XXL Nutrition

Deadlift met mixed grip - stang scheef?

Barteh

Dutch Bodybuilder
Waardering
33
Met deadlift pak ik mn zwaarste sets met een mixed grip, omdat de stang anders uit mn handen rolt. Nu heb ik dat als ik begin en de stang ligt bijv. 10cm van mn schenen af, dat als ik dan een paar reps gedaan heb de stang opeens 5cm van de ene van 15cm van de andere scheen afligt. De stang ligt aan het einde altijd dichter bij mn been aan de kant waar ik een overhandse grip gebruik. Ik plaats beide handen even ver van het midden van de stang af.

Is dit een bekend verschijnsel?
Kan dit kwaad?
Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb geen filmpje, maar ik hoop dat mn uitleg duidelijk genoeg is.

Probeer je handen eens om te draaien.
Dus de hand die je normaal bovenom hebt nu naar beneden.
Gaat een beetje tegen je gevoel in maar waarschijnlijk focus je je nu wel beter dat de stang beter terecht komt.

da ****?

• Topic Starter Topic Starter
Probeer je handen eens om te draaien.
Dus de hand die je normaal bovenom hebt nu naar beneden.
Gaat een beetje tegen je gevoel in maar waarschijnlijk focus je je nu wel beter dat de stang beter terecht komt.

Heb ik een tijdje geleden geprobeerd en voelde inderdaad onnatuurlijk. Misschien dat ik dan gewoon naar de andere kant scheef ga, maar ik kan het altijd nog eens proberen ja.

Hier maak ik uit op dat je zoiets niet geregeld tegenkomt? Verder nog advies of iets toe te voegen? Meestal kom jij met vrij zinvolle reacties.

ja ik snap hem niet :p

Hij bedoelt denk ik dat een hand wegzwaait en de andere niet

Bedoel je gewoon dat de stang na een aantal reps niet meer fatsoenlijk voor je ligt? Want in dat geval kun je die toch gewoon even snel tussen je reps door goed rollen? Of begrijp ik het nou ook verkeerd :p

Ik probeerde het eerst in paint uit te tekenen maar het lukte me niet netjes. Zal nog eens een poging wagen, al moet ik waarschuwen dat mn paint skills op het niveau van een kleuter zit.

Meteen maar getekend.

or2g3o.png

Links is voordat ik mn set begin, rechts als ik de barbell neer heb gelegd na mn laatste rep. Ik blijf met mn voeten op dezelfde plek staan.

Enigzins duidelijk nu? :p

Edit: Pietje wat jij dus zegt ja. Ligt min of meer gewoon scheef op 't einde van mn set. Kan ik gewoon ff na elke rep opnieuw de bar goed leggen en grip herpakken? Deadstop doe ik sowieso al. Maar lijkt me dat er niet teveel tijd tussen elke rep moet zitten.

pronated heb je dat niet? probeer dan over te gaan op hook grip want dit lijkt me niet echt chill

Pronated heb ik dit nog nooit opgemerkt mee. Hook grip heb ik geprobeerd, maar volgens mij heb ik hier serieus te kleine handen voor, heb echt van die kleine vrouwenhandjes. :o

Zou het misschien een oplossing kunnen zijn om bijvoorbeeld met één hand de stang iets meer aan de buitenkant te pakken, omdat je je armen niet in gelijke stand hebt bij de mixed grip? Ik herinner me weleens zoiets gezien te hebben in een filmpje.

Oh das vaag man, maar hook grip hoort bijna iedereen te kunnen op een normale halter. Zelfs dames doen dat in gewichtheffen en PL. Dat qua grip variëren zou ik echt niet durven zeggen.

Waarschijnlijk omdat een arm sterker dan de andere is.

