Fitness Seller

Democratie?

Peiling Peiling Zou jij willen leven in een land zonder democratie?

• Totaal stemmers
    58
  • Peiling gesloten .
Nee, ik zou niet willen leven in een land zonder democratische beginselen en nog veel minder in een land dat geen rechtstaat is.

Echter heb ik met dat eerste weinig keus. In Nederland hebben we een schijn democratie. Het parlement is een poppenkast en de regering bestaat uit verkapte autocraten die hun eigen carriere meer gewicht toemeten dan de democratische principes waarop besluiten worden genomen.

Ik zou wel graag verregaande hervormingen willen zien.

* Beperking van de levensduur van het kunnen bekleden van regeringsfunctie naar 8 jaar maximaal. 12 jaar maximaal in het parlement.
* Invoering van het verplicht corrigerend referendum.
* Invoering van een tussentijds referendum om de twee jaar over het goedkeuren van het regeringsbeleid in het geheel (dus zeg maar een dwingende evaluatie en mogelijkheid om tussentijds de regering naar huis te sturen of de wacht aan te zetten).
* Geen benoemde functies meer op lokaal en regionaal niveau.
* Invoer van een politieke zender die debatten life in het geheel uitzendt zodat iedere burger op elk gewenst moment kan zien wat er allemaal gebeurd in de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Hoeft niet goed bekeken te worden....maar het zou er gewoon moeten zijn.
* Afschaffen/verbieden van achterkamer overleg voor niet defensie gerichte overleggen.

sorry, maar wat een compleet onzin argument. Meebeslissen en spreektijd zijn niet een op een te vergelijken.

Wederom is dat complete onzin. Sorry...niet persoonlijk bedoeld, maar je argumenten zijn gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend.

Noem me een goede reden waarom dit voorbeeld niet samengaat? En denk daar eens iets verder overna dan alleen: het kost juist extra geld! De overheidsfinancien zijn flexibeler dan je denkt. Wat dan dus het gevolg is is dat er elders bezuinigd zou kunnen moeten worden.

Bij elke volksstemming moet je de vragen die je voorlegt gewoon heel goed en duidelijk formuleren. Dat is op lokaal en nationaal niveau niet wezenlijk anders.

Dat de vraagstukken op nationaal niveau complexer zouden zijn ben ik voor een deel van de vraagstukken met je eens. Dat de burger ongeschikt is om daar beslissingen over te nemen zal je echter toch echt moeten onderbouwen. Ik krijg de indruk dat je eigenlijk zegt dat het volk te dom is om de politiek te snappen. Maar blijkbaar zijn die domme mensen dan wel geschikt om anderen te kiezen die volgens hen WEL instaat zijn om die abstracte politiek goed te kunnen volgen....als je de problematiek niet begrijpt hoe kan je dan iemand aanwijzen die dat volgens jou wel kan?

Wat jij dus nu in mijn ogen aangeeft is dat de overheid mensen niet duidelijk en goed informeert en de politiek onnodig abstract maakt om hun eigen machtspositie te versterken.
wat is dan precies het nut van mensen een stem geven als je er toch niet vanuit gaat dat ze gaan praten? wederom creeer je dan een schijndemocratie.

misschien eens onderbouwen waarom jouw argument dan kwalitatief zoveel beter is? als ik de gemiddelde discussie op een verjaardag volg dan is het beeld wat ik schets zeer reeel, dit zijn de mensen die bij een directe vorm van democratie mee mogen beslissen.

maar dit was slechts een voorbeeld, veel stemmers willen gewoon zo min mogelijk betalen (niks) en zoveel mogelijk ontvangen (alles) dat gaat niet samen, hoe flexibel de overheidsfinanciën ook zijn, dat weet jij ook.

dat het op lokaal niveau prima kan werken staat vast, daar kan ik moeilijk aan twijfelen, maar zo gauw je de schaal vergroot is het onmogelijk iedereen te raadplegen en te laten stemmen. over die abstractie waar jij over begint,
een gemiddelde burger heeft:
niet de tijd die een gemiddeld politicus uit de tweede kamer heeft om aan politiek te besteden
niet de toegang tot bepaalde documenten die een politicus wel heeft
en zo bestaan er nog enkele punten
dat leidt tot een verschil in kennis tussen de burger en politiek.
ik beweer nergens dat deze burger een goed afgewogen keuze kan maken tussen politieke partijen, het feit dat het goed neerzetten van iemand in de media meer scoort dan een sterke inhoudelijke lijst met verkiezingsdoelen is daar imo een prima voorbeeld van. ook is er genoeg onderzoek dat mijn stelling ondersteunt. het enige wat de burger doet is legitimiteit aan de politiek geven.

