Het volgende is nog niet genoemd dus bij deze , er is een verschil tussen sigaren en sigaretten , sigaren hoor je niet te inhaleren die moet je proeven met de smaakzintuigen (tong , mondslijmvlies) in je mondholte ...de rook/teer/nicotine(kwaliteits sigaren hebben geen nicotine) bereikt je longen dus niet. 1 sigaar bevat 20 of 30 x(weet niet precies) zoveel teer als een sigaret maar daar tegenover staat dat je het ook niet inhaleert en sigaretten wel. hetgeen sigaretten dus vele malen schadelijker maakt dan sigaren. Hoe ik het zie ,1 sigaar per dag heeft totaal geen invloed op je cardio bb en longfunctie , sinds ik dit genot kort geleden ontdekt heb ben ik op geen enkele manier achteruit gegaan qua spiermassa of uithoudingsvermogen. Ik moet er bij zeggen dat ik nog nooit een sigaret aangeraakt heb. Dat Arnold een "cigar afficionado" is kan dus kloppen , hij kan zich dat permitteren omdat ie (erg belangrijk)de poen heeft om á 30 euro per 1 cubaan neer te tellen en hij hoeft zich weinig zorgen te maken over gezondheidsrisico's .... MAAR ook voor sigaren geld natuurlijk MET MATE !! . Het kost ook behoorlijk wat als je uitsluitend de lekkerste sigaren wilt , want je komt er snel achter dat de goedkope (nederlandse) sigaren weinig te bieden hebben qua smaak en genot.