Fitness Seller

Demonstreren & Protesteren topic!! (BLM enz.)

Even snel gegoogled, heb nu niet alles bij de hand:

Onlangs in de Volkskrant nog een artikel gelezen (gebaseerd op statistieken, dus geen opinie van Sylvana of whatsoever) moet even zoeken, maar het verbaast mij dat je zo verrast reageert. Het is toch niets nieuws?

Klopt, maar er zijn wel grove fouten gemaakt en feit is gewoon dat er sneller aannames en conclusies getrokken worden bij iemand met een donkere huidskleur. Dat racisme en discriminatie (o.a. door politie) plaatsvindt, is gewoon een feit. Ik kan mij niet voorstellen dat je ten onrecht word aangehouden, in je arm gescholden, voor kankernogwat door de politie wordt uitgescholden, je gewond auto uitgesleurd wordt, in een penitentiair ziekenhuis beland en vervolgens in je ziekenhuishem de straat op word gezet. En excuses? Ho maar. Vrij bizar.
Het punt is dat er wordt gesuggereerd dat hier racisme aan ten grondslag ligt. Zouden ze zachtaardiger gehandeld hebben als het een blanke man was die ze arresteerde voor de verdenking van wapenleverancier voor een potentiële terroristische aanslag? Ik vind het overigens heel moeilijk te geloven dat het schot racistisch gemotiveerd was.

Dat er verder een hele rits fouten zijn gemaakt in dit geval betwist niemand denk ik. Ik vind het alleen nogal makkelijk om het op racisme te schuiven. Ik zet daarom expres neer: "Dit zou hem hoogstwaarschijnlijk ook niet zijn overkomen als hij een vrouw was.". Het punt dat ik wil maken is dat de aanhouding lijkt te liggen aan het feit dat hij aan het profiel van de verdachte voldoet. Daar voldoet hij óók aan door zijn geslacht. Als zijn huidskleur een argument vóór racisme zou zijn in deze, dan zou het net zo goed een argument vóór seksisme zijn. De vraag "Zou hem dit ook overkomen zijn als hij vrouw was geweest?" zou ik met tenminste dezelfde zekerheid met een 'nee' kunnen beantwoorden als de vraag "Zou hem dit ook overkomen zijn als hij blank was geweest?".

Onlangs in de Volkskrant nog een artikel gelezen (gebaseerd op statistieken, dus geen opinie van Sylvana of whatsoever) moet even zoeken, maar het verbaast mij dat je zo verrast reageert. Het is toch niets nieuws?

Nee, het is niets nieuws, het gebeurt trouwens niet alleen door de politie, in Nederland of zelfs alleen maar door blanken. Als mensen echt wat tegen discriminatie willen doen moeten ze niet zo focussen op racisme tegen de donker gekleurde medemens, want als je alleen daar aandacht voor hebt, is dat in de basis ook discriminatie.

Wel spannend verhaal, vooral toen z'n zicht afzwakte en hij alleen nog felblauwe ogen zag en dat stuk met naakt zwetend en klappertandend wegzakken in de taxi. Leek wel het script van een film!

"ervaren discriminatie"
n**ga please

Genoeg verhalen, Tony Holten was geen uitzondering.
Dat had toch ook helemaal niets met racisme te maken? Hoeveel verhalen zijn er dan van? En includeren we daarin de gevallen van bruinen tegen blanken of is het als eenzijdige framing bedoelt?

Laatst bewerkt:

Je kan jezelf overal wel slachtoffer in maken.
Als er veel culturen en afkomstem samen leven zal er altijd onderling misschien iets ander gedrag naar elkaar zijn, so what.

het is ook algemeen bekend dat veel Marokkaanse Nederlanders gewoon straight up haat hebben tegen autochtone nederlanders, en dit ook openlijk uiten.
Daar hoor je bijna niemand over en dat wordt maar geaccepteerd als cultuur.

Geen idee wat Sylvana zegt, maar sla de krant eens open.

Genoeg verhalen, Tony Holten was geen uitzondering.
Voor de goede orde ik vind het verschrikkelijk wat deze man is overkomen en de afhandeling schandalig.

Wat ik bedoel is dat als de DSI erbij gehaald wordt (idd door een aantal fouten waar kleur ook een rol bij kan spelen) vanwege een vuurwapengevaarlijke verdachte dan is de drempel voor geweld laag. Bij de DSI worden ze niet aangenomen voor hun pc-taalgebruik, ze vragen het ook niet eerst 3 keer netjes, bellen ook vaak niet aan als ze op huisbezoek gaan.

