MuscleMeat

Dodenherdenking

Maar geef je er echt geen moer om? @Steks?

Lijkt me een heel bijzondere take die ik niet zo snel van jou verwacht had.

Nee, maar dat heb ik toch ook nergens gezegd.
Nee niet direct, daarom vraag ik het na.

Je geeft aan dat je het gemaakt vind, je het een discussie waardig vind, stelt je erg kritisch op naar een opmerking waarin gezegd wordt dat iedereen de 2 minuten stilte moet respecteren en vraagt vervolgs of mensen die het geen moer doet dan ook zouden moeten doen.

Ik krijg iig allerminst de indruk dat je niet heel betrokken of geinteresseerd bent in de 4 mei dodenherdenking.

Dat is in mijn ogen tegen de norm in en ook niet echt wat ik direct verwacht had. Nu kan ik wel een schatting maken vanuit welke hoe die gedachte komt(als dat zo is) maar ik ben wel benieuwd naar wat jouw motivatie daadwerkelijk dan zou zijn.

Zeggen dat je gewoon ff 2 minuten je klep houden ook als je er geen moer om geeft komt wel aardig in buurt.
Er iets van vinden, zelfs als het collectief is, is niet per se een vorm van dwang. Al zou je het zo kunnen ervaren

Nee niet direct, daarom vraag ik het na.

Je geeft aan dat je het gemaakt vind, je het een discussie waardig vind, stelt je erg kritisch op naar een opmerking waarin gezegd wordt dat iedereen de 2 minuten stilte moet respecteren en vraagt vervolgs of mensen die het geen moer doet dan ook zouden moeten doen.

Ik krijg iig allerminst de indruk dat je niet heel betrokken of geinteresseerd bent in de 4 mei dodenherdenking.

Dat is in mijn ogen tegen de norm in en ook niet echt wat ik direct verwacht had. Nu kan ik wel een schatting maken vanuit welke hoe die gedachte komt(als dat zo is) maar ik ben wel benieuwd naar wat jouw motivatie daadwerkelijk dan zou zijn.
Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren, maar aandacht besteden aan de WWII vind ik vrij belangrijk, maar ik zie het nut van 2 minuten stil zijn met zijn allen niet echt. Ik heb dat trouwens ook bij zo’n minuut stilte voor andere drama’s.

Zeggen dat je gewoon ff 2 minuten je klep houden ook als je er geen moer om geeft komt wel aardig in buurt.
drama

Nou dan doe je het toch niet jongen! het zou iedereen allemaal een worst wezen. Whats next, iemand niet meer condoleren op een begrafenis etc. Je bent onderdeel van de maatschappij en daarin zijn bepaalde gebruiken gwn netjes als je daar even rekening mee houdt.

Niemand gaat je ook onder schot houden hoor (daarom vieren we dit dus ook), dus de victim card kun je weer intrekken.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren, maar aandacht besteden aan de WWII vind ik vrij belangrijk, maar ik zie het nut van 2 minuten stil zijn met zijn allen niet echt. Ik heb dat trouwens ook bij zo’n minuut stilte voor andere drama’s.
Die 2 minuten is niet alleen voor WWOII volgens mij. Het is voor alle slachtoffers agv alle oorlogen volgens mij.

Als het jezelf niet aangaat sta dan even stil bij hoe goed wij het hebben, direct toegang tot gezondheidszorg, goed voedsel, een onderdak en niet bang hoeven zijn dat je morgen niet haalt.

Je kan ook even stilstaan en respect tonen voor die buurman die elke nacht de verf van het bed krabt omdat hij nachtmerries heeft agv zijn Bosnië uitzending, die oom die rond oud en nieuw niet naar buiten durft vanwege het vuurwerk en herbelevingen krijgt of de vader van een klasgenootje van je kind die na een uitzending helaas niet meer terug gekomen is. Misschien staat dat dichterbij.
Zie het als een moment van bezinning.

Laatst bewerkt:
Hmm oke, naja dan wacht ik af mocht je het aan willen vullen.

4 mei is officieel wel meer dan alleen WW2, maar dat wordt wel vaak alleen zo gezien. Uiteindelijk mag iedereen natuurlijk zijn eigen invulling maken. Voor mij is het voor iedereen die op welke manier en aan welke kant van een conflict dan ook, heeft moeten lijden, strijden of sterven in of door een oorlog die ze niet zelf steunden of begonnen zijn. In het verleden of in het nu.

Ik denk dat de gezamelijke 2 minuten stilte heel goed is, het houdt ons als maatschappij gezamelijk verboden met de herdenkingen en het voorkomt dat het langzaam verdwijnt. Je ziet tenslotte overal hoeveel we vergeten nu ons leven zo goed is geworden.