Edit: Pietje wat jij dus zegt ja. Ligt min of meer gewoon scheef op 't einde van mn set. Kan ik gewoon ff na elke rep opnieuw de bar goed leggen en grip herpakken? Deadstop doe ik sowieso al. Maar lijkt me dat er niet teveel tijd tussen elke rep moet zitten.
Ik heb dat ook wel eens man, maar ik heb die bar dan ook echt weer binnen een seconde ofzo goed terug gerold. Denk je dan dat het een probleem voor je is om dat ook te doen? Want ik zou anders geen betere oplossing weten ofzo :p Enne... of je dan een deadstop van 1 of 2 seconden neemt, maakt dan ook niet zoveel uit :P

Naarmate je hoger gaat in gewichten zie ik echt geen kans dat je überhaupt scheef kan gaan. Met lichte gewichten kan dat nog wel lukken maar met zwaardere gewichten krijg je je armen niet eens gebogen, laat staan dat je de stang kan droppen terwijl je schouder(s) achter de bar zijn.

De neerwaard-ze krachten zijn dan sterk genoeg om te zorgen dat je niet eens de bar voor je schouder kan krijgen al mocht je het willen ( in de negatieve fase ).

Plus, zolang je de bar omhoog trekt in een rechte lijn, zie ik niet echt dat het kwaad zou kunnen dat je na de rep scheef zit met de stang.

Naarmate je hoger gaat in gewichten zie ik echt geen kans dat je überhaupt scheef kan gaan. Met lichte gewichten kan dat nog wel lukken maar met zwaardere gewichten krijg je je armen niet eens gebogen, laat staan dat je de stang kan droppen terwijl je schouder(s) achter de bar zijn.

De neerwaard-ze krachten zijn dan sterk genoeg om te zorgen dat je niet eens de bar voor je schouder kan krijgen al mocht je het willen ( in de negatieve fase ).

Plus, zolang je de bar omhoog trekt in een rechte lijn, zie ik niet echt dat het kwaad zou kunnen dat je na de rep scheef zit met de stang.

Sinds wanneer wil je je armen buigen dan? Bicep tear incoming..

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je misschien een "aankomende" blessure hebt in je schouder. Ik zie weleens bij het spotten van bp dat bijvoorbeeld de linkerkant dieper gaat/verder naar voren, en vervolgens blijkt dat ze een schouderblessure hebben.

Als tip kan ik je alleen maar zeggen om de stang dichter langs je schenen te trekken.

Oh das vaag man, maar hook grip hoort bijna iedereen te kunnen op een normale halter. Zelfs dames doen dat in gewichtheffen en PL. Dat qua grip variëren zou ik echt niet durven zeggen.

Pff naja misschien als ik suggesties van andere mensen niet voor elkaar krijg dat ik hook grip toch nog eens zou kunnen proberen. Met dit soort dingen wel jammer dat ik thuis train, probeer dus sowieso al extra voorzichtig te zijn met techniek. Het blijft lastig.

Waarschijnlijk omdat een arm sterker dan de andere is.

Is het in het algemeen aangeraden om als de zelfde hand onderhands te pakken of juist om af te wisselen? Ik heb inderdaad wel als ik andersom probeer dat ik minder pak, maar misschien ook omdat ik 't niet gewend ben?

Ik heb dat ook wel eens man, maar ik heb die bar dan ook echt weer binnen een seconde ofzo goed terug gerold. Denk je dan dat het een probleem voor je is om dat ook te doen? Want ik zou anders geen betere oplossing weten ofzo :p Enne... of je dan een deadstop van 1 of 2 seconden neemt, maakt dan ook niet zoveel uit :P

Ik denk dat ik dit sowieso moet gaan doen ja, dankje. Lijkt me goed om even in positie terug te rollen.

Naja als ik na de rep scheef zit met de stang zit ik aan het begin van de volgende rep dus ook scheef? Ik doe voor bodybuildingbegrippen misschien geen zware gewichten, maar wel wat op dit moment voor mij mn max is. Ik weet ook niet op welk punt ik scheef ga.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe. :)

Sinds wanneer wil je je armen buigen dan? Bicep tear incoming..

