die middelen dan gata deze weer aan.
Mijn zoon, downsyndroom, heeft 12 jaar lang T3 gebruikt en na het stoppen starte zijn schildklier gewoon weer met werken.
Kijk, goed nieuws. Ik had paar week na gebruik ook alweer mn normale waardes.
Opzich vind nog wel een voordeel om beide te gebruiken omdat ik wakker en warm word van hoge t3 dus niet verstandig om voor slapen te nemen. T4 zorgt er in dat geval voor dat mn stofwisseling ook snachts aan staat als t3 is uitgewerkt. Zou wel te maken hebben met pieken van t3 terwijl t4 stabiel t3 produceert

Kijk, goed nieuws. Ik had paar week na gebruik ook alweer mn normale waardes.
Opzich vind nog wel een voordeel om beide te gebruiken omdat ik wakker en warm word van hoge t3 dus niet verstandig om voor slapen te nemen. T4 zorgt er in dat geval voor dat mn stofwisseling ook snachts aan staat als t3 is uitgewerkt. Zou wel te maken hebben met pieken van t3 terwijl t4 stabiel t3 produceert
T4 nemen heeft weinig nut en je stofwisseling staat niet opeens stil in de nacht als je T3 neemt. Je lichaam doet helemaal niks met die T4 als er genoeg T3 aanwezig is.

T4 kan overigens ook omgezet worden naar reverse-T3.

T4 nemen heeft weinig nut en je stofwisseling staat niet opeens stil in de nacht als je T3 neemt. Je lichaam doet helemaal niks met die T4 als er genoeg T3 aanwezig is.

T4 kan overigens ook omgezet worden naar reverse-T3.
Is dat niet alleen/vooral een dingetje als je t3 teveel pushed en ondertussen hoge stress hebt etc?

100.6 gem

Het word duidelijk dat het een winter vol squats gaat worden als ik enigszins nog beetje normaal voor de dag wil komen. Lijk wel een leg day skipper, 68cm omtrek, maar het is niet fraai visueel.

Graag niet pesten dat ik een leg day skipper ben aub.

IMG_0093.jpeg

Brute armen ook! Draai je veel volume of gewoon aanleg?
Aanleg? Denk ik. Vind zelf me armen klein.
Biceps en triceps max 3 oefeningen bij pull en push dagen waarvan bij biceps sws 1 oefening die focust op de lange kop en ander korte kop, dumbbel hammer curls, barbell curls en 1 bicep oefening bij de kabel voor betere weerstand.
Bij triceps, tricep rope pushdown, upperhand pushdown, skullcrusher. Ik varieer ook vaak bij elke sessie

Is dat niet alleen/vooral een dingetje als je t3 teveel pushed en ondertussen hoge stress hebt etc?

De omzetting van T4 naar rT3 (in plaats van naar T3) wordt verhoogd in situaties waarin het lichaam energie wil besparen of bescherming nodig heeft. Dit kan onder andere voorkomen bij:

* Chronische stress: Hoge cortisolspiegels (stresshormoon) kunnen de aanmaak van rT3 stimuleren.

* Ziekte of ontsteking: Bij acute of chronische ziekten (bijv. laaggradige ontstekingen), trauma, operaties of infecties.

* Vasten of ernstige caloriebeperking: Het lichaam vertraagt de stofwisseling om energie te besparen.

* Bepaalde medicatie: Zoals bètablokkers (propranolol) en steroïden.

* Voedingstekorten: Een tekort aan selenium, zink of jodium kan de omzetting naar T3 verminderen en de aanmaak van rT3 beïnvloeden.

* Lever- en nierproblemen: Deze organen spelen een belangrijke rol in de omzetting en afbraak van schildklierhormonen.

Wat gebeurt er dan met je stofwisseling?
Wanneer T4 wordt omgezet naar rT3 in plaats van naar T3, heeft dit de volgende gevolgen voor je stofwisseling:

* Vertraging van de stofwisseling: rT3 is biologisch inactief. Sterker nog, het kan zich binden aan dezelfde receptoren als het actieve T3, waardoor het de werking van T3 blokkeert. Hierdoor kan T3 zijn werk niet goed doen en wordt de stofwisseling vertraagd.

* Symptomen van hypothyreoïdie (trage schildklier): Ondanks dat je T4-niveaus normaal kunnen zijn, kun je toch symptomen ervaren die lijken op een trage schildklier, zoals:

* Vermoeidheid
* Gewichtstoename of moeite met afvallen
* Koude-intolerantie
* Depressie of stemmingswisselingen
* Concentratieproblemen en geheugenproblemen ("brain fog")
* Trage hartslag
* Obstipatie
* Droge huid en haaruitval

Functie van rT3:

De aanmaak van rT3 wordt gezien als een beschermingsmechanisme van het lichaam. In stressvolle situaties of bij ziekte probeert het lichaam energie te besparen door de stofwisseling te vertragen. Dit voorkomt dat cellen te veel energie verbruiken wanneer de omstandigheden ongunstig zijn.

@vntl aha helemaal duidelijk heb ik gelukkig helemaal geen last van gehad maar zou er rekening mee houden

Terug
Naar boven