Een democratie is fijn voor de burger op korte termijn (vrijheid blijheid, materialisme, eigengewin enz), maar de geschiedenis wijst uit dat het op lange termijn decadent en destructief is voor het volk dat het handhaaft. Een democratie (vooral in de huidige vorm) is te zwak en zal ook onze ondergang worden.

wat is dan precies het nut van mensen een stem geven als je er toch niet vanuit gaat dat ze gaan praten? wederom creeer je dan een schijndemocratie.

Dat is natuurlijk niet waar. Als je in een groep praat dan zeggen de meeste mensen niets. Dat wil niet zeggen dat zij geen mening hebben en geen recht hebben om uiteindelijk hun stem te laten horen of te geven.

Dat heeft niets met schijndemocratie te maken. Democratie is nl niet het overloos discussieren maar het laten nemen van belissingen.

misschien eens onderbouwen waarom jouw argument dan kwalitatief zoveel beter is? als ik de gemiddelde discussie op een verjaardag volg dan is het beeld wat ik schets zeer reeel, dit zijn de mensen die bij een directe vorm van democratie mee mogen beslissen.

Twee dingen die je je dan vooraf moet afvragen.

1). Zijn hun meningen niet valide omdat je het er niet mee eens bent of omdat ze niet weten waarover ze praten?
2). Als het laatste het geval is komt dat dan over het niet gebruiken van de informatie of het niet voorhanden zijn van de juiste informatie?

Als je debatten volgt in de TK dan is het de vraag of die het niveau overstijgen van de gemiddelde verjaardag. Dan nog is het de vraag waarom jij blijkbaar van mening bent dat ze gediskwalificeerd zijn van belissingen nemen maar wel in staat zijn om belsissingen te kunnen nemen over wie het beste beslissingen kan nemen. Dat is natuurlijk compleet onlogisch.

maar dit was slechts een voorbeeld, veel stemmers willen gewoon zo min mogelijk betalen (niks) en zoveel mogelijk ontvangen (alles) dat gaat niet samen, hoe flexibel de overheidsfinanciën ook zijn, dat weet jij ook.

Je voorbeeld was inderdaad niet juist...zeker niet omdat vier van de partijen in ons huidige parlement dit in hun verkiezingsprogramma hebben staan dat doorgemeten is door het CBS en als haalbaar is beoorldeeld.

De overheidfinancien zijn buitengewoon flexibel. Als je minder wil betalen en ergens anders meer wil zien gaat dat inhouden dat andere zaken niet meer kunnen. 200 miljard weggeven aan het berijfsleven bijvoorbeeld. Met dat geld is er een heleboel heel erg goed mogelijk, maar het blijft een kwestie van prioriteiten.

Als 90% van de bevolking de ontwikkelingshulp wil afschaffen zodat er meer blauw op straat kan komen dan zie ik niet in waarom dat een niet valide besluit is.

dat het op lokaal niveau prima kan werken staat vast, daar kan ik moeilijk aan twijfelen, maar zo gauw je de schaal vergroot is het onmogelijk iedereen te raadplegen en te laten stemmen. over die abstractie waar jij over begint,

Als je niet wil stemmen dan hoef je niet te stemmen. Democratie houdt in dat het volk beslist. Nite stemmen is ook een beslissing. Ik snap niet waarom jij democratie gelijk stelt met eenverplichting tot stemmen.

een gemiddelde burger heeft:
niet de tijd die een gemiddeld politicus uit de tweede kamer heeft om aan politiek te besteden
niet de toegang tot bepaalde documenten die een politicus wel heeft
en zo bestaan er nog enkele punten

En dat laatste is fout in mijn ogen...goed fout.De burgers hoefen niet alles te krijgen, maar wel een mogelijkheid hebben om alles in te zien.

En dat eerste is geen garantie dat de politici ook de juiste beslissingen nemen.

