AndroidHealthClinic

Discussietopic: Drugs: illegaal blijven of legaliseren ?

Cyan

Huge Freak
Waardering
9
Drugs: illegaal blijven of legaliseren ?

<O:p</O:p
Zoals iedereen wel weet is de meeste psychoactieve en pep drugs verboden.
‘If drugs were Legal’ is een documentaire/fictieve film die een wereld schept waarin alle drugs toegestaan is. De documentaire duurt een uur en weergeeft een beeld van hoe de wereld eruit kan zien.
Je kunt de film op youtube bekijken en het is erg interessant en handig om een mening te vormen.
Enerzijds heb je mensen die legalisatie willen. Dit omdat prohibitie van drugs niet werkt in hun ogen. Doordat het verboden is, hebben criminele organisaties een carte blanche op drugs, die voor woekerprijzen de drugs verkopen. Als drugs legaliseert wordt, kan de overheid de import, export en consumptie controleren en de prijzen laten zakken waardoor de criminele activiteiten op macro niveau geen noemenswaardige inkomsten meer hebben en dus aan banden worden gelegd.
Een ander veelvoorkomend argument is, sinds de drooglegging in amerika, er een immens criminele activiteiten zijn onstaan om alcohol te distribueren. Het waren 13 hectische jaren en de overheid gaf zich uiteindelijk over. Alcohol was niet illegaal meer, waardoor de criminele organisaties ook verdwenen in de alcoholbranche. Diezelfde organisaties zijn overgeschakeld naar andere illegale drugs. Men meent dus dat als men die ook legaliseert, de criminele organisaties niets meer zullen hebben en zullen ze dus op macro niveau zwaar gereduceerd worden. Tegenwoordig koopt niemand alcohol via een criminele organisatie, maar gewoon in winkel en dergelijke. Niet enkel omdat het makkelijk is, het is ook goedkoop en veilig. Dit zou dus ook het geval kunnen zijn met de illegale drugs.
Pro drug users menen ook dat er altijd een vraag zak zijn naar drugs. En waar er vraag is, is er ook aanbod. En zeker als het big business is. Prohibitie zorgt voor meer problemen dan deze het oplost.
Aan de andere kant heb je dan degenen die willen dat drugs illegaal moet blijven.
Ze menen dat als drugs legaliseert worden, er veel meer mensen eraan zullen beginnen omdat de stap ernaar kleiner is. En zo wordt de kans groter dat er meer mensen er eraan zullen verslaafd raken.
Ze menen dat er wel organisaties op macro niveau zullen verdwijnen, maar er zullen wel andere problemen onstaan die toch niet de bagatelliseren valt en dat zijn de binnenlandse problematieken zoals overdosatie/toxisatie van drugs en onderlinge ruzies tussen groepen. Zelfs nu, zonder grootschalige legale drugs, is het de weekenden ‘gevaarlijk’ te noemen als je uitgaat door de grote hoeveelheden alcohol dat er gedronken wordt. Dat wordt dus tig keer erger als men nu drugs volledig legaliseert.
Ze menen ook dat het volkomen absurd is om cocaïne/crack en heroine te gedogen, want die behoren tot het meest verslavende van allemaal. Dat zou nefast zijn voor de maatschappij.

Discuss!

legaliseren, houd de overheid de markt onder controle dus minder georganiseerde criminaliteit én ze kunnen er lekker 19 procent belasting over vangen.

legaliseren, houd de overheid de markt onder controle dus minder georganiseerde criminaliteit én ze kunnen er lekker 19 procent belasting over vangen.

hoe zou de overheid die markt onder controle houden? Een quota opstellen? Als die te klein (in de zin van aanbod) is zal het legaliseren weinig veranderen. En als die te groot is dan vinden we drugs in de supermarkt.
Ik vind dat je drugs legaliseren onmogelijk kan rechtvaardigen. Onlangs kwam er een reportage op tv van jonge tieners die er een trend van maken om zodanig veel te drinken dat ze in het ziekenhuis belanden (of erger...). De drang naar iets zwaarder is er dus echt wel. De volgende stap is gewoon drugs.
Ik ben belg dus kan ik niet echt een mening geven voor nederland.

Softdrugs legaliseren (incl paddo's). Hardrugs ilegaal houden.

