Fitness Seller

Deadlift vervangbaar of onvervangbaar?

Deadlift vervangen is hetzelfde als wandelen door het park, niet wetende welke kant op te gaan.

Deadlift is zeker te vervangen met bijvoorbeeld hyperextensions en er zijn ook zat andere oefeningen die je traps goed aanpakken

De squat is onvervangbaar omdat er geen enkele oefening bestaat die je onderlichaam (met name je hamstring) zo goed belast als de squat.

Deadlift is zeker te vervangen met bijvoorbeeld hyperextensions en er zijn ook zat andere oefeningen die je traps goed aanpakken

De squat is onvervangbaar omdat er geen enkele oefening bestaat die je onderlichaam (met name je hamstring) zo goed belast als de squat.

Met name je hamstring, hoe kom je daarbij?

De spier die het meest belast word is de Quadriceps, Hamstring is in dit verhaal een dynamic stabilizer.
Squatten is zeker niet genoeg voor een evenwichtige balans van de Quads en Hamstring.

Deadlift is een full body exercise. Die kan je wel vervangen. Maar daar zal je meerdere oefeningen voor nodig hebben.

Squat is net zo goed vervangbaar. En squats zijn juist niet erg effectief als hamstring oefening. http://www.strengtheory.com/hamstrings-the-most-overrated-muscle-for-squat-2-0/

Deadlift is een full body exercise. Die kan je wel vervangen. Maar daar zal je meerdere oefeningen voor nodig hebben.

Squat is net zo goed vervangbaar. En squats zijn juist niet erg effectief als hamstring oefening. http://www.strengtheory.com/hamstrings-the-most-overrated-muscle-for-squat-2-0/

Klopt ....

Zelfs de Conventional Deadlift pakt alleen in het onderste gedeelte van de oefening de hamstrings enigszins aan.

Daarom snap ik schemas zoals Stronglifts, Rippetoe, ICF5x5 ook niet.

Daar zou toch minimaal een RDL als assistence in moeten zitten voor het uitbalanceren van de Quad vs. Hamstrings.

Klopt ....

Zelfs de Conventional Deadlift pakt alleen in het onderste gedeelte van de oefening de hamstrings enigszins aan.

Daar zou toch minimaal een RDL als assistence in moeten zitten voor het uitbalanceren van de Quad vs. Hamstrings.

Als beginner hoef je je echt geen zorgen te maken over dit soort zaken. De schema's die je noemt zijn prima.

:roflol:

Als beginner hoef je je echt geen zorgen te maken over dit soort zaken. De schema's die je noemt zijn prima.

Waarom niet?

Waarom het bewust laten achterlopen terwijl je het makkelijk kan opvangen door 2 setjes RDL.
Snap dat eigenlijk ook niet "als beginner geen zorgen over te maken".

Voorkomen is beter dan genezen.

Bewust onbalans creeeren zie ik zelf de logica niet van in terwijl dit makkelijk te verhelpen is.
Je moet hier uiteraard niet in doorslaan maar 2 setjes RDL + 2 setjes Facepulls voor Rear Delts kan een hoop gedoe op langere termijn voorkomen.

Klopt ....

eerder een knie flexie oefening

je bedoelt een leg curl of gHR

Laatst bewerkt:
Waarom niet?

Waarom het bewust laten achterlopen terwijl je het makkelijk kan opvangen door 2 setjes RDL.

Bewust onbalans creeeren zie ik zelf de logica niet van in terwijl dit makkelijk te verhelpen is.
Je moet hier uiteraard niet in doorslaan maar 2 setjes RDL + 2 setjes Facepulls voor Rear Delts kan een hoop gedoe op langere termijn voorkomen.

Omdat het volstrekt irrelevant is voor een beginner, zeker als de focus op kracht ligt. Je kan er ook rustig een hele tijd op los benchen en geen row of face pull doen. Je armen vallen er echt niet ineens vanaf. Het duurt echt heel lang voordat je imbalances gaat krijgen en tegen die tijd zijn de meesten al van programma geswitched.

Wat is dat toch altijd met de term "beginner" net of heel veel dan niet boeit.

Ja joh lekker alleen gaan benchen, krijg je prachtige front delts van! ;)

Hoeveel mensen hoor je wel niet klagen over schouderklachten op korte termijn.
Voortdurende aandacht aan de borst .. En maar pressen en pressen, het gek vinden dat er pijntjes optreden.

Nee joh, als beginner maakt het allemaal niet uit :)

Gewoon 3x per week squatten, 1x deadliften en inbalans krijg je niet.

De reden dat ik mij er in verdiep en soms misschien "te" omdat ik een shit-load van mensen op de sportschool en buiten die in onwetendheid trainen.

Wat is dat toch altijd met de term "beginner" net of heel veel dan niet boeit.

Ja joh lekker alleen gaan benchen, krijg je prachtige front delts van! ;)

Hoeveel mensen hoor je wel niet klagen over schouderklachten op korte termijn.
Voortdurende aandacht aan de borst .. En maar pressen en pressen, het gek vinden dat er pijntjes optreden.

Nee joh, als beginner maakt het allemaal niet uit :)

Blij dat je het ermee eens bent! ;)

Zijn de meningen over verdeeld ....

Over het algemeen word een RDL of een SLD aangeraden, helemaal als je het over FULLBODY hebt.