De dossier kennis is leuk een aardig, maar leidt niet altijd tot logische belissingen. Sterker nog...ik denk dat de meeste politici daar niet zitten om te doen waarvoor zij betaald krijgen (het vertegenwoordigen van de NL bevolking) maar voor hun eigen carriere.

dat leidt tot een verschil in kennis tussen de burger en politiek.
ik beweer nergens dat deze burger een goed afgewogen keuze kan maken tussen politieke partijen, het feit dat het goed neerzetten van iemand in de media meer scoort dan een sterke inhoudelijke lijst met verkiezingsdoelen is daar imo een prima voorbeeld van. ook is er genoeg onderzoek dat mijn stelling ondersteunt. het enige wat de burger doet is legitimiteit aan de politiek geven.

Dat is de situatie nu. Een zeer zorgwekkende situatie aangezien de burgers nergens de mogelijkheid hebben om in te grijpen.

Een democratie is fijn voor de burger op korte termijn (vrijheid blijheid, materialisme, eigengewin enz), maar de geschiedenis wijst uit dat het op lange termijn decadent en destructief is voor het volk dat het handhaaft. Een democratie (vooral in de huidige vorm) is te zwak en zal ook onze ondergang worden.

'Interessante' stelling maar waar baseer je dit precies op en welke staatsvorm verkies jij dan boven een democratie?

Dat is natuurlijk niet waar. Als je in een groep praat dan zeggen de meeste mensen niets. Dat wil niet zeggen dat zij geen mening hebben en geen recht hebben om uiteindelijk hun stem te laten horen of te geven.

Dat heeft niets met schijndemocratie te maken. Democratie is nl niet het overloos discussieren maar het laten nemen van belissingen.

Twee dingen die je je dan vooraf moet afvragen.

1). Zijn hun meningen niet valide omdat je het er niet mee eens bent of omdat ze niet weten waarover ze praten?
2). Als het laatste het geval is komt dat dan over het niet gebruiken van de informatie of het niet voorhanden zijn van de juiste informatie?

Als je debatten volgt in de TK dan is het de vraag of die het niveau overstijgen van de gemiddelde verjaardag. Dan nog is het de vraag waarom jij blijkbaar van mening bent dat ze gediskwalificeerd zijn van belissingen nemen maar wel in staat zijn om belsissingen te kunnen nemen over wie het beste beslissingen kan nemen. Dat is natuurlijk compleet onlogisch.

Je voorbeeld was inderdaad niet juist...zeker niet omdat vier van de partijen in ons huidige parlement dit in hun verkiezingsprogramma hebben staan dat doorgemeten is door het CBS en als haalbaar is beoorldeeld.

De overheidfinancien zijn buitengewoon flexibel. Als je minder wil betalen en ergens anders meer wil zien gaat dat inhouden dat andere zaken niet meer kunnen. 200 miljard weggeven aan het berijfsleven bijvoorbeeld. Met dat geld is er een heleboel heel erg goed mogelijk, maar het blijft een kwestie van prioriteiten.

Als 90% van de bevolking de ontwikkelingshulp wil afschaffen zodat er meer blauw op straat kan komen dan zie ik niet in waarom dat een niet valide besluit is.

Als je niet wil stemmen dan hoef je niet te stemmen. Democratie houdt in dat het volk beslist. Nite stemmen is ook een beslissing. Ik snap niet waarom jij democratie gelijk stelt met eenverplichting tot stemmen.

En dat laatste is fout in mijn ogen...goed fout.De burgers hoefen niet alles te krijgen, maar wel een mogelijkheid hebben om alles in te zien.

En dat eerste is geen garantie dat de politici ook de juiste beslissingen nemen.

De dossier kennis is leuk een aardig, maar leidt niet altijd tot logische belissingen. Sterker nog...ik denk dat de meeste politici daar niet zitten om te doen waarvoor zij betaald krijgen (het vertegenwoordigen van de NL bevolking) maar voor hun eigen carriere.