Ik heb niet het idee dat er veel onderzoek is naar geweld door de DSI en de factor huidskleur daarin.

Tunnelvisie schijnt nogal eens voor te komen bij opsporing, die 0 meting hielp niet, je kan wel vraagtekens zetten dat observanten 2 niet-biologische broers niet uit elkaar kunnen houden. Hij was mogelijk niet neergeschoten als hij blank/wit was vanwege de fouten voorafgaand aan de aanhouding, maar niet omdat de DSI stiekem neonazi's zijn die op negerjacht gaan en willekeurige auto's met donkere/zwarte mensen klemrijden.

Over kranten openslaan gesproken, ik heb hier een stuk gedeeld van Chris Klomp, een nogal linkse activistische journalist, die het heeft over hoe je soms wel etnisch profileren toepast en ook dat er een lacune kan zitten tussen gevoel en feit. Als je dat verhaal in de Volkskrant leest dan ziet het slachtoffer, mede door negatieve ervaringen, veel door de lens van kleur.

Vaak is bij politieoptreden in het algemeen de factor kleur wel aanwezig, maar is het moeilijk te bepalen of dat discriminatie was of niet, dat maakt het juist zo lastig. Zie dat onderzoek over die 40%, wat 12 van de 272 was, Zondag met Lubach heeft daar aandacht aan besteed. Maar Syl en haar extreem linkse haatgroepen blijven die 40% herhalen en daar komen dan in dit soort discussies de feiten vandaan en dat stoort mij.

Aan de andere kant ken ik ook de verhalen van Danny Goossens, Remy Bonjasky en Gerald Roethof, dus het is niet dat er niets aan de hand is.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Klopt, maar er zijn wel grove fouten gemaakt en feit is gewoon dat er sneller aannames en conclusies getrokken worden bij iemand met een donkere huidskleur. Dat racisme en discriminatie (o.a. door politie) plaatsvindt, is gewoon een feit. Ik kan mij niet voorstellen dat je ten onrecht word aangehouden, in je arm gescholden, voor kankernogwat door de politie wordt uitgescholden, je gewond auto uitgesleurd wordt, in een penitentiair ziekenhuis beland en vervolgens in je ziekenhuishem de straat op word gezet. En excuses? Ho maar. Vrij bizar.

Klopt wel ja, maar met een statistische reden.
Ik ga er van uit dat dit ook geldt voor mensen met een echt oostblok uiterlijk. En ik vind het ook logisch dat jongeren sneller worden aangehouden dan bejaarden, mannen eerder dan vrouwen en iemand in een BMW eerder dan in een Volvo. Iemand om 5 uur snachts ergens eerder verdacht is dan 17.00 in de middag. Het zou allemaal eigenlijk niet mogen, maar vind het niet bizar.

Je druk maken over het taalgebruik van de dsi :roflol:

• Topic Starter Topic Starter

Vaker met de auto staande gehouden waar huidskleur de enige of behoorlijk deel van de reden was.

Voor zover bekend geen politiegeweld of betrokkenheid DSI.
Heftig, dat ze in zo'n samenleving toch nog nationaal of zelfs internationaal succesvol zijn weten te worden..

• Topic Starter Topic Starter
Heftig, dat ze in zo'n samenleving toch nog nationaal of zelfs internationaal succesvol zijn weten te worden..
Je zou ook kunnen zeggen, althans dat is wat ik gehoord heb van ze, dat niet bekende of als succes bekend staande mensen nóg vaker hiermee te maken hebben en zich niet of nauwelijks kunnen wenden tot een platform. Volgens mij doen de meesten geen huilie huilie, het is nu eenmaal zo. Ook al weet je rationeel dat het ergens mee te maken heeft, je kunt er wel een keer moe van worden. Toch?

Vaker met de auto staande gehouden waar huidskleur de enige of behoorlijk deel van de reden was.
Dat is natuurlijk bullshit want men selecteert vooral op 'uiterlijk vertoon'. Jong ventje in een auto van >100k valt gewoon op. Harde muziek, veel sierraden, houding ook. Dat bepaalde etnische groepen vaak die vakjes aankruisen betekent niet dat er door politie expliciet naar huidskleur wordt gezocht.

Terug
Naar boven