Volgens mij hebben we het hier al over gehad. RDL is heupflexie, SLDL voornaamlijk erector. Beide gebeuren ook actief bij squats.

Wat ontbreekt in sommige FB schemas is juist knieflexie.

Ik raad je aan niet klakkeloos de mening van anderen over te nemen omdat veel "anderen" precies dat doen, nl. klakkeloos de mening van anderen overnemen.

Volgens mij hebben we het hier al over gehad. RDL is heupflexie, SLDL voornaamlijk erector. Beide gebeuren ook actief bij squats.

Wat ontbreekt in sommige FB schemas is juist knieflexie.

Ik raad je aan niet klakkeloos de mening van anderen over te nemen omdat veel "anderen" precies dat doen, nl. klakkeloos de mening van anderen overnemen.

Heb het idee dat jij erg uitgaat van het perspectief van een split-schema.
Dat is een heel andere referentie kader. Waarmee je elke richting, elke spier, elke flexie apart kan indelen.

Dit is al eerder door mijzelf ter discussie gesteld "in hoeverre is isolatie nodig t.o.v. compounds"

Met een Fullbody schema WIL het gewoon niet allemaal, goed bedoelt maar jij duwt mijn reply nu in een bepaalde richting wat voor mij en vele anderen anders ligt.

Ik wil niet zeggen dat je geen kennis hebt, maar anders zou het wat jij zegt allemaal wel terugkomen in schemas zoals Madcow, Billstar 5x5, Starting Strength, ICF5x5, Stronglifts etc,.
Schemas zijn ook niet volledig compleet op alle fronten, alles word gevuld met compounds met slechts een enkele aanvullende iso.

Mijn fullbody schema is zelfs nog meer dan het bovenstaande en dat is vaak al teveel van het goede.

In alle schemas wat ik op heb genoemd word knieflexe niet apart aangepakt zoals een legcurl of een GHR, lying leg curl.
Het blijft toch bij Deadliften en Squatten, thats it ... Hoe kan dit dan?

Als het echt zo ontzettend belangrijk was had er toch wel een grote noodkreet gestaan bij zulke schemas.

Quote van Billstar, lijkt mij wel betrekking op alle basis compound schemas ( waar ik het dus voortdurend over heb ).
Substituting Exercises:
Don't f**k with this. Every bodybuilder seems to have Attention Deficit Disorder and an overwhelming desire to customize everything. The bottom line is that these are all the most effective exercises and just about anything one does will result in less gains. As a rule those people who want to change it don't know enough to make proper alterations - those who do know enough, don't have much to change. The guy who is responsible for this program is of the best on the planet at bulking lifters and making people stronger. It's kind of like Sesame Street's Elmo offering neurosurgery advice at NYU. Anyway, it's absolutely essential not to screw with the squats, they are the foundation of this program. If you want to sub inclines or push presses for military that's okay. Do not sub machines - don't even think about it, hit yourself with a plate if you must. For arms choose a single biceps and triceps exercise and perform them at the end once per week for 3 sets of whatever - your arms will take a beating from all the pulling and pressing anyway. If you want to chin on Wednesday or do a few sets of pulldowns/ups that's fine (avoid the machines if you can use bodyweight). Core work is always fine. Cardio is fine - interval training is the best for this I'll just throw out. If this is just too much mental strain, take solace in the fact that it's just a few weeks, you'll gain a ton of muscle and strength and then you can spend the next 4 weeks adding the minute detail to refine the gained mass (like most care anyway - I have yet to meet a guy on this board who will trade 20lbs of muscle for a bit of added detail somewhere). In a nutshell, put your trust in some of the better coaches on the planet and enjoy the results.

en over welke oefeningen heeft hij het dan, juist: Squat, Deadlift, BOR, Incline/MP.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je moeten stoppen met sportspecifieke programma's te zien als alles omvattende programma's.

De aangehaalde programma's zijn in eerste instantie gericht op het beter worden van bepaalde onderdelen in een bepaalde krachtsport, niet om heel je lichaam "gebalanceerd" te trainen.

Voor veel bodybuilders is de deadlift onvervangbaar en voor veel bodybuilders is het zeker vervangbaar. Wat is jullie mening er over? Vinden jullie het vervangbaar of onvervangbaar? Graag ook de reden en als je het vervangbaar vindt, wat is de beste oefening/wat zijn de beste oefeningen in plaats van de deadlift?

je kan een de normale deadlift vervangen door een deadlift variant

Waarom niet?

Hamstrings worden alsnog aanzienlijk gestimuleerd door squats en deadlifts. Het zal lange tijd voldoende zijn om progressie te blijven boeken. Het aanpakken van alle spieren en functies die met een basisprogramma minder directe stimulatie genieten kost tijd en moeite die in de beginfase waarschijnlijk eerder je progressie zullen beperken of vertragen dan bevorderen. Zoals 3XL terecht al aankaart is het doel van deze programma's niet om een zo gebalanceerd mogelijk fysiek te creeëren maar om zo snel mogelijk progressie te boeken op het gebied van kracht en spiermassa.

---------- Toegevoegd om 16:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:46 ----------

je kan een de normale deadlift vervangen door een deadlift variant

Dat kan je doen maar het effect zal niet hetzelfde zijn met een andere beweging en lichter gewicht.

De echte vraag is waarom zou je deze willen vervangen? Dat is als vragen of je een 3 sterren restaurant kan vervangen.

Terug
Naar boven