Dat is de situatie nu. Een zeer zorgwekkende situatie aangezien de burgers nergens de mogelijkheid hebben om in te grijpen.
maar jij ziet het feit dat een groot deel van de bevolking nu niet praat wel als zwakte van de democratie, explain? democratie is het nemen van beslissingen op basis van verschillende meningen lijkt mij, dat houdt dus in dat de verschillende meningen wel moeten worden gehoord, anders spreek je al niet meer van directe democratie.

ik heb het net uitgelegd, niet betalen en wel profiteren kan niet, dat is wel wat de burger wil, ik geef het hier misschien wat grof weer, maar deze principes zie je wel terug. door het ingewikkelde karakter van de nederlandse politiek en hun politieke desinteresse kunnen individueen veelal geen goede afweging maken wat tot standpunten leidt die gewoon conflicteren. dat maakt hun mening voor mij niet heel erg waardevol, misschien voor jou wel.

die volg ik met enige regelmaat, de mensen in de tweede kamer zullen ook niet alles kunnen omvatten, maar krijgen veelal wel bijstand van mensen die dat wel kunnen en kunnen sowieso meer tijd steken in het overdenken van hun besluiten. dat kan ertoe leiden dat ze besluiten nemen die voor iemand zonder verstand van de materie volslagen irrationeel lijken, dat hoeven ze echter niet te zijn. de vraag waarom ik niet tegen het systeem van stemmen ben zoals het nu is heb ik al uitgelegd, het voorziet het politieke systeem van legitimiteit en is een haalbare vorm van participatie, iets wat jouw ideeën niet zijn.

je draait er nu een beetje omheen en mist ook mijn punt, het punt dat ik maak is dat burgers zelfs als de belastingen met 50% verlaagd zijn nog minder willen betalen en nog meer willen dan kan, dat zit in de aard van het beestje en zolang men de gevolgen van bepaalde besluiten niet kan overzien zullen dit soort besluiten aangenomen worden.

zoals ik al zei, dossierkennis kan leiden tot beslissingen die voor jou irrationeel lijken, maar die op basis van het dossier, onafhankelijk onderzoek etc. volkomen rationeel zijn.

toch raar he, dat een kiezer die volgens jou zo intelligent en aloverziend is zo makkelijk te verleiden is :roflol: jammer genoeg kennen veel kiezers het partijprogramma niet eens van de partij waar ze op stemmen.
en ze kunnen trouwens elke 4 jaar stemmen om hun gemaakte fout te corrigeren.

maar jij ziet het feit dat een groot deel van de bevolking nu niet praat wel als zwakte van de democratie, explain?

Ik zie praten niet als hetzelfde als regeren. Wat ik vind is dat het feit dat burgers geen directere invloed hebben als een zwakte.

democratie is het nemen van beslissingen op basis van verschillende meningen lijkt mij, dat houdt dus in dat de verschillende meningen wel moeten worden gehoord, anders spreek je al niet meer van directe democratie.
En dat is dus een grote denkfout om er dan maar vanuit te gaan dat dat zal inhouden dat iedereen zijn mening wil toelichten of uitdragen.

Directe democratie houdt in dat burgers zelf kunnen stemmen over zelf ingediende voorstellen. Het is geen preetgroep zoals jij het er graag van wil maken.

ik heb het net uitgelegd, niet betalen en wel profiteren kan niet, dat is wel wat de burger wil, ik geef het hier misschien wat grof weer, maar deze principes zie je wel terug.
Behoorlijk grof. En "De burger" is niet een term die je op deze generaliserende wijze kan gebruiken. Simpelweg heb je geen idee van wat elke individuele burger denkt of niet denkt. En er zijn er zat die wel willen betalen maar de verdeling anders willen leggen.

ZOu je niet denken dat de meeste burgers weldegelijk willen betalen maar meer willen zien gebeuren met hun geld? Dus andere prioriteitren zien?

door het ingewikkelde karakter van de nederlandse politiek en hun politieke desinteresse kunnen individueen veelal geen goede afweging maken wat tot standpunten leidt die gewoon conflicteren. dat maakt hun mening voor mij niet heel erg waardevol, misschien voor jou wel.
Dat is een vrij hautaine mening. Mogelijk dat het ingewikkeld is omdat er nauwelijks goede informatie wordt gegeven?

die volg ik met enige regelmaat, de mensen in de tweede kamer zullen ook niet alles kunnen omvatten, maar krijgen veelal wel bijstand van mensen die dat wel kunnen en kunnen sowieso meer tijd steken in het overdenken van hun besluiten. dat kan ertoe leiden dat ze besluiten nemen die voor iemand zonder verstand van de materie volslagen irrationeel lijken, dat hoeven ze echter niet te zijn.
Maar de vraag is of ze gunstig zijn voor de grootste groep, of het netwerk van de politicus. Logisch mogen ze misschien zijn maar de vraag is of het logisch is in de zin van het beter maken van het land.

