XXL Nutrition

Diepvries-kip

zo rond de 10 minuten a kwartier denk ik.

ik weet alleen niet hoe t met eieren zit..
ik kook die namelijk ook de avond van te voren zodat ik bij ontbijt gelijk kan eten ipv eerst water opzetten, 9 minuten koken enzo..scheelt toch een kwartier.
hou ze dan ongepeld in t water de hele nacht maar is niet echt lekker
en waarom in water? meen dat ik ergens heb gelezen dat dat beter is maar :dunno:

• Topic Starter Topic Starter
als je ze niet in water bewaart dan worden ze grijs en zijn ze helemaal niet meer te vreten... ik heb vroeger in een keuken gewerkt en daar deden ze dat dus ook altijd. gewoon de beste manier om ze zo lang mogelijk te bewaren...

dus toch een goede manier om savondste koken en dan de hele nacht in t water te zetten.

Eieren bewaren

Omdat de schaal poreus is, nemen eieren gemakkelijk luchtjes op. Je moet ze dus ver van al te geparfumeerd voedsel houden zoals kaas of meloen, behalve als je ze een truffelgeur wilt geven. Als je daar van houdt en als je een truffel hebt. Leg de truffel en de eieren gedurende enige tijd samen in een hermetische gesloten doos. Omeletten en spiegeleieren krijgen op die manier een heerlijk bijsmaak.
Eieren bewaar je het best in de koelkast in de eiervakjes in de deur waar het niet te koud is.
Zet ze met de punt naar onder toe zodat de luchtzak die in het dikke uiteinde zit, goed op zijn plaats blijft. Maar laat ze op keukentemperatuur komen, alvorens ze te gebruiken.
Was eieren NOOIT daar door verdwijnt namelijk het vliesje dat doordringen van kiemen belet.
Eieren kan je 1 week en zelfs langer bewaren, leg er evenwel geen te enorme voorraad van aan, hoe verser hoe beter blijft immers altijd gelden.
En gebroken rauw ei kan 2 dagen bewaard worden, het wit allen 1 dag. Een ongepeld hardgekookt ei blijft 4 dagen goed, een gepeld gekookt ei 2 dagen.

Ik haal mijn kipfilet altijd op de markt, 3 kilo voor 11 euro. Zondag bak ik dan ongeveer 1,5 kilo en verdeel het dan in zakjes van 120 gram en die pleur ik in de vriezer en dan haal ik elke dag een zakje eruit. Heb ik ongeveer 2 weken genoeg aan.

• Topic Starter Topic Starter
Porties van 120 gram... Das maar 24 gr eiwit? Ik zou eerder voor porties van 200 gram gaan...

BTW wel goedkoop voor 3 kilo :) Ik ga ook maar eens op de markt kijken...

Terug
Naar boven