• Topic Starter Topic Starter
hoe zou de overheid die markt onder controle houden? Een quota opstellen? Als die te klein (in de zin van aanbod) is zal het legaliseren weinig veranderen. En als die te groot is dan vinden we drugs in de supermarkt.
Ik vind dat je drugs legaliseren onmogelijk kan rechtvaardigen. Onlangs kwam er een reportage op tv van jonge tieners die er een trend van maken om zodanig veel te drinken dat ze in het ziekenhuis belanden (of erger...). De drang naar iets zwaarder is er dus echt wel. De volgende stap is gewoon drugs.
Ik ben belg dus kan ik niet echt een mening geven voor nederland.

Tabak en alcohol koop je toch ook in supermarkten ?

Tabak en alcohol koop je toch ook in supermarkten ?

ja het gaat over drugs, ik denk niet dat mensen beseffen wat de extra gevaren van drugs zijn. Tabak en drugs doden eh! Alcohol is ook gevaarlijk vr sommige mensen en dan meer bepaald jonge mensen.

ja het gaat over drugs, ik denk niet dat mensen beseffen wat de extra gevaren van drugs zijn. Tabak en drugs doden eh! Alcohol is ook gevaarlijk vr sommige mensen en dan meer bepaald jonge mensen.

Tabak en alcohol is ook drugs natuurlijk en zelfs 1 van de meest verslavende.
De overheid kan het gebruik ontmoedigen door anti-reclames te maken zoals het nu gebeurt en op de verpakking of een papiertje kan de eventuele schadelijke gevolgen beschreven worden en de gebruiksaanwijzing zoals je ziet bij medicamenten.

Onzin om hierover te discussieren imo maar toch een reactie: soft drug beleid in Nederland heeft niet tot vermindering illegale handel geleid, integendeel.

De overheid kan het gebruik ontmoedigen door anti-reclames te maken zoals het nu gebeurt en op de verpakking of een papiertje kan de eventuele schadelijke gevolgen beschreven worden en de gebruiksaanwijzing zoals je ziet bij medicamenten.

En helpt die reclame? neen, kijk maar eens rond je hoeveel jeugd er rookt.

ja maar er roken toch minder en minder mensen en in meer en meer landen is er een rookverbod in publieke instanties, stillaan komt er dus een algemeen besef dat men moet stoppen met roken.
Voor alcohol is men spijtig genoeg nog niet zover maar dat komt ooit wel.
Maar goed dat zijn middelen die op relatief lange tijd en met relatief grote hoeveelheden benutigd moeten worden alvorens dat het het lichaam duidelijke tekens geeft dat het verkeerd gaat. Dus in feite is het ook heel gevaarlijk.
Drugs kan direct overdosis veroorzaken en zijn vele malen schadelijker.
Maar goed of dat legaliseren het verbruik zal doet dalen is denk ik geen waarheid en het zou niet mogen gelegaliseerd worden gezien de consequenties.

Onzin om hierover te discussieren imo maar toch een reactie: soft drug beleid in Nederland heeft niet tot vermindering illegale handel geleid, integendeel.

Dat komt omdat de handel van softdrug in Nederland niet legaal is. Als dit volledig gelegaliseerd wordt, zal er zeker vermindering van illegale handel zijn. Mits de belasting op softdrugs niet te hoog is. (zie zwarte handel sigaretten)

En helpt die reclame? neen, kijk maar eens rond je hoeveel jeugd er rookt.

Merendeel rookt namelijk niet.

En geen enkele systeem biedt 100% perfecte oplossing natuurlijk. Enkel in mijn ogen biedt legalisatie meer voordelen dan prohibitie. De voordelen wegen niet op de nadelen. Overheid bespaart een hoop kosten en de (ergere) criminaliteit daalt drastisch.

ja maar er roken toch minder en minder mensen en in meer en meer landen is er een rookverbod in publieke instanties, stillaan komt er dus een algemeen besef dat men moet stoppen met roken.
Voor alcohol is men spijtig genoeg nog niet zover maar dat komt ooit wel.
Maar goed dat zijn middelen die op relatief lange tijd en met relatief grote hoeveelheden benutigd moeten worden alvorens dat het het lichaam duidelijke tekens geeft dat het verkeerd gaat. Dus in feite is het ook heel gevaarlijk.
Drugs kan direct overdosis veroorzaken en zijn vele malen schadelijker.
Maar goed of dat legaliseren het verbruik zal doet dalen is denk ik geen waarheid en het zou niet mogen gelegaliseerd worden gezien de consequenties.

