Champ
Competitive Powerlifter
- Waardering
- 41
- Lengte
- 1m87
- Massa
- 130kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
!!!!!!!!!!!!!ooh en wie leert mij goed powerlcleans uit te voeren..
Tjok pakt 120kg, ik bedoel tjok.. Dan moet ik het ook kunnen.. Maar mijn techniek is vast nog slechter dan tjok

Wat onverstandig is, is om op te warmen met te veel sets en reps met een te zwaar gewicht dat al erg in de buurt komt van je werk sets.
Het gevaar is dan namelijk dan de opwarm sets op zich al werk sets worden en je dus al te veel energie verspild van te voren.
In de regel vallen mijn warmingup en hoofddoel altijd samen, als ik kijk naar jou opbouw hieronder scheelt dat in mijn ogen niet veel met mijn opbouw.
laten we voor de makkelijkheid een 1rm rekenen van 200kg.
jou voorstel - zoals ik het vaak doe
0 - 20xstang
12x80kg - 10x60kg
8x100kg - 5x90kg
4x120kg - 5x120kg
2x140kg - 5x150kg
1x160kg - 5x170kg
1x180kg - 5x170kg
5x170kg - 5x170kg
5x170kg - 5x170kg
5x170kg - 5x170kg
ik zie wat je bedoelt met minder reps, qua sets is het aardig gelijk, vroeger bouwde ik ook altijd eerst op naar een single en daarna reps maken.. het idee om je ZSC te tunen door eerst zwaar te gaan ben ik het helemaal mee eens!!
Idee 1
Opwarming:
12x40%, 8x50%, 4x60%, 2x70%, 1x80%, 1x85-90% 1RM. Door de laatste 2 singles met 80 en 85-90% 1RM 'tune' je/ potentieer het zenuwstelsel beter, waardoor de lichtere sets van 5 daarna makkelijker aanvoelen en je er dus meer uit 'kunt' halen.
Je kan daarna kiezen voor 2x5 of 3x5, kan ook na de singles kiezen voor een andere compound (bijv. CGBP/Floor Press/Board Press) en daarmee 5jes draaien...Is kwestie van aanvoelen!
Zoals ik hierboven gezegt heb spreekt dit idee me aan. Ondanks dat ik gezegt heb geen singles te willen draaien zal ik het vrijdag toepassen.
Tevens is het weer tijd om mijn schema te veranderen en zal dit deze week ook doen en posten
Idee 2
Volgorde DE, ME, SE.
Algemene opwarming en vervolgens:
- (DE - speedreps), sets van 1-3 REPS in 60-80% 1RM intensity zone.
- (ME), een klein aantal sets van 1-3 REPS in de >=90% 1RM intensity zone.
- (SE), een gemiddeld aantal sets van 1-5 REPS in de 75-90% 1RM intensity zone.
Wat is de letterlijke vertaling van DE, ME of SE
Alles voor alleen Reguliere Bench lijkt me wat veel, maar jij bent Champ.
Je kan aantal sets DE werk doen met de Bench, weet dat je fan bent van speedreps.
Daarna ME werk voor deze lift (2-3x1-3 reps >85% 1RM).
Vervolgens gewicht afleggen naar de SE zone en dan met een andere compound lift (Close grip BP bijv. enz.) een aantal sets van 3-5 zo tussen de 75 - 85% 1RM.
En daarna nog een 'finisher' bijv. een aantal sets 8-12 reps met Flyes.
Idee 1 of 2 is een kwestie van uitproberen.
Wat het DE verhaal betreft, daar heerst nog wel eens een misvatting dat DE werk vergelijkbaar is met wat doorgaans wordt gedefinieerd wordt als plyometrics (Link).
DE is het benadrukken van de startsnelheid en het accelereren tijdens de concentrische fase. De negatieve fase wordt gewoon op de normale manier zoals bij ME gedaan.
Je kan maar tot een bepaald punt accelereren! het is niet zo dat als ik druk ik bewust me snelheid in houd! dat gewicht moet omhoog en hoe sneller hoe beter. vond je die 260.5kg langzaam dan? zie filmpje
Hierdoor 'leer' je optimaal je motorische eenheden/ fast twitch spiervezels die nodig zijn voor de beweging aan te sturen ZONDER dat je voortijdig uitgeput bent en dit ten koste gaat van de techniek doordat de belasting eigenlijk te zwaar is.
Je hoeft hier ook niet perse aparte trainingen aan te wijden vind ik, maar kunt het gewoon als overgangsfase tussen de algemene warming up en het uiteindelijke ME werk laten plaatsvinden.
Kijk maar!![]()

ooh en wie leert mij goed powerlcleans uit te voeren..
Tjok pakt 120kg, ik bedoel Tjok.. dan moet ik het ook kunnen.. maar mijn techniek is vast nog slechter dan Tjok
Probeer eerst 's hangcleans, dit leert je de second pull in de powerclean meester te worden.

Ga ik doen.. vandaag nog! hangcleans deed ik vaker, maar ik heb niet de moves om snel ergens onder te duiken.. misschien dat ik eerst op dansles moet om wat soepeler te worden ofzo..
met MP haal ik de barbell ook omhoog met cleans, maar zak dan zogoed als niet door me knieen.. moet een schakelaar overhalen om me knieen te laten bewegen denk ik![]()
zitten gaten in het beton, vorige week in zo gat gevallen brak bijna me onderbeen..
dus het is net een echt gevecht haha
op de PowerCleans