Ja het is in die zin een show, maar die show is in mijn ogen niet nutteloos.

En dat is een belangrijk detail voor jou?

Tegenwoordig wel, maar dat is ook niet zonder controverse van voor- en tegenstanders aangepast.
Ok.
Zoveel mensen, zoveel meningen (niet alleen op DBB) en dat mag. Dat houdt de boel scherp en vaak leidt het ook tot mooie inzichten.

Soms lijkt het wel alsof men wil discussiëren om het discussiëren, gewoon ergens van wat vinden, omdat het kan. Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar moet men dat altijd maar uitspreken?

Voor mij is 2 minuten stil zijn op 4 mei niet meer dan normaal, van huis uit meegekregen en gezien mensen uit onze directe omgeving niet meer dan logisch om dit voort te zetten. Dit is ook wat wij onze kinderen meegeven. Net zoals ze even stil moeten zijn als iemand wil bidden voor het eten.

Niemand dwingt het af, het is gewoon goed fatsoen. Het kost je niks, het werkt niet in je nadeel en je wordt er niet slechter van. Ik zie het probleem dan niet zo

Laatst bewerkt:
Je hebt in dit land vrije keuzes en je mag alles doen wat je zelf wilt.

Maar o wee als je links gaat terwijl de rest rechts gaat. Dan ben je een onfatsoenlijk en een asociaal mens.

Wat is de vrijheid van meningsuiting dan werkelijk waard vraag ik mijzelf dan af. Want als je er gebruik van maakt wanneer het er echt toe doet dan word je zo wat afgeschoten/verketterd.

maar ik zie het nut van 2 minuten stil zijn met zijn allen niet echt.

Dat is toch om collectief stil te staan, letterlijk en figuurlijk, bij alle slachtoffers en zij die gevallen zijn voor 'ons'?
Daardoor bevorder, of krijg, je daarmee de respect voor die mensen, omdat jouw vrijheid (vandaag aan gedacht dus) ook door hen werd en wordt teweeggebracht.

Als jij dat denken/stil zijn liever op andere momenten doet, helemaal prima. Veel mensen zijn zo bezig met het leven dat dit vaak niet gebeurd zonder dat specifiek moment om het collectief te doen.

En als je tijdens de 2 minuten stilte er niet over wilt nadenken, of gewoon nooit, ook prima toch. Ook dwingt niemand je stil te zijn.

• Like
Waarderingen: GruX
Ja zo werkt vrijheid niet.
Vrijheid is een keuze.
Iets moeten doen is geen vrijheid.

Laat eenieder lekker zelf die invulling hier aan geven.
Ja helemaal mee eens hoor.

Daarom gaat niemand je ook afdwingen om stil te zijn. Ik zeg alleen dat het niet zo moeilijk is. Vrijheid is dus ook iemand onfatsoenlijk mogen vinden omdat ie net ff perse tijdens die 2 minuten dwars moet gaan doen. In het openbaar dan, wat Steks verder op zijn zolderkamer doet moet hij helemaal zelf weten.

Laten we nou niet doen alsof dit een dikke aanslag is op je vrijheid, het is gewoon een fatsoenlijk iets en beetje rekening houden met anderen die dit wel belangrijk vinden.

En als je er wel zo'n vette moeite mee hebt en je voelt je echt zo gedwongen dan maak je lekker een petitie aan en stuur die rond. Doe er dan iets nuttigs mee zou ik zeggen.

Wel een verwennerij/luxe probleempje dit hoor.

Ja helemaal mee eens hoor.

Daarom gaat niemand je ook afdwingen om stil te zijn. Ik zeg alleen dat het niet zo moeilijk is. Vrijheid is dus ook iemand onfatsoenlijk mogen vinden omdat ie net ff perse tijdens die 2 minuten dwars moet gaan doen. In het openbaar dan, wat Steks verder op zijn zolderkamer doet moet hij helemaal zelf weten.

Laten we nou niet doen alsof dit een dikke aanslag is op je vrijheid, het is gewoon een fatsoenlijk iets en beetje rekening houden met anderen die dit wel belangrijk vinden.

En als je er wel zo'n vette moeite mee hebt en je voelt je echt zo gedwongen dan maak je lekker een petitie aan en stuur die rond. Doe er dan iets nuttigs mee zou ik zeggen.

Wel een verwennerij/luxe probleempje dit hoor.
Het zit je wel hoog hè? Doe ss ff rustig.

Terug
Naar boven