Je interpreteert dat totaal fout. Het gaat erom dat rokers 'niet-rokers' niet benadelen. Vandaar dat er niet gerookt mag worden in overheidsgebouwen en dergelijke. Iedereen weet dat roken ongezond is, en daar zit juist het hypocrisie erin. Waarom wordt dat niet verboden ? Dan vind ik dat je niet hypocriet moet doen en zowel tabak als alcohol verbieden, evenals andere minder populaire drug. Maar iedereen weet dat dat niet zal gebeuren en dus vind ik dat men consequent moet zijn. Door ontmoediging van drugs en betere informatie van drugs zal het gebruik niet meer zijn in verhouding dan dat je rookt of alcohol drinkt.

Marihuana kan in principe niet overgedoseerd worden (zo goed als niet dus) en er zijn heus wel meer drugs waarvan niet overgedoseerd kan worden of dat je net zoals bij alcohol kan weten wanneer je moet stoppen.

Ik zal zoeken naar de cijfers in nederland of misschien dat iemand anders weet hoe het zit met de cannabisgebruik en andere drugs in Nederland vergeleken met andere landen. Ik meen me wel te herinneren dat het niet buitensporig verder ligt dan andere landen en zelfs relatief minder dan de burlanden, maar ik durf niet met zekerheid zeggen.

Het is toch niet moeilijk om te vatten dat de criminele organisaties het doen om de geld. Verschillende terroristische organisaties (oa al qaida meende ik) haalt hun inkomsten uit illegale drugs. Als het legaal wordt, waarom zou de bevolking dan hun drug aankopen bij dat soort mensen als ze het gewoon om de hoek kan kopen dat veiliger en gegarandeerder is ?
En het is pas een nekslag voor de criminele organisaties als de gemiddelde man aan goedkoper kan geraken via de legale weg. Dan hebben die criminele organisaties geen enkel kans om te dealen.

je kan het ook van de andere kant bekijken, het aantal verslaafden is hier in NL een stuk lager als in omliggende landen.

Als je het verboden maakt wordt het ineens een stuk interessanter voor mensen.

Daarom zeg ik alles legaliseren behalve hard drugs.

je kan het ook van de andere kant bekijken, het aantal verslaafden is hier in NL een stuk lager als in omliggende landen.

Als je het verboden maakt wordt het ineens een stuk interessanter voor mensen.

Daarom zeg ik alles legaliseren behalve hard drugs.

Ja, kijk maar naar toeristen die hier de hele dag in coffeeshops hangen en alleen daarvoor hierheen komen en de meeste 'rampen met paddo's' (van de laatste tijd tenminste) vinden plaats bij toeristen. Illegaal = weinig voorlichting/minder 'gewenning' = rare dingen ofzo.

hmm. Als ik kijk naar landen waar het verboden is, oa Amerika om zo maar ff wat te noemen, daar is het drugsgebruik echt niet minder. Als softdrugs nou legaal zou worden, en dan echt legaal, geen grenzen voor het maximaal aantal planten en geen grenzen voor het aantal gram wat je in bezit hebt, dan stort heel de handel in softdrugs in want handel is dus niet meer interessant.

Dat komt omdat de handel van softdrug in Nederland niet legaal is. Als dit volledig gelegaliseerd wordt, zal er zeker vermindering van illegale handel zijn. Mits de belasting op softdrugs niet te hoog is. (zie zwarte handel sigaretten)

klopt het is niet legaal het word alleen voor sommige koffieshops gedoogt. en dat is wat anders als legaliseren.
maar wat dat betreft is het ook heel krom hoe dat gaat in nederland.
mag wel kopen maar niet verkopen. mag niet kweeken. maar wel gebruiken. maar hoe moeten die koffieshops er daan aan komen :scratch:
dat is het probleem ze willen het in de hand hebben maar aan de andere kant zorgen ze wel voor illegale handel.

Terug
Naar boven