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je misschien een "aankomende" blessure hebt in je schouder. Ik zie weleens bij het spotten van bp dat bijvoorbeeld de linkerkant dieper gaat/verder naar voren, en vervolgens blijkt dat ze een schouderblessure hebben.

Als tip kan ik je alleen maar zeggen om de stang dichter langs je schenen te trekken.

Je kan bij mij eerder spreken van een "herstellende" blessure aan mn schouder. Heb een paar maanden terug problemen gehad met mn rotator cuff, maar ik heb er nu al met benchen geen last meer van, dus dan kan het bij deadliften toch moeilijk een rol spelen? Spelen je schouders zo een belangrijke rol bij het deadliften dan?

Laatst bewerkt:
Als je begint met de stang 10cm van je schenen af zit je al goed fout. Stang tegen je schenen aanhouden (lange sokken aan doen ;)) en tegen je lichaam aanhouden.

Je kan bij mij eerder spreken van een "herstellende" blessure aan mn schouder. Heb een paar maanden terug problemen gehad met mn rotator cuff, maar ik heb er nu al met benchen geen last meer van, dus dan kan het bij deadliften toch moeilijk een rol spelen? Spelen je schouders zo een belangrijke rol bij het deadliften dan?

Ik had een tijd geleden (november?) het probleem dat ik schuin ging bij de deadlift. Dus niet wat jij hebt, maar dat links de grond eerder raakte dan rechts. De exacte oorzaak weet ik nogsteeds niet maar ik blame het nogsteeds op de schouderblessure waar ik toen ook nog van aan het "herstellen" was.

Ik had een tijd geleden (november?) het probleem dat ik schuin ging bij de deadlift. Dus niet wat jij hebt, maar dat links de grond eerder raakte dan rechts. De exacte oorzaak weet ik nogsteeds niet maar ik blame het nogsteeds op de schouderblessure waar ik toen ook nog van aan het "herstellen" was.

Komt ook omdat je hand zeg maar ''niet helemaal recht op je pols staat'' kan het niet anders verwoorden zeg maar :o als je mixed grip doet en de stang is horizontaal lijkt het of 1 arm verder naar buiten staat.

houd je handen maar eens in mixed grip positie, dan zie je dat bij je overhandse hand t lijkt of je onderarm wat verder naar buiten is, en bij je onderhandse wat verder naar binnen, Dan je onderhandse hand ietsje (1cm) naar buiten verplaatsen. en de stang hangt recht :D

(Hoe de **** leg je dit duidelijk uit :o)

Als je begint met de stang 10cm van je schenen af zit je al goed fout. Stang tegen je schenen aanhouden (lange sokken aan doen ;)) en tegen je lichaam aanhouden.

Ik gebruikte de afstanden als voorbeeld om mn verhaal duidelijk proberen te maken. Ik heb vrij veel gelezen en gekeken over vorm en ik probeer de stang ter hoogte van ongeveer halverwege mn schoen te houden en bij het optillen schuurt ie bijna tegen mn scheen aan als ik niet oppas. Ik denk/hoop dat ik wat dit betreft wel goed zit.

Komt ook omdat je hand zeg maar ''niet helemaal recht op je pols staat'' kan het niet anders verwoorden zeg maar :o als je mixed grip doet en de stang is horizontaal lijkt het of 1 arm verder naar buiten staat.

houd je handen maar eens in mixed grip positie, dan zie je dat bij je overhandse hand t lijkt of je onderarm wat verder naar buiten is, en bij je onderhandse wat verder naar binnen, Dan je onderhandse hand ietsje (1cm) naar buiten verplaatsen. en de stang hangt recht :D

(Hoe de **** leg je dit duidelijk uit :o)

Dus onderhands iets meer naar buiten op de stang zou wel kunnen helpen? Ik snap wel wat je bedoelt want mn onderhandse arm komt soms bijna tegen mn been aan, omdat die dus wat naar binnen staat.

Terug
Naar boven