XXL Nutrition

deadlift/squat knie

nickvc

Cool Novice
Waardering
3
Bij deadlift en squats hebben men knieën de neiging naar binnen te knikken.
Iemand een idee hoe dit komt? Of hoe ik dit kan voorkomen?
Alvast bedankt!

Keer je knie naar buiten genereer wat druk erop en ga dan squatten. Hou je knie wat naar buiten dus tegendrukken niet naar binnen laten komen. Zoek ook eens op howto squat op google van mark bell bijvoorbeeld met ed cone

(Een combinatie van) verkeerde techniek en/of de structuur van je heup/knie gewrichten en/of een postuur-/flexibiliteitsprobleem.

Veel specifieker of behulpzamer dan dat kunnen we niet echt zijn zonder het te zien. Als je jezelf zou kunnen filmen terwijl het gebeurt weten we veel meer.

Ik heb dit probleem ook, ik doe sinds een tijdje een elastische band (power band) om mijn benen (net iets boven mijn knieen) heen als ik ga squatten. Begin met een licht weerstandsniveau qua band.
banded-squat-glute-activation.jpg

Laatst bewerkt:
zwakke gluteus medius

had dit in het begin ook. wat k ben gaan doen is mijn voeten zo'n 30-45 graden naar buiten plaatsen. op deze manier bewegen mn knieën netjes naar buiten (in 1 lijn met de richting van mn tenen). voorheen hield ik mijn tenen kaasrecht naar voren, ging voor geen meter.

had dit in het begin ook. wat k ben gaan doen is mijn voeten zo'n 30-45 graden naar buiten plaatsen. op deze manier bewegen mn knieën netjes naar buiten (in 1 lijn met de richting van mn tenen). voorheen hield ik mijn tenen kaasrecht naar voren, ging voor geen meter.
Je tenen 45° naar buiten vind ik persoonlijk al wat veel als je voeten op (ongeveer) schouderbreedte staan. Mijn tenen staan maar lichtjes naar buiten maar druk wel mijn knieën wat naar buiten (niet te veel, ik zorg wel dat ze ongeveer in 1 lijn staan met mijn voeten). Ook is het een beetje 'op gevoel' denk ik, de ene staat liever wat meer naar buiten met zijn voeten als de andere etc maar vind 45° ik nogal veel :D

Je tenen naar buiten laten wijzen kan inderdaad de oplossing zijn, maar 45 graden lijkt mij wel wat veel van het goede. Niet dat je een geo-driehoek er bij moet leggen, maar 30 graden lijkt mij meer op zijn plaats.

zoals k al zei 30-45 graden, heb er idd de geo niet naast liggen nee :P

45 is wat veel nu ik erover nadenk, zit meer tegen de 30 aan, verder op gevoel. voeten op schouderbreedte.

Ga omlaag in een squat zonder gewicht, blijf laag. op het laagste punt, ellebogen aan de binnenkant van je knieën en je knieën naar buiten drukken. hou dit ff vast en herhaal het een paar x in je w-up setjes. dan weet je zeker dat je liezen niet te strak zijn.

Verder is het gewoon ff opletten, pak ff iets lichter om op techniek te letten. focus op het naar buiten drukken van je knieën tot het een gewoonte wordt

Ga omlaag in een squat zonder gewicht, blijf laag. op het laagste punt, ellebogen aan de binnenkant van je knieën en je knieën naar buiten drukken. hou dit ff vast en herhaal het een paar x in je w-up setjes. dan weet je zeker dat je liezen niet te strak zijn.