Simpelweg vind ik de stap om ziekenhuizen te privatiseren een logische stap een logische beslissing volgens een bepaalde denktrant....ik vind het echter een zeer stupide stap waarvan de gevolgen voor de groostte groep mensen die het laagst op de maatschappelijke ladder staan in de toekomst gemerkt gaan worden en zullen resulteren in een tweedeling binnen de gezonheidszorg op basis van inkomen.

Simeplweg gezegd...dat mensen nu niet alle informatie krijgen of beschikbaar hebben stelt ze nu inderdaad minder in staat zaken te overzien of in te schatten...maar dat maakt hun mening, stem en conclusie niet minder relevant. Simpelweg gaat het ook over hun levens en gaat het voornamelijk ook over hun geld.

Elitair "wij weten het beter" denken hangt me een beetje de keel uit.

de vraag waarom ik niet tegen het systeem van stemmen ben zoals het nu is heb ik al uitgelegd, het voorziet het politieke systeem van legitimiteit en is een haalbare vorm van participatie, iets wat jouw ideeën niet zijn.
Als het enige nut is van vergaren van legitimiteit dan bestaat jouw realiteit simpelweg niet maar is dan een illusie. Democratie volgens jouw principes en uitleg is een autocratie die zichzelf democratie noemt.

Zwitserland heeft meer invcloed van burgers. Dus het werkt weldegelijk. Enige jaren terug moesten er neiuwe gevechtstoestellen aangeschaft worden en werden vliegbases opengesteld zodat de bevolking kon gaan kijken zodat ze zich goed konden informeren. Zolang de regenteske mentaliteit die jij hier beargumenteerd de bevolking geen kans geeft en geen mogelijkheden biedt heb je inderdaad gelijk: self fulfulling prophecy.

je draait er nu een beetje omheen en mist ook mijn punt, het punt dat ik maak is dat burgers zelfs als de belastingen met 50% verlaagd zijn nog minder willen betalen en nog meer willen dan kan, dat zit in de aard van het beestje en zolang men de gevolgen van bepaalde besluiten niet kan overzien zullen dit soort besluiten aangenomen worden.

Jij begrijpt het niet: BEWIJS JOUW STELLING.

Want er klopt geen klont van wat je aangeeft, beargumenteerd. Het is allemaal speculatie omtrent 1 specifiek punt waarvan je zelf al zegt dat het een groffe generalisatie is.

Jij maakt de klassieke fout door je iegen denken te projecteren op anderen.

zoals ik al zei, dossierkennis kan leiden tot beslissingen die voor jou irrationeel lijken, maar die op basis van het dossier, onafhankelijk onderzoek etc. volkomen rationeel zijn.
Inderdaad...maar voor wie zijn de beslissingen rationeel? ...en dus zou je je moeten afvragen waarom de burger niet veel en veel beter wordt geinformeerd en waarom alles ad hoc besproken en bedisseld wordt. ;)

toch raar he, dat een kiezer die volgens jou zo intelligent en aloverziend is zo makkelijk te verleiden is :roflol: jammer genoeg kennen veel kiezers het partijprogramma niet eens van de partij waar ze op stemmen.
en ze kunnen trouwens elke 4 jaar stemmen om hun gemaakte fout te corrigeren.
Ik heb nergens gezegd dat de kiezer intelligent is of dat er alleen intelligente beslissingen moeten worden genomen. Een heleboel belissingen die onze intelligente en wel geinformeerde politici maken zijn alles behalve wetenschappelijk juist of intelligent of rationeel (met of zonder dossier kennis)...en aangezien er over hetzelfde onderwerp onder de leden die allemaal dezelfde informatie hebben zo veel verschil van mening bestaat over de juiste beslissing. Dus dat alleen al bewijst het complete tegendeel van je argumentatie.

Als de beslissingen logisch zijn hoe kan je dan op basis van dezelfde informatie op geheel andere conclusies komen. De regels van traditionele logica laten dat niet toe. Dus moet er heel wat meer spelen bij het beslissingesproces dan kennis, logica en wetenschap.

Terug
Naar boven