Verder is het gewoon ff opletten, pak ff iets lichter om op techniek te letten. focus op het naar buiten drukken van je knieën tot het een gewoonte wordt

goeie tip! liezen oprekken doe ik eigenlijk nooit, enkel hammies quads en calves. voor de volgende x :)

Je tenen 45° naar buiten vind ik persoonlijk al wat veel als je voeten op (ongeveer) schouderbreedte staan. Mijn tenen staan maar lichtjes naar buiten maar druk wel mijn knieën wat naar buiten (niet te veel, ik zorg wel dat ze ongeveer in 1 lijn staan met mijn voeten). Ook is het een beetje 'op gevoel' denk ik, de ene staat liever wat meer naar buiten met zijn voeten als de andere etc maar vind 45° ik nogal veel :D

Gewoon doen wat comfortabel is. Sommige mensen hebben van zichzelf al dat hun tenen ver naar buiten wijzen als ze staan. Dan is het logisch dat zij dit met squatten ook doen.

• Topic Starter Topic Starter
Ga ik eens proberen alle tips.
Bedankt voor de snelle reactie's

goeie tip! liezen oprekken doe ik eigenlijk nooit, enkel hammies quads en calves. voor de volgende x :)

vergeet ook je hipflexors niet mee te nemen :)

die hold onderin je goblit squat waarbij je je knieën naar buiten drukt doet het goed voor mijn liezen.

voor de hipflexors:
maak een Lunge, zorg dat je achterste knie de grond niet raakt. (alleen je voeten raken de grond)
Duw nu je heup omlaag en krijg hem zo laag mogelijk bij de grond, en hou je lichaam recht. als je op hip sequence of hipflexors gaat googlen kom je vast tegen wat ik bedoel.

en je couch mobilization: https://www.youtube.com/watch?v=RaXt4JBo08s
ik ben niet zo'n fan van mobility training, crossfit oid. Maar dit soort dingen hebben me goed geholpen om mobiel genoeg te worden om te squatten. paar stretches tijdens mijn w-up setjes squats en na het trainen is voor mij voeldoende, meer dan 4 minuten besteed ik er ook niet aan.

Keb er ook last van vooral als ie boven de 180 kg squats ga. Lastig, maar tog die knietjes naar buiten proberen te houden

Ik heb dit probleem ook, ik doe sinds een tijdje een elastische band (power band) om mijn benen (net iets boven mijn knieen) heen als ik ga squatten. Begin met een licht weerstandsniveau qua band.
banded-squat-glute-activation.jpg

TS geeft aan dat zijn knieën naar binnen knikken, waarom dan een band die ze juist meer naar elkaar toe trekt? (just wondering)

TS geeft aan dat zijn knieën naar binnen knikken, waarom dan een band die ze juist meer naar elkaar toe trekt? (just wondering)

Het is de bedoeling dat je weerstand biedt tegen de band, dus je knieën naar buiten drukt. Zo krijg je meer gluteus medius activiteit rond je heup, wat ervoor zorgt dat je na enige tijd de band niet meer nodig hebt.

Het is de bedoeling dat je weerstand biedt tegen de band, dus je knieën naar buiten drukt. Zo krijg je meer gluteus medius activiteit rond je heup, wat ervoor zorgt dat je na enige tijd de band niet meer nodig hebt.

Ja, maar toch... Dan kan je net zo goed zonder band squatten en simpelweg oefenen op het naar buiten drukken van je knieën... Same result.

Ja, maar toch... Dan kan je net zo goed zonder band squatten en simpelweg oefenen op het naar buiten drukken van je knieën... Same result.

Met band heb je extra activatie van je gluteus medius. Dus extra result... Band geeft ook een betere indicatie van waar/hoe je precies naar buiten moet drukken en welke spiergroepen je moet activeren.

Met band heb je extra activatie van je gluteus medius. Dus extra result... Band geeft ook een betere indicatie van waar/hoe je precies naar buiten moet drukken en welke spiergroepen je moet activeren.

prima om bij de w-up setjes of als extra werk te doen ondersteunend aan je squat (bewustwording). maar als je echt gaat squatten lekker weglaten.

een rechte rug (houding) ga je ook niet krijgen door hyper extensions en facepulls oid. gewoon de hele dag op je houding letten wel. zelfde geld voor squatten, mensen waarbij de knietjes naar binnen tikken die zijn niet bewust genoeg bezig met het naar buiten duwen er van.

Terug
Naar boven